SiteLogo

9 علت اصلی ایجاد لک های قهوه ای روی پوست صورت + راه های درمان آن

0 347
لک های قهوه ای روی صورت

لک های قهوه ای روی صورت، مشکلی است که اغلب افراد در طول زندگیشان با آن مواجه می‌شوند. این مشکل به دلایل متعددی می‌تواند ایجاد شود. اما مهم‌ترین علت های ایجاد لک های قهوه ای روی صورت، عبارتند از:

  • افزایش ملانین
  • نور خورشید
  • تغییرات هورمونی
  • مصرف برخی داروها
  • التهابات پوستی
  • کمبود برخی ویتامین‌ها
  • برخی بیماری‌ها
  • عوامل ژنتیکی
  • حساسیت‌های پوستی
  • و…

خوشبختانه، این مشکل پوستی، مشکل قابل حلی است و با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید لک های قهوه ای روی صورت خود را درمان کنید:

  • محافظت از پوست در برابر آفتاب
  • استفاده از راهکارهای طبیعی
  • استفاده از محصولات پوستی روشن کننده
  • به کارگیری درمان‌های تخصصی

در ادامه این مطلب از مجله تخصصی سوراو همراه ما باشید تا شما را به طور جامع و کلی با علت ایجاد لک های قهوه ای روی صورت و راه های درمان آن، آشنا کنیم.

لک های قهوه ای روی صورت

علت های ایجاد لک های قهوه ای روی صورت

لک‌های قهوه‌ای روی صورت، به دلایل متعددی می‌توانند ایجاد می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1. افزایش ملانین

یکی از مهم‌ترین علت های ایجاد لک های قهوه ای روی صورت، افزایش ملانین در پوست است که می‌تواند به واسطه تابش بیش از حد نور خورشید به طور مستقیم، عوامل ژنتیکی، تغییرات هورمونی، مصرف برخی داروها و… اتفاق بیافتد. 

2. نور خورشید

نور خورشید شامل اشعه‌های مضر UVA و UVB است که می‌توانند آسیب‌های بسیاری به پوست وارد کنند. علاوه بر این، نور خورشید نقش بسیار مهمی در تولید ملانین در پوست دارد و با قرارگیری در زیر تابش مستقیم نور خورشید، ملانین بیشتری در پوست تولید می‌شود و در نتیجه احتمال ایجاد لک‌های قهوه‌ای بر روی پوست، بالا می‌رود.

3. تغییرات هورمونی 

ما در دوره‌های مختلفی از زندگی، مانند دوران بارداری، قاعدگی و…، تغییرات هورمونی گوناگونی را در بدنمان تجربه می‌کنیم. تغییر سطح هورمون‌ها در بدن، رابطه مستقیمی با ایجاد لک های قهوه ای روی پوست صورت دارند. از این رو یکی از علت های اصلی تشکیل لک های قهوه ای روی صورت، تغییرات هورمونی محسوب می‌شود.

لک های قهوه ای روی صورت

4. مصرف برخی داروها

برخی داروها دارای عوارض جانبی برای بدن هستند که این یکی از این عوارض می‌تواند افزایش تولید رنگدانه‌های قهوه ای و به دنبال آن، ایجاد لک های قهوه ای روی صورت باشد. داروهایی از جمله داروهای استروژن، تتراسایکلین، فنی ‌توئین، کلرپرومازین، داروهای ضد سرطان و ضد مالاریا و…، برخی از این داروهای هستند.

5. التهابات پوستی

در صورتی که التهابات پوستی به درستی درمان نشوند و جای آن‌ها بر روی پوست بماند، امکان دارد که جای آن‌ها بر روی پوست تبدیل به لک های قهوه ای شود.

همچنین التهابات پوستی، تاثیرات زیادی بر فعالیت سلول‌های ملانوسیت، دارند و به طور غیر مستقیم، می‌توانند باعث افزایش تولید ملانین در پوست شوند. در این صورت نیز التهابات پوستی می‌توانند یکی از علت های ایجاد لک های قهوه ای روی صورت، محسوب شوند.

6. کمبود برخی ویتامین‌ها

کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن مانند ویتامین A، E، C، D، B و…، در کنار سایر موارد، می‌تواند منجر به ایجاد لک های قهوه ای روی پوست صورت و سایر نقاط بدن شود.

با این 7 راهکار کاربردی از ایجاد لک های پوستی پیشگیری کن!
با این 7 راهکار کاربردی از ایجاد لک های پوستی پیشگیری کن!
در دنیای امروز که توجه به زیبایی و سلامت پوست، اهمیت بسیاری پیدا کرده است، پیشگیری از ایجاد لک های پوستی، مسئله‌ای بسیار مهم محسوب می‌شود. برای پیشگیری از ایجاد لک های پوستی، راه‌ای متعددی وجود دارد. برخی از راهکارهایی که برای جلوگیری از ایجاد لک های
 

7. برخی بیماری‌ها

عموما در بزرگسالان، داشتن برخی بیماری‌ها نظیر تیروئید، کبد چرب، نارسایی کلیوی، روماتیسم، آسم و…، از دلایل اصلی لک‌های قهوه‌ای روی صورت است. اگر علت به وجود آمدن لک های قهوه ای روی صورتتان مربوط به بیماری‌ای باشد، لازم است به پزشک متخصص مراجعه نمایید و ابتدا بیماری خود را درمان کنید، سپس به فکر راه حلی برای درمان لک های پوستی خود باشید.

8. عوامل ژنتیکی

فاکتورهای ژنتیک، نقش اساسی در به وجود آمدن لک های قهوه ای روی صورت دارند. به طوری که برخی افراد با توجه به ژنتیک و وراثت شان، با کک و مک‌های قهوه‌ای روی پوست صورتشان متولد می‌شوند. برخی افراد هم با توجه به ژنشان دارای پوستی مستعد لک‌های قهوه‌ای هستند.

9. حساسیت‌های پوستی

پوست ممکن است نسبت به عوامل گوناگونی حساس باشد و از خود واکنش نشان دهد. در برخی افراد امکان دارد حساسیت‌های پوستی به شکل لک های قهوه ای روی پوست ظاهر شوند.

لک های قهوه ای روی صورت

راهکارهایی برای درمان لک های قهوه ای روی صورت

تشخیص علت ایجاد لک های قهوه ای روی صورت، برای انتخاب راهکاری مفید در خصوص درمان لک های قهوه ای روی صورت، اهمیت بسیار بالایی دارد. در نتیجه برای درمان این مشکل پوستی، ابتدا لازم است علت آن را پیدا کنید. پس از شناسایی علت آن، با به کارگیری راه های زیر می‌توانید نسبت به درمان لک‌های قهوه‌ای روی پوست صورتتان، اقدام کنید:

با این راهکارها لک های پوستی پس از زایمانت را درمان کن! | درمان لک های پوستی پس از زایمان
با این راهکارها لک های پوستی پس از زایمانت را درمان کن! | درمان لک های پوستی پس از زایمان
لک های پوستی پس از زایمان که به عنوان لک‌های بارداری یا Melasma شناخته می‌شوند، معمولا به دلیل تغییرات هورمونی در زمان بارداری به وجود می‌آیند. برای درمان لک های پوستی پس از زایمان، روش‌های مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین و کارآمدترین آن‌ها عبارتند از:

  • محافظت از پوست در برابر آفتاب

از آنجایی که آفتاب نقش مهمی در افزایش ملانین دارد، برای درمان لک‌های قهوه ای روی صورت، محافظت از پوست در برابر نور خورشید اهمیت بسیار بالایی دارد. 

در واقع این کار هم به تسریع روند درمان کمک می‌کند و هم تا حدودی باعث بهبود لک‌های پوستی می‌شود.

برای محافظت از پوست در برابر آفتاب، لازم است به طور منظم از کرم‌ها یا لوسیون‌های ضد آفتاب استفاده نمایید که دارای حداقل SPF 30 هستند. 

استفاده از محصولات آرایشی حاوی ضد آفتاب، استفاده از کلاه و عینک نیز می‌تواند برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید مفید باشد. 

برای اینکه از پوستتان به خوبی در برابر آفتاب محافظت کنید، بهتر است در بین ساعات 10 الی 16 تحت تابش نور خورشید قرار نگیرید و حتی در روزهای ابری از محصولات ضد آفتاب استفاده نمایید.

لک های قهوه ای روی صورت

  • استفاده از راهکارهای طبیعی

در طب سنتی، روش‌ها و درمان‌های بسیار متنوعی برای درمان لک های قهوه ای روی صورت وجود دارد که در این بخش برخی از موثرترین و محبوب‌ترین آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • آلوئه ورا:

آلوئه ورا یک گیاه دارویی با خاصیت ضد التهابی و آرامش بخش است که مزایای بسیاری برای پوست دارد. استفاده از ژل آلوئه ورا یا ماسک‌های خانگی آلوئه ورا به طور متداول می‌تواند ظاهر لک‌های قهوه‌ای و تیره روی پوست صورتتان را بهبود ببخشد.

  • زردچوبه:

زردچوبه نیز دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. استفاده از ماسک عسل و زردچوبه به صورت روزانه می‌تواند به درمان لک های قهوه ای روی پوست کمک کند.

  • روغن‌های گیاهی:

به طور کلی روغن‌های گیاهی خواص بسیاری برای پوست دارند و با استفاده منظم از آن‌ها می‌توانید بهبود قابل توجهی در وضعیت پوست خود ایجاد کنید. روغن‌های گیاهی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید لک های قهوه ای پوست خود را بهبود ببخشید، عبارتند از:

    • هسته انگور
    • نارگیل
    • رزماری
    • زیتون
    • آرگان
    • و…

لک های قهوه ای روی صورت

  • استفاده از محصولات پوستی ضد لک و روشن کننده

یکی از موثرترین کارهایی که برای درمان لک های قهوه ای روی پوست صورت تان می‌توانید از آن‌ استفاده کنید، استفاده از محصولات پوستی ضد لک و روشن کننده است. برخی از بهترین محصولات ضد لک و روشن کننده موجود در بازار که می‌توانید در حال حاضر از آن‌ها برای درمان لک های قهوه ای روی صورت تان استفاده کنید، عبارتند از:

  • سرم ضد لک و روشن کننده کلارنس مدل برایت پلاس

سرم ضد لک و روشن کننده کلارنس مدل برایت پلاس، یکی از محصولات شگفت انگیز برند فرانسوی کلارنس است. برند کلارنس برای تولید این سرم پوستی از فناوری جدید و پیشرفته استفاده کرده و همین باعث شده این سرم قابلیت اکسیژن رسانی به پوست را داشته باشد و از طریق افزایش اکسیژن پوست باعث روشن شدن آن شود. 

ترکیبات به کار رفته در این سرم، ترکیباتی کاملا ارگانیک هستند. هیالورونیک اسید نیز یکی از ترکیبات موثر موجود در آن می‌باشد. از دیگر ترکیبات موجود در این سرم می‌توان به دانه گیلاس، عصاره طبیعی زنبق دریایی، عصاره گل رز و… اشاره کرد.

  • آمپول حرفه‌ای هانیسول با تکنولوژی MO-A

سرم آمپولی حرفه‌ای هانیسول با تکنولوژی MO-A، یک محصول ضد لک است که نه تنها می‌تواند لک های قهوه ای پوست صورت شما را درمان کند بلکه می‌تواند باعث جوانسازی و بهبود ظاهر منافذ پوست شود. به طور کلی این محصول کره‌ای، با توجه به تکنولوژی پیشرفته و ترکیبات گیاهی ارزشمندی که دارد، دارای خواص متعددی برای پوست می‌باشد. 

برخی افراد با شنیدن نام این محصول، فکر می‌کنند این محصول یک محصول تزریقی است، در صورتی که صرفا به خاطر برخورداری از فرمولاسیونی غلیظ برای این سرم نام آمپول را انتخاب کرده‌اند. 

کلاژن، مولتی پپتید، آدنوزین، نیاسینامید و… تنها برخی از ترکیبات موجود در این محصول هستند که باعث شده این محصول مزایای بسیاری داشته باشد.

  • آمپول PDRN استر اکشن

آمپول PDRN استر اکشن نیز یک سرم ترمیم کننده، جوانساز، ضد لک و تقویت کننده است که مانند آمپول حرفه ای هانیسول به دلیل فرمولاسیون غلیظی که دارد، به آن سرم آمپول PDRN استر اکشن می‌گویند. 

این محصول دارای ترکیباتی معجزه آسا است که افراد بالای 25 سال، می‌توانند از آن استفاده کنند و با مصرف متداول آن باعث تقویت و بازسازی پوست خود شوند و مشکلات پوستی خود نظیر افتادگی، لک‌ها و… را بهبود بخشند. 

از ترکیبات مهم این محصول که باعث شده آمپول PDRN استر اکشن، خواص بسیاری داشته باشد، می‌توان به PDRN که مخفف عبارت پلی دئوکسی ریبونوکلئوتید بوده و از قسمتی DNA ماهی سالمون تهیه شده، فاکتورهای رشد سلولی، نیاسینامید، کلاژن هیدرولیز شده، سدیم هیالورونات، آدنوزین، سلول‌های بنیادی و… اشاره کرد.

  • سرم آلفا آربوتین 2% + هیالورونیک اسید اوردینری

سرم آلفا آربوتین 2% + هیالورونیک اسید اوردینری، یکی از پرطرفدارترین محصولات برند اوردینری است که با استفاده متداول از آن می‌توان صاحب پوستی با رنگ یکدست و عاری از هرگونه لک شد. 

این سرم با توجه به ترکیباتی که دارد نه تنها می‌تواند موجب درمان لک‌های پوستی شود، بلکه به افزایش جوانی و شادابی پوست کمک می‌کند. 

  • سرم کنسانتره ضد لک قوی بایودرما مدل پیگمنت بیو

سرم کنسانتره ضد لک قوی بایودرما مدل پیگمنت بیو، یک محصول فوق العاده است که می‌تواند لک‌های پوستی ناشی از نور خورشید، افزایش سن، تغییرات هورمونی بارداری، جای زخم و جای جوش و… را رفع کند. 

این سرم بایودرما، زیر نظر متخصصان پوست و با استفاده از ترکیباتی قوی مانند ویتامین C، اسید آلفا هیدروکسی و بتا هیدروکسی اسید، فرموله شده است. همچنین دارای فرمولاسیونی غیر کومدوژنیک می‌باشد. در نتیجه افرادی که دارای پوست مستعد جوش هستند نیز می‌توانند با خیال راحت از این سرم استفاده کنند و از مزایای استفاده آن، بهره مند شوند.

  • به کارگیری درمان‌های تخصصی

درمان‌های تخصصی، به عنوان آخرین روش‌های درمانی برای درمان لک های قهوه ای روی پوست صورت، پیشنهاد می‌شوند. 

در دنیای امروز با توجه به پیشرفت دانش و تکنولوژی، درمان‌های تخصصی بسیاری وجود دارند که با آن‌ها می‌توانید لک های پوستی خود را درمان کنید، از جمله آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لیزر درمانی
  • میکرودرم ابریژن
  • سرما درمانی (کرایوتراپی)
  • پیلینگ و لایه برداری شیمیایی تخصصی
  • و…

توجه داشته باشید که استفاده از هر یک از این روش‌ها باید زیر نظر پزشک متخصص یا اسکین کر صورت بگیرد.

(ویدئو) این سرم OSMO کره ای حاوی 7 ویتامین‌ A، B، C، D، E، K، F است و برای لک صورت بی نظیره
(ویدئو) این سرم OSMO کره ای حاوی 7 ویتامین‌ A، B، C، D، E، K، F است و برای لک صورت بی نظیره
سرم هفت ویتامین اسمو استوری درم از محصولات لاین PERSONAL CARE حاوی مجموعه‌ای از ویتامین‌های مفید و تقویت کننده برای تغذیه پوست است. ویتامین‌های درون محصول از ویتامین‌های مورد نیاز برای داشتن پوست پوست سالم و متعادل هستند. این آمپول یا سرم صورت یک مکم

سخن پایانی

لک های قهوه ای روی صورت، مشکلی است که بیشتر افراد در طول زندگی‌شان با آن مواجه می‌شوند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دانش، راه های بسیار متعددی برای درمان آن به وجود آمده است. مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص درمان این مشکل پوستی وجود دارد این است که قبل از به کارگیری هر یک از آن‌ها، با یک متخصص پوست یا اسکین کر، مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند با شناخت علت اصلی ایجاد لک های قهوه ای روی صورت، بهترین راه درمان را به شما پیشنهاد کنند.

برای انتخاب بهترین محصول پوستی برای درمان لک های پوست صورتتان نیز می‌توانید با کارشناسان سوراو مشورت کنید. کارشناسان سوراو با بررسی ویژگی‌های پوستتان می‌تواند مناسب‌ترین محصول را به شما پیشنهاد دهند.