SiteLogo

شیت ماسک (Sheet Mask) یا ماسک ورقه ای چیست؟

کیمیا سلطانی 03 اسفند 1402
0 1748
شیت ماسک یا ماسک ورقه ای چیست؟

شیت ماسک یا ماسک ورقه ای، در مدت زمانی کوتاه نیازهای پوست را برطرف می‌کند. در واقع ماسک ورقه ای از ابداعات جدید در حوزه مراقبت از پوست است که به سرعت محبوبیت یافته‌ است. در دنیای پرمشغله امروز که بسیاری از افراد به بهانه نداشتن وقت و زمان کافی، از رسیدگی به پوست خود سرباز می‌زنند، با وجود ماسک کاغذی، دیگر بهانه‌‌ای نخواهند داشت! چرا که هنگامی که سخت مشغول کار هستید و وقت کافی برای استراحت ندارید، این ماسک بهترین انتخاب است.

شما می‌توانید ورقه‌ها را در هنگام تمیزکردن خانه، آشپزی یا مطالعه و تماشای تلویزیون روی صورت خود بگذارید. سپس بدون این که زحمت شستش آن را بکشید، از روی پوست بردارید و از شفافیت و درخشندگی پوست خود لذت ببرید. اگر می‌خواهید بدانید شیت ماسک یا ماسک ورقه ای چیست؟ و با شیوه عملکرد و انواع مختلف آن بیشتر آشنا شوید، تا پایان این مطلب از مجله زیبایی سوراو همراه ما باشید.

در این مطلب، با مفهوم شیت ماسک آشنا می‌شویم و به بررسی کاربردها، مزایا و نکات مهم در مورد استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

شیت ماسک چیست؟

شیت ماسک (Sheet Mask) ورقه‌هایی به شکل صورت هستند که در محلول تغذیه‌ای به نام سرم، آغشته شده است. این ورق‌ها از مواد مختلفی از جمله کاغذ، الیاف یا انواع ژل تولید می‌شود. به‌همین دلیل ماسک نقابی، با مدل‌های دیگر ماسک صورت یعنی شکل خمیری متفاوت است.

شیت ماسک چیست

ماسک کاغذی معمولا یکبار مصرف است و هر کدام از آن‌ها به‌صورت جداگانه بسته‌بندی می‌شوند. این مدل ماسک بسیار سریع، راحت و آسان استفاده می‌شود که از دلایل محبوبیت آن نیز همین مسئله است که بهترین ماسک ورقه ای خارجی را می توانید از فروشگاه سوراو تهیه کنید.

 

مشاهده تمام ماسک های ورقه ای در سایت سوراو

https://suraw.com/product-category/skin-pro/skin-mask/sheet-mask

 

ماسک ورقه ای اولین بار در کجا تولید شد؟

دو کشور ژاپن و کره جنوبی به‌عنوان کشورهایی که اهمیت زیادی به لوازم آرایشی و مراقبت از پوست خود می‌دهند، معروف هستند. شیت ماسک نیز از دیگر ابداعات جالب این دو کشور بود و از آن‌جا سرچشمه گرفته‌است. به‌مرور، این مدل ماسک در کل آسیا بسیار محبوب شد.

اما یکی از علت‌های محبوبیت جهانی شیت ماسک چیست؟ زمانی که مردم آمریکا پست‌های مختلف سلبریتی‌ها را در حالی دیدند که این ماسک را روی پوست خود داشتند، شیت ماسک بسیار معروف شد. براساس آمار گروه NPD آمریکا، فروش ماسک نقابی در این کشور حدود 60% افزایش یافته‌است. این افزایش فروش حتی تجارت در زمینه‌های دیگر محصولات مراقبت از پوست را نیز تحت تاثیرقرار داد.

نحوه عملکرد شیت ماسک چیست؟

هر ورق ماسک، کاملا آغشته به سرم‌های غلیظ و مفید برای پوست مثل هیالورونیک و ویتامین‌ها است. این مواد به‌صورت محلول در فاز آب هستند. وجود ورقه‌، از تبخیر سریع فاز آب جلوگیری می‌کند و مواد موثر را مدت زمان بیشتری را در دسترس پوست قرار می‌دهد. این مسئله باعث می‌شود شیت ماسک حتی با یکبار استفاده، بسیار موثر عمل کند.

مزایای ماسک نقابی چیست؟

مزایای استفاده از ماسک ورقه ای یا شیت ماسک

ترکیبات موجود در ماسک نقابی، سریعا پوست را تقویت می‌کند. به‌دلیل شکل خاص خود در مقایسه با ماسک صورت‌های خمیری، پوست را نیز خشک نمی‌کند. وجود ورقه کمک می‌کند که سرم بیشتر از مدل خمیری روی پوست بماند. از دیگر مزایای ماسک کاغذی چیست؟

  • قیمت مناسب ماسک در مقایسه با سالن‌های گران قیمت اسکین کر و مراقبت از پوست
  • استفاده آسان و راحت
  • درخشان‌کننده پوست
  • افزایش هیدراتاسیون و کاهش خشکی پوست
  • بهبود کیفیت پوست
  • تسکین التهابات
  • کاهش چین و چروک‌ها
  • و…

در کنار مزایای ماسک کاغذی، چالش‌های مصرف شیت ماسک چیست؟ فراموش نکنید هدف این نوع ماسک، تغذیه بیشتر پوست است. به‌همین دلیل برای پاکسازی یا لایه برداری، sheet mask به اندازه ماسک‌های خمیری موثر نخواهد بود. از طرفی اگر از محصولات باکیفیت پایین استفاده کنید، قبل از آن‌که ترکیبات مغذی درون ماسک به لایه‌های پوست برسد، به‌سرعت تبخیر می‌شود. پس در هنگام خرید به کیفیت محصول و هدف خود از خرید توجه کنید.

مواد موجود در ماسک کاغذی چیست؟

بسته به عملکردی که هر ماسک قرار است ارائه دهد، ترکیبات موجود در آن نیز متفاوت خواهد بود. اما از معمول‌ترین مواد، مثل آلوئه‌ورا، ویتامین C و هیالورونیک‌ اسید تا ترکیبات غیر معمول‌تر مثل مرواید، عصاره حلزون و جلبک دریایی در شیت ماسک دیده می‌شود.

همچنین برای جلوگیری از آلودگی باکتری و قارچی، اکثر ماسک‌های‎ کاغذی حاوی نگهدارنده‌های شیمیایی مانند پارابن و اخیرا فنوکسی اتانول هستند. این مواد برای پوست مفید نیستند و بهتر است هنگام خرید، به محتویات ماسک و برند سازنده توجه کنید.

 

انواع جنس ماسک ورقه ای چیست؟

کیفیت و قیمت انواع ماسک با یکدیگر متفاوت است و این موضوع علاوه‌بر ترکیبات سرم، به جنس ورقه‌های آن‌ها بستگی دارد. به‌طورکلی ماسک‌ها از 4 جنس مختلف تولید می‌شوند که به ترتیب کیفیت از این قرار است:

1- منسوجات نبافته (Non-woven fiber)

انواع شیت ماسک

این نوع ماسک، ارزان‌ترین مدل ماسک ورقه‌ ای است که بافت درشت و تخلخل زیادی دارد. روی پوست مانند کاغذ احساس می‌شود و به‌سختی حرکت می‌کند. مشکل دیگر این مدل شیت ماسک چیست؟ سرعت تبخیر بالای مایعات، از عیوب دیگر الیاف بافته‌نشده است و به‌همین دلیل برای انتقال سرم به پوست ظرفیت کمی دارد.

2- پنبه (cotton)

انواع ماسک ورقه ای

کتان از الیاف طبیعی گیاه پنبه تولید می‌شود و بافت آن ظریف‌تر از نوع قبل است. اما محدودیت‌های تقریبا مشابهی دارد. این جنس هم نسبتا ارزان و با تحرک پایین روی پوست است و به‌خوبی روی آن نمی‌چسبد. اما ظرفیت انتقال سرم به پوست پنبه، بیشتر از منسوجات نبافته است.

3- هیدروژل (Hydrogel)

انواع ماسک کاغذی

این مدل ماسک دارای ژلاتین است و کیفیت بیشتری نسبت به الیاف و کتان دارد. به‌خوبی روی پوست می‌‎نشیند، راحت جابجا می‌شود و حین استفاده خشک نخواهد شد. از آنجایی که ماسک هیدروژل مستعد پاره‌شدن هستند، برای جلوگیری از پارگی معمولا قسمت بالا و پایین را جداگانه تولید می‌کنند. البته این مدل قیمت بیشتری دارد و بعضی از انواع هیدروژل‌ها می‌توانند باعث تحریک پوست‌های حساس شوند.

4- بیوسلولوز (bio-cellulose)

انواع شیت ماسک

این نوع ورق، گران قیمت‌ترین نوع ماسک است و از سلولز میکروبی بافته‌شده، ساخته می‌شود. نسبت به پنبه و الیاف بهتر به پوست می‌چسبد و جابه جایی راحتی دارد اما این تحرک به پای جنس هیدروژل نمی‌رسد. اما علت محبوبیت این جنس در بین انواع شیت ماسک چیست؟ بیوسلولوز کاملا طبیعی است، خاصیت جذب بیشتری برای پوست دارد و مانند هیدروژل حین استفاده خشک نمی‌شود.

طرز استفاده از ماسک کاغذی چیست؟

برای مصرف ماسک کافی است یک ورق را روی صورت تمیز قرار دهید و اجازه دهید 20-30 دقیقه روی پوست بماند. مهم‌ترین نکته برای جذب بهتر ماسک ورقه ای چیست؟ پاسخ ما تمیزتر بودن صورت است. پس حتما قبل از استفاده از ماسک ورقه ای علاوه‌بر شوینده، حتما تونر بزنید. پس از گذشت زمان کافی آن را بردارید و از پوست خود لذت ببرید! به همین سادگی.

نکات مهم:

  • از این نوع ماسک می‌توانید هر چند بار در روز یا هفته استفاده کنید. اما بهترین حالت مصرف، سه بار در هفته یا نهایتا روزی یک بار است.
  • بهتر است بیشتر از زمان توصیه‌شده، شیت ماسک را روی پوست قرار ندهید چرا که ممکن است باعث التهاب پوست شود.
  • انواع ماسک‌ کاغذی به‌شکل تک سایز تولید می‌شود اما طبیعتا اندازه و شکل صورت‌ افراد باهم تفاوت دارد. به‌همین دلیل بهتر است گذاشتن ماسک را از پیشانی شروع کنید و به پایین بیاید. به‌طوری که چشم، بینی و دهان کاملا روی سوراخ‌های تعبیه‌ شده ماسک قرار بگیرد.
  • برای برداشتن ماسک نقابی از روی پوست، بهتر است از قسمت چانه شروع کنید.

آیا قبل از گذاشتن ماسک ورقه ای می توان محصول دیگری استفاده کرد؟

 بله و این کار بهترین نتیجه را به شما می دهد. می توان از هیالورونیک اسید، ویتامین سی، سرم جوانساز و انواع سرم های مغذی به غیر از لایه بردارها و رتینول استفاده کرد.

آیا بعد از برداشتن ماسک کاغذی صورت را بشوییم؟

بعد از برداشتن ماسک ورقه ای می توانید صورت را بشورید و روتین انجام دهید ولی توصیه می شود به جای شستن صورت با یک تونر مغذی مواد روی پوست به آرامی پاک شود.

روتین پوست چیست؟ (آموزش تخصصی و کامل)
روتین پوست چیست؟ (آموزش تخصصی و کامل)
راز داشتن پوستی شفاف، تمیز و سالم در داشتن روتین پوست مخصوص شما است. بسیاری از ما از دیدن پوست زیبا، جوان و یکدست بیوتی بلاگرها یا برخی از سلبریتی‌ها و فعالان دنیای مد شگفت زده می‌شویم و به دنبال کشف رازی ماورایی و محصولی استثنایی برای رسیدن به پوست

زمان حداقل و حداکثر استفاده از شیت ماسک؟

حداقل زمان ماندن روی صورت ۱۰ دقیقه و حداکثر ۳۰ دقیقه می باشد.

تاثیر گذاری ماسک خانگی بیشتر است یا شیت ماسک (ماسک ورقه ای)؟

برای اینکه پوست ما از مواد مغذی ماسک ها استفاده کند، باید سایز این ویتامین‌ها، پپتیدها و هر ماده ای که برای پوست ما مفید است به اندازه ای کوچک شده باشد که بتواند از سلول‌های پوست ما عبور کند و این سلول ها بتوانند از آن تغذیه کنند و این امکان اصلا در ماسک های خانگی وجود ندارد. به همین دلیل قویا توصیه می‌شود از ماسک نقابی به جای ماسک خانگی استفاده شود.

سخن پایانی

ماسک ورقه ای به‌دلیل خاصیت آبرسانی سریع، کاربرد آسان و قیمت مناسب می‌تواند یک انتخاب کاربردی در روتین همیشگی پوست شما باشد. اما نکات استفاده از شیت ماسک چیست؟ به‌یاد داشته باشید که نمی‌توان از آن برای لایه‌برداری پوست استفاده کرد. همین‌طور هنگام خرید به ترکیبات موثر درون ماسک کاغذی توجه کنید و از مصرف ماسک‌های بی‌کیفیت و بسیار ارزان، خودداری نمایید.

اگر شما هم تجربه‌ای در خصوص استفاده از این ماسک دارید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.