SiteLogo

تونر چیست و نحوه انتخاب آن بر اساس نوع پوست

کیمیا سلطانی 06 آبان 1402
0 636
تونر چیست و نحوه انتخاب آن بر اساس نوع پوست

تونرها در لیست محصولات مخصوص روتین پوستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. همه متخصصان اسکین‌کر و مراقبت از پوست، معتقدند که این محصول به جذب بهتر سرم‌ها و کرم‌های پوستی شما کمک می‌کند و عملکرد آن‌ها را افزایش می‌دهد. اما خواص تونر صورت به همینجا ختم نمی‌شود. در این مطلب از مجله زیبایی سوراو، به شما می‌گوییم تونر چیست، چه خواص و مزایای مهمی برای پوست دارد و هنگام خرید آن باید به چه نکاتی توجه کنید. پس اگر می‌خواهید بر اساس نوع پوست تان، بهترین تونر را برای پوست خود انتخاب کنید و از مزایای استفاده از تونر بهره‌مند شوید، این مطلب از سوراو را از دست ندهید.

تونر چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

تونر (Toner)، یک ماده به غلظت آب است که نسبت به آب معمولی مقدار بیشتری هیدروژن و اکسیژن دارد. انواع تونر بسته به نوع برند، می‌تواند حاوی اسیدهای مفید، ترکیبات ضد التهاب، گلیسیرین و آنتی‌اکسیدان‌ها باشد. این مایع بسیار سریع به پوست نفوذ می‌کند و باعث هیدراتاسیون و حذف برخی سلول‌های مرده سطح پوست می‌شود. تونر، pH طبیعی پوست را که در اثر شستشو تغییر کرده‌است، به‌ حالت اولیه خود برمی‌گرداند و به جذب بهتر محصولات مراقبت از پوست کمک می‌کند.

پوست شما مانند یک اسفنج خشک است. یک کرم غلیظ درون یک اسفنج خشک به‌ خوبی فرو نمی‌رود. پس اسفنج را مرطوب می‌کنید تا کرم راحت‌تر درون آن نفوذ کند. این کاری است که تونر برای پوست شما انجام می‌دهد. اگر کسی از شما سوال کرد که فواید تونر صورت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد، می‌توانید به موارد زیر اشاره کنید:

مزایای استفاده از تونر

1- به حداقل‌رساندن ظاهر منافذ

تونر با پاکسازی کامل منافذ پوست، آن‌ها را کوچک‌تر به‌نظر می‌رساند. مزیت این عملکرد تونر چیست؟ وقتی منافذ کوچک‌تر شود، پوست شما صاف‌تر و صیقلی‌تر خواهد شد. به‌ همین‌ دلیل تونر صورت به ایجاد ظاهری دوست‌داشتنی و درخشان کمک می‌کند.

 2- محافظت از پوست در برابر عناصر آسیب‌رسان

فرمولاسیون تونر به گونه‌ای طراحی شده‌است که پوست شما را کاملا تمیز می‌کند و جلوی آسیب به‌وسیله عوامل استرس‌زای محیطی را نیز می‌گیرد.

3- سفت‌شدن موقت پوست

تونر صورت یک جوان‌کننده شگفت‌انگیز است و بعد از استفاده، ظاهر پوست را سفت و محکم می‌کند. دو بار در روز صورت خود را تونر بزنید تا بلافاصله تفاوت را احساس کنید.

4- افزایش طراوت پوست

تونرهای حاوی مواد مرطوب‌کننده و رایحه گل رز، یک انتخاب عالی و شگفت‌انگیز برای پایان روز شما است.

5- تسکین و آرامش پوست

هنگامی که این سوال مطرح می‌شود که از مزایای مهم تونر چیست، به خاصیت آرام‌بخشی آن برای پوست اشاره می‌شود. مخصوصا اگر تونر شما دارای منبع گیاهی و ترکیبات طبیعی باشد، یک راهکار عالی برای ایجاد احساس آرامش برای پوست خواهد بود. تونر دارای ترکیبات گیاهی، هرگونه قرمزی یا ناراحتی موقت پوست را کاهش می‌دهد.

6- حذف چربی و آرایش باقی مانده

پس از شستشو با ژل و فوم شستشو، باز هم مقداری آلودگی و چربی درون منافذ پوست وجود دارد که تنها با تونر پاک می‌شود. اضافه‌کردن این محصول به روتین پوستی، آلودگی و ناخالصی‌های بسیار ریز را نیز از بین‌ می‌برد و پوست را کاملا تصفیه می‌کند.

7- کمک به حفظ رطوبت پوست

تونر صورت، به‌ویژه آن‌هایی که دارای ترکیباتی مثل گلاب هستند، به افزایش رطوبت طبیعی پوست و بیشترشدن جذب مرطوب‌کننده‌های پوست کمک می‌کند.

8- ایجاد پوستی با PH متعادل

تونر باعث تعادل pH پوست می‌شود. pH پوست مهم‌ترین عامل در حفظ سلامت و زیبایی پوست است. تونر کمک می‌کند تا pH پوست در محدوده‌ای سالم باشد. در نتیجه استفاده از آن، از خشکی یا چربی اضافی جلوگیری می‌کند.

9- آماده سازی پوست برای استفاده از سایر محصولات مراقبت از پوست

استفاده از تونر، پوست را برای جذب بهتر مرطوب‌کننده و محصولات مراقبتی دیگر آماده می‌کند. در واقع، پس از استفاده از تونر، پوست آماده بهره‌برداری از مواد مغذی و مرطوب‌کننده می‌شود که نقش موثری در جوانی و تازگی پوست دارند.

نحوه انتخاب تونر صورت بر اساس نوع پوست

انتخاب تونر مناسب بر اساس نوع پوست

در حال‌ حاضر، انواع مختلفی از تونرها بر اساس ویژگی آن‌ها وجود دارد که می‌تواند آبرسان، روشن‌کننده، لایه‌بردار یا متعادل‌کننده pH باشد. اما در هنگام خرید باید به نوع پوست و تونر مناسب آن نیز توجه نمایید. از جمله نکات مهم برای انتخاب تونر چیست؟

تونر مناسب هر نوع پوست

نوع پوست ویژگی‌های تونر مناسب
مستعد آکنه بهترین تونر برای پوست مستعد آکنه، تونری است که چربی اضافی آن را هدف گرفته و در عین حال پوست تحریک‌شده را آبرسانی و آرام کند. برای به حداقل‌رساندن براقیت و منافذ پوست، به وجود موادی مانند زینک و فندق افسونگر در لیست ترکیبات تشکیل‌دهنده توجه کنید. تونرهای حاوی چای سبز و اسید هیالورونیک نیز می‌توانند به تغذیه و مرطوب‌کردن پوست کمک کنند.
چرب حتی اگر پوست چربی دارید، از تونرهای حاوی الکل دوری کنید. به‌جای آن تونرهای حاوی اسید سالیسیلیک که یک ماده محلول در روغن است و می‌تواند به منافذ پوست نفوذ کند را امتحان کنید. اسید سالیسیلیک به عمق غدد چربی (سباسه) می‌رود و به حذف سبوم اضافی و جوش سر سیاه کمک می‌کند. البته این ماده ممکن است باعث خشکی و تحریک پوست در افراد مستعد شود. لازم است این افراد در استفاده از تونرهای حاوی سیالیسیلیک‌ اسید نیز احتیاط را رعایت کنند.
پوست بالغ تونر فقط برای جوانان نیست. افرادی که دچار پیری پوست هستند نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. این افراد باید تونرهایی را انتخاب کنند که به بهبود قابلیت ارتجاعی و قفل‌کردن رطوبت پوست کمک کند. اسید هیالورنیک، هیدراتاسیون را افزایش می‌دهد و رتینول و پپتیدها می‌توانند باعث تحریک پوست شل یا چروکیده شوند.
کدر و خسته اگر پوست خسته و کدر دارید، تونر مناسب شما باید حاوی اسید گلیکولیک یا آلفاهیدروکسی اسید (AHAs) باشد. مزیت حضور این مواد در تونر چیست؟ ترکیباتی مانند اسید گلیکولیک و AHAs سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و گردش سلول‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین تونرهای حاوی ویتامین C دارای خواص روشن‌کنندگی هستند و پوست کدر شما را شاداب می‌کند.
خشک برای کمک به رسیدن رطوبت به سطح پوست، بهتر است از تونرهای حاوی اسید هیالورونیک و گلیسیرین استفاده کنید. همچنین به‌دنبال تونرهای حاوی مانند چای سبز، آلوئه‌ورا، بابونه، گل همیشه بهار و خیار باشید تا به تسکین پوست خشک و تحریک‌شده کمک کند.
حساس پوست حساس نیاز به تونر با ترکیبات آرامش‌بخش دارد. انتخاب تونر با عصاره گیاهان ضد التهاب مانند چای سبز یا آلوئه ورا، به حفظ تعادل و آرامش پوست حساس کمک می‌کند.
مختلط برای پوست مختلط، تونر متعادل‌کننده مناسب است. ترکیبات تونر متعادل با تنظیم تولید چربی در مناطق مختلف پوست، تعادل را حفظ می‌کند.

تفاوت میسلار واتر و تونر چیست؟

هر چند میسلار واتر و تونر از لحاظ ظاهر و بافت شبیه به هم هستند اما از لحاظ کاربرد، با هم تفاوت دارند. برای دانستن تفاوت این دو، ابتدا باید بدانید میسلار واتر چیست و چگونه عمل می‌کند. آب میسلار، دارای ذرات کروی سورفاکتانت است که ذرات چربی را مانند آهنربا به خود جذب می‌کند. این محصول در اولین مرحله شستشوی صورت به‌ کار می‌رود و می‌تواند همراه با شوینده یا به‌ جای آن استفاده شود.

اما تونر برخلاف میسلار واتر در انتهای پاکسازی روی صورت زده می‌شود و نمی‌تواند حجم زیاد آرایش را حذف کند. این محصول چربی و مواد آرایشی را که از مرحله پاکسازی توسط ژل، فوم و میسلار واتر در منافذ پوست باقی مانده است، از بین‌ می‌برد. به‌ علاوه pH پوست را به‌ حالت اولیه قبل از شستشو بر می‌گرداند. به‌ همین دلیل نمی‌توان هیچ‌ کدام را جایگزین دیگری کرد.

فرق تونر با فوم شستشو چیست؟ تفاوت از نظر عملکرد، مرحله روتین و ترکیبات
فرق تونر با فوم شستشو چیست؟ تفاوت از نظر عملکرد، مرحله روتین و ترکیبات
تفاوت اصلی بصورت خلاصه یک فوم شستشو برای پاکسازی و تمیزکردن صورت از تمامی چربی، ناخالصی، رنگدانه و جرم مواد آرایشی، گرد و غبار نشسته بر روی پوست و به طور کلی کثیفی‌ها، تولید می‌شود. کار اصلی و اساسی آن، پاکسازی موثر پوست است. اما تونرها، تنظیم اسیدیت

نکات مهم برای خرید تونر صورت چیست؟

علاوه‌ بر آنکه نوع پوست در انتخاب تونر و ترکیبات تشکیل‌دهنده آن اهمیت دارد، مواد شیمیایی خاصی نیز هستند که لازم است در هنگام خرید، از عدم وجود آن‌ها در تونر اطمینان حاصل کنید. از جمله این ترکیبات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الکل:

الکل‌های مضر برای پوست مانند اتانول، آن را فوق‌العاده خشک می‌کنند. تونرهایی که در سال‌های قبل تولید می‌شدند، حاوی مقدار زیادی الکل بودند و حتی چربی مفید پوست را نیز از بین می‌بردند. خوشبختانه در حال حاضر تونرهای فاقد الکل را می‌توانید در لیست خریدهای خود قرار دهید.

  • بنزوئیل پراکسید:

فایده بنزوئیل پراکسید در تونر چیست؟ این ماده معمولا برای مبارزه با آکنه استفاده می‌شود اما ممکن است برای بعضی از افراد بسیار شدید باشد.

  • فتالات و پارابن:

فتالات و پارابن متعلق به گروهی از مواد شیمیایی هستند که عموما به‌عنوان نگهدارنده‌های ارزان قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای استفاده از تونر

چه زمانی باید از تونر استفاده کنیم؟

تونر، آغازگر برنامه روتین مراقبت از پوست شما است. به‌ همین دلیل باید بعد از شستشوی صورت و قبل از استفاده از سرم‌ و کرم‌ها از آن استفاده کنید. اما شیوه صحیح استفاده از تونر چیست؟ پس از شستشوی صورت و خشک‌کردن آن و زمانی که هنوز پوست اندکی رطوبت دارد، مقداری از تونر را روی یک پد پنبه‌ای بریزید. سپس پد را روی پوست بکشید تا چربی و آلودگی باقی مانده را کاملا حذف کند. پس از آنکه تونر کاملا جذب پوست شد، به‌ترتیب می‌توانید از سرم و کرم مرطوب‌کننده خود استفاده کنید.

سخن پایانی

به طور کلی، تونر یک ماده آبکی و حاوی ترکیبات مفید برای پوست است که باقی مانده ذرات چربی درون منافذ را پاکسازی می‌کند. به‌ علاوه اسیدیته پوست را متعادل می‌سازد و باعث هیدراتاسیون، سفت‌شدن، شادابی و تسکین آن می‌شود. فراموش نکنید که با هر نوع پوست می‌توانید تونر مخصوص خود را پیدا کنید و پوست خود را کاملا تمیز و شفاف نمایید. حالا که می‌دانید تونر صورت چیست و چه نکاتی را برای خرید آن باید رعایت کرد، می‌توانید بهترین انتخاب را داشته‌باشید. اگر شما هم تجربه‌ یا سوالی در این زمینه دارید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره در این حوزه دارید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در صفحه تماس با ما، از کارشناسان سوراو، مشاوره دریافت نمایید.