SiteLogo

علت به وجود آمدن چین و چروک در پوست چیست؟ | همه آنچه باید درباره دلایل ایجاد چین و چروک ها بدانید

کیمیا سلطانی 22 بهمن 1402
0 476
علت به وجود آمدن چین و چروک در پوست

چین و چروک‌ها، به دلایل مختلفی در پوست ایجاد می‌شوند. اگر بخواهیم به طور خلاصه علت به وجود آمدن چین و چروک در پوست را شرح دهیم باید بگویم، مهم‌ترین دلایل ایجاد چین و چروک در پوست، به شرح زیر هستند: 

  • پیری طبیعی پوست
  • کاهش انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی پوست
  • قرارگیری پوست در برابر عوامل خارجی آسیب رسان مانند نور مستقیم خورشید، آلودگی هوا و…
  • استفاده بی رویه از مواد شوینده و محصولات شیمیایی
  • مصرف کم مایعات
  • کمبود رطوبت
  • ژنتیک
  • کاهش کلاژن و الاستین
  • عدم استفاده از محصولات ضد آفتاب
  • مصرف دخانیات
  • و…

اگر می‌خواهید بدانید چین و چروک‌ها دقیقا به چه صورت در پوست به وجود می‌آیند، چطور می‌توان به وجود آمدن آن‌ها را به تعویق انداخت یا چگونه می‌توان چین و چروک‌های به وجود آمده در پوست را بهبود بخشید؟ در ادامه این مطلب از مجله تخصصی سوراو، با ما همراه باشید.

دلیل ایجاد چین و چروک در پوست

آشنایی با چین و چروک های پوست

پوست، به عنوان بزرگ‌ترین عضو بدن، همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که هر یک از آن‌ها می‌توانند بر روی ظاهر و سلامت پوست تأثیرات مثبت و منفی بگذارند.

چین و چروک‌ها، از جمله مواردی است که می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی در پوست ایجاد شود و زیبایی و جوانی پوست را تحت تاثیر قرار دهد. 

اگر می‌خواهید بدانید چین و چروک چیست و به چه چیزی در پوست چین و چروک می‌گویند؟ به طور ساده باید بگوییم، چین و چروک‌های پوستی به تغییرات سطحی در پوست اطلاق می‌شود که به شکل خط در سطح پوست قابل مشاهده هستند.

چین و چروک‌ها معمولا به دو صورت در پوست اتفاق می‌افتند: 

  • به صورت سطحی: این نوع از چین و چروک ها خطوط کوچک و ظریفی هستند که در برخی از مناطق پوست (به ویژه در اطراف دهان، چشم‌ها و…) ایجاد می‌شوند.
  • به صورت عمقی: چین و چروک‌های عمقی ظاهری نمایان‌تر دارند و بیشتر در مناطقی مانند پیشانی، گردن و… دیده می‌شوند.

علت به وجود آمدن چین و چروک در پوست

دلایل ایجاد چین و چروک در پوست

به طور کلی، علت به وجود آمدن چین و چروک در پوست را می‌توان به 4 گروه تقسیم کرد:

  • فاکتورهای طبیعی:

فاکتورهای طبیعی یکی از اصلی‌ترین عواملی هستند که در ایجاد چین و چروک‌ در پوست، نقش دارند. این عوامل شامل پیری طبیعی پوست و کاهش موادی مانند کلاژن و الاستین در ساختار پوست هستند.

در واقع پوست همانند سایر اعضای بدن، با گذشت زمان تغییراتی را تجربه می‌کند. پیری طبیعی پوست به معنای کاهش ظاهری جوانی پوست، همچنین کاهش قدرت انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی آن است. 

به عبارتی در اثر پیری، فرآیندهای طبیعی مانند تولید کلاژن و الاستین در پوست کاهش می‌یابد. کلاژن و الاستین، دو پروتئین مهم در پوست هستند که موجودیت آن‌ها حفظ سلامت و جوانی پوست را تضمین می‌کند. در واقع، کلاژن برای حفظ سفتی و انعطاف پوست و الاستین برای حفظ خاصیت ارتجاعی آن، بسیار مهم هستند. در نتیجه کاهش تولید این مواد به کاهش قدرت انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی پوست و در نتیجه ایجاد چین و چروک در پوست منجر می‌شود.

کدام لایه پوست باعث ایجاد چین و چروک می شود؟
کدام لایه پوست باعث ایجاد چین و چروک می شود؟
معمولا، خطوط ریز و زبری‌های پوست به عنوان چین و چروک‌های پوست شناخته می‌شوند. چین و چروک‌ها، در طول زمان و به واسطه عوامل بسیار مختلفی از جمله افزایش سن، عوامل محیطی و…، ایجاد می‌شوند. به طور خلاصه، اگر می‌خواهید بدانید کدام لایه پوست باعث ایجا

  • عوامل خارجی:

عوامل خارجی نیز می‌توانند یکی از اصلی‌ترین علت های به وجود آمدن چین و چروک در پوست، باشند. این عوامل شامل تابش مستقیم آفتاب، دود سیگار، آلودگی هوا، استفاده بیش از حد از محصولات شیمیایی، کمبود رطوبت و… است که می‌توانند به سرعت باعث آسیب پوست و ظهور چین و چروک‌ها در آن شوند.

  • تابش مستقیم نور خورشید:

نور خورشید، شامل اشعه‌های UV است که می‌توانند به سرعت باعث پیری زودرس پوست شوند. در واقع، اشعه‌های مضر UV، توانایی کاهش کلاژن و الاستین در پوست را دارند و به همین دلیل می‌توانند سبب ایجاد چین و چروک در پوست شوند. 

  • دود سیگار:

دود سیگار حاوی مواد شیمیایی زیادی است که به پوست آسیب می‌زند. عوامل موجود در دود سیگار نیز باعث از بین رفتن کلاژن و الاستین می‌شوند که در نهایت به ایجاد چین و چروک در پوست منجر می‌گردد.

  • آلودگی هوا:

هوای آلوده شامل ذرات معلق و مواد آلاینده است که هر یک از آن‌ها می‌توانند به سرعت باعث آسیب پوست و ایجاد چین و چروک‌ در آن شوند. هوای آلوده به قدری برای پوست مضر است که تماس مداوم با آن، ممکن است باعث ایجاد آسیب و تخریب ساختار پوست شود.

  • استفاده بیش از حد از محصولات شیمیایی:

استفاده بیش از حد از محصولات شیمیایی مثل مواد شوینده و تمیزکننده‌ها می‌تواند موجب خشکی و آسیب به پوست شود که این امر به ایجاد چین و چروک در پوست منجر می‌شود.

  • و…
  • کمبود رطوبت:

کمبود رطوبت و استفاده نامناسب از محصولات مرطوب‌کننده از دیگر عوامل مهمی هستند که می‌توانند باعث به وجود آمدن چین و چروک در پوست شوند. چرا که رطوبت، به حفظ سلامت و شادابی لایه‌های عمیق‌تر پوست کمک می‌کند و در ایجاد خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری پوست، نقش دارد. علاوه بر این‌ها، کمبود رطوبت می‌تواند به سرعت باعث خشکی پوست شود که این خشکی می‌تواند منجر به کاهش انعطاف و ایجاد چین و چروک در پوست گردد. 

  • ژنتیک و عادات رفتاری:

ژنتیک و عادات رفتاری نیز از عواملی هستند که می‌توانند به ایجاد چین و چروک در پوست کمک کنند. عوامل ژنتیکی مانند وراثت و تفاوت‌های فیزیولوژیکی در هر فرد می‌تواند بر میزان کلاژن و الاستین پوست تاثیر بگذارد و در نتیجه، پوست افراد مختلف ممکن است به طور متفاوتی نسبت به فرایند پیری و ایجاد چین و چروک واکنش نشان دهد. به گونه‌ای که ممکن است برخی افراد در سنین جوانی به وجود آمدن چین و چروک ها در پوست‌شان را تجربه کنند. 

عادات رفتاری مثل نحوه زندگی، تغذیه، ورزش و… نیز می‌توانند به عنوان عواملی مهم در پیشگیری یا کاهش چین و چروک‌های پوست مطرح شوند. استفاده از تغذیه‌ای سالم و متنوع، ورزش منظم، استرس کم و جلوگیری از عادات مضر مثل مصرف دخانیات می‌تواند به حفظ سلامت و جوانی پوست کمک کند.

دلایل ایجاد چین و چروک در پوست

چین و چروک ها از چه سنی در پوست ایجاد می‌شوند؟

علت ایجاد چین و چروک در پوست می‌تواند به عوامل مختلفی برگردد و هر فردی می‌تواند تحت تأثیر این عوامل قرار گیرد. اما زمان ظاهر شدن چین و چروک در پوست با توجه به هر فرد و شرایط ویژه‌ای که با آن روبرو است، برای هر کس متفاوت است.

عموماً چین و چروک‌های اولیه در پوست از سن 25 سالگی ظاهر می‌شوند. اما باید توجه داشت که در بسیاری از افراد، این مسئله ممکن است به تاخیر بیفتد یا حتی در سنین پایین‌تر ظاهر شود.

پیری طبیعی پوست، کاهش کلاژن و الاستین، تابش مستقیم آفتاب، دود سیگار، آلودگی هوا و عادات رفتاری نامناسب از جمله عواملی هستند که ممکن است باعث شروع زودرس فرایند ایجاد چین و چروک در پوست شوند.

به طور کلی، مراقبت از پوست از سنین جوانی، استفاده از محصولات مناسب، مصرف غذاهای سالم، استفاده از محصولات ضد آفتاب و مراقبت‌های پوستی مناسب می‌تواند در تأخیر و کاهش ظاهر چین و چروک‌های پوست موثر باشد.

علت به وجود آمدن چین و چروک در پوست

چطور می توان ایجاد چین و چروک در پوست را به تعویق انداخت؟

برای به تعویق انداختن ایجاد چین و چروک در پوست، می‌توانید به مراقبت‌های مختلف از پوست و انجام عادات سالم در زندگی روزمره توجه کنید. تغییر در روش زندگی و مراقبت از پوست می‌تواند به طور قابل توجهی در جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک‌های پوست کمک کند. برخی از راهکارهای موثر در این رابطه عبارتند از:

  • استفاده از ضد آفتاب:

تابش مستقیم آفتاب می‌تواند یکی از عوامل اصلی در ایجاد چین و چروک پوست باشد. استفاده منظم از محصولات ضد آفتاب می‌تواند از آسیب نور UV و تابش مستقیم آفتاب جلوگیری کرده و به حفظ سلامت پوست کمک کند.

  • استفاده از مرطوب‌کننده:

استفاده از مرطوب‌کننده مناسب برای نوع پوست، به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و اینگونه ایجاد چین و چروک در پوست را به تعویق می‌اندازد.

  • تغذیه مناسب:

مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین C و E و اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند به سلامت پوست کمک کند و فرایند پیری پوست را کند نماید.

  • عدم مصرف سیگار و دخانیات:

عدم مصرف سیگار یا هر دخانیات دیگری، به سلامت عمومی بدن کمک می‌کند و باعث جلوگیری از پیری زودرس پوست می‌شود.

  • مراقبت منظم از پوست:

استفاده از محصولات مراقبتی پوست به طور منظم مانند ماسک‌های آبرسان، و محصولات پوستی حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به بهبود سلامت و زیبایی پوست کمک کند.

  • کاهش استرس:

استرس می‌تواند باعث تغییر در پوست و افزایش تولید کلاژن شود. تمرینات رفع استرس مثل یوگا، مدیتیشن و ورزش منظم می‌توانند به حفظ سلامت پوست و به تعویق افتادن پیری آن، کمک کنند.

  • خواب کافی:

خواب کافی به پوست اجازه می‌دهد تا بازسازی شود و از ایجاد چین و چروک ها جلوگیری می‌کند.

دلایل ایجاد چین و چروک در پوست

چطور می توان چین و چروک های ایجاد شده در پوست را بهبود بخشید؟

برای بهبود چین و چروک‌های ایجاد شده در پوست، می‌توانید از روش‌ها و محصولات مختلف استفاده کنید که به سلامت و زیبایی پوست کمک می‌کنند. البته، باید توجه داشت که بهبود کامل چین و چروک‌های پوستی معمولاً غیرممکن است اما استفاده از روش‌های زیر می‌تواند باعث به حداقل رسیدن ظاهر چین و چروک‌ها و بهبود سلامت پوست شوند:

  • استفاده از محصولات مرطوب کننده:

استفاده از مرطوب‌کننده‌های با کیفیت و حاوی مواد نرم‌کننده و آبرسان می‌تواند به بهبود ظاهر چین و چروک‌های پوست کمک کند.

  • استفاده از محصولات ضد پیری:

استفاده از محصولات حاوی ویتامین C، رتینول، پپتیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند در بهبود چین و چروک های پوست موثر واقع شود.

  • ماساژ پوست:

ماساژ پوست با استفاده از روغن‌های طبیعی می‌تواند به تحریک جریان خون در پوست و بهبود انعطاف پوست کمک کند و در نتیجه باعث کاهش چین و چروک ها در پوست شود.

  • استفاده از محصولات حاوی کلاژن و الاستین:

محصولات حاوی کلاژن و الاستین، به تقویت ساختار پوست کمک می‌کنند و اینگونه باعث افزایش جوانی و شادابی پوست می‌شوند.

  • لیزر و سایر روش‌های تخصصی:

برخی روش‌های لیزری یا تکنولوژیکی مثل لیزرهای CO2 و Fraxel، میکرونیدلینگ و…، به بهبود چین و چروک‌های عمیق‌ پوست کمک می‌کنند. البته توجه داشته باشید که این روش‌ها باید زیر نظر متخصص مورد استفاده قرار بگیرند.

سخن پایانی

به وجود آمدن چین و چروک در پوست یکی از مسائلی است که همه افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. اما با توجه به مراقبت‌های مناسب از پوست، تغذیه سالم، استفاده از محصولات مراقبتی و رعایت عادات سالم زندگی، می‌توان ایجاد چین و چروک‌های پوست را به تعویق انداخت یا باعث کاهش ظاهر چین و چروک های پوست شد.

به یاد داشته باشید که هر پوستی نیازهای خاص خودش را دارد؛ بنابراین، مراجعه به متخصصان پوست، شناسایی نیازهای خاص پوست شما و انتخاب روش‌ها و محصولات مناسب می‌تواند به حفظ سلامت و جوانی پوست شما کمک بسیاری کند. 

اگر به دنبال محصولات پوستی برای به تعویق انداختن یا کاهش چین و چروک های پوست خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره تخصصی کارشناسان سوراو استفاده نمایید. کارشناسان سوراو با توجه به تجربه و علمی که دارند، می‌توانند شما را در انتخاب بهترین محصولات پوستی راهنمایی کنند.