SiteLogo

چه راه هایی برای درمان میلیا وجود دارد؟

کیمیا سلطانی 23 بهمن 1402
0 213
راه های درمان میلیا

میلیا یا کیست میلیوم، یک مشکل پوستی است که اغلب افراد آن را به خاطر شکل ظاهری‌اش، نوعی آکنه یا جوش می‌دانند. ظاهر میلیا شبیه به جوش‌های سر سفید زیر پوستی است، با این تفاوت که قابل تخلیه نیستند. این مشکل پوستی مربوط به گروه سنی به خصوصی نیست و به دلایل مختلفی در نواحی مختلف پوست مانند پوست دور چشم، ایجاد می‌شود. در برخی موارد میلیا به طور طبیعی از بین می‌رود اما در مواقعی که میلیا به طور طبیعی رفع نشود، باید نسبت به درمان آن اقدام کرد. راه های مختلفی برای درمان میلیا وجود دارد که هر فرد بسته به شدت و حالت آن، می‌تواند از آن‌ها برای حل مشکل خود، استفاده نماید. به طور کلی برخی از راه حل‌های کارآمد برای درمان میلیا عبارتند از:

  • استفاده از محصولات پوستی حاوی رتینوئیدها، ویتامین آ، گلیکولیک اسید، آلفا هیدروکسی اسیدها و…
  • لایه برداری پوست
  • روش‌های تخصصی و پزشکی مانند لیزر، کرایوتراپی و…

اگر می‌خواهید با راه ها و روش های درمان میلیا بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مطلب از سوراو با ما همراه باشید.

ما در ابتدا شما را با دلایل بروز میلیا و عواملی که منجر به ایجاد این مشکل پوستی می‌شوند، آشنا خواهیم کرد. چرا که شناخت علت ایجاد میلیا می‌تواند به شما در پیدا کردن بهترین راه برای درمان این مشکل پوستی، کمک بسیاری کند.

درمان میلیا

عوامل موثر و علت های اصلی ایجاد میلیا

میلیا به دلایل بسیاری می‌‌تواند ایجاد شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید بیش از حد چربی پوست:

یکی از عوامل اصلی بروز میلیا، تولید بیش از حد چربی توسط غده‌های چربی پوستی است. این چربی‌ها، به‌طور طبیعی باید از طریق منافذ موجود در پوست خارج شوند، اما در برخی موارد ممکن است به دلیل انسداد منافذ، چربی درون پوست باقی بماند و موجب شکل‌گیری میلیا شود.

  • تجمع کراتین:

جمع شدن کراتین در لایه زیرین پوست یا در اطراف موها، باعث ایجاد میلیا می‌شود. این موضوع یکی از رایج‌ترین و اصلی‌ترین دلایل ایجاد این مشکل پوستی است.

  • وراثت:

این مشکل پوستی ممکن است به عنوان یک ویژگی ارثی در برخی افراد ظاهر شود. در صورتی که میلیا به صورت ارثی باشد، عملکرد پوست به طوری است که چربی‌ها به خوبی از پوست خارج نمی‌شوند و باعث شکل‌گیری میلیا می‌شوند.

  • عوامل خارجی:

برخی عوامل خارجی نیز می‌توانند در بروز میلیا نقش داشته باشند. از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از محصولات پوستی چرب کننده، مصرف داروهایی مانند داروهای استروئیدی، تابش طولانی مدت و مستقیم نور خورشید بر روی پوست، استفاده از محصولات آرایشی نامرغوب برای مدت طولانی و… اشاره کرد.

راه کارهایی برای درمان میلیا

راه کارهای زیر، از جمله راه حل های موثر برای درمان این مشکل پوستی هستند:

راه های درمان میلیا

استفاده از محصولات پوستی

یکی از راه‌های موثر برای درمان میلیا، استفاده از محصولات پوستی است که می‌توانند به کنترل تولید چربی، جوش و آکنه و… پوست کمک کنند. 

در ادامه این بخش، به برخی از محصولات پوستی که برای درمان میلیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌پردازیم:

  • کرم‌ها و ژل‌های حاوی آلفا و بتا هیدروکسی‌ اسیدها (AHA/BHA): 

این نوع اسیدها معمولاً در ترکیبات برخی از کرم‌ها و ژل‌های پوستی موجود هستند و به کاهش توده‌های چربی پوست و تسهیل خروج آن‌ها از منافذ پوست کمک می‌کنند. با استفاده منظم از این نوع محصولات، می‌توانید شاهد بهبود میلیا باشید.

  • محصولات حاوی رتینوئیدها: 

رتینوئیدها ، از جمله مشتقات ویتامین A هستند که در کل به بهبود سلامت پوست کمک می‌کنند. محصولات حاوی رتینوئیدها می‌توانند به تنظیم تولید چربی پوستی و بازسازی سلول‌های پوستی کمک کنند که این به‌نوبه‌ای می‌تواند به کاهش میلیا منجر شود.

  • محصولات ضد آکنه: 

برخی از محصولات ضد آکنه حاوی موادی مانند بنزوئیل پراکسید یا سالیسیلیک اسید هستند که به کنترل تولید چربی پوستی و پاکسازی منافذ پوست کمک می‌کنند. استفاده مداوم از این نوع محصولات نیز می‌تواند به بهبود میلیا کمک کند.

لایه برداری پوست

استفاده از اسکراب و لایه برداری پوست، یکی دیگر از راه های مفید برای درمان میلیا است که کمک بسیاری به کاهش و حتی حذف کامل میلیا می‌کند. البته این روش معمولا به عنوان یک روش تکمیلی در کنار سایر روش‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی، لایه برداری پوست به رفع انسداد منافذ پوست، تخلیه راحت‌تر چربی‌ها از پوست و حذف سلول‌های مرده کمک می‌کند. اینگونه است که لایه برداری به بهبود میلیا نیز کمک می‌نماید. امروزه انواع مختلفی از لایه برداری‌ها و پیلینگ‌ها وجود دارند که می‌توانید برای بهبود این مشکل پوستی از آن‌ها استفاده نمایید اما استفاده از پیلینگ‌های شیمیایی و اسکراب‌هایی که از ذرات لایه بردار ملایم برخوردار هستند، موثرترین آن‌ها برای رفع میلیا می‌باشند. 

این نکته را در نظر داشته باشید که برای حل این مشکل پوستی از طریق لایه برداری، باید استفاده منظم از اسکراب و لایه بردارها را جدی بگیرید و به صورت متداول حداقل هفته‌ای یک بار، این کار را انجام دهید.

استفاده از روش‌های تخصصی و پزشکی

روش‌های تخصصی و پزشکی، همیشه یکی از سریع‌ترین راه ها برای درمان میلیا هستند. اما از آنجایی که نسبت به سایر روش‌ها پر هزینه‌تر می‌باشند و ممکن است برای پوست عوارض جانبی را به همراه داشته باشند، به عنوان آخرین راه حل برای درمان این مشکل پوستی، مطرح می‌شوند. برخی از روش‌های تخصصی که می‌توانید از آن‌ها برای درمان میلیا استفاده نمایید، به شرح زیر می‌باشند:

  • کرایوتراپی
  • لیزر
  • Deroofing
  • Diathermy
  • و…

راه های درمان میلیا

در نظر داشته باشید که هر یک از این روش‌ها باید با تجویز پزشک و زیر نظر افراد متخصص و با تجربه صورت گیرند.

نکات مهم پس از درمان میلیا

پس از درمان میلیا برای اینکه از ایجاد مجدد آن، جلوگیری نمایید، لازم است که به پوست خود اهمیت بیشتری دهید و نکات زیر را رعایت نمایید:

  • افزایش نظافت و حفظ تمیزی پوست

بعد از درمان این مشکل پوستی، اهمیت تمیزی و پاکسازی پوست، افزایش می‌یابد. از این رو بعد از حل این مشکل پوستی، لازم است با توجه به نوع و ویژگی‌های پوست خود از شوینده‌ای مناسب استفاده نمایید و روزانه دو مرتبه پوست صورت خود را به خوبی بشویید.

  • استفاده از مرطوب کننده

استفاده از مرطوب‌کننده مناسب می‌تواند به حفظ رطوبت و ترمیم پوست کمک کند و از خشکی یا ایجاد مجدد میلیا، جلوگیری نماید. 

  • محافظت از پوست در برابر خورشید

تابش مستقیم و طولانی مدت نور خورشید، یکی از دلایل ایجاد میلیا است. از این رو بعد از درمان آن باید به خوبی از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت نمایید. برای این کار لازم است از ضد آفتاب‌هایی که دارای حداقل SPF 30 هستند، استفاده فرمایید.

  • مصرف غذاهای سالم

به طور کلی تغذیه تاثیر قابل توجهی بر سلامت پوست دارد. از این رو توصیه می‌شود پس از حل این مشکل پوستی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنید و سبک غذایی سالمی را برای خود ایجاد نمایید.

می دانی چرا جوش های سر سفید روی بینی ظاهر می‌شوند؟ اینجا علت و راه های درمان آن را بخوان!
می دانی چرا جوش های سر سفید روی بینی ظاهر می‌شوند؟ اینجا علت و راه های درمان آن را بخوان!
جوش‌های سفید، یک نوع جوش و آکنه پوستی هستند و یک بیماری پوستی شایع محسوب می‌شوند که اغلب افراد در نواحی از پوستشان مانند صورت، پشت، سینه و… با آن مواجه می‌شوند. جوش های سر سفید روی بینی، می‌توانند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شوند. مهم‌ترین دلایل ایجاد

سخن پایانی

با توجه به اینکه شدت میلیا و نوع پوست، تاثیر بسیاری بر نوع درمان مناسب دارد، توصیه می‌شود که قبل از استفاده از هر روش درمانی، با پزشک متخصص مشورت نمایید و با توجه به نظر و تجویز او نسبت به انتخاب روش درمانی مورد استفاده، اقدام نمایید. 

در نظر داشته باشید که درمان میلیا می‌تواند یک چالش باشد. چرا که نیازمند صبر و پیگیری مداوم است. از این رو بعد از انتخاب و استفاده از روش مناسب خود، صبور و شکیبایی به خرج دهید و به عمل به آن، پایبند باشید تا به طور تدریجی شاهد بهبود میلیا باشید.

اگر تجربه‌ای در خصوص این مشکل پوستی و مواجهه با آن دارید، خوشحال می‌شویم آن را از طریق بخش نظرات با ما و سایر همراهانمان به اشتراک بگذارید. همچنین در صورتی که سوالی در مورد میلیا دارید می‌توانید آن را از همین طریق با کارشناسان ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان سوراو به شما پاسخ دهند.