SiteLogo

می دانی چرا جوش های سر سفید روی بینی ظاهر می‌شوند؟ اینجا علت و راه های درمان آن را بخوان!

0 592
جوش های سر سفید بینی

جوش‌های سفید، یک نوع جوش و آکنه پوستی هستند و یک بیماری پوستی شایع محسوب می‌شوند که اغلب افراد در نواحی از پوستشان مانند صورت، پشت، سینه و… با آن مواجه می‌شوند. جوش های سر سفید روی بینی، می‌توانند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شوند. مهم‌ترین دلایل ایجاد جوش های سر سفید روی بینی، عبارتند از:

  • افزایش چربی و تجمع چربی در منافذ پوست
  • استفاده از محصولات پوستی نامناسب
  • تغییرات هورمونی
  • عوامل محیطی
  • و…

دانستن دلیل ایجاد جوش های سر سفید در ناحیه بینی، اهمیت بسیاری دارد چرا که با توجه به آن می‌توانید از روش درمانی صحیحی استفاده نمایید. به طور کلی، برای درمان جوش های سر سفید روی بینی نیز راه‌های متعددی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • استفاده از محصولات پوستی مناسب
  • به کارگیری روش‌های خانگی
  • مراجعه به پزشک 
  • استفاده از راهکارهای تخصصی


اگر شما هم با جوش‌های سر سفید روی بینی‌تان درگیر هستید، این مطلب از مجله تخصصی سوراو را از دست ندهید و در ادامه با ما همراه باشید تا با علت ایجاد جوش های سر سفید روی بینی آشنا شوید و بدانید چطور باید این مشکل را برطرف کنید.

جوش های سر سفید بینی

جوش سر سفید چیست؟

جوش سرسفید نوعی آکنه پوستی است که با نام آکنه ولگاریس (vulgaris) نیز شناخته می‌شود. این نوع آکنه به شکل یک برجستگی سفید رنگ بر روی پوست ظاهر می‌شود.

چه کسانی به جوش سر سفید مبتلا می‌شوند؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان، هر فردی در هر دوره‌ای از زندگی‌اش، ممکن است با جوش‌های سر سفید در نواحی مختلف بدنش، مواجه شود. اما بیشتر افرادی که با جوش‌های سر سفید درگیر هستند، نوجوانان و جوانانی هستند که تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار دارند. گروهی دیگری که با این مشکل شایع پوستی درگیر هستند، افرادی در سن 20 تا 30 سالگی می‌باشند. طبق تحقیقات، 10 تا 20 درصد از این گروه افراد، 100 درصد با این مشکل پوستی درگیر هستند. 

علت ایجاد جوش های سر سفید روی بینی چیست؟

جوش های سرسفید روی بینی، به دلایل بسیار متعددی ممکن است ایجاد شوند. مهم‌ترین علت های ایجاد جوش های سر سفید روی بینی، عبارتند از:

  • افزایش چربی پوست و تجمع چربی در منافذ آن

افزایش ترشح چربی در پوست، مهم‌ترین دلیل بروز جوش های سر سفید بر روی پوست است. 

به طور کلی، اغلب افراد در ناحیه بینی دارای پوست چرب و مستعد آکنه هستند. این افراد در صورت عدم توجه و مراقبت از پوست این ناحیه، سریعا دچار جوش های سر سفید می‌شوند. علاوه بر این افراد، در هر فردی که افزایش ترشح چربی از غدد سبوم، موجب مسدود سازی منافذ چربی در پوست شود و در منافذ آن‌ها میلیوم (Milium) یا کومدون (Comedone)، شکل بگیرد و فشار داخل مجاری چربی افزایش یابد، جوش های سر سفید، ایجاد می‌گردند. 

جوش های سر سفید بینی

  • استفاده از محصولات پوستی نامناسب

یکی از تاثیرات استفاده از محصولات نامناسب بر روی پوست، می‌تواند ظهور جوش‌های سر سفید باشد. 

در واقع استفاده از محصولات ناسازگار با نوع پوست، می‌تواند تعادل طبیعی پوست را بر هم بزند و موجب تحریک پوست و عوارض جانبی متعددی، از جمله جوش‌های سر سفید شود. البته علاوه بر محصولات نا سازگار با نوع پوست، محصولات حاوی مواد شیمیایی مضر، محصولات دارای فرمولاسیون چرب یا غنی از مواد نفتی، از طریق افزایش ترشح چربی در پوست می‌توانند موجب ایجاد جوش‌های سر سفید شوند.

  • عوامل محیطی

عوامل محیطی نظیر آلودگی هوا، از جمله عواملی هستند که می‌توانند در ظهور جوش های سر سفید روی بینی، نقش داشته باشند. در واقع، آلودگی هوا و سایر عوامل محیطی، می‌توانند به انسداد مجاری چربی در پوست، دامن بزنند یا با تحریک پوست، باعث ایجاد جوش های سر سفید روی بینی شوند.

  • تغییرات هورمونی

بدون شک تغییرات هورمونی یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد جوش های سر سفید روی بینی و سایر نواحی بدن هستند. 

تغییرات هورمونی که عموما در دوران نوجوانی، قاعدگی، بارداری و… در بدن ما اتفاق می‌افتند، سطح هورمون‌های مختلف در بدن ما را دچار تغییراتی می‌کنند که این تغییرات، به ویژه تغییرات سطح هورمون آندروژن در بدن می‌تواند منجر به افزایش ترشح چربی از غدد سبوم پوست و در نتیجه ایجاد جوش‌های سر سفید در هر ناحیه‌ای از پوست، به ویژه نواحی از پوست که چرب هستند، شود.

جوش های سر سفید بینی

  • تشکیل غیر طبیعی کراتین

یکی دیگر از عوامل موثر و مهم در ایجاد جوش‌های سر سفید، تشکیل غیر طبیعی کراتین در ساختار پوست است. کراتین، یک پروتئین مهم در ساختار پوست است که برای سلامت و استحکام پوست، لازم است. در بعضی از مواقع، به دلیل استفاده از محصولات شیمیایی یا دلایلی دیگر، ممکن است کراتین به شکلی نا متعارف یا غیر طبیعی در پوست تشکیل شود و موجب ایجاد جوش‌های سر سفید شود.

  • افزایش حضور باکتری‌ها

افزایش حضور باکتری‌های مضر در پوست نیز یکی دیگر از علت‌های اصلی تشکیل جوش‌های سرسفید محسوب می‌شود. به طور طبیعی، در پوست همه ما باکتری‌هایی زندگی می‌کنند که بر هم خوردن تعادل طبیعی‌شان در هر ناحیه از پوست، از جمله بینی، می‌تواند باعث انسداد منافذ پوست و تشکیل جوش‌های سر سفید شود.

معرفی ترکیبات ضد جوش و ضد آکنه موثر و مفید
معرفی ترکیبات ضد جوش و ضد آکنه موثر و مفید
آیا هر روز با جوش‌های ناخواسته روی پوستتان مبارزه می‌کنید؟ پوست، به لطف تماس مستمر با عوامل خارجی و تولید چربی، می‌تواند به سرعت درگیر مشکلاتی مانند جوش‌ها و آکنه‌ها شود. از همین رو، استفاده از ترکیبات ضد جوش و ضد آکنه مناسب می‌تواند به شما در رسیدن

چگونه جوش های سر سفید روی بینی را درمان کنیم؟

به طور کلی برای درمان جوش های سر سفید موجود بر روی بینی، می‌توانید از 3 راهکار استفاده نمایید:

  • راهکارهای طبیعی
  • محصولات پوستی ضد جوش
  • مراجعه به پزشک و استفاده از روش‌های تخصصی

جوش های سر سفید بینی

راهکارهای طبیعی برای درمان جوش های سر سفید روی بینی

یکی از راه‌های موثر برای کنترل و درمان جوش های سرسفید روی بینی، استفاده از راهکارهای طبیعی است که به تنظیم ترشح چربی پوست، کاهش التهاب و بهبود کلی علائم جوش‌های سر سفید، کمک می‌کنند. برخی از راهکارهای طبیعی که برای درمان این مشکل پوستی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، عبارتند از:

  • استفاده از عصاره‌های گیاهی:

عصاره‌های گیاهی ضد التهاب مانند آلوئه ورا، چای سبز و… می‌توانند به تسریع بهبود جوش‌های سر سفید و بهبود آن‌ها کمک کنند.

  • استفاده از ماسک‌های خانگی حاوی عسل، گلاب و…:

عسل، گلاب با هر ماده طبیعی که دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی می‌باشد را می‌توانید به تنهایی یا همراه با سایر مواد طبیعی که به کاهش التهاب و کنترل چربی پوست کمک می‌کنند، به عنوان یک ماسک طبیعی بر روی بینی خود بگذارید و بعد از 15 الی 20 دقیقه، پوست خود را به طور کامل بشویید.

آزلائیک اسید، راهکاری مفید برای درمان جوش ها و آکنه های  صورت
آزلائیک اسید، راهکاری مفید برای درمان جوش ها و آکنه های صورت
آزلائیک اسید یک ماده شیمیایی است که در برخی از محصولات ضد جوش و محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. این اسید معمولاً برای درمان جوش‌های ملتهب، جوش‌های سطحی، پیگمانتاسیون (تغییر رنگ پوست) و فرم‌های خاصی از آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این رو

  • استفاده از روغن‌های طبیعی:

برخی از روغن‌های طبیعی مانند روغن درخت چای، روغن آووکادو و… می‌توانند به تامین رطوبت مورد نیاز پوست، تسکین آن و کاهش جوش های پوست، کمک کنند.

محصولات پوستی ضد جوش

یکی از راهکارهای واقعا موثر برای بهبود و درمان سریع جوش های سر سفید روی بینی، استفاده از محصولات ضد جوش است که اغلب دارای ترکیبات ضد جوش، آنتی باکتریال و ضد التهاب، نظیر سالیسیلیک اسید، آزلائیک اسید، رتینوئیدها و… هستند. 

عموما بهترین محصولات پوستی ضد جوشی که برای درمان جوش های سر سفید روی بینی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، شوینده‌های پوستی، تونرها و سرم‌های پوستی می‌باشند.

جوش های سر سفید بینی

مراجعه به پزشک و استفاده از روش‌های تخصصی

به طور کلی توصیه می‌شود برای درمان هر نوع مشکل پوستی، قبل از استفاده از روش‌های سر خودانه، به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا پزشک یا توجه به نوع پوست و علت دقیق ایجاد جوش های سر سفید روی بینی شما، به شما راهکاری سریع و مناسب را پیشنهاد دهند. 

پزشک می‌تواند به شما استفاده از راهکارهای طبیعی یا استفاده از محصولات پوستی ضد جوش را پیشنهاد دهد. اما اگر احساس کند مشکل پوستی شما حاد است و به هر دلیلی فوریت درمان مشکل موجود اهمیت بالایی دارد، امکان دارد استفاده از روش‌های تخصصی را به شما پیشنهاد دهد. 

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم در حوزه مشکلات پوستی، راه‌های تخصصی بسیاری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مشکل جوش های سر سفید روی بینی تان را حل کنید. برخی از محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • رتینوئیدهای تجویزی
  • میکرودرم ابریژن
  • لایه برداری شیمیایی
  • و…

جوش های سر سفید بینی

چطور می‌توان از ایجاد جوش های سر سفید روی بینی پیشگیری کرد؟

برای اینکه از ایجاد جوش های سر سفید روی بینی تان جلوگیری کنید، لازم است….

  • از ایجاد تغییرات هورمونی در بدن‌تان پیشگیری کنید یا آن را به بهترین نحو مدیریت کنید.
  • به صورت روزانه پوست خود را با شوینده‌ای مناسب و آب ولرم بشویید.
  • از محصولات پوستی و لوازم آرایش غیر کمدوژنیک، استفاده نمایید.
  • از لمس بیش از حد پوستتان، جلوگیری فرمایید.
  • با استفاده از مرطوب کننده مناسب، رطوبت مورد نیاز پوست خود را تامین نمایید و از خشکی آن جلوگیری نمایید.
  • تغذیه سالم و متنوع داشته باشید.
  • حتما در پایان روز ضد آفتاب و مواد آرایشی را قبل از خواب از پوست خود پاک کنید.
  • و…

آیا لیزر برای درمان جوش صورت مفید است؟
آیا لیزر برای درمان جوش صورت مفید است؟
اگر می‌خواهید بدانید آیا لیزر برای درمان جوش صورت مفید است؟ یا خیر باید بگوییم، صد در صد، لیزر برای درمان جوش و ضایعات پوستی می‌تواند مفید باشد. به عبارتی لیزر برای کاهش التهابات پوستی، کاهش تولید چربی، بهبود بافت پوست و کمک به کاهش جوش‌ها و آکنه‌ها

سخن پایانی

با مطالعه این مطلب، به طور جامع با دلایل ایجاد جوش های سر سفید روی بینی و چگونگی درمان و پیشگیری از آن، آشنا شدید. 

توجه داشته باشید که به طور کلی، مراقبت از پوست و جلوگیری از ایجاد جوش، نیاز به توجه و حوصله دارد تا به پوستی سالم و بی عیب و نقص، دست پیدا کنید. 

شما چه تجربه‌ای از مواجهه با جوش‌های سر سفید روی بینی‌تان داشته اید؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر همراهانمان به اشتراک بگذارید.