SiteLogo

برای همیشه از شر سلولیت خلاص شوید! | معرفی راه های موثر برای پیشگیری و درمان سلولیت

کیمیا سلطانی 13 اسفند 1402
0 730
برای همیشه از شر سلولیت خلاص شوید! | معرفی راه های موثر برای پیشگیری و درمان سلولیت

سلولیت، مشکلی پوستی است که در صورت ابتلا به آن پوستتان ظاهری همچون پوست پرتقال پیدا می‌کند. از این رو اغلب این بیماری در دسته بیماری‌های مربوط به زیبایی پوست مطرح می‌شود. در واقع، این مشکل به تجمع توده‌های چربی زیر پوست و ایجاد بافت ناهموار در پوست برمی‌گردد. سلولیت انواع مختلفی دارد و بر اساس موارد گوناگونی، سلولیت به صورت‌های مختلفی دسته بندی می‌شود. سلولیت بر اساس شدت، به 4 نوع معمولی، متوسط، شدید و خیلی شدید، تقسیم می‌شود. دلایل بروز آن مربوط به عواملی همچون عوامل ژنتیکی، جنسیت، تغذیه نامناسب، کم‌تر کردن فعالیت بدنی، تغییرات هورمونی و… می‌شود. برای پیشگیری از سلولیت، ورزش منظم، تغذیه سالم، مصرف آب کافی، استفاده از لباس‌های مناسب، اجتناب از سیگار و مصرف الکل، ماساژ، استفاده از کرم‌ها و ژل‌های ضد سلولیت و… مفید هستند. درمان سلولیت نیز می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلفی از جمله لیزر، مراقبت از پوست، در موارد شدید‌تر، جراحی و… انجام شود.

سلولیت چیست؟

سلولیت چیست؟

سلولیت یک مشکل پوستی است که با عنوان پوست پرتقالی نیز شناخته می‌شود. پوست افرادی که دچار این مشکل هستند، به نظر می‌آید که دارای توده‌های چربی زیر پوستی با بافت ناهموار و غیر متناسب است. در واقع این توده‌های چربی در زیر پوست تشکیل می‌شوند و باعث ایجاد سطحی ناهموار برای پوست می‌گردند و در نهایت، پوست، ظاهری مشابه پوست پرتقال پیدا می‌کند.

سلولیت در مناطقی از بدن که چربی زیادی در آن‌ها ذخیره می‌شود، مانند بازوها، ران‌ها، شکم، باسن و پشت ساق پا ظاهر می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، این مشکل معمولاً در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود به دلیل تفاوت‌های بیولوژیکی که در ساختار پوست و چربی بدنی خانم‌ها و آقایان وجود دارد.

همچنین خوب است بدانید، این مشکل اغلب به عنوان یک مسئله زیبایی تلقی می‌شود و افراد تلاش می‌کنند تا ظاهر سلولیت را بهبود دهند یا از آن جلوگیری کنند، اما اغلب به عنوان یک مشکل زیبایی قابل قبول شناخته می‌شود و معالجه آن ضروری نیست.

معرفی انواع سلولیت

انواع مختلفی از سلولیت وجود دارد که آن‌ها را بر اساس شدت، محل بروز و سطح تأثیرشان دسته بندی می‌کنند. در این بخش قصد داریم انواع سلولیت را با توجه به شدتشان، برای شما توضیح دهیم:

انواع سلولیت بر اساس شدت

انواع سلولیت معرفی ویژگی‌ها
معمولی (Grade 1)
  • در این نوع سلولیت، توده‌های چربی به میزان کمی زیر پوست تجمع می‌شوند و پوست به میزان بسیار کم و ناچیزی بافتی ناهموار پیدا می‌کند.
متوسط (Grade 2)
  • سلولیت متوسط یا سطح 2 به مرحله‌ای از سلولیت اشاره دارد که توده‌های چربی بیشتری زیر پوست جمع شده‌اند. پوست مبتلا شده به این نوع سلولیت بافت ناهموار‌تری دارد و این باعث می‌شود مشکل سلولیت قابل مشاهده‌تر باشد.

شدید (Grade 3)
  • این نوع سلولیت، به مرحله‌ای از سلولیت اشاره دارد که توده‌های چربی به طور چشم‌گیری زیر پوست جمع شده‌اند و پوست به شدت بافت ناهمواری پیدا کرده است و ظاهر سلولیت بسیار واضح و آشکار است.
شدید ترین (Grade 4)
  • در شدید ترین نوع سلولیت یا سلولیت سطح 4 توده‌های چربی بسیار زیادی زیر پوست جمع شده‌اند و ناهمواری بافت پوست بسیار زیاد است. سلولیت در این مرحله به شکل غیر قابل نادیده‌گرفتنی و زیادی در پوست ظاهر می‌شود و نیاز به درمان قطعی دارد.

توجه داشته باشید که تشخیص نوع سلولیت و تصمیم در مورد درمان مناسب بهتر است توسط یک متخصص پوست صورت گیرد.

دلایل اصلی ایجاد سلولیت

بروز سلولیت به عوامل مختلفی برمی‌گردد و ممکن است ترکیبی از این عوامل باعث شود که این مشکل در پوست ظاهر شود. در این بخش، دلایل اصلی بروز سلولیت را بررسی خواهیم کرد:

  1. عوامل ژنتیکی: 

ژنتیک یکی از عوامل مهم در بروز سلولیت است. اگر والدین یا اجداد شما دچار سلولیت بوده باشند، احتمال بروز آن در شما نیز افزایش می‌یابد.

  1. جنسیت: 

خانم‌ها به دلیل ساختار پوست و چربی بدنی متفاوتی که نسبت به آقایان دارند، بیشتر دچار سلولیت می‌شوند. در واقع نسبت بیشتر چربی در لایه‌های زیر پوستی و همچنین اثرات هورمونی در زنان می‌تواند این مشکل را تشدید کند.

  1. تغذیه نامناسب:

 مصرف بیش از حد غذاهای پر چرب، غذاهای شیرین، شور و مصرف کم‌ مواد مغذی می‌تواند به افزایش سلولیت کمک کند. همچنین، کم‌تر کردن مصرف آب نیز می‌تواند به تشدید این مشکل منجر شود.

  1. کم‌تر کردن فعالیت بدنی: 

فعالیت بدنی نامناسب یا نداشتن ورزش منظم می‌تواند به کاهش عملکرد سیستم لنفاوی و جریان خون در مناطق مختلف بدن منجر شود که این موارد می‌توانند به بروز سلولیت کمک کنند.

  1. تغییرات هورمونی: 

ایجاد تغییراتی در سطح هورمون‌ها (مانند هورمون استروژن و پروژسترون) ممکن است به بروز سلولیت کمک کند. برای مثال، در دوران بارداری و پس از آن، تغییرات هورمونی باعث ایجاد یا افزایش سلولیت می‌شود.

  1. سن: 

با افزایش سن، پوست معمولاً از انعطاف و انسجام کم‌تری برخوردار است و از این رو علائم سلولیت در افراد سن بالا بیشتر دیده می‌شود.

  1. سایر عوامل: 

عواملی مانند استرس، سیگاری بودن، مصرف الکل و استفاده از برخی داروها نیز می‌توانند به بروز سلولیت کمک کنند.

پیشگیری از سلولیت

راه های موثر برای پیشگیری از سلولیت

برای پیشگیری از بروز سلولیت، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید که به حفظ سلامت پوست و کاهش تجمع چربی‌های زیر پوستی کمک می‌کنند. در ادامه، راه‌هایی برای پیشگیری از ایجاد سلولیت را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

  1. ورزش منظم: 

فعالیت بدنی منظم به تقویت عضلات و بهبود جریان خون کمک می‌کند. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و ورزش‌های مقاومتی می‌توانند برای جلوگیری از ایجاد سلولیت مفید باشند و حتی به بهبود وضعیت پوست و کاهش سلولیت کمک فرمایند.

  1. تغذیه سالم: 

تغذیه مناسب و مصرف مواد غذایی ارزشمند، در کنار کاهش مصرف غذاهای پرچرب، شیرین وشور می‌تواند مفید باشد. مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C و E نیز به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. بنابراین می‌توانیم بگوییم، داشتن تغذیه سالم نه تنها در جلوگیری از ایجاد سلولیت مفید است، بلکه به درمان آن نیز کمک می‌کند.

  1. مصرف آب کافی: 

آب می‌تواند به حفظ سلامت پوست و به تخلیه سموم از بدن کمک کند. از این رو همواره مصرف روزانه حداقل 8 لیوان آب را توصیه می‌کنند. نوشیدن این حجم از آب در روز، امکان ایجاد سلولیت را به شدت پایین می‌آورد.

  1. استفاده از لباس مناسب: 

لباس‌های بسیار تنگ می‌توانند جریان خون را مختل کنند و به بروز سلولیت کمک کنند. در نتیجه برای پیشگیری از سلولیت، انتخاب لباس‌های مناسب و آسوده برای بدن مهم است.

  1. اجتناب از سیگار و مصرف الکل:

سیگاری بودن و مصرف الکل، هر یک می‌تواند به تشدید سلولیت کمک کند. اجتناب از این عادات به حفظ سلامت پوست و کاهش سلولیت و حتی جلوگیری از ایجاد آن، کمک می‌کند.

  1. ماساژ:

 ماساژ منظقه‌ای به بهبود جریان خون کمک می‌کند و همین موضوع آن را به یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از سلولیت تبدیل کرده است. البته ماساژ‌های خاصی برای کاهش و درمان سلولیت نیز وجود دارند.

  1. مصرف کرم‌ها و ژل‌های ضد سلولیت:

برای جلوگیری از سلولیت، برخی کرم‌ها و ژل‌ها ممکن است موثر باشند. این محصولات معمولاً حاوی موادی مانند کافئین،  آلفا هیدروکسی اسید، پپتیدها و رتینول هستند که به تقویت پوست کمک می‌کنند. استفاده از این محصولات حتی برای درمان سلولیت، مفید هستند. البته به شرطی که به صورت منظم استفاده شوند.

  1. مراقبت از پوست:

با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و داشتن یک روتین پوستی مناسب نیز می‌توانید از ایجاد سلولیت جلوگیری کنید.

  1. کنترل وزن:

کاهش وزن اضافی و حفظ وزن مناسب خود یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای جلوگیری از سلولیت انجام دهید. زیرا افزایش وزن تاثیر بسیاری بر بروز سلولیت دارد.

درمان سلولیت

3 روش موثر برای درمان سلولیت

درمان سلولیت می‌تواند کاری چالش برانگیز باشد و اغلب به مدت زمان طولانی نیاز دارد. اگر تصمیم به درمان سلولیت خود دارید، باید بدانید برای این کار، رویکردهای مختلفی وجود دارد که در بخش قبل، برخی از آن‌ها را با شما به اشتراک گذاشتیم. در این بخش، راه‌های درمان سلولیت را بررسی خواهیم کرد. اما در نظر داشته باشید که به علت ترکیب متنوع از عواملی که در بروز سلولیت نقش دارند، درمان و جلوگیری از آن نیازمند رویکردهای گوناگونی است و ممکن است ترکیبی از ورزش منظم، تغذیه سالم و روش‌های دیگر شامل ماساژ و درمان‌های پوستی نیاز باشد.

  1. لیزر و روش‌های مشابه آن:

روش‌های لیزری مانند لیزر لیپولیز، رادیوفرکانسی (RF) و… می‌توانند به بهبود ظاهر سلولیت کمک کنند. این روش‌ها معمولاً با استفاده از انرژی نوری به تخریب چربی‌های زیر پوستی می‌پردازند و باعث درمان سلولیت می‌شوند.

  1. مراقبت از پوست:

مراقبت‌های پوستی منظم مانند استفاده از اسکراب، مرطوب‌کننده‌ها و روغن‌های پوستی می‌توانند به بهبود پوست و درمان سلولیت کمک کنند.

  1. جراحی:

در مواردی که سلولیت شدید باشد، جراحی لیپوساکشن (برداشتن چربی زیر پوستی) ممکن است به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود. این روش معمولاً برای موارد خاص و در صورت تشخیص پزشک انجام می‌شود.

سخن پایانی

همیشه قبل از تصمیم گیری نسبت به درمان سلولیت، با یک متخصص پوست مشورت کنید تا برنامه درمانی مناسبی برای شما تنظیم شود و از بهترین روش‌ ممکن استفاده کنید. همچنین، توجه داشته باشید که درمان سلولیت نیاز به صبر و مداومت دارد و نتایج به مرور زمان قابل مشاهده خواهند بود.

اگر سوالی در خصوص این مشکل پوستی دارید، می‌توانید آن را از طریق بخش نظرات در پایان این مطلب با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر تجربه‌ای در خصوص این بیماری پوستی دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر همراهانمان به اشتراک بگذارید.