SiteLogo

روتین مراقبت از پوست در طول درمان سرطان

کیمیا سلطانی 08 فروردین 1403
0 361
روتین مراقبت از پوست در طول درمان سرطان

طبق آمار موجود، 65.5 درصد افرادی که به سرطان مبتلا می‌شوند، از آن جان سالم به در بردند. پیش بینی می‌شود با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، تا سال 2030 تعداد بهبود یافتگان این بیماری به طرز چشم‌گیری، افزایش یابد. اگر شما یا کسی که دوستش دارید با این بیماری درگیر هستید، احتمالاً تمرکز شما بر روی درمان و بهبودی است. با این حال، ممکن است از برخی عوارض جانبی کمتر شناخته شده و در عین حال بسیار آزار دهنده درمان سرطان بر روی پوست، بی‌اطلاع باشید یا به تازگی با آن‌ها درگیر شده باشید. پس اگر به هر دلیلی، دنبال روتین مراقبت از پوست در طول درمان سرطان هستید، با این مطلب از مجله زیبایی سوراو همراه شوید.

در طول درمان، پوست می‌تواند دچار خشکی، تحریک و… شود و حتی نسبت به سرما، برخی از پارچه‌ها و مواد خاص حساس شود. با جستجو در اینترنت احتمالا با پیشنهاداتی در مورد نحوه مراقبت از پوست و مواد تشکیل دهنده محصولاتی که در طول این درمان برای پوست مضر یا مفید هستند، روبه‌رو شده‌اید که شما را کمی سردرگم کردند. ما در این مقاله سوراو قصد داریم روتین مراقبت از پوستی که توسط چند تن از متخصصان برجسته در طول درمان سرطان پیشنهاد شده‌ است را با شما به اشتراک بگذاریم.

اما قبل از هر چیز بیایید کمی بیشتر با تاثیر شیمی درمانی و سایر روش‌های درمانی بیماری سرطان بر پوست، آشنا شویم.

درمان سرطان چه تاثیری بر پوست دارد؟

روتین مراقبت از پوست در طول درمان سرطان

دکتر کارل تورن فیلت (Carl Thornfeldt)، متخصص بالینی پوست و بنیان گذار محصولات مراقبت از پوست برند Epionce، در این رابطه توضیح می دهد که تحت درمان سرطان، استرس زیادی به پوست وارد می‌کند و به سد پوست آسیب می‌رساند. در نتیجه درمان سرمان می‌تواند منجر به نازک شدن پوست، قرمزی، خشکی، پوسته پوسته شدن، هیپرپیگمانتاسیون، زخم‌های پوستی و… شود.

به گفته دکتر دندی انگلمن (Dendy Engelman)، متخصص و جراح پوست، نیز:

“بسیاری از افرادی که تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی هستند، نوعی مشکل پوستی را تجربه می‌کنند، بنابراین باید در طی درمان سرطان با ظرافت و دقت از پوست خود مراقبت کنند.”

دکتر آنجلا لمب (Angela Lamb)، متخصص پوست برجسته دیگری است که در خصوص تاثیر درمان سرطان بر روی پوست، توضیح می‌دهد که در طول درمان سرطان، پوست ممکن است بیشتر در برابر رادیکال‌های آزاد آسیب پذیر باشد. او همچنین می‌گوید:

“در طول درمان ممکن است، پوست بافت متفاوتی داشته باشد. حتی ممکن است احساس کنید پوستتان ضخیم‌تر شده است. طبق تحربه، بسیاری از بیماران من متوجه می‌شوند که پوستشان پس از درمان شیمی‌درمانی خشک‌تر است و پوست ضخیم‌تر و تیره‌تر به نظر می‌رسد.”

فردی که تحت درمان سرطان است چگونه باید روتین مراقبت از پوست خود را تنظیم کند؟

دکتر کارل تورن فیلت، فردی پیشگام در زمینه انجام تحقیقات در خصوص سد پوستی محسوب می‌شود. او تأکید می‌کند که اجتناب از هر گونه مواد یا فرمولاسیونی که ممکن است باعث آسیب دیدن یا خشکی بیشتر شود، امری کلیدی است.

روتین پوست چیست؟ (آموزش تخصصی و کامل)
روتین پوست چیست؟ (آموزش تخصصی و کامل)
راز داشتن پوستی شفاف، تمیز و سالم در داشتن روتین پوست مخصوص شما است. بسیاری از ما از دیدن پوست زیبا، جوان و یکدست بیوتی بلاگرها یا برخی از سلبریتی‌ها و فعالان دنیای مد شگفت زده می‌شویم و به دنبال کشف رازی ماورایی و محصولی استثنایی برای رسیدن به پوست

دکتر انگلمن نیز به کسانی که در طول درمان سرطان هستند، یک روتین پوستی روزانه را پیشنهاد می‌کند که با یک ژل شستسو یا فوم شستشو ملایم و بدون عطر، بدون رنگ یا پارابن شروع شود. او همچنین توصیه می‌کند که به آرامی با آب ولرم پوستتان را شستشو دهید تا منافذ پوست را برای پاکسازی بهینه باز کنید. سپس از یک تونر بدون الکل و ملایم استفاده کنید و از لایه برداری چشم پوشی کنید. به جای آن تمرکز خود را بر روی استفاده از مرطوب کننده بگذارید. توصیه می‌شود از کرم مرطوب کننده بدون عطر استفاده نمایید.

مزایای استفاده از کرم مرطوب کننده بدون عطر
مزایای استفاده از کرم مرطوب کننده بدون عطر
کرم مرطوب کننده بدون عطر یا فاقد رایحه، یک نوع از محصولات مراقبت از پوست است که برای حفظ رطوبت و تغذیه پوست استفاده می‌شود. این کرم‌ها از ترکیبات مختلفی تشکیل شده‌اند که هدف اصلی آن‌ها حفظ و بهبود وضعیت رطوبت پوست است. عدم استفاده از عطر در این کرم‌ه

در خصوص مرطوب کننده، دکتر انگلمن توصیه می‌کند که صورت خود را حداقل دو بار در روز با فرمولاسیون‌های سبک که ضد حساسیت هستند و برای حساسیت و خشکی توصیه می‌شود، مرطوب کنید. زیرا شیمی درمانی اغلب باعث خشکی پوست می‌شود. او همچنین تاکید می‌کند که استفاده از درمان‌های پوستی تهاجمی یا استفاده از محصولات حاوی موادی از جمله بنزوئیل پراکسید و رتینوئیدها، معمولاً باید با مشورت یک متخصص پوست یا اسکین کر انجام شود تا ببینید آیا برای شما مناسب است یا خیر؟

برای پوست بدن نیز، دکتر انگلمن توصیه می‌کند که…

آن را با استفاده از صابون‌هایی که برای پوست خشک فرموله شده‌اند و حاوی مواد تحریک‌کننده و مضر نیستند، بشویید. حداقل دو بار در روز آن را مرطوب کنید و حتما بعد از هر بار شستشوی دست، مرطوب کننده را به دستان خود بمالید تا از تحریک و خشکی آن جلوگیری کنید. استفاده از لوسیون پوست ضد حساسیت، بدون عطر، کره بدن یا بادی باتر، روغن مناسب بدن یا روغن بدن کودک به بازیابی پوست خشک، ترک خورده یا دارای خارش کمک می‌کند. برای جذب بهتر محصولات مراقبت بدن نیز، او توصیه می‌کند که بعد از حمام از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این‌ها دکتر انگلمن در خصوص ضد آفتاب نیز چنین می گوید:

“هرگز استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید. ضد آفتاب‌های حاوی اکسید روی و مواد معدنی برای محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید بسیار ضروری است. چرا که داروهای شیمی درمانی می توانند در پوست شما، حساسیت به نور یا آلرژی ایجاد کنند و همین موضوع استفاده از SPF را به امری ضروری تبدیل می‌کند. حتی در طول زمستان!”

در طول درمان سرطان از کدام ترکیبات باید اجتناب کرد؟

دکتر کارل تورن فیلت می‌گوید:

“من به شدت توصیه می‌کنم از سولفات‌ها و پارابن‌ها، آلرژن‌های رایجی مانند عطر و رنگ، محصولات دارای الکل، مواد نگهدارنده یا هر ماده خشن دیگری که چربی‌ پوست را از بین می‌برد و منجر به تحریک آن می‌شود، اجتناب کنید.”

در این خصوص دکتر انگلمن نیز چنین می‌گوید:

“در طول درمان سرطان، اجتناب از محصولات مبتنی بر الکل مانند عطر، ادکلن و افترشیو نیز ایده خوبی است.”

علاوه بر این، الی ایگان (Allie Egan)، مدیر عامل و بنیانگذار Veracity (برندی فعال در حوزه تولید محصولات زیبایی و سلامتی برای خانم‌ها)، بر اهمیت دوری از موادی که منجر به اختلالات هورمونی می‌شوند، تاکید می‌کند. او می‌گوید:

“حتی برخی از مواد طبیعی مانند پاپایا، اسطوخودوس، سویا و گلوتن می‌توانند تحریک‌کننده باشند و هورمون‌ها را دچار اختلال کنند.”

او همچنین متذکر می‌شود که:

“به طور متوسط، ما در زندگی روزمره خود در معرض 85000 ماده شیمیایی مضر هستیم، بنابراین بهترین توصیه به افرادی که در طول درمان سرطان هستند و می‌خواهند از پوست خود مراقبت کنند این است که هر زمان که می‌توانند اقداماتی را برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض این مواد انجام دهند.”

در طول درمان سرطان استفاده از چه ترکیباتی در روتین مراقبت از پوست توصیه می‌شود؟

روتین مراقبت از پوست در طول درمان سرطان

به گفته انگلمن، هیالورونیک اسید در صدر فهرست این ترکیبات قرار دارد. چرا که هیالورونیک اسید، یک آبرسان غیر تحریک‌کننده است. این ماده تا 1000 برابر وزن خود آب را نگه می‌دارد. از این رو یک عنصر برتر برای مسدود کردن رطوبت در سد پوست محسوب می‌شود.

نقش و کاربرد هیالورونیک اسید برای پوست چیست؟
نقش و کاربرد هیالورونیک اسید برای پوست چیست؟
هیالورونیک اسید یکی از ترکیبات مهم و پرکاربرد در عناصر مراقبت از پوست است. این ترکیب، یک اسید آمینه طبیعی است که به صورت طبیعی در در پوست، مفاصل و بافت‌های دیگر بدن انسان، وجود دارد. هیالورونیک اسید در واقع یک نوع گلیکوزآمینوگلیکان است که همچون یک مخ

او همچنین به آلوئه ورا که دارای خواص ضدالتهابی است و برای کاهش قرمزی و افزایش تولید کلاژن مفید است و کره شی (Shea butter)، یک ماده بسیار مغذی که به دلیل توانایی آن در تسکین پوست خشک شناخته شده است، به عنوان سایر ترکیبات مناسب در طول درمان سرطان اشاره می‌کند.

در این خصوص، ایگان نیز اضافه می‌کند که موادی مانند سرامیدها و آداپتوژن‌ها برای پوست‌های حساس عالی هستند. چرا که این مواد از سد پوستی حمایت می‌کنند و به پوست شما کمک می‌کنند تا با استرس سازگار شود. او همچنین تاکید می‌کند که رژیم غذایی و سایر تغییرات سبک زندگی می‌تواند تا حد زیادی از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کند و سلامت کلی پوست شما را تقویت کند.

عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان بر روی پوست چقدر طول خواهد کشید؟

ممکن است برایتان سوال باشد که آیا قرار است مدت‌ها پس از درمان، عوارض جانبی پوستی را تحمل کنید یا خیر؟

دکتر لمب در این رابطه توضیح می‌دهد که در مناطقی که دوزهای بالاتری از تشعشع داشته‌اید، ممکن است تغییرات دائمی ایجاد شود و حتی ممکن است برخی از آن‌ها ماه‌ها یا سال‌ها ماندگار باشند. با این حال، تغییراتی که در حین شیمی‌درمانی فعال رخ می‌دهد، عموماً طولانی مدت نیستند. خبر خوب این است که یک روتین مراقبت از پوست ملایم که شامل ترکیبات مفید برای پوست است، می‌تواند این عوارض را درمان کند.

سخن پایانی

در این مطلب از سوراو سعی کردیم شما را با نحوه مراقبت از پوست در طول سرطان و ویژگی‌های یک روتین پوست مناسب در این دوران آشنا کنیم. همیشه به یاد داشته باشید که اگر در طول درمان سرطان با هر گونه مشکل پوستی نگران کننده مواجه شده‌اید، همیشه باید به دنبال یک متخصص پوست یا اسکین کر حرفه‌ای برای مراقبت از پوست و حل مشکل به وجود آمده، باشید.

اگر به دنبال محصولات اورجینال و با کیفیت هستید نیز می‌توانید به وب سایت فروشگاه اینترنتی سوراو مراجعه کنید. ما در فروشگاه سوراو امکان خرید طیف گسترده‌ای از محصولات پوستی ضد حساسیت که برای شما مناسب هستنند (مانند آبرسان‌های حاوی هیالورونیک اسید، سرم آبرسان مناسب پوست حساس، کرم‌های پوستی ضد خارش و ضد التهاب، تونر مناسب پوست حساس و…) را فراهم کرده‌ایم.