SiteLogo

فرق فیس واش با ژل شستشو در چیست؟

کیمیا سلطانی 24 اسفند 1402
0 2131
فرق فیس واش با ژل شستشو در چیست؟

شوینده‌های صورت انواع بسیار مختلفی دارند که می‌توان بر حسب سلیقه، نوع پوست، خاصیت و ویژگی‌هایشان از بین آن‌ها شوینده مورد نظر را پیدا کرد. برخی از آن‌ها قدرت پاک‌کنندگی عمیق و کامل دارند، در حالی که برخی دیگر بسیار ملایم هستند. هر یک از آن‌ها می‌توانند حاوی ترکیبات خاصی باشند و علاوه‌بر تمیز‌کردن، اثر ویژه‌ای بر روی پوست بگذارند. گاهی مخاطبان سوال می‌کنند که تفاوت بین انواع محصولات شوینده صورت چیست؟ برای مثال، فرق فیس واش با ژل شستشو در چیست؟ یا ژل و فوم شستشو چه فرقی با پاک کننده‌ها دارند؟ برای یافتن یک پاسخ درست و اصولی، با ما همراه باشید. در این مطلب از مجله سوراو، همه آنچه که باید در مورد تفاوت فیس واش با ژل شستشو بدانید را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

فیس واش چیست و به چه محصولاتی گفته می‌شود؟

تفاوت فیس واش و ژل شستشو

به طور کلی هر محصولی که از آن برای پاکسازی پوست از آرایش، چربی، آلودگی، ذرات گرد و غبار و کثیفی‌ها استفاده می‌شود، در دسته شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها جای می‌گیرند. در واقع به شوینده‌ها فیس واش (Face Wash) و به پاک‌کننده‌ها کلینزر (Cleanser) گفته می‌شود. اگر چه هر دو کار مشابهی انجام می‌دهند و پوست صورت را با ترکیبات خود تمیز می‌کنند، اما یک تفاوت اساسی نیز دارند که آن‌ها را در دو دسته از هم جدا قرار می‌دهد. این تفاوت، قدرت کف‌کنندگی است. البته برخی برند‌ها محصولات شستشو (واشینگ) خود را نیز با عنوان کلینزر معرفی می‌کنند.

فیس واش چیست؟ مزایای آن برای پوست صورت
فیس واش چیست؟ مزایای آن برای پوست صورت
در دنیای امروز، مراقبت از پوست به یکی از اصولی‌ترین جنبه‌های زیبایی و بهداشت شخصی تبدیل شده است. در این میان، یکی از محصولاتی که به طور گسترده استفاده می‌شود، فیس واش است. فیس واش به عنوان یک عنصر مهم در روتین مراقبت از پوست، نقش بسیار مؤثری در تمیزی

پاک‌کننده‌ها محصولاتی مایع، کرمی، شیری، ژل مانند و یا بسیار آبکی هستند که سطح پوست را از آرایش، چربی و رنگدانه، جرم و کثیفی تمیز می‌کنند. همچنین می‌توانند خاصیت آبرسانی و آرامش‌بخشی به پوست داشته باشند. فیس‌واش‌ها یا شوینده‌ها، برای تمیزکردن عمیق‌تر پوست و منافذ آن تولید شده‌اند. این محصولات بافت بر پایه آب مایع، ژلی، کرمی، فومی و حتی جامد دارند که در تماس با رطوبت و مالش روی پوست، بافتی کف‌آلود تولید می‌کنند.

قبل از رسیدن‌به فرق فیس واش با ژل شستشو باید بگوییم که پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های صورت انواع مختلفی دارند. یک پاک‌کننده می‌تواند میسلار واتر، تونر، شیر پاک‌ کن، بالم پاک کننده و… باشد. فیس واش‌ها نیز به صورت‌های متنوعی مانند مایع شستشو، فوم شستشو، ژل شستشو، شوینده کرمی، پن‌ها و صابون‌ها تولید می‌شوند. در پاکسازی دو مرحله‌ای پوست که به آن دابل کلینزینگ گفته می‌شود، از یک پاک‌کننده و فیس واش پشت س رهم استفاده می‌شود تا پاکسازی پوست موثر باشد و از خشکی و تحریک پوست یا باقی ماندن آرایش در منافذ آن جلوگیری شود.

ژل شستشو چیست؟

تفاوت ژل شستشو و فیس واش

ژل شستشو نوعی فیس واش است که دارای بافتی ژلی، سبک و نسبتا روان است. یک فرق فیس واش با ژل شستشو، در بافت ژل مانند و لغزنده آن است. این محصول را می‌توان در کف دست پمپاژ کرده و در مالش بین دو دست مرطوب، از آن کف درست کرد. سپس کف حاصل شده را روی پوست ماساژ می‌دهیم تا پوست را از ذرات چربی، آلودگی، باقی مانده آرایش و هرگونه ناخالصی تمیز کرده و شستشو دهد.

ژل شستشو از قوی‌ترین فیس واش‌ها برای شستشوی پوست و از بین‌بردن چربی اضافی آن است. این محصولات قدرت پاک‌کنندگی عمیق‌تری نسبت به شوینده‌های کرمی، جامد و مایع دارد. همچنین از آنجا که می‌توانند باکتری مولد آکنه را از بین برده و منافذ پوست را عمیقا تمیز کنند، برای پوست‌های چرب و مختلط، گزینه‌ی مناسبی هستند.

ژل‌ها سبوم اضافی پوست را به‌ خوبی از بین می‌برد و به پوست احساس شادابی و تازگی می‌دهند. اگر پوست مستعد آکنه نیز داشته باشید، می‌توانید روی توانایی پاکسازی عمیق آن حساب باز کنید. بنابراین مورد بعدی فرق فیس واش با ژل شستشو را می‌توان در همین مورد دانست. ژل شستشو معمولا برای شستشو پوست خشک و حساس یا پوست‌های دهیدراته پیشنهاد نمی‌شود. مگر اینکه با یک فرمولاسیون ویژه توسط یک برند حرفه‌ای و به طور و سازگار با این نوع پوست‌ها ساخته‌شده باشد.

ژل شستشو منافذ پوست شما را باز کرده، درون آن ها نفوذ می‌کند و چربی و آلودگی را در خود حل می‌کند. دقت داشته باشید که ژل شستشو نوعی فیس واش است، اما ژل پاک کننده می‌تواند خاصیت کف کنندگی نداشته باشد و صرفا یک کلینزر یا پاک کننده آرایش باشد.

فرق فیس واش با ژل شستشو چیست؟

فرق فیس واش با ژل شستشو در چیست؟

همانطور که از توضیحات مشخص بود، ژل شستشو خود نوعی فیس واش است که می‌توان از آن برای شستشو و تمیزکردن روزانه‌ی پوست استفاده کرد. پس نمی‌توان گفت کاملا دو چیز متفاوت هستند، اگر چه انواع فیس واش با فیس‌واش‌های ژلی تفاوت‌هایی دارند. این محصول بافت ژلی و لغزنده دارد که میزان کمی حباب و کف درست می‌کند و قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد. این ژل‌های شفاف درست مانند بقیه فیس واش‌ها حاوی ذرات پاک کننده و سورفکتانت‌ها هستند تا چربی و آلودگی را از روی پوست بردارند.

قدرت نفوذ ژل شستشو در پوست، نسبت به اکثر فیس واش‌ها بالاتر بوده و قدرت پاکسازی آن نیز بیشتر است. پس افرادی با پوست چرب، مختلط چرب و مستعد جوش باید از آن استفاده کنند. در مقابل، افرادی که پوست کم آب، خشک، حساس و نرمال دارند، بهتر است از فیس واش‌های مایع و کرمی استفاده کنند. چرا که ژل شستشو به دلیل داشتن ترکیباتی مانند سدیم لوریل سولفات، می‌تواند احساس سفتی و کشیدگی یا حتی پوسته پوسته شدن در آن‌ها ایجاد کند.

بنابراین یک تفاوت اساسی از فرق فیس واش با ژل شستشو در این است که ژل شستشو انتخاب مناسب‌تری برای پاکسازی عمیق پوست و جلوگیری از ایجاد آکنه است. اگر چه در برخی از پوست‌ها می‌تواند باعث تشدید خشکی یا تحریک کننده باشد. بافت ژل آن حس مطبوعی روی پوست ایجاد می‌کند و در برخی موارد، حاوی دانه‌های اسکراب است تا عمق لایه‌برداری و پاکسازی پوست را افزایش دهد.

از کدام محصول باید استفاده کرد؟

تفاوت ژل شستشو و فیس واش

استفاده از فیس‌واش‌ها یا شوینده‌های صورت، از مراحل مهم برای پاکسازی و تمیزکردن پوست است که حتی اگر آرایشی نداشته باشید و در روتین صبح، نباید از آن غافل شد. یک شوینده کف‌کننده با میزان کف زیاد یا کم، پوست را به‌طور موثری تمیزکرده و برای جذب محصولات مراقبتی بعدی آماده‌می‌کند. همچنین از مشکلات رایج پوست که ناشی از انباشت آلودگی و چربی در منافذ آن است، پیشگیری خواهد کرد.

با توجه به فرق فیس واش با ژل شستشو می‌توان تصمیم گرفت که از کدام شوینده صورت استفاده کنید. ژل شستشو را می‌توان با سایر انواع فیس‌واش مانند فوم شستشو یا شوینده کرمی جایگزین کرد.

استفاده از کلینزر یا پاک‌کننده‌ها نیز ضرورت دارد. در صورتی که آرایش دارید، علاوه‌بر چربی پوست و آلودگی هوا که روی صورت می‌نشیند، میزان قابل توجهی از رنگدانه، چربی و ترکیبات مواد آرایشی نیز روی پوست هستند. در صورتی که قبل از شستشوی صورت آن‌ها را پاک نکنید، ممکن است فیس‌واش نتواند پوست را کاملا تمیز کند و در منافذ پوستتان (هر چند که در ظاهر متوجه نشوید) مواد میکاپ باقی بماند. اگر شب‌ها پوست کاملا تمیز نشود و با همان وضعیت به رختخواب بروید، پیری زودرس پوست و جوش صورت از شایع‌ترین مشکلات شما در آینده خواهند بود.

به‌ همین دلیل است که باید از یک پاک‌ کننده آرایش متناسب با نوع پوستتان استفاده کنید تا ابتدا آرایشتان پاک شود. در قدم بعدی باید از فیس‌واش‌ها برای کامل‌کردن پاکسازی استفاده کنید. اگر آرایشی نداشته باشید یا روتین صبح را انجام می‌دهید، استفاده از پاک‌کننده یا کلینزر ضرورتی ندارد و فقط از فیس‌واش استفاده کنید. تونر از دیگر پاک‌کننده‌ها است که استفاده از آن در برنامه مراقبت پوستی لازم است. تونر نهایی‌ترین مرحله تمیزکردن صورت بوده و در آخرین مرحله منافذرا پاکسازی و منقبض، پوست را آرام و اسیدیته آن را تنظیم می‌کند.

سخن پایانی

حال به خوبی با فرق ژل شستشو و فیس واش، آشنا شدید و می‌دانید، خود ژل شستشو، نوعی فیس واش است. اگر می‌خواهید از بهترین نوع فیس واش، برای پوست خود استفاده کنید، ابتدا لازم است ویژگی‌های پوست خود را به خوبی بشناسید.

کارشناسان سوراو، اینجا هستند تا شما را در انتخاب بهترین شوینده برای پوستتان راهنمایی کنند. همچنین خود شما می‌توانید با مراجعه به صفحه محصولات پوست در فروشگاه سوراو، با مطالعه توضیحات هر محصول، با توجه به نوع پوست خود و نیازهایی که دارد، بهترین محصول را برای پوست خود انتخاب کنید. ما در فروشگاه سوراو، امکان خرید طیف گسترده‌ای از فیس واش‌ها را برای شما فراهم کرده‌ایم.