SiteLogo

دلایل اصلی تیرگی پوست دور چشم را یک بار برای همیشه بدان! + راه های درمان آن

0 472
دلایل اصلی تیرگی دور چشم و راه های درمان آن

دلایل بسیار متعددی برای ایجاد حلقه‌های تیره در اطراف چشم وجود دارد و در اغلب موارد، ترکیبی از آن‌ها باعث تیرگی دور چشم شما می‌شوند. با این وجود، برخی از دلایل اصلی تیرگی دور چشم، به شرح زیر است: 

  • کاهش خواب و استرس
  • عوامل ژنتیکی
  • پیری و کاهش کلاژن
  • استفاده زیاد از لوازم آرایشی و محصولات ناسالم
  • اختلالاتی در خونرسانی
  • استفاده از دخانیات

همانطور که تیرگی دور چشم، دلایل بسیاری دارد، راه‌های متعددی برای درمان آن نیز وجود دارد. در ادامه این مطلب راه های درمان تیرگی دور چشم را نیز با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

دلایل تیرگی دور چشم

6 دلیل اصلی تیرگی دور چشم

اگر دور چشم‌تان تیره است، احتمالا یکی از دلایل زیر، علت اصلی آن است:

1. کاهش خواب و استرس

یکی از عوامل اصلی تیرگی پوست دور چشم، کمبود خواب و تنش‌های روانی است که می‌توانند بر روی پوست تأثیر گذار باشند.

طبق تحقیقات انجام شده،  کمبود خواب می‌تواند باعث افزایش استرس و تولید کورتیزول (هورمون استرس) شود که در نهایت باعث تیرگی پوست و تیره‌تر شدن پوست زیر چشم‌ها می‌شود. خواب کافی، زمانی که بدن و پوست فرصت برای بازسازی و بهبودی دارد، می‌تواند به روشن‌تر شدن پوست و کاهش تیرگی دور چشم کمک کند.

استرس و فشار زندگی روزمره نیز می‌تواند باعث افزایش تولید مواد شیمیایی مانند آدرنالین و نوراپی‌ نفرین شود که هر یک می‌توانند باعث تحریک پوست و ایجاد تیرگی زیر چشم شوند. در واقع مواد شیمیایی تولید شده به واسطه استرس و فشار زندگی می‌توانند جریان خون را مختل کنند و باعث تورم و تیرگی پوست شوند.

در صورتی که تیرگی پوست دور چشم شما ناشی از کمبود خواب و فشار روانی باشد، می‌توانید از راه کارهای زیر برای کاهش تیرگی دور چشم خود، استفاده کنید:

  • خواب کافی:

با استفاده از روش‌هایی که به آرامش درونی شما کمک می‌کنند، مانند تمرینات تنفسی، یوگا، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، ایجاد الگوی مناسب برای خواب و…، می‌توانید استرس خود را مدیریت کنید و به میزان کافی، بخوابید.

  • تغذیه مناسب:

مصرف مواد غذایی سالم، به تعادل هورمون‌ها و کاهش تنش‌ها در بدن کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها (مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه) می‌تواند به تقویت پوست و کاهش تیرگی پوست دور چشم کمک کند.

  • مدیریت استرس:

با تمریناتی مانند پیاده روی، تماشای فیلم یا فعالیت‌های هنری می‌توانید به کاهش استرس خود و افزایش آرامش‌تان کمک کنید و با این کارها به طور غیر مستقیم به بهبود تیرگی دور چشم‌تان کمک کنید.

دلایل تیرگی پوست دور چشم

2. عوامل ژنتیکی

یکی از دلایلی که به تیرگی پوست دور چشم منجر می‌شود، ویژگی‌های ژنتیکی است که ممکن است در افراد به ارث رسیده باشد. اگر چه این مسئله مستقیماً قابل کنترل نیست، اما می‌تواند به شدت تاثیرگذار باشد. فرآیندهای مرتبط با تولید ملانین و کلاژن در پوست می‌تواند بر اساس ژنتیک در هر فرد متفاوت باشد و به تغییرات رنگ پوست و تیرگی دور چشم منجر شود.

برای کنترل و درمان تیرگی پوست دور چشم به واسطه ژنتیک، لازم است کارهای زیر را انجام دهید:

  • مراقبت منظم از پوست:

استفاده از محصولات مرطوب‌کننده و ضد تیرگی که حاوی عناصر مغذی مانند ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و روغن‌های طبیعی هستند، به صورت روزانه، می‌توانند به حفظ سلامت پوست و کاهش تیرگی آن کمک کند.

  • مصرف مواد غذایی سالم:

مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مثل میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و مواد غذایی با فیبر بالا هستند، می‌تواند به بهبود پوست و کاهش تیرگی پوست دور چشم، کمک کند.

  • مدیریت عوامل گوناگون:

مدیریت عوامل دیگر از جمله مدیریت خواب کافی، استرس و استفاده از آرایش سالم و مناسب می‌تواند به کاهش تیرگی پوست کمک کند.

با این دور چشم امبریولیس با چروک، پف و تیرگی خداحافظی کنید!
با این دور چشم امبریولیس با چروک، پف و تیرگی خداحافظی کنید!
این کرم دور چشم امبریولیس که از سری Artist Secret است، دور چشم را مرطوب و پوست آن را بازسازی می‌کند. مهمترین ویژگی آن، درهم‌آمیختن عملکرد زیبایی و سلامتی پوست است و به‌همین دلیل در کنار تغییر ظاهر پوست و افزایش شادابی و جوانسازی آن، خواص مراقبتی ویژه

3. پیری و کاهش کلاژن

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند منجر به تیرگی پوست دور چشم شود، افزایش سن و کاهش تولید کلاژن است. با پیر شدن، فرآیند تولید کلاژن در پوست کاهش می‌یابد. کلاژن یک پروتئین مهم است که پوست را جوان نگه می‌دارد و به پوست سفتی و الاستیسیته می‌بخشد. در واقغ کاهش کلاژن می‌تواند باعث لطافت و تیرگی پوست در ناحیه چشم شود.

برای مبارزه با تیرگی پوست دور چشم که به دلیل پیری و کاهش کلاژن تولید شده است، می‌توانید از راه حل‌های زیر استفاده نمایید:

  • استفاده از محصولات حاوی کلاژن و آنتی اکسیدان‌ها:

استفاده از کرم‌ها و سرم‌های حاوی کلاژن، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به تقویت و تغذیه پوست و همچنین بهبود الاستیسیته و افزایش سفتی آن کمک کند و در نتیجه منجر به از بین رفتن تیرگی دور چشم شود.

  • مراقبت از پوست دور چشم در برابر عوامل خارجی:

استفاده از کرم‌ها یا لوسیون‌های ضد آفتاب با میزان SPF مناسب می‌تواند از خطر آسیب پوستی ناشی از تابش UV و کاهش تولید کلاژن جلوگیری کند.

  • مصرف مواد غذایی حاوی کلاژن:

مصرف مواد غذایی مانند زیره، ماهی، تخم مرغ و مواد غذایی حاوی پروتئین و کلاژن می‌تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند و بستری برای بهبود تیرگی دور چشم فراهم نماید.

دلایل تیرگی دور چشم

4. استفاده زیاد از آرایش یا محصولات ناسالم

یکی از عواملی که ممکن است منجر به تیرگی پوست دور چشم شود، استفاده بیش از حد از آرایش یا محصولات ناسالم و حاوی مواد شیمیایی مضر است. به عبارتی، استفاده مداوم و بی‌اندازه از آرایش ممکن است منجر به انسداد منافذ پوستی، تحریک پوست و حتی تحلیل ساختار پوست شود. این ممکن است به تیرگی و کاهش لطافت پوست دور چشم منجر شود.

برخی از محصولات آرایشی حاوی مواد شیمیایی مضر مانند پارابن‌ها، سولفات‌ها، رنگ‌ها و عطرهای مصنوعی هستند که می‌توانند پوست را تحریک کنند و باعث تحلیل سلول‌های پوستی شوند.

برای جلوگیری و درمان تیرگی پوست اطراف چشم به واسطه استفاده زیاد از محصولات آرایشی و محصولات ناسالم، می‌توانید از کارهای زیر انجام دهید:

  • استفاده از محصولات آرایشی با کیفیت:

انتخاب و استفاده از محصولات آرایشی که حاوی ترکیبات طبیعی هستند و خالی از مواد شیمیایی مضر و حاوی عناصر مغذی می‌باشند، می‌تواند به حفظ سلامت پوست دور چشم کمک کند.

  • پاکسازی منظم پوست:

حذف به موقع آرایش و استفاده از محصولات پاک‌کننده مناسب برای حفظ تمیزی و سلامت پوست، می‌تواند به جلوگیری و درمان حلقه‌های تیره دور چشم کمک کند.

این کانسیلر جدید میبلین علاوه بر پوشش تیرگی و خط وخطوط، پوست را آبرسانی و مرطوب
این کانسیلر جدید میبلین علاوه بر پوشش تیرگی و خط وخطوط، پوست را آبرسانی و مرطوب
کانسیلر جدید چند کاره  Maybelline مدل آنتی ایج، بدون شک بهترین کانسیلری است که می‌توانید استفاده کنید. با استفاده از این کانسیلر بی‌نظیر به راحتی تیرگی دور چشم، قرمزی و پوست کدر را اصلاح کنید. کانسیلر Eraser میبلین فرمولاسیونی ضد پیری دارد که حاوی ها

5. اختلالاتی در خونرسانی

بعضی اوقات، وجود اختلالاتی در خونرسانی می‌تواند به عنوان یکی از دلایل تیرگی پوست دور چشم مطرح شود. به طور مثال، کاهش جریان خون در نواحی مختلف بدن، از جمله ناحیه دور چشم، می‌تواند باعث تضعیف پوست و ایجاد ظاهری تیره برای آن شود.

اگر تیرگی دور چشم شما به واسطه وجود اختلالاتی در خونرسانی باشد، می‌توانید آن را با استفاده از راهکارهای زیر درمان کنید: 

  • داشتن سبک زندگی سالم:

داشتن یک سبک زندگی سالم با تغذیه مناسب، ورزش منظم و کنترل استرس می‌تواند جریان خون را بهبود ببخشید و تاثیر مستقیمی بر سلامت پوست و کاهش حلقه‌های تیره دور چشم داشته باشد.

  • استفاده از کمپرس سرد یا گرم:

تغییرات دمایی مفید می‌تواند جریان خون را به ناحیه دور چشم تحریک کند. در نتیجه شما با استفاده از کمپرس گرم یا سرد می‌توانید جریان خون را در اطراف چشم‌هایتان بهبود ببخشید و به رفع تیرگی پوست این ناحیه کمک کنید. 

دلایل اصلی تیرگی دور چشم

6. استفاده از دخانیات

یکی از عواملی که می‌تواند تیرگی پوست دور چشم را تشدید کند، استفاده از دخانیات، به ویژه سیگار است. در واقع سیگار کشیدن با کاهش جریان خون از طریق انقباض عروق خونی، تحریک پوست و… ممکن است به عواملی که پوست را تیره و خسته نشان می‌دهد، افزوده شود و موجب شکل گیری حلقه‌های تیره دور چشم شود.

برای بهبود تیرگی دور چشم به واسطه استفاده از دخانیات، ابتدا باید مصرف دخانیات را قطع کنید. پس از آن با استفاده از کارهای زیر می‌توانید روند بهبود تیرگی اطراف چشم‌هایتان را بهبود ببخشید:

  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست:

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و محصولات حاوی عناصر مغذی مانند ویتامین C و E می‌تواند به جبران آسیب‌های ناشی از سیگار کمک کند.

  • توجه به تغذیه: 

مصرف مواد غذایی سالم و حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به حفظ سلامتی پوست و بهبود تیرگی دور چشم، کمک کند.

آیا کرم های دور چشم برای کاهش تیرگی و پف زیر چشم موثر هستند؟
آیا کرم های دور چشم برای کاهش تیرگی و پف زیر چشم موثر هستند؟
کرم‌های دور چشم، عموما برای مراقبت از پوست اطراف چشم، به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست روزانه و شبانه، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برندهای مختلف، اغلب ادعا می‌کنند، کرم های دور چشم، برای به تاخیر اندان روند پیری پوست موثر هستند و برخی از آن‌ها ن

بهترین محصولات برای رفع تیرگی دور چشم

محصولات متعددی برای بهبود تیرگی دور چشم وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به نوع پوست و سایر مشکلات مربوط به ناحیه دور چشم‌تان از آن‌ها استفاده نمایید. با این وجود ما در این بخش شما را با برخی از بهترین محصولات دور چشم برای بهبود و درمان تیرگی پوست این ناحیه، آشنا خواهیم کرد:

  • کرم دور چشم ضد تیرگی و روشن کننده بایونکس سری وایت اکسپرت

کرم دور چشم ضد تیرگی و روشن کننده بایونکس سری وایت اکسپرت با حجم 15 میل، یکی از بهترین کرم‌های دور چشم ضد تیرگی است که حاوی عصاره چای سبز و ویتامین E است. با توجه به فرمولاسیون این کرم دور چشم دارد، می‌توانیم بگوییم این کرم دور چشم بایونکس نه تنها باعث از بین رفتن حلقه تیره دور چشم می‎‌شود، بلکه علائم پیری پوست این ناحیه را کاهش می‌دهد و از پوست دور چشم در برابر عوامل محیطی، رادیکال‌های آزاد و… محافظت می‌کند.

  • کرم دور چشم روشن کننده گارنیر مدل ویتامین سی

کرم دور چشم روشن کننده گارنیر مدل ویتامین سی، یکی دیگر از بهترین کرم‌های دور چشمی است که می‌توانید برای درمان تیرگی پوست اطراف چشم خود، استفاده نمایید. کافئین، نیاسینامید، ویتامین سی و پودر موز، از جمله ترکیبات منحصر به فرد این کرم دور چشم می‌باشند. به طور کلی، این کرم دور چشم با توجه به ترکیبات منحصر به فردی که دارد، به عنوان یک روشن کننده فوق العاده شناخته می‌شود که حتی به بهبود پف زیر چشم نیز کمک می‌کند. 

کافی است 4 هفته به صورت مداوم از این کرم دور چشم ضد تیرگی گارنیر استفاده نمایید تا تغییرات قابل توجهی را در پوست دور چشم‌تان مشاهده نمایید.

  • کرم دور چشم بالانس مدل Snake venom

اگر به دنبال یک کرم دور چشم چند منظوره هستید که هم تیرگی دور چشم‌تان را بهبود ببخشد، همچنین باعث رفع پف زیر چشم و کاهش علائم پیری موجود در این ناحیه از پوست شود، پیشنهاد ما به شما استفاده از کرم دور چشم بالانس مدل Snake venom است.

این کرم دور چشم بالانس، دارای فرمولاسیونی کاملا گیاهی است و تنها استفاده از آن در مدت کوتاهی باعث افزایش سلامت و سفتی و درخشندگی پوست چشم می‌شود.

  • کرم دور چشم استوری درم مدل آی کانتور

کرم دور چشم استوری درم مدل آی کانتور، یکی از بهترین کرم‌های دور چشم تولید شده توسط برندی کره‌ای است که قدرت ایجاد تغییرات قابل توجهی در پوست ناحیه دور چشم شما دارد.

این کرم دور چشم با بافت ژله‌ای و فرمولاسیون قوی که دارد، به واسطه برخورداری از ترکیبات آبرسان و ضد پیری، می‌تواند تیرگی دور چشم شما را بهبود ببخشد و باعث جوانی و سر زندگی پوست این‌ ناحیه شود.

از جمله ترکیبات موثر موجود در این کرم دور چشم استوری درم، می‌توان به عصاره پوست درخت، عصاره برگ و گل گیاه سپید گوهر، عصاره گل صد تومانی علفی، عصاره گل کاملیای ژاپنی، عصاره ساقه، برگ و گل اسطوخودوس انگلیسی و… اشاره کرد.

  • کرم دور چشم استی لادر مدل ادونس نایت ریپیر

یکی دیگر از محصولات دور چشم بی نظیری که می‌توانید از آن برای درمان تیرگی پوست دور چشم استفاده نمایید، کرم دور چشم استی لادر مدل ادونس نایت ریپیر است.

با توجه به ترکیبات و ویژگی‌هایی که این کرم دور چشم استی لادر دارد، می‌توانیم بگوییم این کرم دور چشم نیز یک کرم دور چشم چندمنظوره است که می‌تواند به طور کلی باعث تقویت و شادابی پوست دور چشم شما شود. همچنین از پوست این ناحیه در برابر کم خوابی، نور آبی و اشعه‌های مضر UV، استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

طبق تحقیقات انجام‌شده، این محصول تنها در عرض 3 هفته استفاده مداوم، می‌تواند بخش قابل توجهی از تیرگی پوست دور چشم را از بین ببرد. از این رو استفاده از آن به کسانی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند در بازه زمانی کوتاهی، از شر حلفه‌های تیره دور چشم‌شان خلاص شوند.

سخن پایانی

عوامل گوناگونی می‌توانند باعث تیرگی پوست ناحیه دور چشم شوند. اما شما می‌توانید با انتخاب سبک زندگی سالم، مراقبت از پوست این ناحیه و اجتناب از عوامل منفی مانند استفاده از دخانیات و مصرف محصولات آرایشی ناسالم، بهبود چشمگیری در زیبایی و سلامت پوست دور چشم ایجاد کنید. 

اگر قصد خرید و استفاده از محصولات پوستی دور چشم ضد تیرگی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره تخصصی کارشناسان سوراو استفاده نمایید. کارشناسان مجرب سوراو با توجه به تخصص و تجربه ای که دارند، می‌توانند به شما بهترین و کاربردی ترین محصولات را پیشنهاد دهند.