SiteLogo

لایه برداری پوست هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟ | فاصله زمانی مناسب بین هر بار لایه برداری پوست

کیمیا سلطانی 09 اسفند 1402
0 854
لایه برداری پوست هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟ | فاصله زمانی مناسب بین هر بار لایه برداری پوست

لایه‌برداری پوست یکی از روش‌های مراقبت از پوست است که اغلب برای پاک‌سازی و بهبود کلی بافت پوست استفاده می‌شود. فاصله زمانی بین هر لایه برداری پوست با توجه به عوامل متعددی از جمله نوع پوست، مشکلات پوستی فرد، نوع لایه بردار مورد استفاده و…، متغیر است. 


با این وجود، به بسیاری از افراد توصیه می‌شود، هر 7 الی 10 روز یکبار پوست خود را لایه برداری کنند.

توجه داشته باشید که این یک قانون مطلق نیست و بستگی به موارد متعددی دارد.

لایه برداری پوست هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟

ضرورت فاصله زمانی بین لایه برداری

وجود فاصله بین هر بار لایه‌برداری پوست به دلایل مختلفی ضروری است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • زمان بهبود پوست:

لایه‌برداری پوست باعث حذف لایه‌های بالاتر پوست و بهبود بافت پوست می‌شود. اگر این فرآیند به صورت پیاپی و بدون فاصله صورت بگیرد، پوست به مرور زمان نمی‌تواند به طور کامل بهبود یابد و احتمال ایجاد آسیب برای پوست بیشتر می‌شود.

  • زمان بازسازی پوست:

هر نوع لایه‌برداری پوست باعث ایجاد تحریک و آسیب در پوست می‌شود. فاصله‌گذاری بین دفعات لایه‌برداری، به پوست اجازه می‌دهد تا به طور طبیعی بازسازی شود.

  • جلوگیری از تحریک بیش از حد پوست:

انجام لایه‌برداری بیش از حد و بدون فاصله می‌تواند باعث تحریک بیش از حد پوست شود. این ممکن است منجر به التهابات، خشکی، حساسیت و حتی آسیب‌های جدی‌تر به پوست شود.

  • حفظ تعادل مواد مغذی:

پوست به مواد مغذی نیاز دارد تا سلامت خود را حفظ کند. فاصله بین دفعات لایه‌برداری این امکان را به پوست می‌دهد تا مواد مغذی را بازیابی کند و از دست دادن مواد مفید را کاهش دهد.

عوامل تاثیر گذار بر فاصله زمانی لایه برداری

  • نوع پوست:

نوع پوست، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر فاصله زمانی بین هر لایه برداری است. هر چه پوست شما چرب‌تر باشد، ممکن است نیاز به لایه‌برداری مکررتر داشته باشید تا چربی و آلودگی‌های پوست‌تان کنترل شوند. پوست‌های خشک‌تر ممکن است نیاز کمتری به لایه‌برداری داشته باشند.

  • مشکلات پوستی:

اگر شما مشکلاتی مانند آکنه، جوش، زگیل، پیری زودرس یا لک‌های پوستی دارید، ممکن است نیاز به لایه‌برداری بیشتر داشته باشید تا بتوانید به واسطه آن، وضعیت کلی پوست خود را بهبود ببخشید.

  • لایه بردار استفاده شده:

محصولات مختلف لایه‌برداری پوست (مانند اسکراب‌ها، پیلینگ‌ها، ماسک‌ها و…) دارای دستورالعمل‌های متفاوت برای استفاده هستند. 

به طور مثال، برخی از آن‌ها برای استفاده هفتگی تولید شدند. در حالی که برخی دیگر باید بیشتر یا حتی کمتر استفاده شوند.

  • حساسیت پوست:

افرادی که پوست حساس دارند ممکن است نتوانند پوست خود را به صورت منظم لایه برداری کنند، زیرا ممکن است این فعالیت باعث تحریک و ۀسیب دیدن پوست‌شان شود.

زمان مناسب لایه برداری هر نوع پوست

لایه برداری پوست هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟

  1. پوست چرب:

افرادی که پوست چرب دارند، ممکن است با مشکلاتی نظیر چربی زیاد، جوش و… درگیر باشند. این افراد می‌توانند بهترین نتیجه را با استفاده از محصولات ضد جوش و پاک‌کننده‌های ملایم در کنار لایه بردارهای مناسب پوست خود، به دست آورند.

برای پوست چرب با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، خوب است هر 7 تا 10 روز یکبار لایه‌برداری انجام شود. 

  1. پوست خشک:

این نوع پوست معمولا با کمبود روغن‌های طبیعی پوست مواجه است و ممکن است دارای خشکی، ترک خوردگی و… باشد.

برای پوست خشک، هر 10 تا 14 روز یکبار مناسب است لایه‌برداری انجام شود. 

اگر افراد دارای پوست خشک، پوست‌شان را لایه برداری کنند، لازم است بعد از آن، حتما از مرطوب کننده‌ها یا روغن‌های دارای خواص مرطوب کنندگی استفاده کنند.

  1. پوست حساس:

پوست حساس ممکن است به عوامل خارجی و محصولات پوستی حساسیت نشان دهد و به سرعت تحریک شود.

افراد با پوست حساس باید به دقت از اسکراب‌ها استفاده کنند. برای این نوع پوست، لایه برداری خوب است هر 2 تا 4 هفته یکبار یا حتی کمتر انجام شود. 

  1. پوست مختلط:

این نوع پوست شامل مناطق چرب و خشک است.

افرادی که پوست مختلط دارند، باید مناطق چرب پوست‌شان را هر 10 تا 14 روز یکبار و مناطق خشک پوست‌شان را هر 2 تا 4 هفته یکبار لایه برداری کنند.

زمان مناسب لایه برداری هر بخش از پوست

لایه برداری پوست هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟

پوست صورت و بدن دارای خصوصیات متفاوتی هستند و نیازهای مراقبتی متفاوتی نیز دارند. فاصله مورد نیاز برای هر بار لایه برداری بخش‌های مختلف پوست، به شرح زیر است:

  • پوست صورت:

  1. پوست گونه‌ها و پیشانی:

برای پوست گونه‌ها و پیشانی، معمولاً هر 7 تا 10 روز یکبار لایه‌برداری مناسب است. این منطقه‌ها معمولاً دارای چربی بیشتری هستند و نیاز به پاکسازی و جلوگیری از ایجاد جوش دارند.

  1. پوست چانه و گردن:

این بخش از صورت نیز به شدت به چربی و جوش‌ها حساس است. لایه‌برداری این بخش‌ها از پوست صورت، هر 7 تا 10 روز یکبار معمولاً مناسب است.

  1. پوست چشم و لب:

پوست چشم و لب، از جمله بخش‌های حساس پوست هستند. لایه‌برداری در این منطقه‌ها باید با محصولات ملايم و آرامش بخش صورت بگیرد و بهتر است هر 2 تا 4 هفته یکبار یا بیشتر انجام شود.

  • پوست بدن:

  1. پوست دست‌ها:

دست‌ها در تماس مستمر با عوامل خارجی هستند و نیاز به مراقبت و لایه‌برداری دارند. می‌توانید هر 7 تا 14 روز یکبار پوست دست‌ها را لایه‌برداری کنید.

  1. پوست بازوها و پاها:

این بخش‌ها ممکن است کمتر نیاز به لایه‌برداری داشته باشند. هر 10 تا 14 روز یکبار لایه‌برداری برای این مناطق معمولاً کافی است.

  1. پوست مچ دست و زانوها:

برای این بخش‌ها که معمولاً تمایل به خشکی دارند، هر 10 تا 14 روز یکبار لایه‌برداری مناسب است.

  1. پوست شکم و پشت:

این مناطق ممکن است کمتر نیاز به لایه‌برداری داشته باشند. هر 2 تا 4 هفته یکبار لایه‌برداری برای این بخش‌ها معمولاً کافی است.

سخن پایانی

در فروشگاه سوراو امکان خرید اسکراب‌ها و لایه برداری متنوعی برای شما فراهم شده است. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه محصولات اسکراب و پیلینگ، علاوه بر خرید لایه بردارهای اورجینال و با کیفیت، توضیحات درج شده مربوط به محصولات موجود در سوراو را بخوانید و نسبت به نحوه استفاده از هر یک، آگاهی کامل را پیدا کند.