SiteLogo

اسکار صورت و هر آنچه باید در مورد آن بدانید! | بررسی راه های درمان

0 309
همه چیز درباره اسکار های روی صورت

زخم‌هایی که بر روی هر ناحیه از پوست ما از جمله صورت به وجود می‌آیند، ممکن است در نهایت به یک اسکار تبدیل شوند. در واقع اسکارها، نتیجه فرآیند بهبود و ترمیم بافت پوست، پس از ایجاد یک زخم، آسیب، برش، جراحی و… هستند. اسکار های روی صورت، دارای اشکال مختلفی می‌باشند و به دلایل متعددی می‌توانند ایجاد گردند. درمان اسکارهای صورت نیز امری مشکل است. چرا که پوست صورت دائما با عوامل محیطی در ارتباط است و توسط عوامل گوناگونی تحریک می‌شود. با این وجود، اسکار های روی صورت، قابل درمان هستند. اگر می‌خواهید با اسکار صورت و هر آنچه باید در مورد آن بدانید، آشنا شوید، تا پایان این مطلب از مجله تخصصی سوراو، همراه ما باشید. 

اسکار روی صورت

 اسکار روی صورت چیست؟

اسکار صورت، نتیجه‌ای از زخم، برش، سوختگی و… بر روی پوست صورت است. در واقع، بعد از ورود آسیب به پوست، سلول‌های ترمیمی به منطقه آسیب دیده پوست، مهاجرت می‌کنند و بافت جدیدی به ارمغان می‌آورند. زمانی که بافت ترمیمی به وجود آمده با بافت اصلی پوست، تفاوت داشته باشد، به آن اسکار می‌گویند.

اسکارهایی که روی صورت شکل می‌گیرند، ممکن است از لحاظ رنگ، شکل ظاهری، بافت و… با یکدیگر متفاوت باشند. همچنین برخی از آن‌ها ممکن است بعد از مدتی خود به خود بهبود پیدا کنند، اما در برخی موارد، بهبود آن‌ها نیاز به مراقبت و به کارگیری درمان‌های تخصصی دارد.

معرفی انواع اسکارهای صورت

همانطور که کمی پیش‌تر گفته شد، بر اساس ویژگی‌های ظاهری، سبک ترمیم و… انواع مختلفی از اسکارهای صورت وجود دارند که تعدادی از انواع رایج آن‌ها عبارتند از:

  • اسکار هیپرتروفیک (Hypertrophic):

این نوع از اسکارهای پوست، معمولا دارای بافتی ضخیم و برجسته هستند. همچنین ظاهری غیر متقارن دارند.

  • اسکار کلوئیدی (Keloid):

اسکارهای کلوئیدی، نوع خاصی از اسکارهای هیپرتروفیک هستند که به محض مواجهه با زخم ایجاد می‌شوند و برجستگی با شدت بسیار دارند.

  • اسکار آتروفیک (Aytophic):

این نوع از اسکارها مربوط به بافت زیرین پوست هستند و باعث ایجاد چاله‌ها و فرورفتگی‌ها یا حتی زخم‌هایی عمیق در پوست می‌شوند.

  • اسکار رنگی (Pigmented):

اسکارهای رنگی، دارای رنگی روشن‌تر یا تیره‌تر از پوست اطراف خود هستند و ممکن است در طول زمان دچار تغییر رنگ شوند.

اسکار روی صورت

علت ایجاد اسکارهای روی صورت چیست؟

به طور کلی اسکارها در نتیجه آسیب دیدن یا صدمه دیدن بافت‌ پوست، ایجاد می‎شوند. آسیب‌های پوستی بسیاری وجود دارند که می‌توانند منجر به شکل گیری اسکارها بر روی پوست شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوختگی
  • زخم
  • جای جوش یا جوش‌های کنده شده
  • جای جراحی
  • برش
  • و…

راه‌های درمان اسکار روی صورت

برای درمان اسکار روی صورت، راه های درمانی بسیاری وجود دارد که در این بخش شما را با پر طرفدارترین و موثرترین آن‌ها آشنا خواهیم کرد:

  • روش‌های خانگی

درمان‌های خانگی روشی مقرون‌به‌صرفه‌ و کم‌ تهاجمی‌ برای درمان اسکار و زخم‌های صورت هستند که البته در بازه زمانی طولانی‌تری موجب درمان اسکارها می‌شوند.

استفاده از ماسک‌های خانگی، روغن‌های ترمیم کننده و… از جمله روش‌های خانگی هستند که به بهبود اسکارها کمک می‌کنند.

درمان اسکار روی صورت

  • استفاده از محصولات پوستی

محصولات پوستی متعددی وجود دارند که می‌توانند به بهبود و درمان اسکارهای صورت کمک کنند. برخی از این محصولات عبارتند از:

  • محصولات پوستی حاوی آلانتوئین:

آلانتوئین یک ماده ضد التهاب است که می‌تواند به کاهش التهابات پوست کمک کند و با بهبود بافت پوست موجب درمان اسکارها و افزایش لطافت پوست شود.

  • محصولات پوستی حاوی ویتامین E:

این ویتامین یک آنتی اکسیدان بسیار خوب برای پوست است که می‌تواند اسکارها را بهبود ببخشد و پوستی با بافت مناسب برای شما به ارمغان آورد.

  • محصولات حاوی آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها:

این اسید ها با پاکسازی و تقویت بافت پوست، به بهبود اسکارها کمک می‌کنند.

  • محصولات حاوی رتینول:

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که به تجدید سلول‌های پوست کمک می‌کند و از این طریق باعث بهبود اسکارهای پوست می‌گردد.

هر آنچه باید درباره کرم های ضد لک بدانید، اینجاست!
هر آنچه باید درباره کرم های ضد لک بدانید، اینجاست!
کرم های ضد لک پوست محصولاتی هستند که تولید شده‌اند تا به کاهش یا حتی حذف لک‌های پوستی مانند لک‌های خورشیدی، لک‌های قهوه‌ای، لک‌های ناشی از پیری و لک‌های دیگر، کمک کنند. این کرم‌ها معمولاً حاوی ترکیباتی (مانند ترکیبات مرطوب کننده، آرامش بخش، آلفا هیدر

  • استفاده از کرم ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند به کاهش و بهبود اسکارها کمک کند. 

در واقع با استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب بر روی صورت خود، می توانید از قهوه ای یا قرمز شدن جای زخم بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری کنید. در برخی موارد، ضد آفتاب حتی می تواند به محو شدن جای زخم ها کمک کند. توجه داشته باشید که به این منظور، حتما باید از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

  • میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یکی از موثرترین و پرطرفدارترین روش ها برای درمان اسکارهای صورت است. این روش که توسط یک فرد متخصص انجام می‌شود، علاوه بر درمان اسکار پوست، مزایای بسیاری برای پوست شما به همراه دارد. 

هیدرودرمی پوست یا هیدرودرم ابریژن چیست؟
هیدرودرمی پوست یا هیدرودرم ابریژن چیست؟
تصور کنید که ظاهر پوست شما پرده‌ای است که زیبایی و جوانی شما را به دیگران نشان می‌دهد. این پرده زیبا، باعث افزایش اعتماد به نفس، جذابیت و خشنودی شما می‌شود. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی که این پرده دچار مشکلاتی مانند کدری، خشکی، جوش، لک‌های پوستی، چروک

  • لایه برداری شیمیایی

لایه بردار های شیمیایی حاوی اسیدهای ملایمی هستند که به صورت یک لایه نازک بر روی پوست اعمال می شوند. در نتیجه، سطح نازکی از لایه بالایی پوست (اپیدرم) را در خود حل می‌کنند و با این کار باعث می‌شوند سطح جدیدی از پوست در معرض دید قرار گیرد. 

به طور کلی، سه نوع لایه برداری شیمیایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اسکار های صورت خود را درمان کنید:

    • لایه برداری عمیق: در این نوع لایه برداری از فنول استفاده می‌کنند. این نوع لایه برداری، رایج ترین نوع لایه برداری مورد استفاده برای درمان اسکار است زیرا به عمق پوست نفوذ می‌کند.
    • لایه برداری متوسط: در این نوع لایه برداری شیمیایی عموما از گلیکولیک اسید استفاده می‌شود. استفاده از این نوع لایه بردار نه تنها به بهبود اسکارها کمک می‌کند بلکه اثرات پیری پوست را بهبود می‌بخشد.
    • لایه برداری سطحی: این لایه برداری اثرات ملایم‌تری بر روی پوست دارد و تغییر رنگ مرتبط با اسکارهای جزئی را بهبود می‌بخشد.

درمان اسکار روی صورت با لیزر

  • لیزر

لیزر نیز با حذف لایه بالایی پوست با استفاده از پرتوهای پرقدرت، به بهبود اسکار های صورت کمک می‌کند. دو نوع لیزر وجود دارد که برای درمان اسکار می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید: لیزر اربیوم و کربن. 

هر کدام از آن‌ها برای درمان اسکارها مزایای خاص خود را دارند اما در اغلب اوقات لیزر کربن، بهترین نوع لیزر برای درمان این مشکل پوستی شناخته می‌شوند.

  • جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک یکی دیگر از گزینه‌های درمانی برای رفع اسکار صورت است. برخلاف روش‌هایی که قبلا ذکر شد، جراحی یک فرآیند تهاجمی‌تر است که در آن بافت اسکار با جراحی برداشته می‌شود. 

این روش معمولا به عنوان آخرین راهکار برای درمان این مشکل انتخاب می‌شود و انجام آن نیاز به مراجعه به پزشک متخصص و جراح پلاستیک دارد. 

چطور می‌توان از ایجاد اسکارهای صورت پیشگیری کرد؟

برای اینکه زخم‌های پوستی تبدیل به اسکار نشوند، تنها کافی است به چند مورد کوچک دقت کنید:

  • تمیز نگه داشتن جای زخم با شستشو منظم و ضد عفونی کردن آن
  • تامین رطوبت مورد نیاز پوست
  • استفاده از محصولات ترمیم کننده برای بهبود سریع و کامل جای آسیب
  • عدم فشار دادن جوش‌ها یا کندک جای زخم، جوش، آبله و…
  • و…

اسکار روی صورت

سخن پایانی

اسکار، یک مسئله پوستی است که می‌تواند جذابیت ظاهری ما را تحت تاثیر قرار دهد. اما راه‌های بسیار ساده‌ای برای پیشگیری از آن یا راه‌های بسیاری برای درمان آن وجود دارد که با مطالعه این مطلب به آن‌ها واقف شدید. 

از آنجایی که صورت، مرکز توجه در مواجهه با هر فردی است و تاثیر بسیاری بر اعتماد به نفس و جذابیت ما دارد، اگر با اسکار صورت مواجه شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا سریعا مشکل پوستی خود را برطرف نمایید و به راحتی آن را درمان کنید.

اگر تجربه‌ای در خصوص اسکارهای پوست به ویژه اسکار صورت دارید یا سوالی در زمینه درمان این مشکل پوستی دارید، خوشحال می‌شویم آن را از طریق بخش نظرات که در پایان این مطلب قرار دارد، با ما و سایر همراهانمان به اشتراک بگذارید.