SiteLogo

فرق شامپو سولفات دار و بدون سولفات در چیست؟

کیمیا سلطانی 11 شهریور 1402
1 6911
فرق شامپو سولفات دار و بدون سولفات در چیست؟

وقتی در ویترین فروشگاه‌های آنلاین به دنبال شامپوی مناسب برای موهایتان می‌گردید، بارها با عبارت «بدون سولفات» روبi رو شده‌اید. بر روی شامپوهای بسیاری این عبارت قید شده و بر روی شامپوهای زیاد دیگری اصلا ذکر نشده است. اما احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که شامپو بدون سولفات چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟ یا اینکه اگر شامپوهای بدون سولفات بهتر هستند، چرا هنوز هم شامپوهای حاوی سولفات تولید می‌شوند؟

در این مطلب از مجله سوراو، به شما خواهیم گفت که چه تفاوت‌هایی بین این دو دسته شامپو وجود دارد و کدام برای موهای شما بهتر هستند.

سولفات چیست و چرا از آن در ترکیب شامپوها استفاده می‌شود؟

سولفات چیست و چرا از آن در ترکیب شامپوها استفاده می‌شود؟

سولفات‌ها نوعی سورفاکتانت یا امولسیفایر هستند که قدرت بسیار بالایی در پاک کردن چربی‌ها، آلودگی‌ها و ذرات گرد و خاک از روی پوست و مو دارند. به همین دلیل، از سال ۱۹۳۰ تا به همین امروز، از آن‌ها در شوینده‌های مو و پوست به کرات استفاده می‌شده است. در واقع سولفات‌ها توانایی خوبی برای جذب آب و روغن در کنار همدیگر دارند و استفاده از آن در ترکیب یک شامپو باعث می‌شود آن محصول بتواند به خوبی موهایتان را تمیز کند.

بنابراین شامپوهای حاوی سولفات قدرت بالایی در پاکسازی مو داشته و با تولید کف و فوم قابل توجه در هنگام ماساژ بر روی مو، هنگام آبکشی چربی‌ها و آلودگی‌ها را در خود حل کرده و از روی مو برمی‌دارند. سولفات‌هایی که به طور معمول در شامپوها به کار برده می‌شوند، به ترتیب قدرت پاک کنندگی شامل سدیم لوریل سولفات (SLS)، سدیم لوریل اتر سولفات (SLES) و آمونیوم لوریل سولفات (ALS) هستند. بنابراین وقتی ما می‌خواهیم بدانیم شامپویی حاوی سولفات هست یا خیر، باید بر روی بسته‌بندی محصول به دنبال این ترکیبات بگردیم..

از طرفی بسیاری از شرکت‌های تولید کننده شامپوها، لیست ترکیبات تشکیل دهنده محصول خود را از بیشترین میزان تا کمترین میزان مرتب می‌کنند. به همین دلیل، اگر دیدیم که سولفات‌ها در جایگاه بالاتری از این لیست هستند، به این معنا است که مقادیر قابل توجهی از آن در شامپو وجود دارند. اگر می‌گوییم شامپویی بدون سولفات است، به این معنا است که محصول فاقد هر سه‌ی این سولفات ها است، اگر چه ALS سولفات خفیف‌تری است و برخی از شامپوهای بدون سولفات فقط فاقد SLS هستند. از جمله شرکت‌هایی که شامپوهای بدون سولفات تولید می‌کنند می‌توان به شرکت او جی ایکس OGX اشاره کرد.

تا اینجای کار به نظر می‌آید که سولفات‌ها برای شستشوی موها بسیار کارآمد و موثر هستند. اما مسائل دیگری در مورد این ترکیبات مورد اهمیت هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

چرا شامپوهای بدون سولفات (Sulfate Free) مورد توجه قرار گرفته‌اند؟

مزایای استفاده از شامپو بدون سولفات

دغدغه‌ی تولید شامپو بدون سولفات، در چند سال اخیر بر سر زبان‌ها افتاده و قبل از آن بشر با شامپوهای حاوی انواع سولفات‌ها مشکلی نداشت. برخی افراد از سرطان‌زا بودن سولفات در این شامپوها می‌گویند، اما هنوز هیچگونه شواهد علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. مشکلی که سولفات‌ها دارند، قدرت بالای آن‌ها است که گاهی باعث خشکی مو و پوست سر یا ایجاد حساسیت و تحریک در پوست و مو می‌شوند. در بعضی افراد، شامپوهای حاوی سولفات باعث خشکی و خارش پوست سر می‌شوند که بسیار آزار دهنده است.

اما برای ساخت شامپوهای حاوی سولفات استانداردهایی در دنیا تعیین شده که شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا بیشتر از مقدار مشخص شده از سورفاکتانت‌های سولفاته استفاده نکنند. بنابراین اگر سولفات در جدول یا لیست ترکیبات تشکیل دهنده یک شامپو در جایگاه پایین‌تری بود، آن محصول غلظت و مقدار کمتری از سولفات‌ها را درون خود دارد و تحریک کننده و حساسیت‌زا نیست (به خصوص اگر شامپو متعلق به برند معتبری باشد).

مشاهده تمامی شامپوهای فاقد سولفات خارجی

https://suraw.com/product-category/hair-products/hair-shampoo/free-sulfate-shampoo/

اما بدون سولفات بودن شامپو برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است و حتی یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب شامپو و نرم کننده برایشان محسوب می‌شود. چرا که شامپوهای حاوی سولفات برای افرادی که موهایشان را دکلره، رنگ و یا کراتینه کرده‌اند، بسیار نامناسب هستند. قدرت پاک کنندگی بالای این شامپوهای خشن می‌تواند رنگ و کراتین را از روی موهای شما پاک کرده و تمام زحمت و هزینه‌ای را که صرف کردید، به باد دهد.

شامپوهای دارای سولفات موها را خشک کرده و تارهای مو را مستعد وز شدن، خشکی و شکنندگی می‌کنند. به همین دلیل به افرادی با موهای خشک، آسیب دیده و یا شکننده توصیه می‌شود که این مورد را در هنگام خرید شامپو مو اصل در نظر داشته باشند.

مزایا و معایب شامپوهای سولفات‌دار

مزیت این شامپوها قدرت قابل توجهشان در تمیز کردن و پاکسازی مو از چربی، آلودگی و ذرات موجود بر روی آن‌ها است. به علاوه با تولید کف قابل توجه، می‌توانند حس بهتری از تمیزی و شادابی مو را به مصرف کننده القا کنند. از طرفی این شامپوها از نظر اقتصادی به صرفه‌تر هستند، چرا که با مقدار کمتری از محصول می‌توان موها را شستشو داد.

اما در مورد عیب این شامپوها باید گفت که برای بسیاری از موها بیش از حد خشن و محرک هستند و در مقادیر بالا می‌توانند برای مو و پوست سر دردسر ساز باشند. حتی در برخی افراد، شامپوهای سولفاته باعث خشکی و اسکالپ سر، خارش و قرمزی پوست یا کدر شدن، شکنندگی موها و ابتلا به موخوره می‌شوند.

آیا سولفات در شامپو مضر است؟ چرا شامپوها سولفات دارند؟
آیا سولفات در شامپو مضر است؟ چرا شامپوها سولفات دارند؟
جنجال‌های سال‌های اخیر در رابطه با وجود سولفات در شامپو ، دغدغه‌ای جدی برای همه مردم دنیا ایجاد کرده است. وقتی حرف از خرید و انتخاب یک شامپوی خوب برای شستشو موها می‌شود، رقابت بین شامپوهای سولفات‌دار و بدون سولفات اوج می‌گیرد تا در نهایت یکی انتخاب ش

تفاوت شامپو سولفات دار و بدون سولفات

شامپوهای سولفات دار شامپوهای بدون سولفات
در شامپوهای سولفات دار، معمولاً از Sodium Lauryl Sulfate (SLS) یا Sodium Laureth Sulfate (SLES) به عنوان مواد فعال شوینده استفاده می‌کنند. از ترکیبات ملایم‌تر و کم‌آسیب‌تری به عنوان مواد فعال شوینده در آن‌ها استفاده می‌کنند. در این شامپو‌ها معمولاً از موادی مانند سولفات‌های لانتانیم، دسیل‌گلوکوسید و کوکو‌ گلوکوزاید به عنوان جایگزین سولفات‌ها استفاده می‌شود.
سولفات‌ها خواص شوینده قوی‌ای دارند و باعث ایجاد کف‌های فراوان می‌شوند که به پاکسازی موها و پوست سر کمک می‌کند. این نوع شامپوها به خوبی از موها و پوست سر آلودگی‌ها و چربی‌ها را برداشته و در عین حال از رطوبت طبیعی موها حفاظت می‌کنند.
افراد با پوست سر حساس یا موهای خشک بهتر است از این نوع شامپوها با احتیاط استفاده کنند. بهترین مصرف کنندگان این نوع از شامپوها افرادی با موهای معمولی یا چرب می‌توانند باشند. شامپوهای بدون سولفات برای افرادی با پوست سر حساس، موهای خشک، موهای رنگ‌شده یا... مفید‌تر هستند.

مزایا و معایب شامپوهای بدون سولفات

این شامپو ها قدرت تمیزکنندگی کمتری دارند و در بین شامپوهای ملایم جای می‌گیرند که به لطافت و نرمی موهای شما آسیب نمی‌زنند. اگر چه باید از مقدار بیشتری از آن‌ها برای شستشوی سر استفاده کرد، اما حتی مقدار بیشتر آن‌ها نیز موها را خشک و شکننده نخواهد کرد.

این شامپوهای برای افرادی که موهای نازک و شکننده دارند یا حتی با ریزش مو مواجه هستند، گزینه‌ی بسیار خوبی است. اما نسبت به شامپوهای حاوی سولفات قدرت شویندگی کمتری دارد و به همین دلیل ممکن است برای موهای به شدت چرب، تجربه‌ی جالبی نباشد. شامپوهای SLS Free عموما باعث ایجاد حساسیت و خارش پوست سر نمی‌شوند.

کاربرد شامپو بدون سولفات + مزایای آن و معیار دقیق انتخاب
کاربرد شامپو بدون سولفات + مزایای آن و معیار دقیق انتخاب
شامپوهای بدون سولفات، شامپوهایی هستند که در فرمولاسیون آن‌ها از سولفات‌ها استفاده نمی‌شود. سولفات‌ها مجموعه‌ای از مواد شیمیایی هستند که به عنوان سورفکتانت در بیشتر شامپوها استفاده می‌شوند. نمونه‌هایی از سولفات‌های معمول استفاده شده در شامپوها عبارتند

شامپوی بدون سولفات بخرم یا حاوی سولفات؟

همانطور که گفتیم، شامپوهای دارای سولفات بر روی برخی از موها تاثیر منفی دارند و به این افراد توصیه می‌شود که حتما به سراغ شامپوهای ملایم‌تر که بدون سولفات هستند، بروند. ما هم به ۷ گروه از مخاطبان خود پیشنهاد می‌کنیم که شامپوهای بدون سولفات را انتخاب و استفاده کنند:

استفاده از شامپو بدون سولفات برای انواع مو

۱- موهای فر، مواج و مجعد

شامپوهای حاوی سولفات، کوتیکول‌های مو را بلند کرده و احتمال اینکه آن‌ها را بیشتر وز و مجعد کند، افزایش می‌یابد. سولفات‌ها با حذف چربی‌های طبیعی مو، رطوبت را از آن‌ها می‌گیرند. در حالی که موهای فر به شوینده‌های ملایمی نیاز دارند که حالت طبیعی و مرتبی را در حلقه‌های مو ایجاد کند تا زیبایی فر موها حفظ شود.

در مقابل، شامپوهای بدون سولفات و به خصوص نمونه‌های هیدراته کننده قادر هستند از وز شدن و شلختگی مو جلوگیری کرده و مارپیچ طبیعی و زیبای مو را حفظ می‌کنند. پاک کننده‌های سبک و ملایم که شوینده‌های سولفاته‌ی قوی را ندارند، انتخابی عالی برای این نوع مو هستند. حتی برای داشتن موهای خوش فرم‌تر و خوش حالت‌تر، از یک نرم کننده خوب برای موهای فرفری و مواج استفاده کنید تا رطوبت بیشتری به موهایتان بدهد.

۲- موهای رنگ شده

اگر مدت زمانی از رنگ کردن موهایتان نگذشته است و دوست دارید هنوز آن رنگ را حفظ کنید، پس حتما از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید. به دو دلیل ما این پیشنهاد را مطرح می‌کنیم؛ اول اینکه بعد از رنگ کردن مو، معمولا تارهای مو کمی خشک‌تر و حساس‌تر از حالت معمول می‌شوند. به همین دلیل، استفاده از شامپوهای قوی که سولفات دارند و موها را دچار خشکی بیشتری می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

دلیل دوم این است که شامپوها و نرم کننده‌های فاقد سولفات با موهای شما بسیار ملایم هستند و احتمال بسیار کمتری وجود دارد که رنگ موی شما را پاک کنند. پس با انتخاب صحیح شامپو به ماندگاری رنگ مو و سلامت و خوش حالتی بیشتر این موها کمک کنید.

۳- موهای با بافت خشن و درشت

اگر موهای شما خشک، درشت و خشن است، وقتی انگشت خود را بر روی تار مو می‌کشید، این حالت درشتی را احساس می‌کنید. این موها به شدت به رطوبت و چربی طبیعی پوست سر نیاز دارند و به همین دلیل شامپوهای بدون سولفات برای آن‌ها مناسب‌تر هستند. شامپو بدون سولفات می‌توانند به تاثیرگذاری بیشتر نرم کننده‌ها برای هیدراته کردن موها نیز کمک کنند.

۴- موهای خشک و آسیب دیده

موهای آسیب دیده و شکننده با تارهای نازک، دقیقا موهایی هستند که باید از شامپوهای حاوی سولفات دوری کنند. یک شامپوی بدون سولفات به اندازه کافی ملایم است تا این اوضاع را وخیم‌تر نکند، اما شامپوهای سولفات‌دار اندک رطوبت و چربی این موها را هم حذف می‌کنند. پس یک شامپوی بدون سولفات و ترمیم کننده برای این گونه موها ایده آل خواهد بود.

۵- موهای کراتینه شده

برای شستشوی موهای کراتینه شده، باید از شامپوهای بدون سولفات و بدون نمک استفاده کرد. در غیر این صورت، شامپو می‌تواند لختی و صافی این موها را با کندن کراتین نشسته بر روی آن‌ها از بین ببرد. از طرفی این موها در برابر خشکی و دهیدراته شدن بسیار حساس هستند. در نتیجه بهتر است یک شامپوی ملایم که چربی طبیعی مو را از بین نبرد، برای آن‌ها استفاده شود.

۶- افرادی که موهای خود را هر روز می‌شویند.

اگر عادت دارید هر روز موهای خود را بشویید، باید حتما از یک شامپوی ملایم استفاده کنید. شستن هر روزه‌ی موهایتان با یک شامپوی پاک کننده‌ی قوی که عموما سولفات دارد، باعث ضعیف شده، خشکی و آسیب‌پذیر شدن موهای شما خواهد شد.

۷- پوست سر حساس یا دچار اگزما

شوینده‌های حاوی سولفات خشن و تحریک کننده هستند که می‌توانند باعث التهاب، قرمزی و خشکی این قبیل پوست‌ها شوند. پس با انتخاب شامپوهای ملایم بدون سولفات، از پوست حساس خود در برابر خطرهایی که گفته شد، محافظت کنید. اگر چه شامپوهای بدون سولفات کف و حباب کمتری تولید می‌کنند و احتمالا شستشوی مو با آن‌ها به اندازه شامپو بدون سولفات لذت بخش نیست.

اما با این وجود، اگر موهای شما به قدری چرب می‌شوند که حتی اگر یک روز در میان هم به حمام بروید، نیاز به شوینده‌های قوی دارید، می‌توانید به شامپوهای حاوی سولفات که قدرت تمیزکنندگی بالایی دارند، اعتماد کنید. این شامپوها می‌توانند چربی‌زدایی از روی موهایتان را به بهترین نحو انجام دهند و با شوره‌ی حاصل از چربی مو مبارزه کنند. البته بهتر است از آن‌ها به همراه آبرسان‌های مو و نرم کننده‌ها استفاده کنید.

سخن پایانی

اگر جز 7 گروه ذکر شده در بالا هستید یا به طور کلی با توجه به مزایای شامپو مو بدون سولفات، قصد دارید از این نوع شامپو مو استفاده نمایید، پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه شامپوهای بدون سولفات در فروشگاه اینترنتی سوراو بزنید.

فروشگاه سوراو تمام تلاش خود را کرده است تا امکان خرید بهترین شامپوهای بدون سولفات خارجی را برای شما فراهم کند. حال شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت سوراو، تنها با چند کلیک، شامپو مناسب موهای خود را خریداری کنید.

اگر تجربه‌ای در خصوص استفاده از شامپوهای بدون سولفات دارید، خوشحال می‌شویم از طریق بخش نظرات، آن را با ما و سایر همراهانمان به اشتراک بگذارید.