SiteLogo

راهنمای خرید روغن آرگان خوب با 11 روش ساده

کیمیا سلطانی 19 اسفند 1402
0 980
راهنمای خرید روغن آرگان خوب با 11 روش ساده

در چند سال اخیر، روغن آرگان به یکی از معروف‌ترین روغن‌های جهان تبدیل شده‌است. اما به دلیل خواص بسیار زیاد و افزایش تقاضای روغن آرگان در سطح جهان، درصد بالایی از روغن‌های آرگان موجود در جهان و ایران، کیفیت و اصالت کافی ندارد. به‌همین دلیل یکی از چالش‌های مصرف‌کنندگان، نحوه تشخیص روغن آرگان اصل مراکشی و انتخاب محصول باکیفیت است. فهمیدن این مسئله با افزایش تعداد برندهایی که ادعا می‌کنند روغن آرگان اصل را عرضه می‌کنند، دشوارتر می‌شود. در این مطلب از مجله سوراو با چند روش، کامل‌ترین راهنمای خرید روغن آرگان اصل را به شما ارائه خواهیم کرد.

 

مشاهده لیست بهترین روغن های ارگان از برندهای معتبر خارجی:

(روی لینک ذیل کلیک کنید)

https://suraw.com/best/best-argan-oil-hair-serum/

 

روغن آرگان چیست؟ + خواص آن برای پوست و مو
روغن آرگان چیست؟ + خواص آن برای پوست و مو
روغن آرگان یکی از پرکاربردترین روغن‌های گیاهی است که برای بهبود سلامت پوست و مو استفاده می‌شود. بسیاری از خواص روغن آرگان برای پوست و مو صحبت می‌کنند و آن را یک محصول معجزه‌آسا می‌دانند. در این مطلب از مجله زیبایی سوراو، به‌طور کامل به شما می‌گوییم ک

نکاتی مهم برای انتخاب خرید روغن آرگان خوب

مهم است بدانید که روغن آرگان موجود در سرتاسر جهان، کیفیت‌های یکسانی ندارند. چرا که میزان برداشت و استفاده از درخت آرگان بسیار افزایش پیدا کرده و آن را در خطر انقراض قرار داده است. از طرفی، تولید روغن بسیار دشوار است و نوع باکیفیت آن قیمت بالایی دارد. به‌همین دلیل روغن آرگان با کیفیت پایین، بخش زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است. برای آن حس بهتری از خرید خود پیدا کنید و نتیجه بهتری از روغن آرگان بگیرید، به این چند نکته هنگام خرید روغن آرگان، توجه کنید:

نکاتی مهم برای انتخاب خرید روغن آرگان خوب

1- ترکیبات تشکیل‌دهنده

اولین و مهم‌ترین اقدام در مراحل راهنمای خرید روغن آرگان آن است که برچسب روی محصول را بخوانید. هنگامی که صحبت از برچسب ترکیبات است، منظور ما فقط برچسب جلوی محصول نیست بلکه همه بخش‌های محصول را نگاه کنید و برچسبی که مواد تشکیل‌دهنده در آن ذکر شده‌است را پیدا کنید. توجه کنید که هیچ چیز دیگر نباید به جز “روغن 100% خالص هسته آرگانیا اسپینوزا (Argania spinosa)” نباید در لیست ترکیبات روغن نوشته ‌شده باشد.

2- وجود برچسب‌های ارگانیک

اگر جزو افرادی هستید که سلامت کامل و سازگاری با محیط زیست محصولات مصرفی برای شما اهمیت دارد، در روی بسته‌بندی روغن آرگان به دنبال گواهی‌های USDA، Ecocert یا Agriculture Biologique باشید. این نشان‌های ارگانیک توسط نهادهای جهانی صادر می‌شود و تضمین می‌کنند که محصول بدون افزودن مواد مصنوعی و شیمیایی، آفت‌کش و غیره تولید شده‌است. البته کسب این گواهی‌ها شرایط خاصی دارد و علامت‌هایی مثل (100% ارگانیک) یا (حاوی مواد ارگانیک) را نباید با این برچسب‌ها یکسان در نظر گرفت.

3- کشور مبدا

درخت آرگان، بومی جنوب غربی مراکش بوده و این کشور تنها منطقه‌ای در دنیا است که می‌تواند بهترین روغن آرگان برای صورت را تولید کند. یک اصل مهم در راهنمای خرید روغن آرگان این است که اگر محصول شما در استرالیا، آمریکا، ژاپن، کره یا هر جای دیگری در جهان ساخته‌شده باشد، تقلبی است.

4- بطری محصول

یکی از راه‌های تشخیص روغن آرگان اصل مراکشی آن است که بطری تیره و از جنس شیشه درجه یک داشته‌باشد. بطری شفاف، پلاستیکی یا حتی آلومینیومی، روغن را به‌سرعت خراب می‌کند. چنانچه محصول در معرض نور قرار بگیرد، خواص طبیعی آن از بین می‌برد. بنابراین بهتر است این روغن در بطری‌های شیشه‌ای تیره نگهداری شود.

5- استخراج روغن به روش فشار سرد

مطمئن شوید که روغن شما غیر دست‌ساز و در یک محیط کنترل‌شده استخراج شده‌است. روغن آرگان درجه 1 که تحت شرایط پرس سرد تولید می‌شود، می‌تواند 18 تا 24 ماه کیفیت خود را حفظ کند. شاید عبارت روغن دست‌ساز در ابتدا جذاب به‌نظر برسد و شما را مجاب کند که محصول کیفیت بالایی دارد. اما این روش، قدیمی و معمولا غیربهداشتی است و با استانداردهای کنترل کیفیت بین‌المللی مطابقت ندارد. به‌همین اگر به‌دنبال راهنمای خرید روغن آرگان هستید، توجه کنید که به‌کاربردن اصطلاح «دست‌ساز» صرفا یک تکنیک بازاریابی است که روغن آرگان را معتبرتر و باکیفیت‌تر نشان دهد.  

مراحل تولید روغن آرگان

تولید بهترین مارک روغن آرگان اصل مراکش مراحل مختلفی دارد که تنها چیدن میوه، خشک‌کردن آن و خارج‌کردن هسته باید دستی انجام شود. اما فشاردادن و فیلترکردن دستی فقط برای استفاده فوری و شخصی مناسب است به‌دلیل عدم استاندارهای جهانی، مناسب صادرات نخواهد بود.

6- قیمت روغن آرگان اصل

قیمت روغن آرگان در بیشتر موارد یک شاخص خوب برای تشخیص روغن آرگان اصل مراکشی است. واقعیت این است که روغن آرگان خالص، کمیاب بوده، تقاضای جهانی زیادی دارد و تولید آن نیز مشکل است. پس نمی‌تواند قیمت پایینی داشته‌باشد. اگر بطری روغن آرگان با عنوان (خالص) و (ارگانیک) پیدا کردید که ارزان و مشابه قیمت نسخه‌های بدون نام است، باید به کیفیت آن شک کنید. البته خرید روغن آرگان به قیمت‌ بالا و با نام برندهای معروف نیز نمی‌تواند تضمینی بر کیفیت روغن آرگان باشد.

شاید این مسئله شما را در انتخاب روغن اصل دچار سردرگمی کند و تصور کنید که پیدا کردن روغن آرگان اصل ممکن نیست. اما نکات دیگری هم وجود دارد که در این مواقع به کمک شما می‌آید.

روش تشخیص روغن آرگان اصل مراکشی

روش تشخیص روغن آرگان اصل مراکشی

متاسفانه در سطح جهانی مقررات سختگیرانه‌ای برای برچسب‌های روی محصولات آرایشی و بهداشتی اعمال نمی‌شود. به‌همین دلیل ممکن است این برچسب‌ها تقلبی باشد یا برندها هر چه می‌خواهند روی بسته‌بندی خود بنویسند، حتی اگر حقیقت نداشته‌باشد. پس از آنجایی که نمی‌توان به‌طور کامل به برچسب‌ها و اطلاعات روی بسته‌بندی اعتماد کرد، راه‌های دیگری برای تشخیص روغن آرگان اصل مراکشی وجود دارد:

1- به رایحه دقت کنید:

روغن آرگان خالص دارای رایحه ملایم است که به‌سرعت از بین می‌رود. این موضوع را می‌توان مهم‌ترین نکته در راهنمای خرید روغن آرگان دانست. اگر روغن آرگان شما بویی شبیه اکالیپتوس، گل رز، وانیل یا هر عطر تجاری دیگر دارد، پس خالص نیست و رقیق‌ شده است. در مقابل اگر هیچ بویی ندارد، یعنی دانه‌ها بو داده شده‌اند. بو دادن آرگان، به خواص طبیعی روغن آسیب می‌زند و معمولا زمانی انجام می‌شود که آرگان از فضولات بزهای مراکشی به‌دست می‌آید.

میوه آرگان دارای پوسته سختی است. در یکی از سنت‌های برخی مناطق مراکش، مردم بومی به بزهای خود اجازه می‌دهند تا از درخت آرگان بالا بروند و از میوه آن تغذیه کنند. سپس دانه‌هایی که پوسته آن به لطف دستگاه گوارش بز برداشته‌شده است را از بین مدفوع حیوان جمع‌آوری می‌کنند. این روش کار کارگران را برای جداکردن پوسته تا حد زیادی آسان می‌کند. اما همان‌طور که گفته‌شد، میوه به‌دست‌آمده بو زدایی می‌شود که هم کیفیت آن را پایین می‌آورد و هم استفاده از آن باب میل هیچ‌کس نخواهد بود. اما متاسفانه این روغن فاقد بو به میزان زیادی در بازار وجود دارد.

در راهنمای خرید روغن آرگان بر اساس عطر آن، اگر به محصولی با بوی شبیه روغن سالاد یا دیپ مدیترانه‌ای برخورد کردید، بدانید که این روغن آرگان، مخصوص آشپزی است. هر چند استفاده از آن برای قلب و کاهش کلسترول شما مفید است اما از نظر آرایشی و بهداشتی نتیجه مطلوبی برای درمان پوست و مو نخواهد داشت.

2- به بافت توجه کنید.

برای تشخیص روغن آرگان اصل مراکشی باید به بافت محصول توجه کنید. این مدل روغن، فورا جذب پوست و مو می‌شود و آن را صاف و ابریشمی می‌کند. پس محصول نباید هیچ لایه چسبناک، لزج یا چرب از خود برجای بگذارد. نوع مرغوب روغن، حتی زمانی که روی پوست چرب زده می‌شود، قدرت جذب عمیق خود را از دست نمی‌دهد.

3- به رنگ محصول توجه کنید.

از دیگر نکات مهم در راهنمای خرید روغن آرگان، توجه به رنگ آن است. روغن آرگان عالی برای مو، رنگ طلایی و مایل به زرد دارد. اگر محصولی که خریداری کرده‌اید خیلی تیره یا خیلی شفاف است، احتمالا فرآیندی با عنوان Bleaching یا بی‌رنگ‌سازی روی آن انجام شده است. طی این فرایند، روغن در معرض حرارت شدید قرار می‌گیرد و خواص طبیعی آن کاهش می‌یابد.

از طرفی، روغن آرگان اصل و خالص نباید حاوی رسوب باشد. وجود ناخالصی و رسوب به معنای استفاده از ماشین‌آلات قدیمی، غیر بهداشتی و نامناسب برای پرس دانه‌ها است.

4- نتایج به‌دست‌آمده را بررسی کنید.

بهترین راه برای تشخیص روغن آرگان اصل مراکشی، توجه به میزان نتیجه‌گرفتن از آن است. نتیجه به‌دست‌آمده از این محصول باید سریع باشد و با گذشت زمان نیر افزایش پیدا کند. تفاوتی ندارد از روغن آرگان برای رفع استرچ مارک، جلوگیری از چین‌وچروک، آبرسانی به پوست یا ترمیم موی آسیب‌دیده استفاده می‌کنید. تغییرات مثبت باید در مدت زمان کوتاهی خود را نشان دهد. در غیر این‌صورت باید بار دیگر مراحل راهنمای خرید روغن آرگان را مرور کنید. البته بهبود آسیب‌های عمیق‌تر مثل لکه و تیرگی نیاز به زمان بیشتری دارد اما نتایج مثبت آبرسانی پوست و مو، تضمین‌ شده‌است.

5- برند و فروشگاه خود را بشناسید.

خرید روغن آرگان به‌صورت عمده از هرجای دنیا، بطری‌کردن و فروش مجدد آن کار سختی نیست. بنابراین مهم است که با راهنمای خرید روغن آرگان آشنا باشید و درباره برندی که از آن خریداری می‌کنید، بیشتر بدانید. در حال حاضر برندهای معتبری برای خرید روغن آرگان باکیفیت وجود دارد. پس به شرطی که فروشگاه مطمئنی را برای خرید خود انتخاب کرده‌باشید، خیال‌تان از اصالت و کیفیت روغن آرگان تا حد زیادی راحت خواهدشد.

سخن پایانی

سلامت پوست و مو شما، برای سوراو، از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو ما همواره در تلاش هستیم تا بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات برندهای معتبر را از سراسر جهان گردآوری کنیم و امکان خریداری و مصرف آن‌ها را برای شما فراهم سازیم.

در حال حاضر، شما می‌توانید محصولات پوست و مو حاوی روغن آرگان یا حتی سرم مو آرگان برندهایی نظیر برند او جی ایکس، نچرال ورلد، گارنیر و… را از فروشگاه اینترنتی سوراو، با خیالی آسوده نسبت به اصل بودن کالا، خریداری کنید.