SiteLogo

روغن آرگان چیست؟ + خواص آن برای پوست و مو

کیمیا سلطانی 12 اسفند 1402
0 931
روغن آرگان چیست؟ + خواص آن برای پوست و مو

روغن آرگان یکی از پرکاربردترین روغن‌های گیاهی است که برای بهبود سلامت پوست و مو استفاده می‌شود. بسیاری از خواص روغن آرگان برای پوست و مو صحبت می‌کنند و آن را یک محصول معجزه‌آسا می‌دانند. در این مطلب از مجله زیبایی سوراو، به‌طور کامل به شما می‌گوییم که روغن آرگان چیست، منشاء آن کجا است و چه خواصی برای پوست و مو دارد.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان یک نوع روغن گیاهی است که از درخت آرگان (Argania spinosa) استخراج می‌شود. این درخت در مناطق خشک و نیمه‌خشک، به خصوص در مناطق جنوب غربی مراکش، رشد می‌کند. روغن آرگان به عنوان یکی از روغن‌های طبیعی با ارزش به خاطر خواص متنوع و مفید آن برای مراقبت از پوست، مو و سلامتی عمومی بشر شناخته می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی روغن آرگان این است که بسیار غنی از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است. این مواد مغذی باعث می‌شوند روغن آرگان خواص مرطوب‌کنندگی برای پوست و مو داشته باشد، همچنین باعث آرامش و تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست و مو شود. از دیگر خواص آن می‌توان به کاهش التهاب‌های پوستی، تقویت ساختار مو، کاهش خطوط و چین‌وچروک‌ها و بهبود شرایط پوستی مانند اگزما و آکنه و… اشاره کرد.

روغن آرگان به صورت خام و غیرخام در بازارهای بهداشتی و آرایشی موجود است. مصرف خام آن برای ماساژ بدن، موها و ناخن‌ها و همچنین برای مراقبت از پوست بسیار رایج است. همچنین، در برخی محصولات آرایشی و مراقبت از پوست مانند کرم‌ها، شامپوها و کرم‌های ضد آفتاب ممکن است روغن آرگان به عنوان یکی از مواد اصلی استفاده شود. مهم‌ترین نکته این است که برای استفاده از روغن آرگان و بهره‌گیری از خواص آن برای پوست و مو، بهتر است از محصولات اصلی و خالص استفاده کنید.

تاریخچه استفاده از روغن آرگان

تاریخچه استفاده از روغن آرگان

قرن‌ها است که زنان قوم بربر (berber) به‌دلیل ویژگی‌های فراوان روغن آرگان، از آن استفاده می‌کنند. این روغن امروزه از مرزهای مراکش فراتر رفته و در محصولات آرایشی و بهداشتی سرتاسر جهان به‌کار می‌رود. تاریخچه این روغن با کشور مراکش گره خورده‌است و اغلب آن را نماد این کشور می‌دانند. اما روغن آرگان در طول تاریخ، از دست افراد مختلف عبور کرده و به ما رسیده‌ است. اولین کاربردهای روغن آرگان به استفاده فینیقی‌ها به‌عنوان سوخت در چراغ‌ برمی‌گردد زیرا درخشندگی و نور بالایی تولید می‌کند. بعدها مردم بربر ویژگی‌های تغذیه‌ای و زیبایی آن را کشف کردند و مصرف آن را جزو عادت‌های زندگی خود قراردادند.

طی قرن‌ها، خواص روغن آرگان برای پوست و مو، مورد استقبال قبایل بربر در مراکش قرار گرفت چرا که محافظ فوق‌العاده پوست در برابر آب‌وهوای بسیار خشک آن مطقه بود. در آغاز دهه 90 میلادی، به‌دلیل استفاده بیش‌ از حد از این روغن، درخت‌های آرگان مراکش در خطر انقراض قرار گرفت و به همین دلیل استفاده از محصولات حاوی آرگان، جایگزین مصرف مستقیم آن شد. در سال 1999 یونسکو درخت آرگان را به‌عنوان میراث جهانی به رسمیت شناخت و این مسئله کمک بزرگی به حفظ و گسترش آن بود.

درخت آرگان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

درخت روغن آرگان

اما چه ویژگی‌هایی باعث شده‌است تا این درخت به یکی از عجیب‌ترین و محبوب‌ترین درخت‌های دارای دانه روغنی تبدیل شود؟ این درخت طی هزاران سال توانسته‌است زنده بماند و با آب‌وهوای خشک مراکش سازگار شود. ارتفاع هر درخت می‌تواند به 10 متر برسد و عمری تا 200 سال داشته باشد. این درخت در طول شب رطوبت جوی را جذب می‌کند و به‌تدریج مقداری از آن را به زمین و ریشه‌های خود برمی‌گرداند. ریشه‌های درخت آرگان در جستجوی آب تا عمق 30 متری زمین نیز نفوذ می‌کنند. هنگامی که هوا بسیار نامناسب است، درخت آرگان برای جلوگیری از تبخیر بیش‌ از حد، برگ‌های خود را می‌اندازد. سپس تا زمان افزایش رطوبت محیط، وارد حالتی شبیه به خواب زمستانی می‌شود.

آرگان بین ماه‌های می و ژوئن میوه می‌دهد. این میوه‌ها شبیه زیتون اما کمی بزرگ‌تر و گردتر هستند که روغن آرگان از مغز درون آن استخراج می‌شود. اما شیوه استخراج روغن آرگان چیست؟ تولید این روغن توسط بومیان منطقه انجام شده و یک فرایند کاملا دستی و پر زحمت است. بسته به روش استخراج، بین 30-50 درصد از روغن موجود در دانه‌ها استخراج می‌شود. به‌طوری که برای یک لیتر روغن خالص آرگان، به چیزی حدود 40 کیلوگرم میوه نیاز است. از طرفی درخت آرگان در سال تنها چند کیلو میوه می‌دهد و به‌همین دلیل روغن آن یکی از کمیاب‌ترین روغن‌های جهان محسوب می‌شود.

 جالب است بدانید طبق خبرهای به‌دست‌آمده، بسیاری از افراد مشهور جهان مانند سلنا گومز، اوا مندس، تیلور سویفت، شارلیز ترون، مدونا، آنجلینا جولی، جنیفر آنیستون و اسکارلت جوهانسون از روغن آرگان آرایشی و بهداشتی برای پوست و موی خود استفاده می‌کنند.

مراحل تولید روغن آرگان

برداشت میوه‌ها ابتدا میوه‌های درخت آرگان به صورت دستی از درخت جمع‌آوری می‌شوند، زیرا درخت آرگان نسبت به شرایط اقلیمی سخت مقاومت دارد.
جدا کردن آریل پس از برداشت میوه‌ها، لایه بیرونی آن‌ها که آریل نامیده می‌شود، جدا می‌شود و برای مصرف غذایی در مراکش مورد استفاده قرار می‌گیرد. آریل دارای طعم و مزه خوشایندی است و به‌عنوان یک خوراکی محلی مصرف می‌شود.
خشک‌کردن هسته‌ها پس از جدا کردن آریل، هسته‌های داخلی که دارای دو لایه پوستی هستند، خشک می‌شوند. این مرحله از تولید می‌تواند به صورت طبیعی با استفاده از نور خورشید یا به روش‌های صنعتی با استفاده از ماشین‌آلات خشک‌کن صورت پذیرد.
جدا کردن هسته‌ها پس از خشک‌شدن، هسته‌ها از پوست جدا می‌شوند. این کار به دقت انجام می‌شود، زیرا هسته‌ها بسیار سخت‌تر از پوست هستند و انجام این کار نیاز به تخصص و مهارت دارد.
استخراج روغن هسته‌ها برای استخراج روغن آرگان به دو صورت معمولی و سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در روش سنتی، هسته‌ها با استفاده از دستگاه‌های سنتی چون سنگ‌زنی و دیگ‌های آهکی آسیاب می‌شوند و سپس با اضافه کردن آب به آن‌ها پوره‌ای تهیه می‌شود که در نهایت از آن روغن استخراج می‌کنند. در روش معمولی نیز از روش فشار سرد و دستگاه‌های مکانیکی استفاده می‌شود که فرآیند استخراج را تسهیل می‌کنند.
فیلتر کردن روغن روغن استخراج شده نیاز به فیلتر کردن دارد تا از ذرات معلق و آلودگی‌ها پاک شود و روغن آرگان خالص به دست آید.
بسته‌بندی روغن آرگان در بطری‌های شیشه‌ای محکم بسته‌بندی می‌شود تا از تماس با هوا و نور خارجی در امان باشد و خواص آن حفظ شود. در مراحل بسته‌بندی به‌طور معمول از نور ورودی جلوگیری می‌شود تا روغن آرگان خالص و با کیفیت باقی بماند.

خواص روغن آرگان برای پوست و مو

خواص روغن آرگان برای پوست و مو

روغن آرگان حاوی اسیدهای چرب فراوان است که بیش‌ از 80% آن اسیدهای چرب غیر اشباع هستند. از جمله مهم‌ترین این چربی‌ها، اسیداولئیک و لینولئیک است. علاوه‌بر این مقدار زیادی ترکیبات فنولی، کاروتن‌ها و اسکوآلن در ترکیبات روغن آرگان وجود دارد. اما خواص آرگان چیست؟ دارا بودن ویتامین E و عملکرد آنتی‌اکسیدانی از جمله خواص مهم این روغن است.

مقاله تحقیقی منتشر شده در سال 2010 نشان داد که روغن آرگان دارای سطوح بالاتری از توکوفرول نسبت به سایر روغن‌های گیاهی مشابه است و ویژگی‌های ضدالتهابی قوی دارد. اگر از خشکی و ترک در پوست بدن رنج می‌برید، روغن آرگان یک راه حل ویژه برای شما است. علاوه‌بر این، موها را نرم و لطیف می‌کند و به مبارزه با خشکی، وزی، دو شاخه‌شدن‌ مو می‌رود. بعد از استفاده، موها درخشان و براق می‌شود. همینطور می‌توانید به‌عنوان یک حالت‌دهنده طبیعی از این روغن استفاده کنید. از دیگر خواص روغن آرگان برای پوست و مو می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • افزایش نرمی و درخشندگی پوست صورت، لب و موها
  • به تعویق‌انداختن روند پیری و بهبود لکه پوست
  • کاهش التهاب پوست و کمک به‌ بهبود
  • افزایش سلامتی و درخشندگی ناخن‌ها
  • رفع موخوره و وزی مو
  • ترمیم موهای آسیب‌دیده
  • کمک به رفع شوره سر
  • کمک به حالت‌دادن طبیعی موها
  • و…

 

مشاهده و خرید انواع سرم موی روغن آرگان اصل

https://suraw.com/best/best-argan-oil-hair-serum/

 

روش تشخیص اصل‌بودن روغن آرگان چیست؟

روش تشخیص اصل‌بودن روغن آرگان چیست؟

از آنجایی که این روغن از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، احتمال تقلب و وجود ناخالصی در آن افزایش می‌یابد. به‌همین دلیل لازم است در هنگام خرید به چند نکته توجه کنید تا هر نوع روغن آرگان را با عنوان روغن آرگان مراکشی به شما نفروشند.

اولین نکته، توجه به رنگ و بوی روغن است. رنگ روغن آرگان مخصوص پوست و مو، طلایی روشن است و بوی ملایم و شبیه فندق تازه دارد که تند هم نیست. مواد افزودنی، عطر و نگهدارنده در ترکیبات آن وجود ندارد و شفاف و بدون رسوب است. همانطور که وجود رایحه مصنوعی در روغن مضر است، از خرید روغن‌های بدون بو نیز اجتناب کنید. بافت روغن آرگان چسبناک و سنگین نیست و پس از استفاده، سریعا جذب پوست می‌شود.

اما آسان‌ترین روش برای اطمینان از تقلبی‌نبودن آرگان چیست؟ برای آنکه از اصل‌بودن روغن آرگان مطمئن شوید، بهتر است از خرید روغن‌های ارزان و فاقد برچسب خودداری نمایید. انتخاب فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوزهای لازم، می‌تواند خیال شما را تا حد زیادی از اصالت روغن خریداری‌شده راحت کند.

راهنمای خرید روغن آرگان خوب با 11 روش ساده
راهنمای خرید روغن آرگان خوب با 11 روش ساده
در چند سال اخیر، روغن آرگان به یکی از معروف‌ترین روغن‌های جهان تبدیل شده‌است. اما به دلیل خواص بسیار زیاد و افزایش تقاضای روغن آرگان در سطح جهان، درصد بالایی از روغن‌های آرگان موجود در جهان و ایران، کیفیت و اصالت کافی ندارد. به‌همین دلیل یکی از چالش‌

سخن پایانی

روغن آرگان سالیان زیادی است که به‌دلیل خواص مفید خود مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن ریشه در کشور مراکش دارد و از میوه درخت آرگان استخراج می‌شود. از آنجایی که فرایند تولید آن را بومیان منطقه و با روش دستی انجام می‌دهند، قیمت و ارزش بالایی دارد. اما ویژگی‌های روغن آرگان چیست؟ این روغن حاوی درصد زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع ویتامین E است و خاصیت آنتی‌اکسیدانی فراوانی دارد. از جمله خواص روغن آرگان برای پوست و مو می‌توان به جوانسازی، نرم‌کنندگی و کاهش التهاب پوست و افزایش درخشندگی و رفع خشکی و موخوره مو اشاره کرد. برای آن که فواید روغن آرگان کاملا احساس شود، بهتر است خرید خود را تنها از فروشگاه معتبر و مورد اطمینان انجام دهید.

ما در فروشگاه سوراو، برای شما امکان خرید طیف گسترده‌ای از سرم‌های مو، ماسک‌ها و شامپو موهای حاوی روغن آرگان را برای شما فراهم کرده‌ایم تا بتوانید با خیال راحت از اورجینال بودن محصول مد نظرتان را تهیه و استفاده نمایید.