SiteLogo

چگونه تشخیص دهیم که پوست ما چرب، خشک یا مختلط است؟

مائده فتاحی 23 بهمن 1402
0 19667
پوست ما چرب، خشک یا مختلط است؟

یکی از مهم ترین موارد برای مراقبت از پوست، تشخیص درست نوع پوست است. در مرحله اول اگر می خواهید، روتین پوستی تهیه کنید و یا مشکلات پوستی تان را درمان کنید باید حتما بتوانید نوع پوستتان را تشخیص دهید.

پوست ما به صورت کلی ۵ نوع است. چرب، خشک، مختلط، نرمال و حساس. حالا ممکن است به مرور زمان بر اساس برخی از شرایط آب و هوایی، تغییرات هورمونی و استفاده از برخی از محصولات، پوست ما دهیدراته و کم آب شود که تشخیص آن خیلی مهم و ضروری است.

تست تشخیص نوع پوست

  • در ابتدا پوست صورتتان را با یک شوینده کاملا ملایم که مخصوص پوست صورت است، بشورید.
  • سپس از هیچ محصولی استفاده نکنید.
  • بعد از دو ساعت روی نواحی مختلف پوستتان دست بکشید.
  • اگر در تمامی نواحی حس خشکی و کشیدگی راشتید، پوستتان خشک است.
  • اگر دستتان روغنی و چرب شد، پوست شما چرب است.
  • اگر برخی نواحی چرب و برخی نواحی دیگر خشک بود، پوست شما مختلط است.
  • اگر هیج حسی نه چربی و نه خشکی داشتید، پوستتان نرمال است.
  • اگر پوستتان قرمز و مستعد حساسیت بود، پوست شما حساس است.

پوست های مختلط دو نوع هستند. برخی از آن ها پوستشان مختلط رو به چرب و برخی دیگر پوستشان مختلط رو به خشک است

پوست دهیدراته

همانطور که گفته شد ممکن است به علت برخی دلایل به مرور زمان پوست شما دهیدراته شود. خیلی مهم است که بتوانید تشخیص دهید شما پوست چرب دهیدراته و یا پوست خشک دهیدراته دارید.

علائم و نشانه های پوست دهیدراته

  1. حس کشیدگی و خشکی بیش از اندازه
  2. حساس و ملتهب شدن پوست
  3. خارش و سوزش
  4. قرمز شدن پوست
  5. کدر شدن و درخشان نبودن
  6. ایجاد خطوط ریز روی سطح پوست

اکثر افراد بر این باور هستند که اگر جوش می زنند، پوستشان چرب است. در صورتی که همان قدر که پوست چرب مستعد جوش قرار می گیرید، پوست خشک هم نیز در معرض آن قرار می گیرد.

در پوست های چرب معمولا علت ایجاد جوش و منافذ باز، چربی بیش اندازه پوست است. در پوست های خشک نیز جوش و باز شدن منافذ به علت خشکی بیش اندازه پوست است.

پوست چرب

افراد با پوست چرب اگر از روتین های کنترل کننده چربی استفاده کنند، می توانند مشکلات پوستی شان مثل براق بودن پوست، جوش و منافذ باز را درمان کنند.

پوست خشک

افراد با پوست خشک باید از روتین هایی بر پایه آبرسانی و رطوبت رسانی استفاده کنند تا بتوانند جوش، منافذ و حس کشیدگی را درمان کنند.

پوست حساس

پوست های حساس در انتخاب نوع محصولات روتین پوستی باید دقت زیادی کنند. محصولات کاملا ملایم که فاقد عطر، سولفات، پارابن، الکل و مواد شیمیایی خشن هستند، را باید انتخاب کنند تا باعث بروز حساسیت و التهاب نشود.

نکته مهم

شما هیچ وقت با استفاده از محصولات نمی توانید نوع پوستتان را تغییر دهید زیرا این ماهیت پوست شما است. مثلا پوست خشکی دارید و آن را بخواهید به نرمال تبدیل کنید، امکان پذیر نیست.

اگر شما بتوانید به درستی نوع پوستتان را تشخیص دهید، می توانید روتین های مراقبتی اصولی را تهیه کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.