SiteLogo

ریزش مو بعد از کرونا و درمان آن

کیمیا سلطانی 24 اسفند 1402
0 231
ریزش مو بعد از کرونا و درمان آن

یکی از دغدغه‌هایی که ممکن است در این روزهای همه‌گیری بیماری کرونا با آن دست و پنجه نرم کنیم، ریزش مو است. ریزش مویی که برخی آن را ناشی از ابتلا به بیماری کرونا و بعضی دیگر بی ارتباط با کرونا ویروس می‌دانند. با این حال، شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهند که برخی از افراد درگیر با ویروس COVID-19، در آینده ریزش مو را تجربه می‌کنند. بنابراین لازم است که از عوارض احتمالی ناشی از ابتلا به این ویروس کاملا آگاه بوده و راه حل‌های مناسب برای کنترل آن را در نظر داشته باشیم. برای به‌دست‌آوردن اطلاعاتی درباره رابطه بین کرونا و ریزش مو و سپس راهکارهای پیشنهادی، خواندن این مطلب از مجله سوراو را از دست ندهید.

آیا واقعا ابتلا به کرونا باعث ریزش مو می‌شود؟

آیا واقعا ابتلا به کرونا باعث ریزش مو می‌شود؟

با وجود اینکه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا (CDC) هنوز ریزش مو را به عنوان یکی از عوارض ابتلا به بیماری کرونا قبول نمی‌کند، اما شواهدی که پزشکان و مراجعین آن‌ها نشان می‌دهند، چیز دیگری می‌گوید. در سال 2020 چندین مطالعه‌ی کوچک و بزرگ از سمت مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌ها در کشورهای مختلف انجام شد تا این مساله را به دقت بررسی کند. آمار و درصدهای مختلف بدست آمده از این بررسی‌ها نشان می‌داد که تعدادی از بیمارهای مبتلا به کرونا، دچار ریزش مو می‌شوند.

برای مثال، یک مقاله در ژانویه سال 2021 و با عنوان 6month consequences of COVID-19 در مجله پزشکی معتبر لنست (The Lancet) منتشر شد که علائم طولانی مدت ناشی از ابتلا به ویروس COVID-19 را در افراد مرخص شده از بیمارستان، ارائه می‌داد. این مطالعه در طول 6 ماه، علائم افراد را زیر نظر گرفته بود. نتایج بدست آمده نشان می‌داد که در طول این مدت، 63% خستگی و ضعف عضلانی، 26% مشکلات خواب، 22% ریزش مو و 11% اختلال بویایی را گزارش کرده بودند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که احتمال وجود ارتباط بین کرونا و ریزش مو، حتی از احتمال مشکل شناخته شده‌ی اختلال در حس بویایی نیز بیشتر است. در واقع از 1655 نفر مبتلا، 359 نفر با ریزش مو مواجه شده‌اند. این شواهد قانع کننده از چندین بررسی مختلف، نشان می‌دهد که باید این مساله بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و مبتلایان، خود را برای چنین مشکل غیر منتظره‌ای آماده کنند.

مطلب مهم دیگر این است که این ریزش، معمولا در طول ابتلا به بیماری اتفاق نمی‌افتد. بلکه مطالعات نشان می‌دهند که اغلب افراد بعد از بهبودی و در فاصله چند هفته تا چند ماه بعد، دچار ریزش مو می‌شود. دلیل آن را در ادامه توضیح می‌دهیم.

ریزش موی ناشی از کرونا، به چه دلیل اتفاق می‌افتد؟

دلایل ریزش مو بعد از کرونا

از مشاهده ریزش مو، وحشت نکنید! ریختن بیش از حد تارهای مو نگران کننده به نظر می‌رسد، اما صرفا یک واکنش طبیعی و موقتی بدن شما است. متخصصان دلیل آن را ناشی از استرس جسمی و عاطفی واردشده به فرد می‌دانند. به این معنا که احساس ترس و اضطراب ناشی از بیماری و ضعف بدن، هر دو می‌توانند در ریزش مو موثر باشند.

استرس شدید می‌تواند وجود ارتباط بین کرونا و ریزش مو را توجیه کند. همانطور که خانم‌ها بعد از گذشت چند ماه از زایمان دچار ریزش مو می‌شوند، یا بعد از اتفاقات مهم پراضطراب و پرتنش، شدت گرفتن ریزش موها را احساس می‌کنیم. محققان معتقدند که برخی عوامل مانند بیماری‌ها، زایمان، جراحی، کاهش سریع وزن و عوامل استرس‌زای شدید و ناگهانی می‌توانند باعث ریزش مو شوند. بنابراین حتی اگر فرد مبتلا به ویروس کووید 19 هم نشده باشد، استرس و هیاهوی ناشی از وجود این اپیدمی در جامعه، دردسرساز می‌شود.

وقتی بدن به‌دلیل ابتلا به بیماری و مبارزه با ویروس فشارهای روانی و جسمی شدیدی را تجربه می‌کند، به طور خودکار انرژی خود را به سمت تمرکز بر حفظ حیات سوق می‌دهد. یعنی سیستم بدن به طوری مدیریت می‌شود که به جای تقسیم انرژی در قسمت‌های مختلف بدن (از جمله موی سر)، بر روی عملکردهای حیاتی که اولویت بیشتری داشته و به زنده ماندن فرد کمک می‌کنند، تاکید می‌کند. چون در واقع رشد سالم و عادی موی سر، حیات و بقای فرد را تضمین نمی‌کند و بدن به طور هوشمندانه انرژی را از سمت آن به دیگر قسمت‌های مهم‌تر هدایت می‌کند. برای رشد موهای سر، انرژی زیادی لازم است و این برخلاف سیاست حفظ انرژی در بدن بیمار است.

این ریزش ناشی از استرس و فشار روحی، در بسیاری از مسائل زندگی، چالش‌ها و بیماری‌ها دخیل است. اما این روزها به دلیل تعداد بیشتر بیماران و همه‌گیری جهانی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

استرس چگونه کرونا و ریزش مو را به هم ربط می‌دهد؟

تاثیر استرس بر ریزش مو بعد از کرونا

برای درک بهتر این مساله، ابتدا به چرخه رشد طبیعی مو اشاره می‌کنیم. این چرخه را به دو مرحله کلی آناژن (Anagen) و تلوژن (Telogen) تقسیم می‌کنیم. در مرحله آناژن، مو رشد کرده و در تلوژن، به فاز استراحت می‌رود. در انتهای استراحت، تار مو می‌ریزد و دوباره رشد موی جدید، آغاز می‌شود. کل این چرخه چند ماه طول می‌کشد و در نهایت، تار مو در زمان طبیعی و درست خود از ریشه جدا می‌شود.

زمانی که بدن در معرض یک استرس حاد قرار می گیرد، به واسطه عواملی مانند توزیع بهینه انرژی که به آن اشاره کردیم، این چرخه مختل می‌شود. به طوری که مو قبل از اینکه فاز رشد خود را کامل کند، وارد مرحله استراحت یا تلوژن می‌شود. این اتفاق برای درصد قابل توجهی از تارهای مو محقق‌شده و باعث می‌شود زودتر از زمان طبیعی دچار ریزش شوند. به این نوع ریزش مو جریان تلوژن یا TE می‌گویند. در شرایط عادی حدود 10% از موها در مرحله استراحت، 5% در مرحله ریزش و بقیه در فاز رشد قرار دارند، درحالی‌که TE می‌تواند 50% از موها را به مرحله استراحت هدایت کند.

مرحله استراحت موها به طور طبیعی طولانی است، بنابراین در مواجهه با استرس، توقف رشد مو و انتقال به فاز تلوژن، بلافاصله شاهد ریزش مو نخواهیم بود. بلکه به طور میانگین 2 تا 6 ماه بعد از ابتلا، شستشو، شانه‌زدن و دست کشیدن بین موها ریزش محسوس و آشکار مو را نشان می‌دهد. در این زمان فولیکول‌های مو کاملا شل هستند و به راحتی از ریشه جدا می‌شوند. حتی ممکن است نازک‌شدن موها هم اتفاق بیفتد، اما متوجه آن نشوید.

استرس مخربی که کرونا و ریزش مو را به هم ربط می‌دهد، می‌تواند علاوه‌بر اضطراب‌های شدید و سیستم دفاعی بدن، ناشی از کمبود اکسیژن‌رسانی به پیازهای مو یا تب بیماری نیز باشد.

چه راه حلی برای کنترل ریزش مو یا تقویت موها وجود دارد؟

درمان ریزش مو بعد از کرونا

خوشبختانه ریزش موی ناشی از ابتلا به کرونا، موقتی است و موها دوباره به چرخه رشد سابق خود بر می‌گردند. اما این اتفاق می‌تواند بین 6 تا 9 ماه نیز طول بکشد! از طرفی اگر طول درگیری با بیماری زیاد باشد یا فرد نتواند روحیه و انرژی خود را مجددا به دست بیاورد، این ریزش می‌تواند پیچیده‌تر و جدی‌تر شود. زیرا عوامل استرس‌زا در طولانی مدت می‌توانند روند TE را به یک مشکل مزمن تبدیل کنند.

به همین دلیل، در درجه اول مطمئن شوید که بر اضطراب و حس منفی غلبه کرده و دوباره آرامش خود را به دست می‌آورید. توجه داشته باشید که کرونا و ریزش مو هر دو موقتی هستند. بنابراین برای کسب آرامش و غلبه بر تنش‌ها، از خواب کافی یا ورزش و فعالیت‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن، غافل نشوید. همچنین، مطمئن شوید که یک رژیم غذایی سالم و کامل را مصرف می‌کنید. این رژیم غذایی متعادل باید شامل پروتئین، ویتامین D و آهن کافی باشد، پس می‌توانید از مکمل‌ها کمک بگیرید. مراقبت و رسیدگی به موها کمک می‌کند تا موهای در حال رشد تقویت‌شده و بتوانند ریزش را جبران کنند.

به‌علاوه، پیشنهاد می‌کنیم مجددا محصولات موی مورد استفاده خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که متناسب با نوع، ویژگی، ضخامت و حجم موهای شما هستند. با این حال اگر بعد از گذشت چندین ماه، ریزش متوقف نشده و بهبودی در رشد و جایگزینی موهای سر خود احساس نکردید، حتما به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. زیرا ممکن است دلایل متداول دیگری مانند برهم ریختن تعادل هورمونی، کمبودهای تغذیه‌ای، مشکلات تیروئید یا دلایل ژنتیکی، ریزش مو را تشدید کنند.

سایر راه‌های درمان ریزش مو بعد از کرونا

تغذیه مناسب: اطمینان حاصل کنید که تغذیه‌ای مناسب دارید. مصرف مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به بهبود سلامت موها کمک کند.
کاهش تنش: از روش‌های کاهش تنش مانند یوگا، تمرینات تنفسی و مدیتیشن بهره ببرید. این روش‌ها به بهبود سلامت جسمی و روحی کمک می‌کنند و در نهایت باعث بهبود وضعیت موها می‌شوند.
دریافت مشاوره از پزشک یا متخصص مو: در صورت ریزش شدید مو، بهتر است با پزشک یا متخصص مو خود مشورت کنید. او می‌تواند تشخیص دقیق‌تری ارائه داده و درمان‌های متناسب را تجویز کند.

محصولاتی که ریزش مو را کاهش‌داده و به رشد بهتر مو کمک می‌کنند.

درمان ریزش مو بعد از کرونا

1- مکمل‌های مو

کرونا و ریزش مو ناشی از آن ما را به سمت مکمل‌های تقویتی می‌کشاند. از بهترین راه‌ها برای جبران موهایی که از دست دادیم، تقویت رشد مجدد مو به‌واسطه تامین ترکیبات مغذی است. تارهای مو از پروتئین تشکیل‌شده و یک مکمل غنی از آمینواسید، انتخاب خوبی برای تحریک رشد بهتر و سریع‌تر موها است. ویتامین دی، بیوتین، آهن، روی و برخی از ترکیبات بطور بالقوه می‌توانند در کنترل ریزش مو اثرگذار باشند.

دو نمونه از بهترین و پرفروش‌ترین مکمل‌های مو در دنیا، هیربرست و هیراکتیو هستند.

مکمل‌های مو هیربرست (Hairburst)

مکمل‌های فوق‌العاده‌ی هیربرست (Hairburst) در دو نوع کپسولی و پاستیلی تولید می‌شوند. این مکمل‌ها غنی از ترکیبات مفید برای تقویت موی سر (مانند روی، سلنیوم، کلاژن و انواع ویتامین‌ها ازجمله بیوتین) هستند. استفاده از آن‌ها می‌تواند با تامین مواد غذایی ضروری برای مو، رشد موها را تقویت و به جبران موهای از دست‌رفته کمک کند.

این محصولات تولید اصل انگلستان، حاوی مواد طبیعی و فاقد گلوتن و ترکیبات مضر هستند. بسته‌بندی حاوی 60 عدد کپسول بلعیدنی یا پاستیل جویدنی است که برای یک ماه استفاده، کافی است.

مکمل‌های مو هیراکتیو (Hairactive)

مکمل‌های هیراکتیو (Hairactive) در قالب قرص‌های پاستیلی و جویدنی عرضه می‌شوند که سرشار از ترکیبات تقویتی و مغذی برای موها است. این پاستیل‌ها با تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات ضروری برای رشد مو، به رشد بهتر موها، مهار ریزش، افزایش ضخامت و جایگزین‌شدن موهای‌ریخته با موهای جدید کمک می‌کند.

هیراکتیو فاقد گلوتن بوده و خانم‌ها و آقایان می‌توانند برای درمان ریزش و به‌حداکثر رساندن رشد موها از آن استفاده کنند. بسته‌بندی آن حاوی 60 پاستیل برای یک ماه استفاده است. از این محصول می‌توان بعد از ابتلا به کرونا و ریزش مو استفاده کرد تا موها دوباره نیرو بگیرند.

مکمل مو برای درمان ریزش مو بعد از کرونا

2- استفاده از شامپوهای تقویتی مو

شامپوهای تقویتی یا شامپوهای ضد ریزش و رشد مو هم گزینه‌ی خوبی هستند تا از موهای دچار ریزش، مراقبت شایسته داشته باشید. زیرا معمولا از یک تا چندین ماده تقویت‌کننده و ضدریزش کمک می‌گیرند تا خسارت ناشی از ریزش مو را جبران کنند. در ادامه شما را با برخی از بهترین شامپوهای تقویتی مو که برای درمان ریزش مو بعد از کرونا مفید هستند، آشنا خواهیم کرد:

شامپو بیوتین و کلاژن او جی ایکس

یکی از معروف‌ترین آن‌ها، شامپوی بیوتین و کلاژن برند آمریکایی OGX است که به‌همراه نرم‌کننده‌اش تولید می‌شود. این شامپو و نرم کننده با کمک ترکیبات خاصی که دارند، هم موها را برای رشد بیشتر تحریک کرده و هم در افزایش ضخامت تارهای مو تاثیر دارند. بنابراین در جبران کم پشتی ناشی از کرونا و ریزش مو نیز موثر هستند. این محصول برای موهای خشک و آسیب‌دیده، رنگ‌شده و موهای نازک و کم حجم نیز انتخاب بسیار مناسبی است.

پک شامپو و نرم کننده بیوتین و کلاژن او جی ایکس

شامپو و نرم کننده هیربرست

محصول پیشنهادی بعدی، شامپو و نرم کننده‌ی هیربرست هستند که به رشد بهتر، سلامت و ظاهر ایده‌آل موها کمک می‌کنند. این‌ دو برای انواع مو قابل استفاده بوده و فاقد سیلیکون، SLS و پارابن هستند. همچنین با پروتئین‌های گیاهی (پروتئین هیدرولیزشده گندم)، روغن آووکادو، روغن نارگیل، آمینواسید و پانتنول غنی شدند تا موها را تقویت و مرطوب کنند.

خوشبختانه شامپو و نرم کننده مردانه هیربرست نیز در سوراو عرضه می‌شود. این شامپو برای تقویت حجم و ضخامت موها و کنترل ریزش مو در آقایان طراحی شده‌است.

شامپو و نرم کننده مو برای درمان ریزش مو بعد از کرونا

شامپو ضد ریزش الیاف بامبو مائویی

شامپو ضد ریزش و بازسازی کننده الیاف بامبو مائویی هم یکی دیگر از پیشنهادات همیشگی در مبارزه با عوارض کرونا و ریزش مو است. این محصول جانی دوباره به موها بخشیده و رشد و ظاهر فیزیکی آن‌ها را تقویت می‌کند. چون از ترکیبات کاملا طبیعی و گیاهی استفاده می‌کند تا رشد و سلامت مو را برقرار کند.

شامپو درمان ریزش مو بعد از کرونا

3- اسپری‌های تقویتی و ضد ریزش

شرکت بریتانیایی هیربرست، علاوه بر مکمل‌های خوراکی و شامپوهای تقویتی، اسپری حجم دهنده و افزایش رشد موی هیربرست را نیز برای خانم‌ها و اسپری موی مردانه هیربرست را برای آقایان تولید کرده است. این اسپری‌های چند منظوره، به کنترل ریز و افزایش رشد و حجم موها کمک می‌کنند. ترکیبات تقویتی و طبیعی درون فرمولاسیون آن‌ها باعث می‌شوند موها سریع‌تر و بهتر رشد کرده و ظاهر سالم‌تر و ضخیم‌تری داشته باشند.

اسپری تقویتی مو برای درمان ریزش مو

سخن پایانی

درمان ریزش مو پس از کرونا نیازمند دقت و استراتژی‌های مناسب است. با رعایت تغذیه سالم، دریافت مشاوره پزشکی، کاهش تنش و استفاده از محصولات مو تقویتی و مناسب، می‌توانید به بهبود و بهتر شدن سلامت موهای خود دست یابید.

به یاد داشته باشید که این مشکل معمولاً موقتی است و با تلاش و صبر می‌توانید آن را مدیریت کنید.

اگر در این زمینه نیاز به مشورت و راهنمایی دارید، می‌توانید از کارشناسان سوراو، مشاوره دریافت کنید. همچنین می‌توانید از طریق بخش نظرات در انتهای همین مطلب، سوالات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.