SiteLogo

مزایای استفاده از شامپو بدن برای پوست

کیمیا سلطانی 09 فروردین 1403
0 723
مزایای استفاده از شامپو بدن برای پوست

شما برای شستشوی پوست خود، از صابون و پن استفاده می‌کنید یا شامپو بدن؟ فکر می‌کنید کدام یک در حقیقت برای پوست شما بهتر است؟ آیا تا به حال به مزایای شامپو بدن یا صابون‌ها فکر کرده‌اید؟ افراد مختلف قطعا انتخاب‌های متفاوتی دارند و محصولات بهداشتی متفاوتی را ترجیح می‌دهند. دلیل تنوع بالای محصولات شوینده و بهداشتی موجود در جهان هم همین است. اما همیشه باید دلیلی برای انتخاب‌های خود داشته باشیم، چون بی‌انصافی است که پوست ما از بدنمان محافظت کند ولی ما از آن محافظت نکنیم! با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که شامپو بدن‌ ها چه مزایا و فوایدی دارند که این همه طرفدار در دنیا دارند.

مشاهده تمامی شامپو بدن‌های خارجی اورجینال

https://suraw.com/product-category/body-products/body-shampoo/

شامپو بدن چیست؟

شامپو بدن یک محصول بهداشتی است که به عنوان یک ماده شوینده برای تمیز کردن پوست بدن استفاده می‌شود. اصطلاح “شامپو بدن” معمولاً به محصولاتی اشاره دارد که برای شستشوی کل بدن استفاده می‌شوند و دارای ترکیبات مناسبی هستند که پوست بدن را تمیز و مرطوب نگه می‌دارند. این محصولات معمولاً به عنوان یک محصول بهداشتی روزانه استفاده می‌شوند.

ویژگی‌های مهم شامپو بدن

1. شستشوی ملايم پوست: شامپو بدن اغلب دارای ترکیباتی ملایم است که به پوست آسيب نمی‌رسانند و پوست را خشک نمی‌کنند.
2. حاوی مواد تمیزکننده: این محصولات حاوی مواد شيمیایی‌اند که چربي‌ها و آلودگي‌ها را از سطح پوست تمیز می‌کنند و به پوست درخشش و نرمی می‌بخشند.
3. رطوبت رسانی: برخی از شامپوهای بدن حاوی مواد مرطوب کننده مانند گلیسرین، آلوئه‌ورا و روغن‌های طبیعی هستند که پوست را نرم و مرطوب نگه می‌دارند.
4. بوی مطبوع: بیشتر شامپوهای بدن حاوی عطر و رایحه مطبوعی هستند که برای افزایش احساس تمیزی و تازگی پوست بدن استفاده می‌شوند.
5. متناسب با نوع پوست: برخی از شامپوهای بدن به‌ طور خاص برای انواع پوست، مانند پوست خشک، چرب، حساس یا...، تولید می‌شوند تا به نیازهای خاص پوست هر فرد پاسخگو باشند.

شامپو بدن‌ها از چه موادی تشکیل شده‌اند؟

مزایای استفاده از شامپو بدن برای پوست

قبل از نام بردن مزایای شامپو بدن بهتر است مواد سازنده آن‌ها را بررسی کنیم. شامپو بدن‌ها از ترکیبات متعددی تولید می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها آب، سورفکتانت‌ها، بتائین، مرطوب کننده‌ها، رایحه‌ها، مواد موثر مفید و مغذی برای پوست، روغن‌ها یا اسانس‌های گیاهی و امولسیون کننده‌ها برای حفظ حالت غلیظ شامپو هستند.

سورفکتانت‌ها و بتائین‌ها عموما شوینده‌های ملایمی را تشکیل می‌دهند که با ایجاد کف، چربی، ذرات چسبیده و آلودگی‌های روی پوست را در خود حل و پاک می‌کنند. اما این سورفکتانت‌ها به حدی ملایم هستند که باعث خشکی، سوزش، تحریک و خارش پوست نمی‌شوند. در برخی از آن‌ها از سورفکتانت‌های متعدد استفاده می‌شود تا محصول کیفیت و قدرت خوبی در تمیز کردن پوست داشته باشد. سورفکتانت‌ اولیه کف و پاک کنندگی خوبی را فراهم می‌کند و همزمان سورفکتانت‌ ثانویه اثر ملایم‌سازی دارد تا از تحریک و خشک شدن بیش از حد پوست جلوگیری کند.

همچنین وجود مرطوب کننده‌ها یا اسانس و روغن‌های طبیعی کمک می‌کند پوست تقویت و نرم شود و از خشکی و کرختی پوست جلوگیری می‌کند. شامپو بدن‌ها به طوری طراحی می‌شوند که ph یا اسیدیته‌ی آن‌ها متناسب با اسیدیته‌ی طبیعی پوست بدن باشد. افزودن رنگ و رایحه‌های مختلف به فرمول آن‌ها هم یکی از مزایای شامپو بدن ها است که باعث می‌شود تجربه بهتری در حین استحمام داشته باشیم.

در گذشته، برخی از مواد مضر به دلیل نا آگاهی بشر در فرمول شامپوهای بدن و شاور ژل‌ها وجود داشت، مانند میکروبید و تریکلوزان. میکروبیدها ذرات بسیار ریز کروی از جنس پلاستیک هستند که برای لایه‌‌برداری پوست و از تریکلوزان به علت ضد قارچ و ضد باکتری بودنش برای ضد عفونی پوست استفاده می‌شد. این دو برای انسان یا محیط زیست، مضرات بالقوه‌ای داشتند. با این حال چندین سال است که هم اتحادیه اروپا و هم FDA استفاده از این دو را در محصولات بهداشتی پوست ممنوع کرده‌اند.

مزایای شامپو بدن چیست؟

شامپو بدن دارای مزایای متعددی است که در ادامه به طور خلاصه به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

مزایای شامپو بدن چیست؟

1. کاهش خشکی پوست

صابون‌ها و شامپوهای بدن هر دو تولید شده‌اند که چربی و آلودگی را از روی پوست بدن تمیز کنند، بنابراین طبیعی است که درجات مختلفی از خشکی پوست بعد از استحمام بروز کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود بعد از استحمام، حتما از لوسیون‌های مرطوب کننده پوست یا روغن‌های بدن و محصولات مشابه برای مرطوب کردن و آبرسانی پوستتان استفاده کنید.

اما شاور ژل‌ها یا شامپوهای بدن کمتر از صابون‌ها باعث خشکی پوست می‌شوند، چون در آن‌ها به طور معمول از سورفکتانت‌های ملایم‌تری استفاده شده و حتی برخی از آن‌ها بدون سولفات هستند. همچنین، در رابطه با مزایای شامپو بدن می‌توان گفت که در فرمول مایع این محصولات، اغلب از مرطوب کننده‌ها، روغن‌ها و اسانس‌های گیاهی بسیار موثر برای هیدراتاسیون پوست استفاده می‌شود. به همین دلیل تا حد قابل توجهی کمتر از صابون باعث خشکی پوست می‌شود.

2. مزایای شامپو بدن در کاهش تحریک پوست

برخی از پوست‌ها در برابر صابون‌ها حساس هستند و دچار تحریک، خارش و خشکی بیش از حد می‌شوند. در حالی که فرمولاسیون شامپوهای بدن عموما ملایم‌تر بوده و برای پوست‌های حساس نسبتا مناسب‌تر است.

3. حاوی مواد موثر و پر خاصیت

اگر از طرفداران شامپو بدن یا شاور ژل‌های موجود در بازارهای جهانی باشید، حتما تا به حال در مورد خواص آن‌ها، رایحه‌های دل‌انگیز و ترکیبات ارزشمندشان شنیده‌اید. تا به جایی که حتی اگر طرفدار سرسخت این محصولات هم نباشید، اما باز هم دوشت داشتید حداقل یک بار هم که شده آن‌ها را امتحان کنید.

این یکی دیگر از مزایای شامپو بدن است؛ انواع روغن‌های گیاهی مفید و مغذی پوست یا اسانس‌های دانه‌ها و گیاهان و گل‌های متنوع به شامپو بدن‌ها اضافه می‌شوند تا در کنار شستشوی بدن، مانند یک شامپوی درمانی، خاصیت ویژه‌ای در اختیار پوست قرار دهند. برخی از آن‌ها رطوبت‌رسان هستند، برخی دارای ویتامین E و C و حتی برخی دیگر اسیدهای چرب مفیدی دارند که از خشکی و کشیدگی پوست بعد از استحمام جلوگیری می‌کنند.

از مواد موثره متنوع و مفید که بگذریم، اغلب این شامپوهای بدن حاوی رایحه‌های بسیار دوست داشتنی و وسوسه برانگیز مانند لیمو، شکوفه گیلاس، وانیل، نارگیل، نعناع و انواع عطرهای میوه‌ای جذاب هستند. کافی است یکبار آن‌ها را امتحان کنید تا برای همیشه از طرفداران این محصولات شوید.

4. اسیدیته یا PH مناسب

مزایای شامپو بدن فقط محدود به همین موارد نمی‌شود، بلکه مورد مهم دیگری به اسم اسیدیته هم در سلامت پوست موثر است. صابون‌ها با اسیدیته‌ی بالای خود باعث می‌شوند پوست از حالت اسیدی طبیعی خود فاصله گرفته و به حالت قلیایی و بازی سوق پیدا کند. در حالی که پوست برای حفظ سلامت، زیبایی و رطوبت خود باید حالت اسیدی و PH پایین داشته باشد.

یک شامپو بدن یا شاور ژل به طوری ساخته می‌شود که اسیدیته کمتری داشته باشد و با تعادل طبیعی پوست سازگار باشد.

5. مزایای شامپو بدن در بهداشتی‌تر بودن

وقتی در حمام از صابون‌ها استفاده می‌کنیم، آن‌ها را با همان حالت خیس در جاصابونی می‌گذاریم. قرار گرفتن صابون خیس در یک ظرف و در محیط حمام، بهترین فرصت برای تجمع آلودگی و میکروب‌ها در فاصله بین دو استحمام است. امی پرلموتر (Amy Perlmutter) عضو گروه متخصصان پوست نیویورک می‌گوید :«صابون‌های شمشی با باقی ماندن در محیط مرطوب می‌توانند محل رشد باکتری‌ها و کپک‌ها شوند! به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم حداقل ماهانه صابون خود را عوض کنید.»

پس این هم از مزایای شامپو بدن است که بعد از استفاده درب آن کاملا بسته می‌شود و با رطوبت و میکروب‌های محیط در تماس نیست. همچنین فقط مقداری از محصول را که نیاز دارید، از بطری شامپو خارج می‌کنید و باقی مواد (برعکس صابون) دست نخورده می‌ماند. این مساله‌ی بهداشتی بودن حتی در استفاده‌ی چندین نفر از یک صابون هم صدق می‌کند که می‌تواند باعث انتقال میکروب‌ها و ویروس‌ها بین افراد شود. در حالی که شامپوها و شاور ژل‌ها این مشکل را ندارند و در استفاده مشترک توسط چندین نفر، باعث انتقال میکروب‌ها نمی‌شوند.

سایر مزایای استفاده از شامپو بدن برای پوست

بهبود ظاهر پوست: با استفاده از شامپو بدن و تمیز کردن پوست و حفظ رطوبت آن، پوست شما به‌طور کلی تازه و سالم‌تر به نظر خواهد رسید، که می‌تواند اعتماد به نفس شما را بهبود بخشد.
تسریع روند ترمیم پوست: بعضی از شامپوهای بدن حاوی مواد ضد التهابی و تسکین‌دهنده هستند که به تسریع روند ترمیم پوست کمک می‌کنند، به خصوص در مواقع آسیب پوستی مانند خراش‌ها و التهابات کوچک.
از بین بردن بوی نامطبوع تعریق: شامپو بدن‌ها با تمیز کردن بدن و از بین بردن باکتری‌های مضر سطح پوست، بو نامطبوع و ناخوشایند بدن را از بین می‌برند.
کمک به جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه: استفاده منظم از شامپو بدن می‌تواند به تنظیم تولید چربی پوست کمک کند، که این موضوع می‌تواند از شکل‌گیری جوش و آکنه جلوگیری نماید.

از چه زمانی مزایای شامپو بدن بین مردم مطرح شد؟

شامپو بدن‌ها در طول تاریخ می‌توانستند طیفی از صابون‌های مایع یا شاور ژل‌های نوین‌تر باشند. بنابراین بشر از مدت‌ها پیش انتخاب کرده بود که به جای فرم سفت شمش‌های صابونی، از فرم‌های مایع مختلفی که می‌ساخت، برای شستشوی بدن استفاده کند. اما شامپو بدن‌هایی به فرم امروزی، اولین بار در دهه 1800 ساخته شدند. مزایای شامپو بدن و لذتی که در حین استفاده به مصرف کننده می‌داد، خیلی زود باعث محبوبیت این محصولات شد.

پس کمپانی‌ها سعی کردند بر روی توسعه و بهبود آن‌ها وقت و هزینه فراوانی صرف کنند. در نهایت شاهد آن هستیم که در سال‌های اخیر، طیف گسترده‌ای از انواع شامپو بدن و شاور ژل در بازارهای جهانی وجود دارند که با خواص و فواید مختلفی ساخته شده‌اند. برخی افراد در این سال‌ها شامپو بدن را جایگزین صابون‌ها کردند و برخی دیگر به همان فرم قدیمی و سنتی صابون‌های قالبی وفادار ماندند.

اما همیشه این سوال در گوشه ذهن بشر وجود دارد که آیا این دو محصول، کاملا یک کار را انجام می‌دهند و فقط ظاهر متفاوتی دارند؟ یا اینکه آیا ترجیحی در استفاده از هریک وجود دارد یا انتخاب فقط به سلیقه‌ی مصرف کننده بستگی دارد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

چه تفاوتی بین شامپو بدن و صابون وجود دارد؟

چه تفاوتی بین شامپو بدن و صابون وجود دارد؟

چندین تفاوت مهم بین شامپو بدن و صابون وجود دارد، تفاوت اول در خشونت سورفکتانت‌های مورد استفاده است. در واقع ترکیباتی از این دو که کشش سطحی پوست را کاهش داده و باعث می‌شوند تمیزشدن پوست تسهیل شود، متفاوت هستند. سورفکتانت‌های شاور ژل و شامپو بدن، از فرایند صابون‌سازی حاصل نمی‌شوند. یعنی نتیجه‌ی واکنش بین روغن یا چربی با قلیاب صابون‌پزی نیستند.

بلکه بجای آن، از سورفکتانت‌ها و شوینده‌های مشتق شده از منابع گیاهی یا نفتی در آن‌ها استفاده شده است. همین موضوع باعث می‌شود این محصولات PH یا اسیدیته‌ی کمتری نسبت به صابون‌های معمولی (PH=8-9) داشته باشند و بدون شک این مورد یکی از مهم‌ترین مزایای شامپو بدن است. چون همین تفاوت PH باعث می‌شود شامپو بدن‌ها بهتر بتوانند از پوست مراقبت کنند و تعادل طبیعی آن را برهم نزنند.

صابون‌های قالبی، برای اینکه حالت سفت و جامد خود را داشته باشند و قیمت تمام شده تولیدشان به صرفه باشد، معمولا فاقد گلیسیرین یا برخی دیگر از مرطوب کننده‌های بسیار موثر هستند. این مساله علاوه‌بر توانایی تولید کف زیاد در صابون‌ها، باعث خشکی پوست می‌شود. بسیاری از ترکیبات مفید برای پوست مثل شی باتر، آلوئه‌ورا، روغن جوجوبا، روغن زیتون، روغن آرگان، روغن بادام، روغن سویا و روغن و عصاره نارگیل بدون محدودیت به ترکیب شامپوبدن‌ها اضافه شده و باعث تقویت و تغذیه پوست می‌شوند.

این در حالی است که در صابون نمی‌توان براحتی از مواد مختلف با حفظ خاصیت و اثر حقیقی خود استفاده کرد. به همین دلیل است که مردم با توجه به مزایای شامپو بدن در داشتن مواد موثره‌ی متنوع گفته شده، به سمت این محصول جذب می‌شوند.

شامپو بدن بهتر است یا صابون؟ (از نظر بهداشت)
شامپو بدن بهتر است یا صابون؟ (از نظر بهداشت)
وقتی محصولی را برای شستشوی پوست خود انتخاب می‌کنید، در واقع یک انتخاب برای تمیز کردن حدود 90 درصد از سطح بدن خود انجام داده‌اید. پس طبیعی است که تصمیم آگاهانه و مطمئن در این مورد از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین هزینه‌ای که برای خرید شامپو بدن یا

چه کسانی باید از شامپو بدن استفاده کنند؟

اگر پوست خشک یا پوست حساسی دارید، یا حتی پوست نرمال یا چربی که پس از شستشو با صابون‌ها احساس خشکی، کشیدگی یا پوسته پوسته شدن می‌کند، قطعا باید از شامپو بدن‌ اصل استفاده کنید تا از شر کابوس همیشگی خشکی پوست که باعث پیری زودرس و چروک شدن پوست هم می‌شود، خلاص شوید. اما اگر پوست شما با صابون‌ها اذیت نمی‌شود، باز هم به دلیل مزایای شامپو بدن که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، بهتر است که کمی بیشتر به فکر پوستتان باشید و کمی بهتر با آن رفتار کنید.

از طرف دیگر معمولا پوست خانم‌ها نسبت به آقایان کمی حساس‌تر، نازک‌تر و تحریک‌پذیرتر است. بنابراین باید قبل از آن که دیر شود و پوستتان آسیب ببیند یا بیش از حد خشک شود، در انتخاب شوینده‌های آن تجدید نظر کنید. البته همیشه دقت کنید که شامپو بدن با وجود فوایدی که گفته شد، برای شستشوی پوست صورت مناسب نیست، چون می‌تواند منافذ پوست را مسدود یا بافت پوست را خشک کند. چون اساسا پوست صورت به مراتب آسیب‌پذیرتر و حساس‌تر از پوست بدن بوده و به شوینده‌های بسیار ملایم‌تری نیاز دارد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل شما را با مزایای استفاده از شامپو بدن برای پوست آشنا کنیم. اگر قصد دارید از این به بعد برای تمیز کردن پوست بدن خود از شامپو بدن استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم از صفحه شوینده‌های بدن‌ موجود در فروشگاه اینترنتی سوراو، دیدن کنید. ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم که امکان خرید بهترین شوینده‌های بدن را برای شما فراهم کنیم.

همچنین اگر مایل هستید با توجه به نوع پوست خود و نیازهای آن، شامپو بدن مناسب را برای خود انتخاب کنید، می‌توانید از کارشناسان سوراو راهنمایی بگیرید.