SiteLogo

شامپو بدن بهتر است یا صابون؟ (از نظر بهداشت)

کیمیا سلطانی 08 فروردین 1403
0 1152
شامپو بدن بهتر است یا صابون؟ (از نظر بهداشت)

وقتی محصولی را برای شستشوی پوست خود انتخاب می‌کنید، در واقع یک انتخاب برای تمیز کردن حدود 90 درصد از سطح بدن خود انجام داده‌اید. پس طبیعی است که تصمیم آگاهانه و مطمئن در این مورد از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین هزینه‌ای که برای خرید شامپو بدن یا صابون صرف می‌کنید، ایجاب می‌کند که آن محصول را ترجیح داده و آگاهانه آن را انتخاب کنید. باید به خوبی بدانید که کدام یک برای پوست شما بهتر است و به آن نیاز دارید. در این مطلب از مجله زیبایی سوراو، فواید و معایب این دو محصول را بررسی می‌کنیم و در نهایت شما را برای رسیدن به تصمیم نهایی راهنمایی خواهیم کرد. پس اگر می‌خواهید بدانید شامپو بدن بهتر است یا صابون، همراه ما باشید.

چه تفاوتی بین صابون و شامپو بدن وجود دارد؟

تفاوت صابون و شامپو بدن چیست

چندین تفاوت مهم بین این دو شوینده وجود دارد که اصلی‌ترین و ملموس‌ترین آن‌ها، حالت فیزیکی است. صابون‌ها به شکل قالب‌های جامد ساخته می‌شوند، در حالی که شامپو بدن‌ها که شامل ژل دوش (شاور ژل) و بادی واش‌های کرمی هستند، حالت مایع دارند. تفاوت‌های دیگری هم بین این دو محصول وجود دارند که به نوع پوست مصرف کننده و نحوه تعامل محصول با آن مرتبط هستند.

شامپو بدن یا صابون، هر دو پوست را از آلودگی‌ها و چربی‌ها پاک می‌کنند، اما صابون‌ها در شستشو کمی قوی‌تر و اصطلاحا خشن‌تر هستند. به این معنا که تمامی چربی‌ها و حتی سبوم طبیعی پوست را هم می‌شویند و این مساله ممکن است باعث خشکی پوست شود یا نجات دهنده پوست‌های بسیار چرب!

صابون‌ها نتیجه فرایند صابون‌سازی و در نتیجه حاوی یکی از دو ماده قلیایی سدیم هیدروکسید یا پتاسیم هیدروکسید هستند. این دو ماده باعث می‌شوند اسیدیته یا ph صابون‌های قالبی در حدود 9 تا 10 باشد. اما در شامپو بدن‌ها یا شاور ژل‌ها به جای مواد صابونی، عمدتا از سورفاکتانت‌های ملایم‌تر یا ملایم‌سازی شده استفاده می‌شوند که اسیدیته پایین‌تری دارند.

حالت فیزیکی شامپو بدن یا صابون باعث تفاوت در ترکیبات آن‌ها هم می‌شود. در فرمول صابون به دلیل اینکه باید الزاما جامد باشد، نمی‌توان آزادانه از مقدار زیادی مواد مرطوب کننده و مغذی پوست مثل گلیسیرین، آلوئه‌ورا و روغن‌های گیاهی در آن استفاده کرد. اما بادی واش یا همان شامپو بدن فرمولاسیون مایعی دارد که می‌توان مقادیر قابل توجه از مواد تقویتی و آبرسان را به ترکیبش اضافه کرد. پس این محصولات بیشتر از صابون‌ها خواص ثانویه داشته و به سلامت و شادابی و طراوت پوست کمک می‌کنند.

شامپو بدن یا صابون هریک چه مزایا و معایبی دارند؟

در ادامه مزایا و معایب شامپو بدن یا صابون‌ها را نام می‌بریم تا در تصمیم گیری راحت و مطمئن عمل کنید.

مزایا و معایب استفاده از صابون برای شستشو بدن

از نظر سازگاری با PH یا اسیدیته پوست

اسیدیته یا PH پوست در حالت طبیعی بین 4.7 تا 6 است، یعنی پوست کمی اسیدی است. اسیدیته‌ی صابون‌ها به دلیل ترکیبات و نحوه‌ی تولیدشان، بالا بوده (PH=9-10) و بسیار بازی‌تر از پوست هستند. به همین دلیل هم استفاده از آن‌ها باعث افزایش PH پوست می‌شود. بالا رفتن PH یا اسیدیته‌ی پوست، می‌تواند موجب خشکی، تحریک، پیری زودرس و گاهی قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست شود.

اما شامپو بدن‌ها یا شاور ژل‌ها معمولا با اسیدیته‌ی پایین‌تری تنظیم می‌شوند و به همین دلیل با حالت اسیدی متعادل پوست سازگار هستند. حتی اگر به دلایلی پوست اسیدی‌تر یا بازی‌تر شده باشد، این محصولات می‌توانند آن را تنظیم کرده و به حالت طبیعی و تعادل برگردانند. پس اسیدیته شامپو بدن یا صابون بسیار مهم است.

از نظر خطر خشکی پوست

خشکی و دهیدراته شدن پوست از شایع‌ترین عوارض ممکن در شستشوی پوست است. پس باید شوینده‌های پوست به خوبی از این نظر بررسی شوند و از شوینده‌هایی که پوست را بیش از حد خشک می‌کنند، استفاده نشود. در این مورد نوع پوست شما هم بسیار مهم است، چون ممکن است در استفاده از هردو محصول، خشکی آزاردهنده شما را اذیت نکند.

صابون‌ها شوینده‌های قدرتمندتری هستند و میزان زیادی از چربی پوست را در کف ایجاد شده حل می‌کنند. پس ظاهرا برای پوست‌های چرب یا بسیار چرب درسرساز نیست، اما می‌تواند پوست نرمال تا خشک را دچار خشکی مضاعف کند! در برابر آن، شامپوهای بدن سورفکتانت‌های ملایم‌تری داشته و معمولا با آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌ها هم غنی شده‌اند تا از خشکی پوست پس از استحمام جلوگیری کنند. پس نوع پوست شما در انتخاب شوینده مناسب که شامپو بدن یا صابون باشد، اهمیت دارد.

مزایای استفاده از شامپو بدن برای شستشو بدن

از نظر تحریک پوست

اگر گفتیم صابون‌ها پوست را خشک و قلیایی می‌کنند، پس طبیعتا می‌توانند باعث تحریک پوست هم بشوند. برخی افراد به صابون‌ها حساسیت نشان می‌دهند و پوستشان بیش از حد خشک یا قرمز می‌شود. شامپوبدن‌ها هم اگر حاوی مقدار زیادی سولفات باشند و سولفات‌ها در فرمول آن‌ها ملایم‌سازی نشده باشد، می‌توانند موجب تحریک پوست بشوند. پس چاره چیست؟

اگر پوست شما به صابون، سورفکتانت خاصی، یا رایحه‌ها و رنگ‌هایی که به شامپو بدن یا صابون اضافه می‌شوند حساسیت دارد، بدانید که تنها نیستید و محصولاتی هم برای شما در بازار جهانی وجود دارد. می‌توانید از شامپو بدن‌هایی که برای پوست‌های حساس طراحی شده استفاده کنید. این محصولات معمولا میزان بسیار کمی سولفات دارند یا از سورفکتانت‌های جایگزین و ملایم شده در آن‌ها استفاده شده است. همچنین رنگ و عطر افزودنی ندارند تا باعث تحریک پوست نشوند.

از نظر مواد موثره آبرسان و مغذی

به نظر شما در صابون‌ها می‌توان بیشتر از مواد مغذی و آبرسان استفاده کرد یا شامپو بدن و شاور ژل؟ منطقی است که حالت مایع شامپو بدن‌ها باعث می‌شود محدودیت چندانی برای افزودن مواد مرطوب کننده، آبرسان، روغن‌های گیاهی مفید و تقویت کننده پوست و اسانس‌ها به آن‌ها وجود نداشته باشد. بسیاری از افراد به همین دلیل ترجیح می‌دهند که صابون‌های قدیمی را کنار گذاشته و شامپو بدن‌های جدید را امتحان کنند.

شامپو بدن یا صابون از نظر بهداشت

رعایت اصول بهداشت شخصی ایجاب می‌کند که وسایل حمام شما مشترک نباشند. چون استفاده‌ی چندین نفر اهل خانه از یک صابون، حرکت امن و سالمی نیست و می‌تواند باعث انتقال میکروب‌ها و بیماری‌ها شود. پس حتما باید هر فرد صابون مختص خود را داشته باشد. اما شامپو بدن‌ها این محدودیت را ندارند، چون دست فرد فقط با مقدار شامپویی که مصرف می‌کند در تماس است و باقی مایه‌ی شامپو در بطری دست نخورده و تمیز باقی می‌ماند.

از طرف دیگر، صابون خیس را بعد از استفاده در جا صابونی مخصوصش می‌گذاریم. غافل از اینکه این محیط خیس یک هدف دوست داشتنی برای تجمع باکتری‌ها و قارچ‌های کپک‌زا است. پس متخصصان پوست توصیه می‌کنند که هر صابون را بعد از یک ماه استفاده تعویض کنیم. خوشبختانه شامپو بدن‌ها از این مشکل هم معاف هستند و وقتی درب بطری شامپو را می‌بندیم، عملا نفوذ رطوبت و میکروب به آن غیر ممکن می‌شود. پس از نظر بهداشتی استفاده از شامپو بدن یا صابون شرایط متفاوتی را ایجاد کرده که در آن، شامپوها ارجح هستند.

مقایسه از نظر هزینه

اگر قیمت صابون‌ را با شامپو بدن‌ یا شاور ژل مقایسه کنیم، قطعا صابون‌ها بسیار ارزان‌تر و به صرفه‌تر هستند. این برتری صابون غیر قابل انکار است، اما شاید برای برخی مزایای شامپو بدن‌ها و بادی واش‌ها ارزش قیمت بیشتر آن را داشته باشد. همه چیز به ترجیح شما و پوستتان بستگی دارد.

از طرف دیگر، یک شامپو بدن را تا آخرین مقدار محصول موجود در بطری می‌توان استفاده کرد (با افزودن کمی آب به آخرین قطره‌های شامپو). اما صابون‌های قالبی وقتی به حجم کوچکی می‌رسند، خرد شده و دیگر قابل استفاده نیستند، مگر اینکه خلال‌های چندین صابون را جمع کرده و از آن‌ها یک صابون بزرگ‌تر بسازید!

یک نکته‌ی دیگر هم در رابطه مقایسه به صرفه بودن شامپو بدن یا صابون وجود دارد که مربوط به اثربخشی هزینه است. شما در هربار استفاده از شامپو بدن، همان مقداری را که نیاز دارید از بطری خارج می‌کنید. اما وقتی از صابون برای شستشوی پوست استفاده می‌کنید، مقداری از صابون در برابر گرما، بخار آب و قطرات دوش ناخواسته ذوب می‌شود بدون اینکه از آن مقدار استفاده کرده باشید. اگرچه این مساله چندان ملموس نیست.

از نظر سفر دوستانه بودن

برای مسافرت‌ها کدام بهتر است؟ شامپو بدن یا صابون؟ هر دو حجم زیادی در چمدان اشغال نمی‌کنند. اما برداشتن صابون مرطوب از حمام هتل و قرار دادن آن در چمدان چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. پس بعضی افراد در چنین مواقعی و در مسافرت‌ها بادی واش‌ها را ترجیح می‌دهند که با خیس شدن لغزنده نشده و مواد خود را به محیط اطراف پس نمی‌دهد.

کدام یک برای شستشوی پوست بهتر است؟ شامپو بدن یا صابون؟

شامپو بدن یا صابون؟

برای اینکه انتخاب نهایی را انجام دهید، نکاتی که در بالا گفتیم کمک زیادی به شما می‌کنند. واقعیت این است که نوع پوست شما، سلیقه و احساسی که می‌خواهید از شستشوی پوست داشته باشید از همه چیز مهم‌تر است. پوست‌های طبیعی تا خشک، یا افرادی که دارای پوست حساس و تحریک‌پذیر هستند، بهتر است از شامپو بدن‌ استفاده کنند.

انتخاب بین شامپو بدن یا صابون برای افرادی که پوست چرب دارند هم سخت نیست. این افراد یا کسانی که در محیطی گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، به شوینده‌های قوی و عمیق نیاز دارند. همچنین احتمالا از حالت لیزی پوست که پس از شستشو با بادی واش یا شاور ژل‌ها احساس می‌شود و طبیعی است، اصلا خوششان نمی‌آید. پس بهتر است از صابون‌های متناسب با نوع پوستشان استفاده کنند.

اگر قیمت برایتان اولویت است و نمی‌توانید شامپو بدن‌ها را به عنوان جزئی همیشگی در حمام خود داشته باشید، می‌توانید در تناوب پوستتان را با این محصولات و صابون‌ها بشویید. برخی افراد هم ویژگی مرطوب‌کنندگی یک شوینده را بسیار لازم می‌دانند و ترجیح می‌دهند پوستشان بعد از شستشو با انواع رایحه‌های جذاب و دوست داشتنی معطر شود که بهمین دلیل از مشتری‌های همیشگی شامپوبدن‌ها هستند. به‌خصوص بادی واش یا شاورژل‌هایی که حاوی اسانس‌های مفید و خوشبو، اسید هیالورونیک یا آلوئه‌ورا، عصاره‌های گیاهی و انواع ویتامین‌ها هستند، در مجادله ذهنی شامپو بدن یا صابون، پیروز می‌شوند.

نکته آخر اینکه برخی متخصصان پوست مانند دکتر ایلیس لفکوویچ (Ilyse Lefkowicz) از شرکت هد اند شولدرز، پیشنهاد می‌کنند که برای شستشوی پوست‌های بالغ‌تر که از جوانی عبور می‌کنند، باید صابون‌های قالبی با شوینده‌های مرطوب کننده جایگزین شوند. این کار کمک می‌کند پوست برای مدت زمان بیشتری صاف، نرم، سالم و از پیری زودرس در امان بماند. در برابر مخاطبان کم سن و سال اگر پوست خشک یا حساسی ندارند، می‌توانند از همان صابون‌ها استفاده کنند.

سخن پایانی

انتخاب بین شامپو بدن و صابون یک تصمیم مهم در مراقبت از پوستمان است که باید با دقت و شناخت به نیازهای خود انجام دهیم. هر دو این گزینه‌ها مزایا و معایب خود را دارند، اما با دستیابی به اطلاعات کافی در مورد نوع پوست و موی خود، حال دیگر می‌توانیم انتخابی هوشمندانه و اصولی داشته باشیم.

فراموش نکنید که مهم‌ترین اصل در انتخاب این محصولات، توجه به نیازهای پوست خود و همچنین احترام به محیط زیست است. استفاده از محصولات با ترکیبات طبیعی و بدون مواد شیمیایی مضر، نه تنها به بهبود سلامت پوست شما کمک می‌کند، بلکه به حفظ زیست‌بوم محیطی کمک می‌کند. پس، بهتر است با توجه به نیازها، انتظارات و اصول خود، انتخابی که بهترین نتیجه را به همراه دارد، را انجام دهیم.

در نتیجه اگر می‌خواهید از شوینده بدن مناسبی برای پوست خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم از صفحه خرید محصولات شوینده پوست بدن در فروشگاه اینترنتی سوراو بازدید نمایید. ما در فروشگاه سوراو امکان خرید طیف گسترده‌ای از شوینده‌های بدن را برای شما فراهم کرده‌ایم که هر یک توسط برندهای معتبری تولید و عرضه شده‌اند.

اگر تجربه‌ای هم در خصوص استفاده از صابون یا شوینده بدن دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و همراهانمان از طریق بخش نظرات، به اشتراک بگذارید.