SiteLogo

آموزش روش صحیح شستن موی سر

کیمیا سلطانی 11 شهریور 1402
0 2749
روش صحیح شستن موی سر

آیا فکر می‌کنید همیشه به درست‌ترین شیوه موهای خود را در حین استحمام شستشو می‌دهید؟ تا به حال شده در رابطه با رفتارهای نادرستی که احتمالا بسیاری از ما در حین شستشوی موهای خود انجام می‌دهیم، چیزهایی در منابع مختلف شنیده یا خوانده‌باشید؟ در حقیقت همه ما روش خود را برای شستشو موهایمان داریم و کمتر پیش می‌آید که به درستی و نادرستی عادت‌هایمان در این رابطه فکر کنیم. اما در این مطلب از مجله سوراو، قصد داریم که حتی یکبار هم درباره مراحل و نکات شستشوی صحیح موی سر صحبت کنیم تا از این به بعد با بهترین شامپو اصل و شستشوی اصولی مو مراقبت بهتری از موهای خود داشته‌باشیم.

چرا نحوه شستشوی موی سر مهم است؟

اهمیت شستشو موی سر

شامپوزدن به موها و ماساژ دادنشان برای شستشو، اگر چه کاری بسیار ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد. اما در واقع مرحله‌ای مهم در مراقبت از موهای شما است. چرا که اشتباهات کوچک و بزرگی که در حین استحمام انجام می دهیم، می‌توانند باعث ریزش مو، شکنندگی، وزشدن، موخوره، شوره سر، خشک‌شدن مو و حتی چرب و آلوده‌ماندن موها شود.

نکات زیادی وجود دارد که برخی از ما در اثر عدم آگاهی از آن‌ها، ناخواسته به موهای خود صدمه می‌زنیم و در نهایت حتی ممکن است به شامپو مو، نرم کننده یا محصولاتی درمانی که استفاده می‌کنیم، بدبین شویم. در این مطلب سعی کرده‌ایم تا این نکات را ذکر کرده و شما را برای تجربه نحوه صحیح شستشوی مو سر راهنمایی کنیم.

نحوه صحیح شستشوی صحیح موی سر

اگر می‌خواهید بدون اینکه موهایتان را دچار آسیب کنید، آن‌ها را بشویید، لازم است به موارد زیر توجه داشته‌باشید:

۱- آماده‌شدن برای شستشو

آماده سازی موها برای شستشو صحیح

همیشه قبل از رفتن‌به حمام و شستشو موها، یعنی قبل از آنکه موها خیس شوند، آن‌ها را با دقت شانه‌کرده و تمامی گره‌ها را باز کنید. این کار باعث می‌شود تا بعد از اتمام شستشوی موی سر، با موهای گره خورده و درهم پیچیده مواجه‌نشوید و پس از خشک‌شدن، موها را به راحتی شانه‌بزنید.

همچنین، نوع موهای خودتان را بشناسید و از شامپوی متناسب با موی خود استفاده‌کنید. شستشو موهای چرب با شامپوی معمولی یا شستشوی موهای خشک با شامپوی چرب، باعث آسیب‌زدن به پوست سر و موهای شما خواهد شد. موهای چرب به شوینده‌های با قدرت پاکسازی و چربی‌زدایی بیشتر نیازمندند، در حالی که موهای خشک باید از شامپوهای ملایم و آبرسان استفاده کنند. موهای فر، صاف، مبتلا به شوره، نازک و… هر یک محصول خاص خود را می‌طلبند. به‌علاوه شامپوهای مختلف باید مدت زمان کمتر یا بیشتری روی سر بمانند و آگاهی از نوع مو، شما را در این زمینه راهنمایی می‌کند. شستشوی صحیح موی سر نیاز به آگاهی نسبی از نوع و ساختمان موها دارد.

یک نکته دیگر آنکه بهتر است منافذ پوست و تارهای مویتان را که معمولا قبل از حمام با چربی اضافی و آلودگی‌های جذب شده بسته شد‌ه‌اند، باز کنید. برای این کار باید موهایتان را کمی گرم‌تر از حد معمول نگهدارید و حتی بهتر است آن‌ها را در معرض بخار قرار دهید. برای مثال، یک حوله را در آب فرو برده و پس از گرفتن آب اضافی آن، حوله را به مدت ۲۰ دقیقه دور سرتان بپیچید. دمای نسبتا گرم حوله و بخار آب محبوس شده در آن، به باز شدن منافذ سلول‌های پوست و مو کمک می‌کند تا مواد موثره شامپوها به داخل بافت این سلول‌ها نفوذ کند. پس از ۲۰ دقیقه حوله را باز کرده و موها را با سر انگشتان به آرامی ماساژ دهید.

۲- شستشوی صحیح موی سر با شامپو 

بعد از آماده‌سازی موها، ابتدا تمامی قسمت‌های آن را با آب خیس کنید. مقداری از شامپوی مناسب موی خود را در کف دستتان ریخته و با کف هر دو دست کمی آن را پخش کرده و ماساژ دهید. این‌ کار باعث می‌شود بافت شامپو از هم باز شده، با انرژی مکانیکی دست‌هایتان گرم شود و بنابراین در زمان استفاده جذب و عملکرد بهتری خواهد داشت. سپس هر دو دست خود را روی ریشه موها و کف سرتان کشیده و به‌آرامی ماساژ دهید.

ماساژ ملایم را با نوک انگشتان خود و به‌صورت دایره‌ای ادامه‌دهید تا تمامی موها به شامپو آغشته‌شوند. کف حاصل از شامپو را به‌آرامی تا انتهای مو هدایت کنید تا همه‌ی نقاط مو تمیز شوند. شستشوی صحیح موی سر نیازی به چنگ‌زدن مو ندارد، این‌ کار فقط باعث گره‌خوردن بیشتر موها می‌شود.

شستن صحیح موها با استفاده از شامپو مناسب

راهنمایی‌های لازم درمورد شستشوی موی سر با شامپو

مقدار شامپویی که برای شستشوی موهایتان استفاده می‌کنید، به حجم و طول موهای شما بستگی دارد. از این تصور اشتباه که موهای چرب مقدار بیشتری شامپو و دفعات بیشتر شستشو نیاز دارند، پرهیز کنید. اگر از شامپوی متناسب با نوع موهایتان استفاده‌کنید و تعداد دفعات شستشو موهایتان در هفته را به‌ خوبی مدیریت کنید، نیازی به تحت فشار قراردادن موهایتان نخواهد بود.

نکته دیگر اینکه هر شامپو باید مدت زمان مشخصی بر روی سر بماند و ماساژ داده‌شود که روی برچسب محصول، این مورد ذکر شده‌است. به‌ طور معمول شامپوهای صرفا شوینده مدت زمان کمتر و شامپوهای حاوی مواد موثره درمانی، باید چند دقیقه بیشتر روی مو بمانند.

۳- آبکشی موها بعد از شستشوی موی سر

در پایان، موهای آغشته به کف یا مایه‌ی شامپو را در زیر آب ولرم، به آرامی با سر انگشتانتان ماساژ دهید. از حرکات مالشی سریع و محکم برای شسته‌شدن کف شامپو خودداری کنید، چون موهای خیس بسیار آسیب‌پذیر هستند و احتمال کنده‌شدن آن‌ها به مراتب بیشتر است. شستشوی صحیح موی سر نیاز به آرامش داشته و به همان اندازه‌ی استفاده از محصولات مناسب، مهم است.

۴- استفاده از نرم‌کننده، ماسک و کرم‌های مو پس از شستشوی موی سر

مراقبت از موها پس از شستن موها به روش صحیح

در نهایت بعد از شستشوی مو، برای داشتن موهایی خوش حالت و لطیف، نیاز به استفاده از محصولات موثر در این مورد داریم. این محصولات را مطابق دستور قیدشده بر روی آن‌ها استفاده کرده و نرم کننده و ماسک را در انتهای کار به خوبی با آب بشویید. حالت لزجی که این محصولات به مو می‌دهند، با آبکشی کامل باید برطرف شود.

از به کاربردن بیش از حد این محصولات، برای مثال استفاده متناوب از نرم کننده و ماسک مو و کرم، جدا خودداری کنید. چرا که این کار باعث می‌شود پس از اتمام شستشو مقداری از این محصولات بر روی پوست سر و موهای شما باقی بماند و منافذ طبیعی آن را مسدود کنند.

آموزش روش صحیح شستن انواع موی سر مردانه
آموزش روش صحیح شستن انواع موی سر مردانه
موی سر، یکی از جنبه‌های مهم ظاهری مردان است که تأثیر قابل توجهی بر جذابیت و اعتماد به‌نفس آن‌ها دارد. در نتیجه، حفظ سلامت و زیبایی موهای سر امری بسیار حائز اهمیت است. یکی از عوامل اساسی در به‌دست آوردن موهای سالم و شاداب، شستشو موی سر به روش صحیح است

اشتباهات رایج در شستشوی موها

شستشوی مو کار پیچیده‌ای نیست و برای همه ما ساده و پیش پا افتاده‌به نظر می‌رسد. اما اشتباهاتی وجود دارد که اغلب بدون آنکه در مورد آن‌ها بدانیم، انجام می‌دهیم و به موهای خود صدمه میزنیم. در زیر به برخی از رایج‌ترین اشتباهات در این مورد می‌پردازیم.

۱- شانه‌زدن موی خیس بعد از شستشوی صحیح موی سر

اشتباهات رایج در شستشو موها - شانه زدن موهای خیس

موهای خیس که به تازگی با شامپو شسته‌شده‌اند، نسبت به حالت خشک قبل یا بعد از حمام، آسیب پذیرتر و حساس‌تر هستند. شانه‌زدن آن‌ها درست زمانی که در حمام هستید و موها خیس یا مرطوب هستند، باعث کشیدگی مو از ناحیه ریشه، کنده‌شدن، کشیده‌شدن ساقه مو و بسیاری از آسیب‌های ساختاری و ضعف موها می‌شوند. پس برس‌زدن یا شانه‌زدن موها را به زمانی که کاملا خشک شدند، محول کنید.

اگر باز کردن گره موها در حالت خشک برایتان سخت است، می‌توانید از برس یا شانه‌های دندانه درشت و سپس دندانه ریز استفاده کنید. استفاده از نرم‌کننده یا محصولات مشابه در حمام و بعد از شستشوی موی سر و استفاده از اسپری گره بازکن قبل از شانه‌زدن، این کار را برای شما آسان خواهد کرد.

۲- قراردادن موها در معرض دمای زیاد

مراقبت‌های بعد از حمام نیز به اندازه شستشوی صحیح موی سر اهمیت دارد. استفاده از سشوار برای خشک‌کردن موها پس از استحمام، عادت درستی نیست. زیرا باد داغ حاصل از سشوار به موهای خیس و حساس شما آسیب می‌زند و حتی ممکن است باعث خشکی بیش از حد یا ابتلا به موخوره (دو شاخه شدن مو) شود. بنابراین تا جایی که ممکن است، اجازه دهید تا موهایتان به طور طبیعی و با گذشت زمان و در معرض هوای آزاد خشک شوند.

اگر عجله دارید و ناچار هستید موهای خود را به سرعت خشک کنید، ترجیحا از اسپری‌های محافظتی یا روغن‌هایی مثل آرگان که از موی شما در برابر خشکی و حرارت محافظت می‌کنند، بهره بگیرید. همچنین سشوار را در فاصله حداکثری از مو بگیرید و از خنک‌ترین درجه آن استفاده کنید.

۳- خشک‌کردن موها با حوله

اشتباهات رایج در شستشو موها - خشک کردن مو با حوله

بسیاری از خانم‌ها وقتی برای خشک‌شدن موها عجله دارند، معمولا آن‌ها را در حوله می‌پیچند و محکم فشار می‌دهند تا آب اضافی موها گرفته‌شود. همچنین احتمال دارد موها را با کشیدن حوله بر روی آن‌ها یا مالش بین دو لایه از حوله خشک کنند. اما همه‌ی این کارها اشتباه محض است و به موهای شما آسیب جدی می‌زنند.

وقتی این کار را انجام می‌دهید، تارهای مو بر روی هم ساییده‌شده و احتمال گره‌خوردن، وزشدن، شکستن و ایجاد الکتریسیته ساکن و موخوره در مو افزایش می‌یابد. به جای این کار بهتر است چند لحظه موها را روی حوله‌ای پنبه‌ای یا میکروفایبری لطیف قرار دهید تا آب اضافی مو به حوله جذب شود و سپس آن‌ها را آزاد بگذارید تا خود به خود خشک شوند. پس بعد از شستشوی موی سر اجازه دهید به‌ آرامی و به طور طبیعی خشک شود.

۴- دوش‌گرفتن با آب داغ یا سرد

داغی بیش از حد آب حتی اگر برای شما لذت‌بخش و قابل تحمل باشد، برای موهایتان مضر و آزاردهنده است. درست مانند آسیبی که باد داغ سشوار یا گرمای اتو مو یا آفتاب شدید به موها می‌زند، آب داغ هم باعث آسیب دیدن مو می‌شود. زیرا شستشوی مو با شامپو و آب داغ، چربی طبیعی موها را هم می‌گیرد و با انبساط و خشکی بیش از حد تارهای مو، ساختمان سالم آن را با مشکل مواجه می‌کند.

اگر در نقطه مقابل آن از آب سرد برای استحمام استفاده کنید، موها به قدر کافی تمیز نمی‌شوند و چربی بر روی پوست سر باقی خواهد ماند. پس از دمای حد واسط یعنی آب ولرم برای شستشوی موها استفاده کنید.

۵- ماساژدادن مو با ناخن یا کف دست بعد از شستشوی صحیح موی سر

وقتی با کف دست و حرکات محکم شامپو را بر روی مو ماساژ می‌دهید، موها کشیده‌شده و فشار زیاد آن‌ها را زودتر از موعد، از ریشه در می‌آورد. این مسئله باعث افزایش قابل توجهی در ریزش مو می‌شود. ماساژ با ناخن‌ها هم باعث تحریک ریشه موها و آسیب دیدن سلول‌های کف سر می‌شود. پس ماساژدادن را فقط با نوک انگشتان خود و فشار کاملا ملایم انجام دهید، مطمئن باشید موها بدون اعمال فشار و زور هم تمیز خواهند شد.

شستشو مو ها با ناخن - اشتباهات رایج در شستن صحبح مو ها

۶- حمام‌های طولانی مدت

وقتی مدت زمان زیادی را در حمام بمانید، موهایتان شکننده‌تر و تردتر می‌شوند. به علاوه، زیاد از حد ماندن شامپو، نرم کننده یا ماسک مو بر روی موها، باعث تمیزتر شدن آن‌ها یا بیش‌تر شدن اثرات درمانی این محصولات نخواهد شد. بلکه ممکن است به موهای شما آسیب‌رسانده و آن‌ها را ضعیف، نازک و مستعد ریزش کند. پس از هر محصول، تنها در زمان توصیه‌شده بر روی بسته‌بندی آن استفاده‌کرده و از حمام های طولانی پرهیز کنید.

۷- چندین دفعه شامپوزدن

سعی کنید دفعات استحمام خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که در هربار شستشوی موی سر ، فقط یک بار از شامپو استفاده کنید. چرا که با بالابردن دفعات شامپوزدن و ماساژ در هر بار استحمام، به موهایی که قراربوده در روزها و هفته‌های بعد به طور طبیعی بریزند، اجازه می‌دهید که زودتر از ریشه کنده‌شوند. البته اگر از شامپوی درمانی خاصی استفاده‌می‌کنید که دو مرتبه استفاده بر روی برچسب دستور العمل آن ذکرشده، شستشو را مطابق دستور انجام دهید.

۸- شستن هر روزه‌ی مو

اگر موهای شما به شدت چرب نیستند، نیازی نیست تا هر روز آن‌ها را بشویید! شستن بیش از حد مو باعث شکننده‌شدن، ریزش مو، خشکی آزاردهنده و ایجاد حالت وز و مجعد در موها خواهد شد. توصیه می‌شود که شستشوی صحیح موی سر با شامپو را به هفته‌ای دو تا سه مرتبه محدود کنید.

سخن پایانی

روش صحیح شستن موی سر، یکی از کلیدهای حفظ سلامت و زیبایی موها است. با اجرای درست این مراحل و توصیه‌ها، می‌توانید به موهایی سالم، درخشان و زیبا دست یابید. همچنین، مهم است تغذیه مناسب و محصولات مراقبتی مناسب را انتخاب کرده و مراقبت‌های لازم را انجام دهید. به این ترتیب، موهایی که همیشه می‌خواستید را خواهید داشت.