SiteLogo

رنگ مو برای چه کسانی ضرر دارد؟

کیمیا سلطانی 08 شهریور 1402
0 1396
رنگ مو برای چه کسانی ضرر دارد؟

تغییر رنگ مو، برای بسیاری از افراد یکی از روش‌های محبوب برای ایجاد تغییر در ظاهر موها است. رنگ مو، در واقع ابزاری قدرتمند برای ایجاد ظاهری جذاب برای موها و پوشاندن نشانه‌های پیری، محسوب می‌شود. اما در کنار مزایایی که دارد، استفاده از رنگ مو می‌تواند برای برخی افراد عوارض و آسیب‌هایی به همراه داشته باشد. اما رنگ مو برای چه کسانی ضرر دارد؟ در این مقاله از مجله زیبایی فروشگاه سوراو، به بررسی آسیب‌ها و عوارضی که استفاده از رنگ مو ممکن است برای برخی افراد به همراه داشته باشد، می‌پردازیم. همچنین راه‌های جایگزینی که این افراد می‌توانند برای رنگ کردن موهایشان از آن‌ها استفاده کنند را معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با نحوه عملکرد و ضرر های رنگ مو

رنگ مو در واقع مجموعه‌ای از مواد شیمیایی است که برای تغییر رنگ موها به کار می‌رود. عملکرد شیمیایی رنگ مو به این صورت است که این مواد شیمیایی درون ساقه مو و پوست سر جذب می‌شوند و با انجام واکنش‌هایی، ظاهر خارجی آن‌ها را تغییر می‌دهند. از جمله مواد شیمیایی معمول استفاده شده در رنگ مو می‌توان به آمونیاک، رزورسینول، پارافن‌ها و هیدروژن پراکسید اشاره کرد.

رنگ مو چیست؟ آشنایی با جدول رنگ مو
رنگ مو چیست؟ آشنایی با جدول رنگ مو
رنگ موها از مهم‌ترین و پرکاربردترین محصولات مو در جهان هستند که در بین خانم‌ها و آقایان طرفداران زیادی دارند. حتما شما هم به اینکه فواید و موارد استفاده از رنگ مو چیست آشنا هستید، چون تقریبا در همه‌ی خانه‌ها از رنگ موهای طبیعی یا صنعتی برای زیبایی بی

اگرچه استفاده از رنگ مو برای تغییر ظاهر موها می‌تواند جذاب به نظر برسد، اما همراه با آن برخی عوارض و آسیب‌ها نیز وجود دارند.

برخی از آسیب‌ها و ضرر های رنگ مو

ایجاد حساسیت پوستی برخی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌توانند حساسیت پوستی را تحریک کنند و علائمی مانند خارش، قرمزی، و تورم را در پوست سر ایجاد نمایند.
آلرژی برخی افراد ممکن است به مواد شیمیایی رنگ مو آلرژی داشته باشند. در این صورت، تماس با این مواد می‌تواند علائم آلرژیک شدیدی را ایجاد کند، از جمله سردرد، تنگی نفس، تورم صورت، آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک شدید) و... .
آسیب به مو استفاده مکرر از رنگ مو می‌تواند موها را خشک و آسیب‌پذیر کند. مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌توانند باعث تخریب ساختار داخلی مو شده و آن‌ها را ضعیف و شکننده کنند.
ایجاد عفونت‌های پوستی استفاده از رنگ مو در برخی افراد ممکن است منجر به عفونت‌های پوستی شود. چرا که مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌توانند باعث خشکی، تحریک و التهاب پوست شوند و بازوی مناسبی را برای عفونت‌ها فراهم کنند.

رنگ مو برای چه کسانی ضرر دارد؟ و چرا؟

رنگ مو برای چه کسانی ضرر دارد؟ و چرا؟

استفاده از رنگ مو می‌تواند برای برخی افراد ضرر و عوارضی به همراه داشته باشد. در ادامه فهرستی از افرادی که باید از رنگ مو خودداری کنند را در اختیار شما می‌گذاریم:

1. خانم‌های باردار:

مصرف رنگ مو در دوران بارداری (به ویژه در 3 ماه اول) ممکن است برای جنین ضرر هایی به همراه داشته باشد. برخی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو که از طریق پوست سر جذب می‌شوند، می‌توانند به جنین منتقل شوند و بر روی سلامت جنین تاثیر بگذارند و حتی در مواردی موجب سقط جنین شوند.

2. افراد دارای حساسیت‌های پوستی:

مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌توانند با ایجاد تحریک و التهاب، حساسیت‌های پوستی را تشدید کند و علائمی مانند خارش، قرمزی و تورم را ایجاد نماید.

3. افراد دارای موهای ضعیف:

استفاده از رنگ مو برای موهای ضعیف، ممکن است موها را بیشتر ضعیف و شکننده کند و حتی باعث ریزش مو شود. زیرا مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌توانند باعث تخریب ساختار داخلی مو شوند و آن‌ها را ضعیف و آسیب‌پذیر کنند.

4. افراد مبتلا به آسم یا مشکلات تنفسی:

برخی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو ممکن است برای افرادی که دارای آسم یا مشکلات تنفسی هستند، تحریک‌کننده باشند و علائم تنفسی را تشدید کنند.

5. افرادی که به مواد رنگ مو حساسیت دارند:

کسانی که به مواد شیمیایی رنگ مو آلرژی دارند، هرگز نباید از رنگ مو استفاده کنند. توجه داشته باشید که هر بار استفاده مجدد از رنگ مو برای این افراد می‌تواند خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد.

به هر حال، قبل از استفاده از رنگ مو، مهم است که با پزشک یا آرایشگر متخصص خود مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند بر اساس وضعیت شما و سابقه پزشکی‌تان، راهنمایی لازم را به شما بدهند و در صورت لزوم، آزمایشات پوستی انجام دهند تا از میزان حساسیت و ریسک استفاده از رنگ مو در شما مطلع شوند.

معرفی راه های جایگزین برای این افراد

معرفی راه های جایگزین برای این افراد

برای افرادی که رنگ مو برایشان ضرر دارد یا قصد دارند از روش‌های طبیعی‌تر و غیرشیمیایی برای رنگ کردن مو استفاده کنند، راه‌های جایگزینی وجود دارد که در ادامه آن‌ها با شما به اشتراک می‌گذاریم:

1. استفاده از رنگ مو فاقد آمونیاک

بیشتر ضررهای رنگ مو، ناشی از آمونیاک است. از این رو خانم‌های باردار، افراد دارای موهای ضعیف یا حتی کسانی که موهای کراتینه دارند، بهتر است از رنگ موی بدون آمونیاک استفاده کنند.

2. استفاده از رنگ موهای طبیعی

رنگ مو طبیعی می‌تواند یک راه جایگزین مناسب برای کسانی که رنگ مو شیمیایی برای آن‌ها ضرر دارد، باشد. در رنگ موی طبیعی عموماً از گیاهان و مواد طبیعی دیگری که به تغییر رنگ موها کمک می‌کنند، استفاده می‌شود. از این رو رنگ موهای طبیعی نه تنها برای موها ضرر ندارند، بلکه موجب تقویت آن‌ها نیز می‌شوند.

حنا، قهوه و… از جمله رنگ موهای طبیعی هستند که استفاده از آن‌ها برای همه مفید است.

3. استفاده از گچ مو

گچ مو (Hair chalk) می‌تواند یک راهکار جالب و غیردائم برای کسانی باشد که به رنگ مو شیمیایی حساسیت دارند.

مزیت اصلی استفاده از گچ مو این است که رنگدهی آن موقت و غیردائم است. بنابراین، می‌توانید به طور موقت رنگ مو خود را تغییر دهید، البته بدون نیاز به استفاده از رنگ مو شیمیایی و ایجاد تغییر در ساختار موهایتان. همچنین، گچ مو معمولاً غیر مضر و غیر حساسیت‌زا است و از این رو برای بسیاری از افراد مناسب است.

سخن پایانی

به طور کلی استفاده از رنگ مو شیمیایی ممکن است برخی از افراد را به مشکلاتی نظیر حساسیت‌های پوستی، خشکی مو و… دچار کند و حتی آسیب جدی به ساختار موها وارد کند. در این مقاله سوراو به این سوال که رنگ مو برای چه کسانی ضرر دارد؟ پرداختیم و از این رو دیگر می‌دانید چه کسانی مجاز به استفاده از رنگ موهای شیمیایی نیستند. اما این به این معنا نیست که برخی افراد هرگز نمی‌توانند رنگ موهای خود را تغییر دهند. بلکه این افراد می‌توانند از رنگ موهای فاقد آمونیاک، رنگ موهای طبیعی یا گچ مو به عنوان راه‌های جایگزین استفاده کنند.

در پایان لازم است این نکته را به شما متذکر شویم که اگر جزو یکی از گروه‌های ذکر شده هستید، بهتر است قبل از انتخاب و استفاده از راه‌های جایگزین معرفی شده، حتما با پزشک یا آرایشگر خود مشورت کنید.