SiteLogo

راهنمای جامع انتخاب مسواک مناسب برای دندان ها

کیمیا سلطانی 26 اسفند 1402
0 399
راهنمای جامع انتخاب مسواک مناسب برای دندان ها

عوامل مختلفی در حفظ بهداشت دهان و دندان تأثیر قابل توجهی دارند و استفاده از مسواک مناسب، تنها یکی از این عوامل است. با گسترش تنوع نوع‌ مسواک‌ها در بازار، انتخاب مسواک مناسب برای دندان ها، با توجه به نیازهای شخصی ممکن است چالش‌برانگیز باشد. از این رو تصمیم گرفتیم مقاله را به این موضوع اختصاص دهیم. در این مقاله از مجله زیبایی فروشگاه سوراو، ما شما را راهنمایی خواهیم کرد تا بتوانید مسواک مناسبی را برای دندان‌های خود انتخاب کنید.

معرفی انواع مسواک

شناخت انواع مسواک برای انتخاب مسواک مناسب ضروری است

امروزه، در بازار انواع مختلفی از مسواک‌ها وجود دارد که هر یک دارای ویژگی‌ها و خصوصیان منحصر به فرد خود می‌باشند. بنابراین، برای اینکه بتوانید مسواک مناسب دندان‌های خود را پیدا کنید، لازم است انواع مسواک را بشناسید.

رایج ترین انواع مسواک

نوع مسواک مناسب برای ویژگی‌های مسواک
مسواک‌های نرم افرادی که دندان‌ها و لثه‌های حساسی دارند این نوع مسواک‌ها دارای پرز بسیار نرم هستند و از این رو ضربه و فشار کمتری به دندان ها وارد می‌کنند.
مسواک‌های متوسط تمامی افراد این نوع مسواک‌ها دارای پرزهایی با سختی درجه متوسط هستند و به خوبی با حذف رسوبات، لک‌ها و... از سطح دندان، باعث تمیزی آن‌ها می‌شوند.
مسواک‌های سفت افرادی که دندان‌های سالم و قوی دارند. این نوع مسواک‌ها دارای پرزهایی سفت و مقاوم هستند و به همین دلیل در مقایسه با سایر مسواک‌ها دندان‌ها را عمقی‌تر تمیز می‌کنند و همچنین باعث از بین رفتن پلاک‌ها و رسوبات مقاوم‌تر می‌شوند.
مسواک‌های برقی تمامی افراد این نوع مسواک‌ها دارای سری قابل تعویض و تکنولوژِ‌های پیشرفته هستند و با برق کار می‌کنند. این مسواک‌ها به طور خودکار، دندان‌ها را بهتر از مسواک‌های دستی تمیز می‌کنند.
مسواک‌های سفید کننده (Whitening) افرادی که به دنبال سفیدکردن دندان‌های خود هستند. این نوع مسواک‌ها علاوه بر تمیز کردن دندان‌ها به بهبود رنگ دندان‌ها و درخشان‌تر شدن آن‌ها کمک می‌کنند.
مسواک‌های ضد حساسیت افرادی که دندان‌ها و لثه‌های بسیار حساسی دارند. این نوع مسواک‌ها به واسطه متریال و ویژگی‌های خاصی که دارند، موجب کاهش حساسیت دندان‌ها و لثه‌ها می‌شوند. همچنین به تمیز کردن بدون تحریک بیشتر دندان‌ها کمک می کنند.

حال که انواع مسواک‌ها را می‌شناسید، با توجه به وضعیت دندان‌ها و لثه‌هایتان، تقریبا می‌دانید کدام نوع مسواک برای شما مناسب است. اما لازم است بدانید برای انتخاب مسواک مناسب، تنها شناخت نوع مسواک و دانستن وضعیت دندان‌ها و لثه‌هایتان کافی نیست و عوامل مختلفی وجود دارد که در انتخاب بهترین مسواک برای دندان هایتان، باید به آن‌ها دقت کنید.

عوامل مهم در انتخاب مسواک مناسب برای دندان ها

این عوامل عبارتند از:

1. نوع مو یا پرز:

یکی از عوامل مهم در انتخاب مسواک مناسب، نوع مو یا پرز آن است. موهای مسواک معمولاً به سه دسته‌ی مسواک نرم، متوسط و سفت تقسیم می‌شوند که در بخش قبلی با آن‌ها آشنا شدید.

2. سر مسواک:

سر مسواک نیز اهمیت زیادی در انتخاب آن دارد. سرهای مسواک معمولی که برای تمیز کردن عمومی دندان‌ها استفاده می‌شوند، راحتی و عملکرد مطلوبی را فراهم می‌کنند. علاوه بر آن‌ها سرهای تمیزکننده با ویژگی‌های خاصی برای حذف رسوبات و لک‌های سطحی دندان‌ها طراحی شده‌اند. همچنین، سرهای ضد حساسیت می‌توانند برای افرادی که دندان‌های حساسی دارند، مناسب باشند.

برای انتخاب مسواک مناسب برای دندان‌های خود باید به اندازه سر مسواک نیز توجه فرمایید. عموما مسواک‌هایی با طول 2.5 سانتی متر در عرض حدود 1 سانتی‌متر برای بزرگسالان انتخاب مناسبی هستند.

3. دسته مسواک:

دسته مسواک نیز باید به شکلی مناسب در دست شما قرار بگیرد و قابلیت استفاده آسان را فراهم کند. اندازه و شکل دسته مسواک باید با دست شما سازگاری داشته باشد تا بتوانید به راحتی و کاملاً کنترل شده دندان‌های خود را تمیز کنید.

4. تکنولوژی برق:

اگر به بهره‌وری بیشتری از فعالیت‌های بهداشتی دهان علاقه‌مند هستید، می‌توانید به استفاده از مسواک برقی فکر کنید.

5. تاریخ انقضا:

بررسی تاریخ انقضای مسواک نیز بسیار مهم است. مسواک‌های قدیمی و منقضی شده قادر به تمیزی کامل دندان‌ها نیستند. بنابراین، به منظور بهره‌وری بهتر و بهداشتی‌تر، حتماً تاریخ انقضای مسواک را بررسی کرده و مسواک مناسبی که در مرحله بهترین کارایی خود قرار دارد، انتخاب کنید.

6. مارک (عاملی مهم در انتخاب مسواک):

مسواک وسیله‌ای بهداشتی است، از این رو هنگام انتخاب آن باید مسواکی را انتخاب نمایید که تحت آزمایشات دقیق کنترل کیفیت از نظر بهداشت و ایمنی قرار گرفته است. به همین دلیل بسیاری از متخصصان دهان و دندان توصیه می‌کنند، مسواک ایده آل خود را از برندی معتبر خریداری کنید.

برای انتخاب مسواک مناسب به نیازهای دندان‌هایتان توجه کنید!

انتخاب مسواک مناسب با توجه به نوع دندان ها

نیازهای دندان هایتان مهم‌ترین عامل تعیین کننده در مسواک مناسب برای شما هستند.

اول از همه لازم است توجه داشته باشید که معیارهای انتخاب مسواک برای بزرگسالان و کودکان شاید یکسان باشد، اما ویژگی‌های مسواک مناسب کودکان و بزرگسالان با یکدیگر متفاوت است.

همچنین اگر دندان‌هایتان را ارتودنسی کرده‌اید، تنها باید از مسواک های طراحی شده برای دندان‌های ارتودنسی که v شکل هستند، استفاده نمایید.

علاوه بر ارتودنسی انجام کارهای دیگری مانند ایمپلنت، بریج، لمینت و… در انتخاب مسواک مناسب دندان‌های شما تاثیر دارد.

به همین دلیل توصیه می‌شود در این موارد حتما از دندانپزشک خود در خصوص انتخاب مسواک مناسب، مشورت بگیرید.

سوال مشترک همه افراد برای انتخاب مسواک مناسب: مسواک دستی یا برقی؟

انتخاب مسواک دستی یا مسواک برقی؟

یکی از سوالاتی که ذهن اغلب افراد را هنگام انتخاب مسواک مناسب برای دندان‌ هایشان مشغول می‌کند این است که مسواک دستی انتخاب کنند یا مسواک برقی؟

طبق مطالعات انجام شده، در صورتی که مسواک زدن اصولی انجام شود، تفاوتی بین این دو نوع مسواک نیست و فرقی نمی‌کند که از کدام یک استفاده کنید. اما با درک تفاوت‌های این دو مدل مسواک، بهتر و راحت‌تر می‌توانید مسواک مناسب خود را انتخاب نمایید.

تفاوت مسواک دستی و برقی

مقایسه مسواک دستی و مسواک برقی
اثر بخشی هر دو نوع این مسواک‌ها قابلیت یکسانی در از بین بردن پلاک‌ها، باکتری‌ها و... دارند. البته به شرط آنکه اصولی مسواک بزنید.
ایمنی تمامی مسواک‌ها زمانی که وارد بازار می‌شوند، به این معنی است که تحت آزمایشات ایمنی گوناگونی قرار گرفتند اما شرایط بدنی شما در خصوص اینکه آیا این مسواک برای شما ایمن است یا خیر، اهمیت بسیاری دارد. به طور مثال: مسواک برقی به دلیل افزایش مقدار باکتری در جریان خون، برای افرادی که سیستم ایمنی طبیعی و قلب سالم ندارند، ایمن نیست.
هزینه به طور کلی مسواک برقی و سری‌های آن قیمت بیش‌تری نسبت به مسواک دستی دارند.

آیا انتخاب مسواک با پرز طبیعی، برای دندان‌ها انتخاب مناسبی است؟

امروزه انواع مختلفی از مسواک‌های دارای الیاف طبیعی در بازار وجود دارد که برخی از معروف‌ترین آن‌ها، مسواک‌های بامبو و مسواک‌هایی با ریشه درخت آراک هستند.

لازم است بدانید در حال حاضر تحقیقات بسیار کمی در خصوص این مدل مسواک‌ها انجام شده است و اطلاعات کاملی در خصوص مضر بودن یا خوب بودن آن‌ها وجود ندارد.

به طور کلی دندانپزشکان، توصیه می‌کنند از مسواک‌هایی با پرز نایلونی استفاده کنید. چرا که مسواک‌های طبیعی عمر کوتاه‌تری نسبت به مسواک‌های طبیعی دارند و ایمن‌تر هستند.

سخن پایانی

بعد از انتخاب مسواک مناسب دندان ‌هایتان و خرید آن، توجه داشته باشید که نهایت تا 3 الی 4 ماه دیگر باید مسواک جدیدی بگیرید، حتی اگر آن مسواک خراب نشده باشد و کارایی خود را حفظ کرده باشد. چرا که هر مسواک پس از حداکثر 200 بار استفاده، عمر مفیدش به پایان می‌رسد.

علاوه بر این، اگر دچار عفونت یا سرماخوردگی شدید نیز پس از بهبود باید مسواک دیگری را جایگزین مسواک خود کنید تا از عدم انتقال بیماری‌ و عفونت، مطمئن باشید.

ارسال دیدگاه

مقالات مرتبط

سوالات متداول

1. چگونه باید نخ دندان را به درستی استفاده کرد؟
2. در روز چقدر باید از نخ دندان استفاده کرد؟
3. آیا می‌توان از نخ دندان برای پاکسازی دندان‌های عقل استفاده کرد؟
4. چگونه باید از نخ دندان نگهداری کرد؟
5. آیا نخ دندان مناسب برای کودکان هم موجود است؟