SiteLogo

تفاوت بین ژل شستشو و فوم شستشو چیست؟

کیمیا سلطانی 24 اسفند 1402
0 3610
تفاوت بین ژل شستشو و فوم شستشو چیست؟

وقتی می‌خواهیم یک شوینده مخصوص برای شستشوی روزانه پوستمان بخریم، به احتمال زیاد در بین انواع زیاد شوینده‌هایی که توسط برندهای متعدد و در فرم‌های مختلف ساخته شده‌اند، سردرگم می‌شویم. ژل‌ و فوم‌ شستشو، شوینده‌های کرمی، صابون‌ها و پن‌ها رایج‌‌ترین محصولات موجود در بازار برای شستشوی پوست صورت هستند. اما اغلب از مزایا و معایب هر یک از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم و برای انتخاب، دچار شک و تردید می‌شویم. پس قبل از هر انتخابی باید هر یک را بشناسیم و تفاوت‌هایشان را درک کنیم. از آنجایی که ژل و فوم شستشو، از جمله پرطرفدارترین محصولات شستشو صورت هستند، تصمیم گرفتیم مطلبی را به بررسی تفاوت ژل شستشو و فوم شستشو اختصاص دهیم.

در نتیجه با مطالعه این مطلب از مجله زیبایی فروشگاه اینترنتی سوراو، به خوبی با این دو محصول آشنا خواهید شد. همچنین تشخیص خواهید داد که کدام یک برای شما مناسب‌تر هستند.

اهمیت پاکسازی پوست با شوینده‌های فومی و ژلی

اهمیت پاکسازی پوست با شوینده‌های فومی و ژلی

شستشو یا تمیزکردن سطح پوست از آلودگی، باقی مانده مواد آرایشی، سلول‌های مرده و چربی و ذرات آلودگی نشسته بر روی پوست، مهم‌ترین لازمه‌ی مراقبت از پوست است. در مراحل روتین پوستی برای داشتن پوستی سالم‌تر و شاداب‌تر، توصیه می‌شود که روزی دو مرتبه صبح‌ها بعد از بیداری و شب‌ها قبل از خواب، پوست خود را با یک شوینده‌ی مناسب بشویید.

عدم شستشوی پوست با یک شوینده مناسب، باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه، جوش‌های چرکی، کدرشدن پوست، بسته‌شدن منافذ پوست با چربی و آلودگی و بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود. پس همیشه بعد از پاک‌کردن مواد آرایشی با محصولات مخصوص این کار، با استفاده از ماساژ شوینده‌های فومی و ژل‌های شستشو، پوست صورتتان را کاملا تمیز کنید.

علاوه‌بر درک تفاوت ژل شستشو و فوم شستشو، انتخاب پاک‌کننده‌ی موثر هم در این مورد بسیار اهمیت دارد. اگر پوست چرب یا بسیار چربی دارید، باید شوینده‌ی انتخابی شما قدرت بالایی در حذف چربی‌ها و متعادل‌سازی پوستتان داشته باشد. در حالی‌ که اگر پوستتان خشک یا حساس است، بهتر است از پاک‌کننده‌های ملایم و سبک‌تر استفاده کنید تا پوست صورتتان را تحریک و خشک‌تر نکند. فصلی از سال که در آن قرار دارید هم، عامل مهمی است که می‌تواند شما را در مورد شوینده‌ی مناسبی که باید استفاده کنید، راهنمایی کند. آب و هوای معتدل و نه چندان گرم، باعث می‌شود از شوینده‌های ملایم رضایت بیشتری داشته باشید و در فصلی خشک مثل زمستان، لازم است که شوینده شما پوستتان را خشک نکند.

در کنار قدرت پاک‌کنندگی، یک شوینده‌ی مناسب باید PH یا اسیدیته‌ی پوست شما را به‌خوبی تنظیم کند. در حالی‌ که مواد صابونی اسیدیته‌ی پوست را افزایش می‌دهند و حالتی قلیایی در پوست ایجاد می‌کنند که باعث خشکی، کم‌شدن سبوم طبیعی پوست و سریع‌تر شدن روند پیری پوست می‌شوند. پس استفاده از شوینده‌های فومی، ژلی، کرمی و پن‌ها به جای صابون‌ها توصیه می‌شود.

فوم شستشو چیست؟

برای اشاره به تفاوت ژل شستشو و فوم شستشو لازم است ابتدا هر یک را مختصرا معرفی کنیم. فوم‌های شوینده‌ی صورت انواع بسیار مختلفی دارند مانند محصولات برند کلینیک (Clinic)، برند نیتروژنا (Neutrogena) و… . اما همگی در نهایت حالتی کف‌آلود را بر روی پوست مرطوب صورت ایجاد می‌کنند. فوم‌های شستشو را از نظر کارایی و قدرت پاک کنندگی به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌کنیم.

فوم شستشو چیست

1- فوم‌های حاوی سولفات

در برخی از فوم‌های شستشو، از سورفاکتانت‌های سولفاته مانند سدیم لوریل سولفات (SLS) استفاده شده است که نوعی شوینده‌ی قوی محسوب شده و ممکن است پوست‌های خشک و حساس را دچار تحریک، قرمزی و سوزش کنند. اما این فوم‌ها برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه که نیاز به تمیزکردن عمقی پوست، خلاص شدن از شر چربی‌های اضافه (سبوم) و پاکسازی منافذ پوست از آلودگی دارند، انتخاب خوبی است و پوست این افراد را تمیز و تازه می‌کند.

اما اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که پوستتان در برابر SLS واکنش خوبی نشان نداده و تحریک، ملتهب و خشک می‌شود، از فوم‌هایی که حالت صابونی و سولفات‌دار دارند، دوری کنید. چون این مواد شوینده‌های خشن و قوی هستند که پوست شما را زبر، قرمز و کم آب کرده و چربی طبیعی پوستتان را حذف می‌کنند. پس تفاوت ژل شستشو و فوم شستشو حاوی سولفات علاوه‌بر بافت، در ميزان قدرت پاكسازي چربي آن‌ها است.

2- فوم‌های بدون سولفات

برخی دیگر از فوم‌های شوینده از سورفاکتانت‌های ملایم‌تری استفاده می‌کنند که با وجود ایجاد کف و فوم، از سفت و تحریک‌شدن پوست جلوگیری می‌کنند. این فوم‌های شستشو که اغلب فوم‌های پرطرفدار و پرفروش بازار را تشکیل می‌دهند، فاقد مواد صابونی بوده و پوستتان را خشک و ملتهب نخواهند کرد. بنابراین برای پوست خشک، حساس، مختلط و معمولی انتخاب بسیار مناسبی هستند.

شوینده‌های فومی بدون سولفات، دارای بافتی سبک هستند. این نوع شوینده‌ها قبل از بیرون آمدن از تیوب یا هر بسته‌بندی دیگر، به دو حالت کرمی و کف‌آلود هستند. حالت کرمی به گونه‌ای است که وقتی آن را بر روی پوست مرطوب ماساژ می‌دهیم، در مدت زمان کوتاهی با مخلوط شدن با آب، کف کرده و حالت فومی به خود می‌گیرد. شوینده‌های فومی معمولا پوستی نرم، مرطوب و لطیف بر روی صورت به جا می‌گذارند. تفاوت ژل شستشو و فوم شستشو با نداشتن سولفات، کمتر می‌شود.

امروزه فوم‌های شستشوی صورت توسط شرکت‌های متعدد در دنیا برای طیف گسترده‌ای از انواع مختلف پوست تولید می‌شوند. فوم‎‌ها اسیدیته‌ی پوست صورت را به حالت طبیعی (۶-۴٫۵) تنظیم می‌کنند تا در سلامت پوست اختلالی ایجاد نشود.

ژل شستشو چیست؟

ژل شستشو چیست

پاک کننده‌هایی با حالت ژلی، بافت کاملا متفاوتی نسبت به شوینده‌های فومی شکل دارند. ژل‌ها اساسا قوام و غلظت بیشتری نسبت به فوم‌های شوینده دارند و با مقادیر کمتری از آن نسبت به فوم، می‌توان پوست صورت را تمیز کرد.

اگر چه این شوینده‌ها اغلب فاقد سولفات هستند، اما به دلیل غلظت بالاتر و نیازی که به ماساژ بر روی پوست دارند، قدرت خوبی در تمیزکردن سطح پوست‌های چرب و مختلط دارند. حتی در برخی از آن‌ها از دانه‌های ریز اسکراب استفاده شده تا بتوانند تا حدودی پوست را لایه برداری کرده و عمیقا پاکسازی کنند.

صرف نظر از تفاوت ژل شستشو و فوم شستشو، شوینده‌های ژلی این تفکر اشتباه رایج در بین مردم را که فکر می‌کنند یک شوینده‌ی موثر و خوب برای پاکسازی پوست حتما باید کف زیادی تولید کند، از بین بردند. اغلب ژل‌ها می‌توانند بدون ایجاد کف زیاد، منافذ پوست را از چربی اضافی، باکتری‌های مولد آکنه و ذرات آلودگی به خوبی پاک کنند.

حتی برخی از آن‌ها خواص مفیدتری مانند ضد عفونی پوست، آبرسانی، روشن‌کنندگی و کنترل چربی پوست را نیز در بر دارند. برند‌های مختلف تولیدکننده محصولات مراقبت از پوست، انواع مختلف شوینده‌های ژلی را برای انواع مختلف پوست، از خشک و حساس گرفته تا پوست‌های چرب و مستعد جوش، تولید کرده‌اند.

نکته‌ی دیگر آنکه ژل‌های شستشو هم مانند فوم‌ها می‌توانند اسیدیته یا ph پوست صورت را به خوبی تنظیم کرده و از خشکی و تحریک پوست جلوگیری کنند.

تفاوت ژل شستشو و فوم شستشو در چیست؟

تفاوت ژل شستشو و فوم شستشو در چیست؟

با وجود اینکه هدف هر دو محصول، شستشوی پوست از آلودگی‌ها، ذرات معلق نشسته بر روی پوست و سبوم اضافی نشسته بر روی بافت پوست است، اما تفاوت‌هایی بین حالت و عملکرد فوم و ژل وجود دارد.

شوینده‌های فومی اغلب حالتی کف آلود داشته یا در تماس با آب و ماساژ بر روی پوست، سریعا به حالت فومی در می‌آیند. به همین دلیل، شستشوی پوست صورت با این محصول، سریع‌تر بوده و برای موقعیت‌هایی که فرصت کمی برای شستشو دارید (مانند مسافرت‌ها) مناسب‌تر هستند. اما برای استفاده از ژل، لازم است کمی حوصله‌ی بیشتر صرف کرده و محصول را به خوبی بر روی پوست، ماساژ دهید تا آلودگی و چربی را به خود جذب کند.

از طرفی چون ژل‌ها مدت زمان بیشتری روی پوست مانده و با استفاده از براش‌های مخصوص یا انگشتان دست ماساژ داده می‌شوند، امکان اینکه پوست را با ترکیبات موثر موجود در خود تغذیه و درمان کنند، بیشتر است. این امر به خصوص برای پوست‌های کدر (جهت روشن و شفاف کردن پوست) و پوست‌های چرب ( خواص ضد جوش و ضد باکتری) اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ماساژ کمک می‌کند مواد موجود در شوینده‌ها به لایه‌های زیرین پوست نیز نفوذ کنند.

یک نمونه دیگر از تفاوت ژل شستشو و فوم شستشو این است که فوم‌ها اغلب سبک‌تر بوده و استفاده از آن‌ها بر روی پوست، ایجاد سنگینی و تحریک نخواهد کرد. در برابر فوم، ژل‌ها بافت غلیظ‌تری دارند که باعث می‌شود مقدار کمتری از آن مصرف شود و محصولی به صرفه‌تر از فوم به نظر بیاید.

خلاصه‌ای از تفاوت های ژل شستشو و فوم شستشو

ژل شستشو فوم شستشو
مواد تشکیل‌دهنده: اغلب حاوی مواد مرطوب‌کننده و آبرسانی مانند عصاره‌های گیاهی و ویتامین‌ها است. این مواد باعث نرمی و لطافت پوست می‌شوند. این محصول دارای ترکیبی از مواد تشکیل‌دهنده فومی می‌باشد که به طور عمیق کثیفی‌ها و آلودگی‌های پوست را تمیز می‌کند.
میزان تمیز کردن: به طور عمیق در پوست نفوذ کرده و آلودگی‌ها را از پوست جدا می‌کند. برای پوست‌های چرب و مختلط مناسب است. به خوبی سطح پوست را تمیز می‌کند و به ویژه برای پوست‌های خشک مناسب است.
مناسب برای پوست‌های: به دلیل ویژگی‌های آبرسانی، برای پوست‌های خشک و حساس مناسب است. برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه توصیه می‌شود.
احساس پس از استفاده: پس از استفاده احساس تازگی و نرمی در پوست ایجاد می‌کند. پس از استفاده احساس تمیزی و خنکی در پوست را به همراه دارد.

برای تهیه شوینده صورت مخصوص پوستم، ژل بخرم یا فوم؟

ژل شستشو و فوم شستشو

همه چیز به نوع پوست شما بستگی دارد. اگر پوستی چرب یا بسیار براق دارید که می‌خواهید چربی آن را کنترل کرده و کمتر به جوش‌های سرسیاه و سرسفید گرفتار شوید، یک ژل شوینده پوست چرب محصول بهتری برای شما خواهد بود. چون وقتی این محصول غلیظ و غنی را با حوصله بر روی پوست ماساژ می‌دهید، می‌تواند به خوبی به لایه‌های پوست نفوذ کرده و چربی و آلودگی‌ها را کاملا پاک کند.

حتی برخی از ژل‌های شستشو مجهز به دانه‌های اسکراب بوده و به همین دلیل می‌توانند با یک لایه برداری ملایم و خفیف، پوست را روشن و تازه کنند. به نظر می‌آید که ژل ها با وجود مدت بیشتری که روی پوست ماساژ داده می‌شوند، قدرت بیشتری در نفوذ به پوست و پاکسازی منافذ آن از آلودگی‌ها و سبوم مازادی که منافذ را مسدود کرده، دارند.

برای پوست‌های خشک و حساس، شوینده‌های فوم بدون سولفات و فاقد مواد صابونی، بهترین گزینه هستند. چرا که فوم‌ها بافتی بسیار سبک و نرم داشته، نیاز به ماساژ زیادی بر روی پوست ندارند و خیلی سریع سطح پوست را تمیز می‌کنند. به‌علاوه، فوم‌های مخصوص این پوست‌ها اغلب بدون پارابن، عاری از عطر و رایحه‌های حساسیت‌زا و فاقد ترکیبات خشک کننده‌ی پوست هستند. این موضوع باعث می‌شود محصولی ایده آل را برای پوست‌های خشک و حساس بسازند.

یک پوست معمولی و مختلط می‌تواند از دو شوینده‌ی فوم و ژل بهره‌مند شود و بهتر است هر دو محصول را امتحان کرده و محصولی را که سازگاری بهتری با پوستش دارد، انتخاب کند. با دانستن این نکات از تفاوت ژل شستشو و فوم شستشو می‌توانی تصمیم بهتری در انتخاب آن‌ها داشته باشید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش خود را کرده‌ایم تا بتوانیم به خوبی شما را با تفاوت های ژل شستشو و فوم شستشو آشنا کنیم. حال دیگر تفاوت‌های این دو شوینده صورت را به خوبی می‌دانید. این یعنی با توجه به موارد ذکر شده در بخش قبلی می‌توانید، تصمیم بگیرید که کدام نوع شوینده صورت برای شما مناسب است.

فراموش نکنید که در انتخاب بین ژل شستشو و فوم شستشو صورت، حتما باید به نوع پوست خود توجه کنید. همچنین، توجه به مواد تشکیل‌دهنده، تست قبل از استفاده و سازگاری با محصولات دیگر، از مراحل مهم در انتخاب صحیح شوینده مناسب پوست می‌باشد.

اگر تمایل به خرید شوینده مناسب برای پوستتان دارید، بر روی لینک‌های زیر کلیک فرمایید:

مشاهده و خرید انواع ژل شستشوی صورت

https://suraw.com/product-category/skin-pro/face-wash/gel-skin-wash/

مشاهده و خرید انواع فوم شستشوی صورت

https://suraw.com/product-category/skin-pro/face-wash/washing-foam/

 

سوالات متداول

1. آیا می‌توان از کرم ترمیم کننده بر روی زخم باز استفاده کرد؟