SiteLogo

اسکین کر پوست کیست و چگونه می‌توان یک اسکین کر تراپیست شد؟

کیمیا سلطانی 06 آبان 1402
1 14706
اسکین کر پوست کیست و چگونه می‌توان یک اسکین کر تراپیست شد؟

اسکین کر به چه معنا است؟

برای آن‌که دقیق‌تر موضوع اسکین کر برای ما روشن شود، ابتدا به سراغ معنی لغوی آن می‌رویم. این واژه یک واژه انگلیسی (skin care) و به‌معنای مراقبت و محافظت از پوست است.

لزوم مراقبت از پوست- اسکین کر

هر اقدامی که شما در این جهت انجام دهید یک برنامه اسکین کر پوست محسوب می‌شود. از جمله اقداماتی که می‌توانید در منزل برای محافظت از پوست خود انجام دهید می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تمیز کردن پوست با استفاده از شوینده‌های مناسب
  • لایه‌برداری از پوست با استفاده از اسکراب
  • آبرسانی به پوست با استفاده از سرم‌های مغذی
  • تغذیه مناسب
  • نوشیدن آب کافی
  • استفاده از ضدآفتاب با spf مناسب
  • مصرف کرم و سرم مخصوص دور چشم
  • و…

اما گاهی اوقات این اقدامات برای پوست کافی نیست و افراد تمایل دارند به‌صورت حرفه‌ای تر به پوست خود رسیدگی کنند. در اینجا اصطلاح اسکین کر (پاکسازی تخصصی پوست) مطرح می‌شود.

شغل اسکین کر چیست؟

انجام اسکین کر تخصصی، توسط تراپیست مجرب، در مراکز معتبر و توسط تجهیزات و دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود.  این فعالیت شامل تکنیک‌ها و روش‌های مختلف است. همه افراد بدون در نظر گرفتن جنسیت می‌توانند از خدمات متناسب با نیاز پوست خود استفاده کنند. اسکین کر امروزه یک شاخه بسیار بزرگ و شناخته‌شده در همه جهان است و سالیانه میزان گردش مالی بالایی دارد. انواع خدمات تخصصی مراقبت از پوست، توسط اسکین کر تراپیست و زیر نظر پزشک انجام می‌گیرد تا سلامت افراد به خطر نیافتد.

 

اسکین کر پوست کیست؟ آشنایی با شغل اسکین کر

اقداماتی که در اسکین کر جهت بهبود کیفیت پوست انجام می‌شود، برای همه انواع پوست مفید است. خصوصا افرادی که زیاد از کرم‌ها و مواد آرایشی استفاده می‌کنند و منافذ پوست آن‌ها بسته است. به‌علاوه تعداد زیادی از مردم پوست حساس دارند و یا دچار آسیب‌های پوستی نظیر پسوریازیس هستند. این اشخاص می‌توانند با روش‌های موجود به افزایش سلامتی پوست خود کمک کنند. جالب است بدانید که بیشتر مواد موثر در کاهش پیری، برای اولین بار در صنعت اسکین کر پوست به‌کار رفت.

تفاوت اسکین کر و بیوتی تراپیست چیست؟
تفاوت اسکین کر و بیوتی تراپیست چیست؟
امروزه، مراقبت از پوست و حفظ زیبایی آن، یکی از اولویت‌های اساسی زندگی ما است و این موضوع باعث شده تا هر روز با محصولات و روش‌های جدیدی برای مراقبت از پوست و بهبود ظاهر خود مواجه شویم. اسکین کر و بیوتی تراپیست، دو تا از چندین متخصصانی هستند که در این

انواع روش‌های اسکین کر کدام است؟

همان‌طور که گفته‌شد، اسکین کر شامل روش‌های مختلفی است. این روش‌ها معمولا بدون درد یا با سوزش بسیار کم همراه است. در اینجا به چند نمونه از معروف‌ترین روش‌های اسکین کر مراقبت از پوست اشاره می‌کنیم:

  • هیدرودرمی
  • ماساژ
  • پاکسازی
  • مزوتراپی
  • میکرونیدلینگ
  • کلاژن درمانی
  • خاویار درمانی
  • سنگ داغ(Hot Stone)

1- اسکین کر به روش هیدرودرمی

کاهش آب در بافت پوست باعث کاهش شادابی، کدر شدن و بروز خطوط ریز ناشی از کم‌ آبی است. آبرسانی پوست به روش هیدرودرمی یکی از اقدامات پاکسازی تخصصی پوست بوده که به‌وسیله دستگاه هیدرودرم انجام می‌شود. این روش نام‌های دیگری مثل هیدرودرم آبریژن، میکرودرم آبریژن، فیوژن صورت و آکوآدرم آبریژ دارد. برای این منظور، اسکین تراپیست ابتدا سلول‌های مرده را از سطح پوست حذف می‌کند. سپس آن را کاملا تمیز کرده و در پایان هیالورونیک‌اسید را از طریق روزنه‌ها به زیر پوست می‌فرستد. هیدرورمی پوست یکی از محبوب‌ترین روش‌های اسکین کر در ایران است. این کار باعث کاهش خطوط ریز، رفع لکه و جوش‌های سرسیاه، سفت‌شدن، جوان‌سازی پوست و غیره می‌شود.

هیدرودرمی یکی از درمان هایی که توسط اسکین کر انجام می شود

2- ماساژ صورت

به‌طور کلی ماساژ پوست، باعث خونرسانی و اکسیژن‌رسانی بیشتر و افزایش سلامتی آن می‌شود. اسکین کر تراپیست با ماساژ اصولی همراه با مدیتیشن، سلول‌های پوست را تحریک و به دفع مواد زائد آن کمک می‌کند.

8 مزیت غیر قابل انکار ماساژ برای پوست
8 مزیت غیر قابل انکار ماساژ برای پوست
پوست، نقش بسیار مهمی در جذابیت و سلامتی ما ایفا می‌کند. در طی روز ممکن است پوست در معرض تنش‌های روزمره، آلودگی هوا، فشارهای روحی و روانی و…، قرار بگیرد و برای حفظ زیبایی و سلامتش به نیازهای خاص خود دچار شود. در چنین شرایطی، ماساژ به عنوان یک رو

ماساژ صورت که توسط اسکین کر تراپیست انجام می شود

3-  پاکسازی پوست

یکی از اقدامات مهم برای اسکین کر پوست، انجام موثر و صحیح پاکسازی است. پاکسازی تخصصی، آلودگی‌های سطحی و جوش‌های سرسیاه و سرسفید را به‌شکل بسیار موثر خارج می‌کند. به‌ این ترتیب پوست شاداب‌تر می‌شود و در مراحل بعدی اسکین کر، مواد مفید پوست بهتر جذب آن می‌شود.

4- اسکین‌ کر به روش مزوتراپی

مزوتراپی در واقع یک روش درمانی به شکل موضعی و یک تزریق بدون درد است. در این روش، برای رفع مشکلات مختلف پوست، مواد مورد نیاز در دسترس آن قرار می گیرد. اسکین تراپیست انواع ویتامین، مواد مغذی، عناصر معدنی و حتی ترکیبات دارویی را به لایه میانی پوست یا همان مزودرم تزریق می‌کنند. این کار در اسکین کر توسط سوزن‌های بسیار نازک و کوتاه انجام می‌شود. روش مزوتراپی موثرترین روش برای جبران کمبودهای پوست و جلوگیری از ریزش مو محسوب می‌شود.

اسکین کر به روش مزوتراپی

 

5- روش میکرونیدلینگ

میکرونیدل به سوزن‌های بسیار کوچک گفته می‌شود و میکرونیدلینگ، روشی برای جوان‌سازی و بهبود جراحت‌های پوستی است. ابتدا سرم‌های مغذی برای ترمیم پوست روی آن زده می‌شود. سپس تراپیست با انجام میکرونیدلینگ، زخم‌های بسیار ریز در سطح پوست ایجاد می‌کند. با ایجاد روزنه و زخم، پوست ضمن تحریک کلاژن‌سازی، امکان جذب مواد موثر برای ترمیم خود را نیز پیدا می‌کند.

 این کار به دو شیوه دستی با استفاده از «درمارولر» و یا به‌وسیله دستگاه انجام می‌شود. میکرونیدلینگ یکی از معروف‌ترین روش‌های اسکین کر مراقبت از پوست است. این روش برای رفع چین و چروک، جوانسازی پوست، درمان جای جوش، آکنه، جای زخم، اسکار و همین‌طور کاهش ترک‌های چاقی-لاغری کاربرد دارد.

میکرونیدلینگ در اسکین کر پوست

 

6- کلاژن درمانی

کلاژن یکی از اجزای مهم پوست و افزایش آن از اهداف درمان‌های اسکین کر است.  کلاژن در استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست نقش مهمی دارد ولی با گذشت زمان و پیری پوست از میزان آن کاسته می‌شود. اما کلاژن تراپی به چه معنا است و چگونه انجام می‌شود؟ در این روش، کلاژن طبیعی با استفاده از سوزن‌های ریز توسط اسکین تراپیست به درون پوست تزریق می‌شود. کلاژن درمانی یکی از راه‌های بسیار موثر اما نسبتا پر هزینه است که باعث جوان‌سازی، رفع چین‌وچروک و سفت‌شدن پوست خواهدشد.

7- خاویار درمانی

خاویار دارای مواد مغذی فراوانی ازجمله پروتئین و اسیدهای چرب مفید است. خاویار تراپی یک روش تغذیه پوست و مو بوده که در مراکز skin care معتبر و لوکس انجام می‌شود. این روش به ترمیم و جوان‌سازی پوست و همین‌طور جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند.

8- سنگ داغ (Hot Stone)

استفاده از سنگ داغ در اسکین کر بسیار متداول است. برای این منظور، از سنگ‌های مختلف مثل سنگ‌های آتشفشانی، مرمر و سنگ سالت استفاده می‌شود. ماساژ با سنگ داغ باعث کاهش عمق چین و چروک‌ها و افزایش آرامش پوست می‌شود.

 

ماساژ سنگ داغ که توسط اسکین کر تراپیست انجام می شود

تشخیص این که شما به کدام روش نیاز دارید، یکی از اصلی‌ترین کارها است که حتما در یک مرکز معتبر زیبایی باید ارائه ‌شود. روش مناسب تا حد زیادی به نوع پوست و مشکلات آن بستگی دارد. یک متخصص، پوست را به‌خوبی بررسی  می‌کند و سپس اقدامات لازم برای اسکین کر (پاکسازی تخصصی پوست) را به شما ارائه می‌دهد.

چگونه می‌توان یک اسکین کر تراپیست شد؟

شخصی که اقدامات و روش‌های مراقبت از پوست گفته‌شده را انجام می‌دهد،ب اید دوره‌های مربوطه را گذرانده باشد و اقدامات لازم را زیر نظر پزشک انجام دهد. فراموش نکنید یک شخص غیر متخصص و فاقد مدرک اسکین کر، نه‌تنها باعث بهبود پوست شما نمی‌شود بلکه ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به آن وارد کند.

چگونه می‌توان یک اسکین کر تراپیست شد؟

دوره‌های مربوط به اسکین کر، توسط مراکز مختلفی مانند فنی و حرفه ای و همین‌طور مراکز خصوصی برگزار می‌شود. سرفصل‌ها و آموزش‌ این دوره‌ها متفاوت است. طبیعتا اعتبار مدرکی که پس از آن به شما داده می‌شود نیز با یکدیگر تفاوت دارد. به‌همین دلیل لازم است تا قبل از شرکت در دوره‌ها حتما در مورد این دو موضوع تحقیق کنید و از اعتبار و آموزش‌های مجموعه مطمئن شوید.

 

مراحل تبدیل شدن به یک اسکین کر حرفه ای

1- تحصیلات اولیه

ابتدا باید شروع به تحصیل در رشته‌های مرتبط با علوم پوست کنید. در این مرحله، شما با اصول و مبانی علمی مراقبت از پوست آشنا می‌شوید و مهارت‌های پایه‌ای خود را در این زمینه تقویت می‌کنید. (می‌توانید این آموزش‌ها را در آموزشگاه‌های آزاد نیز پشت سر بگذارید.)

2-تحصیلات تخصصی

پس از اتمام تحصیلات اولیه، می‌توانید به تحصیلات تخصصی در زمینه مراقبت از پوست بپردازید. این می‌تواند شامل دریافت مدارک و گواهی‌های مرتبط با روش‌های مراقبت از پوستی، تکنیک‌های مختلف و یادگیری نحوه استفاده از محصولات مراقبتی باشد. ممکن است بخشی از تحصیلات تخصصی شامل کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی و آموزش عملی باشد.

3- کسب تجربه کاری

پس از اتمام تحصیلات، باید به دنبال کسب تجربه کاری در حوزه مراقبت از پوست باشید. می‌توانید به عنوان دستیار در کلینیک‌ها، مراکز زیبایی و آرایشگاه‌ها یا به عنوان مشاور مراقبت از پوست فعالیت کنید. این تجربه کاری به شما امکان می‌دهد تا مهارت‌های خود را در مراقبت پوست تعمیق دهید و با تمام جوانب این حرفه آشنا شوید.

4- به‌روزرسانی دانش

مراقبت از پوست یک حوزه پویا است که همواره در حال تحول است. اگر می‌خواهید جز حرفه‌ای های این رشته باشید، باید دانش خود را با به‌روزرسانی مطالب علمی و فناوری‌های جدید مرتبط با مراقبت از پوست، به‌روز کنید. به این منظور، می‌توانید در کنفرانس‌ها، سمینارها و دوره‌های آموزشی مشارکت کنید.

5- حرفه‌ای شدن

برای تبدیل شدن به یک اسکین کر حرفه‌ای، باید از حرفه‌ای بودن و اخلاق حرفه‌ای پیروی کنید. یعنی از نظم، دقت، احترام به حریم خصوصی مشتریان و پیروی از استانداردهای بهداشتی و ایمنی برخوردار باشید.

 

 

آیا داشتن مدرک اسکین کر به‌تنهایی کافی است؟

باتوجه به اینکه انجام خدمات مربوط به مراقبت از پوست درآمد نسبتا خوبی دارد، افراد زیادی تمایل به حضور در این شغل دارند. اما فراموش نکنید که داشتن گواهی دوره اسکین کر به چه معنا است. مدرک صرفا به منزله مهارت شخص و نه به‌معنای مجوز فعالیت است. این گواهی نشان می‌دهد که فرد برای انجام اقدامات در یک حوزه از Skin care آگاهی لازم دارد. بنابراین می‌تواند زیر نظر یک پزشک عمومی یا پزشک متخصص در یک مرکز اختصاصی فعالیت کند.

سخن پایانی

رسیدگی به پوست تاثیر زیادی در جوان‌ و زیباترشدن ما دارد. علاوه‌بر محافظت‌های همیشگی از پوست، گاهی می‌توان از روش‌های پاکسازی تخصصی پوست استفاده کرد. این تکنیک‌ها شامل پاکسازی، آبرسانی، میکرونیدلینگ، مزوتراپی، ماساژ و غیره است که بسته به نیاز خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اسکین کر تاثیر بسیار بالایی بر شادابی، ترمیم و بهبود کیفیت پوست دارد و حتما باید توسط تراپیست متخصص و دارای مدرک انجام بگیرد. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

از بهترین محصولات کابین و هوم کر می توان به برند استوری درم کره ای اشاره کرد که فروشگاه سوراو نمایندگی رسمی آن را دارد.

برای مشاهده لیست محصولات این برند و لاین های آن، روی لینک ذیل کلیک کنید.

استوری درم - Storyderm

 

برای مشاهده محصولات کره ای در اینستاگرام  و مشاوره در جهت اسکین کر شدن می توانید به پیج اینستاگرام استوری درم ایران مراجعه کنید. لینک ذیل را کلیک کنید.

پیج اینستاگرام استوری درم کره ای

 

 

ثبت نام اسکین کر در سایت سوراو

کلیک کنید