SiteLogo

نیاسینامید چیست و فواید نیاسینامید(ویتامین B3) برای پوست + محصولات

کیمیا سلطانی 23 اسفند 1402
0 8693
نیاسینامید چیست و خواص نیاسینامید برای پوست +لیست محصولات

ویتامینB3 یکی از انواع ویتامین‌های محلول در آب و از جمله مواد مغذی مورد نیاز برای بدن است. این ویتامین مانند سایر ویتامین‌ها، دارای ساختارهای شیمیایی و اشکال کوفاکتوری مختلف است. نیاسینامید که با نام «نیکوتین‌ آمید» نیز شناخته می‌شود، فرم آمیدی از ویتامین B3 است و در گوشت، ماهی، شیر، تخم مرغ، سبزیجات و غلات وجود دارد. کمبود ویتامینB3 می‌تواند منجر به اختلال در پوست، کلیه و مغز شود. با مصرف فرم نیاسینامید آن می‌توان از کمبود این ویتامین جلوگیری کرد.

اما هنگامی که صحبت از سلامت عمومی پوست می‌شود، نمی‌توان نقش این ماده را نادیده گرفت. نیاسینامید در بهبود برخی از بیماری‌های پوستی، از جمله آکنه و اگزما موثر عمل می‌کند. به‌همین دلیل برای مصرف موضعی در محصولات مراقبت از پوست و به‌خصوص در سرم‌‌ها یافت می‌شود.

 

نیاسینامید چیست؟

نیاسینامید یا ویتامین B3 یکی از اعضای خانواده ویتامین B است و به عنوان نیکوتینامید نیز شناخته می‌شود. این ترکیب آب‌ در محلول، جزء مجموعه ویتامین‌های B محسوب می‌شود و در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود.

نیاسینامید در چه خوارکی هایی یافت می شود؟

شیر، تخم مرغ، موز، عسل، غلات، حبوبات، سبزیجات سبز، سیب زمینی، آووکادو، بادام زمینی، کشمش، سویا، برنج قهوه ای، ماهی، جگر، گوشت گاو و بوقلمون سر شار از نیاسینامید هستند.

اهمیت نیاسینامید برای درمان مشکلات پوستی

  • کنترل چربی اضافی پوست
  • جلوگیری از ایجاد آکنه
  • درمان انواع جوش
  • کوچک کننده منافذ باز
  • درمان لک های تیره
  • روشن کننده و رفع تیرگی
  • رفع چین و چروک ها
  • آبرسان و رطوبت رسان
  • ضدالتهاب و حساسیت
  • تسکین دهنده و آرامش‌ بخش
  • کاهش قرمزی پوست
  • پیشگیری از سرطان پوست
  • محافظت در برابر نور خورشید
  • ترمیم سد دفاعی آسب دیده

امروزه برندها متنوعی در محصولات مراقبتی پوستی خود از نیاسینامید استفاده می کنند. این محصولات به صورت تونر، سرم ، کرمو … هستند.

بهترین محصول برای درمان جوش ، لک و منافذ

سرم های نیاسینامید به کنترل چربی پوست، جلوگیری از ایجاد جوش و به درمان جوش کمک می کنند. همچنین برای درمان جای جوش که به صورت لک شده است نیز موثر است. این سرم ها با کنترل چربی اضافی پوست به کوچک شدن منافذ باز پوستی نیز کمک می کنند.

چرا بعد استفاده از سرم نیاسینامید جوش میزنم؟

اگر برای اولین بار است که این سرم را وارد روتین تان می کنید به احتمال خیلی زیاد برون ریزی خواهید داشت. علت این برون ریزی جوش های زیر پوستی هستند. جوش های زیر پوستی جز سخت ترین و مقاوم ترین نوع آکنه هستند که درمان آن زمان بر است و نیاز به صبر دارد. تنها راه درمان این جوش ها این اسست که روی سطح پوست بیایند و بعد درمان شوند. بخاطر همین بعد از استفاده از سرم نیاسینامید، جوش ها روی سطح پوست می آیند و به صورت جوش فعال می شوند و بعد با ادامه محصول، جوش ها درمان می شوند.

باور غلط

برخی از افراد بعد از برون ریزی، فکر می کنند این محصول با پوستشان سازگاری نداشته، باعث ایجاد جوش و بدتر شدن شرایط پوستشان شده است، بنابراین تصمیم به قطع کردن محصول را می کنند. در صورتی که باید دوره درمان را ادامه بدهند تا نتیجه مطلوبی بگیرند.

 

نیاسینامید چیست؟ کاربرد و نحوه استفاده از آن

سرم نیاسینامید از کدام برند تهیه کنم؟

دو تا از معرف ترین سرم های نیاسینامید در دنیا از برند اوردینری و بالانس هستند. هر دو کیفیت بسیار بالا و رضایت های خیلی زیادی دارند.

نحوه استفاده از سرم نیاسینامید

بعد از شستشو صورت و زدن تونر، سرم نیاسینامید را بزنید. سپس از کرم آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید. در روتین روز استفاده از کرم ضد آفتاب فراموش نشود.

روزی دو مرتبه صبح و شب می تونید از سرم نیاسینامید استفاده کنید ولی اگر برای اولین بار است این محصول را وارد روتین تان می کنید فعلا فقط آن در روتین شبانه قرار دهید.

نکته مهم

این محصول با ویتامین سی، رتینول، سالیسلیک اسید، لایه بردارهای دیگر تداخل دارد و نباید در یک روتین کنار هم استفاده شوند.

بهترین محصولات حاوی نیاسینامید

 

سرم‌ها عموما دارای مقدار زیادی ماده نیاسینامید هستند و به نوعی موثرترین محصول مراقبتی حاوی این ماده محسوب می‌شوند. فرم سرم، بسیار سبک و زود جذب بوده و از آنجایی که نیاسین آمید محلول در چربی نیست، معمولا آن را در سرم‌های حاوی آب پیدا خواهید کرد. بهترین روش استفاده از این محصول، بعد از پاکسازی کامل پوست و زدن تونر و قبل از کرم‌های آبرسان پوست است.

فواید سرم نیاسینامید برای پوست

1- کاهش التهاب پوست
2- درمان جوش و آکنه
3- کاهش رنگدانه‌های پوستی
4- افزایش میزان سرامیدها در پوست
5- تنظیم ترشح چربی پوست
6- کاهش اثرات استرس اکسیداتیو به پوست
7- بهبود ظاهر چین‌وچروک پوست
8- کاهش منافذ و هموارکردن صورت
و...

مزایای نیاسینامید برای پوست

برای نیاسین‌آمید، خواص زیادی برشمرده می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کاهش التهاب پوست

هنگامی که این سوال مطرح می‌شود که یکی از مهم‌ترین تاثیرات سرم نیاسینامید چیست، به‌نقش ضد التهابی آن اشاره می‌شود. نیاسینامید قرمزی و لکه پوستی را به‌حداقل می‌رساند و باعث کم‌شدن التهاب می‌شود. به‌همین دلیل به کاهش اگزما، آکنه و سایر بیماری‌های التهابی کمک می‌کند.

2- درمان جوش و آکنه

این ماده برای درمان آکنه شدید، به‌خصوص اشکال التهابی مانند پاپول و جوش‌ها، مفید است.  در صورت استفاده مداوم از سرم نیاسینامید، با گذشت زمان ضایعات پوست کمتر و بافت آن بهبود می‌یابد.

3- کاهش رنگدانه‌های پوستی

تحقیقات مختلف نشان داده است که نیاسینامید می‌تواند به کاهش رنگدانه‌های پوستی کمک کند. البته مکانیسم این عملکرد هنوز به‌طور کامل شناخته‌شده نیست اما به‌ نظر می‌رسد با افزایش تولید کلاژن مرتبط باشد. تحقیقات نشان‌ می‌دهد، افزودن سرم نیاسین‌آمید 5% به روتین پوستی، برای روشن‌شدن لکه‌های تیره پوست مفید است.

روتین پوست چیست؟ (آموزش تخصصی و کامل)
روتین پوست چیست؟ (آموزش تخصصی و کامل)
راز داشتن پوستی شفاف، تمیز و سالم در داشتن روتین پوست مخصوص شما است. بسیاری از ما از دیدن پوست زیبا، جوان و یکدست بیوتی بلاگرها یا برخی از سلبریتی‌ها و فعالان دنیای مد شگفت زده می‌شویم و به دنبال کشف رازی ماورایی و محصولی استثنایی برای رسیدن به پوست

4- افزایش میزان سرامیدها در پوست

نیاسینامید، تولید سرامید و الاستین را افزایش می‌دهد که هر دو، جزء حیاتی موجود در سد پوستی هستند. اما مزیت افزایش سرامید توسط سرم نیاسینامید چیست؟ این ماده به تقویت سد طبیعی محافظ پوست کمک می‌کند. در نتیجه پوست هیدراته و سالم می‌شود و قادر است از خود در برابر از دست‌دادن رطوبت و محرک‌های خارجی دفاع کند.

5- تنظیم ترشح چربی پوست

نیاسینامید، به تنظیم و تثبیت ترشح چربی پوست کمک می‌کند. به‌ این ترتیب سرم حاوی niacinamide جلوی افزایش بیش‌ از حد سبوم را می‌گیرد و نقش موثرتری در بهبود جوش و آکنه در پوست چرب ایفا می‌کند.

6- کاهش اثرات استرس اکسیداتیو به پوست

هنگامی که نیاسینامید به صورت موضعی استفاده شود، در پوست به نیکوتین‌آمید آدنین دی نوکلئوتید (NAD) تبدیل خواهد شد. این ماده دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است و با رادیکال‌های آزاد درون پوست مقابله می‌کند. رادیکال‌های آزاد در اثر عوامل روزمره مثل آلودگی و اشعه خورشید ایجاد شده و با آسیب به DNA سلول، باعث بروز مشکلات مختلف می‌شود. اما نقش سرم نیاسینامید چیست؟ این محصول با افزایش میزان NAD، باعث کاهش آسیب‌های سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد در سلول‌های پوست می‌شود.

7- بهبود ظاهر چین‌وچروک پوست

به‌ حداقل‌ رساندن خطوط و چین‌ و چروک‌های ریز پوست، از دیگر خواص شگفت‌انگیز نیاسین‌آمید است. تحقیقات انجام‌ گرفته نشان می‌دهد که غلظت حدود 5% از این ماده، در کاهش چین‌ و چروک ایجاد شده در اثر نور خورشید و بالارفتن سن موثر است.

8- کاهش منافذ و هموار کردن صورت

نیاسینامید به صاف و مرطوب‌ نگه‌داشتن پوست کمک می‌کند. مزیت ثانویه این عملکرد سرم نیاسینامید چیست؟ کاهش اندازه منافذ پوست صورت با گذشت زمان، مهم‌ترین فایده ثانویه مرطوب‌شدن پوست خواهدبود.

تفاوت نیاسینامید و نیکوتینیک اسید چیست؟

نیاسینامید (نیکوتین‌آمید) نوعی ساختار شیمیایی خاص ویتامین B3 است و با نیاسین (نیکوتینک اسید) تفاوت دارد. همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، نیاسینامید دارای گروه عاملی آمیدی بوده ولی نیاسین، یک اسید است و به‌راحتی در داروخانه‌ها نیز یافت می‌شود. اما فرم اسیدی عوارض ناخوشایدی از جمله قرمزی و التهاب باخود به‌همراه دارد. به‌ همین دلیل، مناسب‌ترین فرم ویتامین B3 برای مصرف موضعی و استفاده در سرم و محصولات مراقبت از پوست، نیکوتین‌آمید است.

آیا مواد غذایی و مکمل‌ها می‌تواند جایگزین استفاده از سرم پوست باشد؟

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل، بهترین راه برای دریافت ریز مغذی‌های مختلف مانند ویتامین B3 است. برای درمان کمبود آن در بدن، حتما باید تحت نظر پزشک، از مکمل‌ها کمک گرفت. در مورد پوست و سلامتی آن نیز می‌توان برخی از خواص نیاسینامید را با مصرف غذاهای مختلف تامین کرد. ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که مواد مغذی موجود در رژیم غذایی، به‌طور مستقیم بر بهبود بافت پوست شما تاثیرگذار باشد. اما تنها راه حصول اطمینان از عملکرد نیاسینامید اسید چیست؟ متخصصان معتقدند برای هدف قرار دادن مشکلات پوست، مصرف موضعی بهترین گزینه است.

نکته مهم در انتخاب سرم نیاسینامید چیست؟

نکته مهم در انتخاب سرم نیاسینامید چیست؟

غلظت ماده موثر، یکی از نکات مهم در هنگام خرید محصولات حاوی نیاسینامید است. این غلظت می‌تواند در تولیدات مختلف، متفاوت باشد. برای مثال برند اوردینری، سرم نیاسینامید خود را با غلظت 10% ارائه می‌دهد که محبوب‌ترین و موثرترین سرم حاوی niacinamide در جهان محسوب می‌شود. اما بیشتر فرمولاسیون‌ها، حاوی 5% یا کمتر از نیاسین‌آمید است. این غلظت می‌تواند در بهبود هایپرپیگمنتیشن و آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید قابل قبول باشد.

اگر پوست حساسی دارید، بهتر است باغلظت‌های کمتر مانند 2% شروع کنید. این درصدها به تسکین علائم اگزما و التهاب در پوست کمک می‌کند. توجه کنید که نیاسینامید با نام «نیاسین» یا «نیکوتین‌آمید» در برچسب محصولات ذکرشده است.

نیاسینامید را با کدام ترکیبات مراقبت از پوست می‌توان ترکیب کرد؟

نیاسین آمید ممکن است در کنار سایر مواد فعال، نتیجه مطلوب‌تری ارائه دهد. برای مثال، مصرف آن در کنار مس، اسیدفولیک و روی (زینک)، برای درمان آکنه به‌خوبی عمل می‌کند.

از طرفی، استفاده از سرم نیاسینامید همراه با اسید هیالورونیک، به جذب بهتر آن در پوست کمک می‌کند.

نقش و کاربرد هیالورونیک اسید برای پوست چیست؟
نقش و کاربرد هیالورونیک اسید برای پوست چیست؟
هیالورونیک اسید یکی از ترکیبات مهم و پرکاربرد در عناصر مراقبت از پوست است. این ترکیب، یک اسید آمینه طبیعی است که به صورت طبیعی در در پوست، مفاصل و بافت‌های دیگر بدن انسان، وجود دارد. هیالورونیک اسید در واقع یک نوع گلیکوزآمینوگلیکان است که همچون یک مخ

عوارض جانبی مصرف سرم نیاسینامید چیست؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مصرف موضعی این ماده ایمن و حتی در دوران بارداری و شیردهی بلامانع است. اما به‌ دلیل آن که نیاسینامید می‌تواند باعث ترشح هیستامین در بدن شود، افرادی که قبلا سابقه آلرژی داشته‌اند، ممکن است واکنش‌های حساسیت‌ شدید را تجربه کنند.

برای جلوگیری از این واکنش‌ها، مقدار کمی از سرم را روی ساعد دست بزنید و 24 ساعت صبر کنید. در صورت بروز قرمزی، خارش یا تورم، پوست خود را بشویید و مصرف را متوقف نمایید. در غیر این‌ صورت، می‌توانید محصول را روی کل پوست صورت استفاده کنید.

مناسب‌ترین نوع پوست برای استفاده از سرم نیاسینامید Niacinamide  چیست؟

مناسب‌ترین نوع پوست برای استفاده از سرم نیاسینامید Niacinamide  چیست؟

این محصول برای همه انواع پوست، در هر سن قابل استفاده است و به‌ندرت افرادی یافت می‌شوند که قادر به تحمل نیاسینامید نباشند. اگر پوست چرب دارید، از خواص کنترل چربی آن بهره بگیرید. این ماده در پوست‌های مستعد آکنه، به آرام‌کردن لکه‌های قرمز کمک می‌کند. برای افراد با پوست حساس و ملتهب، مهم‌ترین ویژگی آن کاهش تحریک و تسکین پوست است. در پوست‌های خشک نیز، باعث تولید سرامید و بهبود هیدراتاسیون در پوست می‌شود. 

سخن پایانی

با مطالعه این مطلب از سوراو، دانستید سرم نیاسینامید Niacinamide چیست و چه خواصی برای پوست دارد. 

به طور کلی، این ماده در کاهش التهاب، بهبود جوش و آکنه، کنترل چربی پوست، کاهش تیرگی و بهبود هیدراتاسیون آن موثر است. انواع پوست می‌توانند از سرم نیاسینامید استفاده کنند و تغییرات ایجاد شده توسط آن را پس از چهار هفته مصرف مداوم، بر روی پوستشان مشاهده کنند. پس برای رسیدن به بهترین نتیجه، صبور باشید.

بهتر است برای مصرف ویتامین B3 به شکل مکمل یا فرم نیاسینامید اسید که به آن نیاسین نیز گفته می‌شود، حتما با پزشک خود مشورت کنید.