SiteLogo

نرم کننده مو (hair conditioner) چیست؟

کیمیا سلطانی 11 شهریور 1402
1 597
نرم کننده مو (hair conditioner) چیست؟

چندین سال است که نرم کننده‌ها جزوی ثابت از محصولات مو در هر خانه هستند و تا حدی به آن‌ها وابسته‌شده‌ایم که نمی‌توانیم زندگی را بدون وجودشان تصور کنیم. محصولات شگفت‌انگیز و دوست داشتنی که از اساسی‌ترین مراحل روتین مو محسوب‌شده و ظاهر موها را حسابی نرم و شاداب می‌کنند. اما این تنها کاری نیست که خریدن نرم کننده اصل و باکیفیت انجام می‌دهد، بلکه این محصولات با توجه به برند سازنده و مواد مورد استفاده در ترکیباتشان، فواید فراوانی برای موها دارند که در این مطلب از مجله سوراو، به آن‌ها اشاره می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید بدانید ترکیبات و خواص نرم کننده مو چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

نرم کننده مو چیست؟

نرم کننده مو چیست

نرم کننده‌ یا conditioner محصولاتی هستند که با هدف اصلی مرطوب‌کنندگی و نرم‌کنندگی رشته‌های مو تولید می‌شوند. موهای ما از لایه‌های مختلف پروتئینی تشکیل‌شده که خارجی‌ترین لایه‌ی آن را کوتیکول تشکیل می‌دهد. کوتیکول لایه‌ای فلسی شکل و متشکل از پروتئین‌ها است که مانند سدی از لایه‌های داخلی‌ و همچنین رطوبت طبیعی موها محافظت می‌کند.

وقتی با شامپو موهایمان را می‌شوییم، تارهای مو بار منفی گرفته و فلس‌های سطح مو باز می‌شوند. این مساله باعث اثر استاتیک و فاصله گرفتن و وز شدن موها پس از استحمام می‌شود. از طرفی چون فلس‌ها باز هستند، هم تارهای مو به سرعت رطوبت خود را از دست می‌دهند و هم اینکه سطح رشته‌های مو ناصاف و زبر به نظر می‌رسد.

نرم کننده‌های مو حاوی موادی هستند که بار مثبت داشته و می‌توانند بار موها را خنثی کنند. همچنین ترکیبات مرطوب کننده و آب‌بندی کننده سطح موها را می‌پوشانند تا رطوبت مو خارج نشود و احساس زبری سطح مو با نرمی جایگزین شود. به طور کلی یک نرم کننده مو به داشتن موهایی سالم‌تر، نرم‌تر، لطیف‌تر و شفاف‌تر بسیار کمک می‌کند. به این سوال که ترکیبات مورد استفاده در نرم کننده مو چیست؟، در ادامه پاسخ خواهیم داد.

اگر بخواهیم به تاریخچه استفاده از نرم کننده‌ها نگاهی بیاندازیم، باید بگوییم که قرن‌ها است انسان‌ها از روغن‌های طبیعی برای نرم‌شدن و حالت‌گرفتن موهایشان استفاده می‌کنند. اولین نرم کننده‌هایی که به صورت رسمی ساخته و فروخته می‌شدند، مربوط به غرب اروپا و دهه‌های 1800 میلادی است که به روغن Macassar معروف بودند. البته عمر نرم کننده‌های مدرن به اوایل قرن 20 می‌رسد و بعد از آن نرم کننده‌ها با افزودن مواد جدید و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین باکیفیت‌تر شدند.

تفاوت ماسک مو و نرم کننده چیست؟
تفاوت ماسک مو و نرم کننده چیست؟
موهای زیبا و سالم نیازمند مراقبت کافی و استفاده از محصولات مختلفی مانند ماسک مو و نرم کننده مو هستند. با آگاهی از این موضوع و اهمیت محصولات آبرسان و مغذی مو، خانم‌ها در دهه‌های اخیر به سمت استفاده از آن‌ها روی آورده‌اند و بیش از پیش به سلامت و حالت م

فواید استفاده از نرم کننده مو چیست؟

فواید استفاده از نرم کننده مو چیست؟

همه‌ی ما می‌دانیم که استفاده از نرم کننده‌ی مو فواید زیادی دارد و به سلامت و زیبایی موها بسیار کمک می‌کند. اما همه‌ی خواص نرم کننده فقط در نرم کردن موها خلاصه نمی‌شود. نرم کننده‌های امروزی فایده‌های بسیاری داشته و سود زیادی به موها می‌رسانند. به همین دلیل است که به عنوان یک محصول مهم در حمام استفاده می‎‌شوند و صرفا یک آپشن مثبت اختیاری نیستند.

توجه داشته باشید همه‌ی دلایلی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، از زمانی که به موهایتان نرم کننده می‌زنید تا وقتی که دوباره آن‌ها را با شامپوی اصل بشویید، ماندگار هستند. بعد از شستشوی مو باید مجددا از نرم کننده استفاده کنید تا زبری و خشکی مو را با نرمی و لطافت جایگزین کنید.

1- مرطوب کردن سطح مو

اگر می‌خواهید بدانید مهم‌ترین کار نرم کننده مو چیست؟ باید بگوییم مرطوب کردن سطح مو. نرم کننده‌ها در درجه اول باید حاوی مواد مرطوب کننده باشند. مرطوب کننده‌ها روی سطح کوتیکول مو قرار گرفته و ناصافی‌های تار مو را می‌پوشانند. همچنین از خروج یا تبخیر شدن رطوبت درون موها جلوگیری می‌کنند. پس در مجموع از خشکی مو جلوگیری کرده و با صاف و هموار کردن تارهای مو، آن‌ها را فورا نرم و لطیف می‌کنند.

برخی از نرم کننده‌ها دارای مواد آبرسان هم هستند و با هیدراتاسیون ساقه‌های مو به افزایش اثر مرطوب‌کنندگی محصول و جلوگیری از خشکی و موخوره کمک می‌کنند. مرطوب کردن موها باعث می‌شود وقتی رشته‌های مو را لمس می‌کنید، حالتی نرم و شاداب داشته باشند. همچنین موهایی که بعد از حمام حالتی شکننده پیدا می‌کنند، با وجود رطوبت‌رسانی یک نرم کننده، انعطاف‌پذیر می‌شوند.

2- شفاف و براق کردن مو

نرم کننده‌ها به بستن فلس‌های کوتیکول و ایجاد پوششی روی سطح خارجی مو کمک‌کرده و در نتیجه سطح تارهای مو را صاف و صیقلی می‌کنند. به همین دلیل باعث می‌شوند نور از سطح مو انعکاس پیدا کرده و موها ظاهر درخشان و سالم خود را پیدا کنند. در فرمول بعضی از این محصولات، از مواد منعکس کننده‌ی مو هم استفاده می‌شود که با اتصال به سطح مو، این حالت براق و شفاف را تشدید می‌کنند.

3- تقویت و تغذیه مو

بیشتر برندهای موفق و معتبر جهانی در نرم‌کننده‌هایشان از مواد مغذی مختلف مانند ویتامین‌ها، پروتئین‌های هیدرولیز شده، روغن‌های مفید و عصاره‌های گیاهان سودمند هم استفاده می‌کنند. این مواد به درون فیبرهای مو نفوذ کرده و موها را تقویت و محکم می‌کنند. مواد مغذی در ترمیم و بازسازی موها موثر هستند و به همین شیوه می‌توانند استحکام و ضخامت تارهای مو را افزایش داده و از شکنندگی و ضعف آن‌ها جلوگیری کنند.

4- محافظت از مو در برابر نور خورشید

ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که ضرورت وجود ضد آفتاب در نرم کننده مو چیست؟ در پاسخ می‌گوییم که اشعه‌های فرابنفش نور خورشید برای موها ضرر دارند. اشعه UV آفتاب در دراز مدت به ساقه و کوتیکول مو آسیب‌زده و باعث پیری زودرس مو و نازک‌تر شدن ساقه موها می‌شود.

همچنین اگر موهای خود را رنگ کرده باشید، نور خورشید باعث کمرنگ و کدر شدن رنگ موهایتان می‌شود. به همین دلیل کمپانی‌های سازنده محصولات بهداشتی و مراقبت از مو اخیرا نرم کننده‌هایی تولید می‌کنند که حاوی مواد ضد آفتاب هستند.

کودکان، نوجوانان و بزرگسالان: از چه سنی می توانند از نرم کننده مو استفاده کنند؟
کودکان، نوجوانان و بزرگسالان: از چه سنی می توانند از نرم کننده مو استفاده کنند؟
در امروزه، بهترین نرم کننده‌های موی موجود در بازار، توانایی ایجاد ظاهری صاف و براق برای موها را دارند. اما یکی از سوالات متداول کاربران این است که آیا استفاده از نرم کننده مو در سنین جوانی مناسب است یا خیر؟ یا به طور کلی از چه سنی می‌توان از نرم کنند

نکات مهم در انتخاب نرم کننده مو

انتخاب نرم کننده مو مناسب

انتخاب نرم کننده مو مناسب برای موها، نیاز به توجه به موارد زیر دارد:

  • نوع مو

با توجه به نوع موی خود، باید نرم کننده مناسب را انتخاب کنید. برخی از نرم کننده‌ها برای موهای نازک‌تر و حساس‌تر مناسب‌تر هستند، در حالی که برخی دیگر برای موهای خشک و آسیب‌دیده بهترین انتخاب هستند.

  • ترکیبات مواد

ترکیبات موجود در نرم کننده مو بسیار مهم هستند. بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده مانند گلیسیرین و روغن‌های طبیعی هستند.

  • مشکلات مویی

اگر مشکلات خاصی مانند تراکم کم مو، خشکی یا ترک‌خوردگی دارید، بهتر است نرم کننده مویی را انتخاب کنید که به حل این مشکلات کمک کند.

  • مطابقت با محصولات دیگر

نرم کننده مویی را انتخاب کنید که با شامپو و محصولات موی دیگری که استفاده می‌کنید، سازگاری داشته باشد تا بهترین نتایج را از استفاده آن برای موهای خود به‌دست آورید.

سخن پایانی

در نهایت، لازم است بگوییم، استفاده مناسب از نرم کننده مو می‌تواند به داشتن موهایی نرم، لطیف و درخشان کمک کند. با انتخاب محصول مناسب برای نوع موی خود و استفاده مداوم از آن، می‌توانید از مزایای این محصول بهره‌برداری کنید. همچنین، بهتر است همیشه به دستورات تولید کننده و مشاوره‌های پزشکی در مورد استفاده از محصولات مویی توجه کنید.

فروشگاه سوراو، برای شما بستری را فراهم کرده است که می‌توانید طیف گسترده‌ای از محصولات مو اورجینال از جمله نرم کننده ها را با قیمتی مناسب خریداری فرمایید. برای مشاهده انواع نرم کننده مو می‌توانید به صفحه خرید نرم کننده مو در وب سایت فروشگاه اینترنتی سوراو مراجعه نمایید.