SiteLogo

پیگمنت سایه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کیمیا سلطانی 11 شهریور 1402
0 2791
پیگمنت سایه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در هنگام خرید سایه چشم، یکی از اصطلاحاتی که زیاد به‌کار می‌رود، پیگمنت و غلظت آن است. پیگمنت، ذرات رنگدانه‌ای تشکیل‌دهنده پالت سایه و پودرهای رنگی شما است. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که پیگمنت سایه چیست، پیگمنت بالا یعنی چه و چگونه می‌توان یک سایه مناسب انتخاب کرد. برای پاسخ به این سوالات تا پایان مطلب همراه ما باشید. ما در این مطلب از مجله زیبایی سوراو، به شما خواهیم گفت پیگمنت سایه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پیگمنت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پیگمنت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پیگمنت (Pigment) در لغت به‌معنای رنگدانه است. رنگدانه‌ها مواد رنگی بسیار ریزی هستند که به‌طور کامل یا تقریبا در آب نامحلول هستند. برخلاف رنگ‌ها که معمولا از مواد آلی به‌دست می‌آید، رنگدانه یا پیگمنت، اغلب ترکیبات معدنی دارد. زغال چوب، لاجورد و خاک سرخ، قدیمی‌ترین رنگدانه‌هایی است که بشر تابه‌حال از آن استفاده کرده‌است.

پیگمنت در موارد مختلفی از جمله صنایع پلاستیک، پارچه، مواد غذایی، لوازم آرایشی و هنرهای تجسمی کاربرد دارد. اما آن بخشی که مد نظر ما است، حضور آن در لوازم آرایشی است.

موارد استفاده از پیگمنت‌ های رنگی چیست؟

پیگمنت‌های آرایشی استفاده‌های مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایه چشم
  • رژ گونه
  • آرایش لب
  • خط چشم
  • آرایش مو و ناخن

اگر قصد دارید از پیگمنت های لوز و درخشان برای صورت و بدن استفاده کنید و میکاپ‌های متفاوتی را تجربه نمایید، بهتر است بدانید چسب گلیتر چیست و از آن برای ثابت نگه‌داشتن، جلوگیری از ریزش و تثبیت رنگ پیگمنت کمک بگیرید.

چسب گلیتر چیست و چه کاربردی در آرایش دارد؟
چسب گلیتر چیست و چه کاربردی در آرایش دارد؟
همه ما در دنیای زیبایی و آرایش، همواره به دنبال راه‌هایی برای ایجاد یک ظاهر بی‌نظیر و جذاب هستیم. در این راستا، یکی از محصولات جذاب و پرطرفدار که در این مقاله از مجله زیبایی سوراو، به آن می‌پردازیم، چسب گلیتر یا پرایمر گلیتر است. چسب گلیتر (Glitter P

پیگمنت سایه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌طور که گفته شد، پیگمنت، به هر نوع ماده‌ای گفته می‌شود که رنگ را به ماده دیگر یا به سطح منتقل می‌کند. پس همه سایه‌های چشم، رنگدانه یا پیگمنت هستند. زیرا همه سایه‌های چشم وقتی روی پوست اعمال می‌شوند، نوعی رنگ ایجاد می‌کنند. سایه‌های چشم بر اساس بافت، در انواع مدل‌های مایع، کرمی، مدادی، پیگمنت و پودری به‌فروش می‌رسد. در تمام این موارد، رنگدانه‌ها یا همان پیگمنت‌ها عنصر اصلی سایه چشم را تشکیل می‌دهد که یک پودر نرم و شل است. این پودر با مواد چسبنده یا متصل‌کننده که آن‌ها را در جای خود ثابت نگه می‌دارد، ترکیب می‌شود و مدل‌های مختلف سایه را می‌سازد. اضافه‌شدن اتصال‌دهنده، رنگ رنگدانه را کمی کدرتر می‌کند. به‌همین دلیل، سایه‌های چشم سست رنگ‌های شدیدتر و معمولا براق دارند و آن‌ها را اصطلاحا با نام سایه پیگمنت می‌شناسیم.

اما بهترین مدل پیگمنت سایه چیست؟ به‌طور کلی هر چه رنگدانه بیشتر باشد، رنگ واقعی و زنده‌تری روی پوست ظاهر می‌شود. سایه‌های پیگمنت در دو فرمول پودر فشرده و پودر سست یا اصطلاحا «لوز» در دسترس هستند. این مدل سایه‌ها غلظت بالایی از رنگدانه و مواد پرکننده کمتری دارند. به‌ همین دلیل تنها با یک براش می‌توان چشم‌ها را برجسته و ظاهری زیبا ایجاد کرد. علاوه‌بر این، پیگمنت سایه بسیار قابل ترکیب است و می‌توانید با مخلوط‌ کردن، سایه‌های چشم زیبا و متنوعی ایجاد کنید.

5 نکته مهم برای انتخاب پیگمنت سایه چیست؟

انتخاب سایه چشم مناسب

برای آن‌ که بتوانید رنگدانه‌های بهتری برای میکاپ خود انتخاب کنید، رعایت چند نکته ضروری است. از جمله نکات با اهمیت هنگام استفاده از پیگمنت های رنگی چیست؟

1- نوع بافت پیگمنت سایه را از قبل انتخاب کنید.

برای خرید یک سایه مناسب، باید بین پیگمنت و سایه پودری فشرده یکی را انتخاب کنید. نوع سست، معمولا در بسته‌بندی کاسه‌ای کوچک عرضه می‌شود و بسیار سبک و دارای رنگدانه بسیار غلیظ هستند. به‌ همین دلیل مقدار کمی از آن‌ها رنگ زیادی ایجاد می‌کند. برخلاف آن، پودرهای فشرده دارای قوام بیشتر بوده و به‌ شکل جامد تولید می‌شود.

برای آن‌ که بین این دو گزینه یکی را انتخاب کنید و بدانید بهترین پیگمنت سایه چیست، باید مهارت آرایش خود را در نظر بگیرید. اگر یک میکاپ‌آرتسیت حرفه‌ای هستید و مجموعه‌ای از براش‌های آرایشی در اختیار دارید، رنگدانه‌های غنی از پیگمنت لوز و سست انتخاب مناسبی برای شما است. اما اگر نمی‌خواهید روی براش‌های خود سرمایه‌گذاری کنید و دوست دارید راحت‌تر سایه چشم بزنید، به دنبال سایه‌های فشرده و پودری باشید. توجه کنید که رنگدانه‌های سست، نسبت به پودرهای فشرده که حاوی روغن و مواد پرکننده است، احتمال چین‌خوردگی و تراکم آن روی پوست کمتر خواهد بود.

2- رنگ‌هایی را انتخاب کنید که تکمیل‌کننده چشمان شما باشد.

هنگام انتخاب سایه چشم رنگی، اولویت باید پیدا کردن رنگ‌هایی باشد که زیبایی چشم‌های شما را بیشتر نشان دهد. فراموش نکنید که هدف اصلی سایه چشم، تقویت رنگ چشم و کمک به درخشش آن‌ها است. سوال مهم در اینجا آن است برای انواع رنگ چشم، بهترین پیگمنت سایه چیست؟ برای مثال اگر چشم آبی دارید باید به‌دنبال سایه‌های خاکی مانند مسی یا برنزی باشید. پیگمنت‌های آبی یا بنفش، چشم‌های قهوه‌ای را زیباتر می‌کند و برای افراد با چشم سبز، پیگمنت سایه آلویی یا قرمز مایل به بنفش، گزینه مناسب خواهد بود.

3- سایه چشم خود را با لباس‌تان هماهنگ کنید.

به‌جای آن‌که به‌دنبال رنگ‌هایی بگردید که دقیقا با لباس شما یکسان باشد، پیگمنت‌هایی را انتخاب کنید که با آن هماهنگ باشد. برای مثال از میان رنگ‌های پالت سایه، رنگی که مشابه با بخش کوچکی از لباس شما باشد، مناسب‌تر است. همین‌طور می‌توانید سایه را همرنگ لباس اما کمی متفاوت‌تر انتخاب کنید. مثلا لباس بنفش روشن را با سایه بنفش تیره و اسطوخودوسی تنظیم می‌شود.

4- بین پالت سایه چشم و نوع تکی، یکی را انتخاب کنید.

پالت‌ سایه از تعداد رنگ‌های مختلف مات و اکلیلی تشکیل می‌شود. با خرید پالت می‌توانید پیگمنت سایه‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید و آرایش چشم مختلفی ایجاد کنید. اما قیمت بیشتر و وجود رنگ‌هایی که شاید هرگز سراغ آن نروید، از معایب پالت سایه است. اما مزیت حالت فشرده پیگمنت های رنگی چیست؟ در مقابل، سایه چشم تکی دقیقا پیگمنت مورد علاقه شما را دارد و می‌توانید قبل از اتمام تاریخ انقضا، همه آن را استفاده کنید. برخلاف پالت‌ها که معمولا، همه آن مصرف نمی‌شود.

5- به فراتر از آرایش چشم‌های خود فکر کنید.

هنگامی که در حال خرید لوازم آرایشی هستید، به‌ خاطر داشته‌باشید که رنگدانه‌های پودری را می‌توان در جاهایی غیر از پلک نیز استفاده کرد. برای مثال می‌توانید پیگمنت‌ سایه را با برق لب شفاف خود ترکیب کرده و یک رنگ لب خاص داشته‌باشید. علاوه‌بر آن، پیگمنت برای خط چشم، گونه و حتی استفاده روی ناخن نیز کاربرد دارد. به‌همین دلیل پیگمنت سایه یک لوازم آرایشی همه‌کاره است و بهتر است رنگ‌های جذاب آن را انتخاب کنید.

پیگمنت سایه چشم

سخن پایانی

امیدواریم با مطالعه این مطلب دیگر به خوبی بدانید، پیگمنت سایه چیست؟ به طور کلی، پیگمنت های رنگی، از جمله لوازم آرایشی است که به فرم پودری فشرده و نوع سست یا اصطلاحا لوز به‌ فروش می‌رسد. از این محصول می‌توانید برای سایه، خط چشم، گونه و حتی لب نیز استفاده کنید. اگر می‌خواهید پیگمنت سایه دوام بیشتری داشته‌باشد، قبل از میکاپ چشم، مقداری پرایمر روی کل پلک خود بزنید.

اگر شما هم در مورد اینکه پیگمنت چیست و چگونه استفاده می‌شود تجربه یا سوالی دارید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همچنین در صورتی که تمایل به خرید سایه چشم دارید، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی سوراو مراجعه نمایید.