SiteLogo

نحوه تشخیص نوع پوست به زبان ساده

کیمیا سلطانی 13 اسفند 1402
0 1039
نحوه تشخیص نوع پوست به زبان ساده

قبل از اینکه بخواهید هر محصولی اعم از ضد آفتاب، مرطوب کننده، پاک کننده، تونر، انواع و اقسام کرم پودرها و… را برای مراقبت و زیبایی پوستتان بخرید، باید نوع پوست خود را بشناسید. تشخیص نوع پوست به شما کمک می‌کند تا نیازها و مشکلات پوستتان را بهتر بشناسید و از محصولات مناسب برای آن استفاده کنید. اما برای اینکه بفهمید چه نوع پوستی دارید، روش‌های متعددی وجود دارد که ما در اینجا ساده‌ترین روش‌های موجود را معرفی می‌کنیم.

پس اگر نمی‌دانید پوستتان چه ویژگی‌های خاصی دارد یا در تشخیص تایپ پوستی خود دچار شک و تردید هستید، این مطلب از مجله زیبایی سوراو را از دست ندهید.

چرا تشخیص نوع پوست مهم است؟

چرا تشخیص نوع پوست مهم است؟

هر نوع پوستی، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. به همین دلیل، نمی‌توان از یک محصول مراقبتی، بهداشتی یا آرایشی واحد برای تمام انواع پوست استفاده کرد. برای مثال، یک مرطوب کننده‌ی مناسب برای پوست خشک، باید با مرطوب کننده‌ای که برای پوست چرب استفاده می‌شود، متفاوت باشد. استفاده از محصولات مناسب پوست‌های خشک بر روی پوست چرب، باعث شدت گرفتن ترشح چربی، براق شدن بافت پوست، گرفتگی منافذ و حتی افزایش آکنه می‌شود.

در مقابل، استفاده از یک شوینده مخصوص پوست چرب برای شستشوی پوست خشک یا نرمال، می‌تواند باعث خشکی بیش از حد پوست و بالابردن احتمال پوسته پوسته شدن و پیدا شدن چین و چروک‌ها در آینده شود. به همین صورت، اگر محصولات مناسب برای نوع پوست خود را استفاده نکنیم، مشکلات متعدد و قابل توجهی برای پوستمان پیش می‌آید. پوست‌های حساس نیز محصولات مراقبتی خاص خود را دارند و به دلیل مستعد بودن برای قرمزی و التهاب، نمی‌توان از هر محصولی برای آن‌ها استفاده کرد. پس تشخیص نوع پوست برای داشتن یک مراقبت اصولی و صحیح، لازم است.

انواع پوست و مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها

انواع پوست و مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها

پوست انواع مختلفی دارد اما رایج‌ترین انواع آن شامل ۵ دسته‌ی زیر هستند:

۱- پوست خشک

در این نوع پوست، غدد چربی‌ساز طبیعی به قدر کافی فعالیت ندارند و سبوم بسیار کمی بر روی بافت پوست می‌نشیند یا حتی در پوست‌های خیلی خشک می‌توان گفت میزان سبوم بسیار ناچیز است. از آن‌جا که سبوم یا چربی طبیعی پوست، مهم‌ترین مانع در برابر از دست رفتن رطوبت پوست است، بنابراین پوست‌های خشک به شدت کم آب و دهیدراته هم هستند. این فاکتور مهمی در تشخیص نوع پوست خشک است.

همین مساله باعث می‌شود تا اغلب اوقات و به خصوص بلافاصله پس از شستشو یا در فصول سرد و خشک سال مانند زمستان، کشیدگی و خشکی پوست تشدید شود. پوسته پوسته شدن، زبری پوست، خارش، ظهور زود هنگام خطوط سطحی و چین و چروک‌ها مانند خطوط پنجه کلاغی دور چشم از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که پوست‌های خشک را تهدید می‌کنند.

۲- پوست چرب

پوست چرب نتیجه‌ی فعالیت بیش از حد غدد سباسه در پوست و در نتیجه پوشیده‌شدن سطح پوست با مقدار اضافی از سبوم یا چربی طبیعی پوست است. این مقدار زیاد چربی باعث براق شدن پوست، مسدود شدن منافذ پوست و ظهور جوش‌ها و آکنه‌های بیشتر می‌شود. حتی در برخی افراد، چربی بیش از حد پوست موجب ابتلا به درماتیت سبورئیک می‌شود که پوست فرد را دچار قرمزی، خارش و حالت پوسته پوسته می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نکات تشخیص نوع پوست چرب این است که معمولا دارای منافذ باز است که به وضوح در سطح پوست و در دو طرف بینی دیده می‌شوند. پوست‌های چرب درخشان و ضخیم دیده می‌شوند و معمولا گرفتار جوش‌های سرسفید و سرسیاهی هستند که گاهی در قسمت‌های دیگری از پوست بدن مانند بازوها و کمر نیز ظاهر می‌شوند. این نوع پوست برای ابتلا به جوش‌های زیر پوستی که نقاط متورم و قرمزی را در سطوح زیرین پوست ایجاد می‌کنند، بسیار مستعد است.

۳- پوست معمولی یا نرمال

پوست‌های معمولی در وضعیتی متعادل بین پوست چرب و خشک قرار دارند. چربی طبیعی و رطوبت ذخیره شده در پوست به صورت یکسان در سراسر صورت پخش شده و نه سطح پوست را براق می‌کند و نه در قسمتی از آن خشکی بیش از حد احساس می‌شود. در پوست معمولی، منافذ پوست بسیار کوچک بوده و دیده نمی‌شود، رنگ پوست یکدست است و حالتی نرم و صاف دارد. تشخیص نوع پوست نرمال، از طریق تعادل رفتاری آن و عدم واکنش‌های آلرژیک، امکان‌پذیر است.

این نوع پوست‌ها می‌توانند به خوبی مواد آرایشی و شوینده‌های معمولی را تحمل کنند و واکنش منفی نسبت به آن‌ها نشان نمی‌دهند. اما با وجود اینکه صاحبان پوست معمولی خوش شانس هستند و به اندازه دیگر انواع پوست درگیر مشکلات پوستی نیستند، باز هم باید به درستی از پوست خود مراقبت کنند تا گرفتار خشکی و ظهور جوش‌ها نشود. همچنین این نوع پوست کماکان مستعد پیری زودرس است.

۴- پوست مختلط

پوست مختلط یا ترکیبی با هر دو ویژگی پوست‌های خشک و چرب درگیر است. به طوری که ناحیه‌ی T در این نوع پوست‌ها که شامل پیشانی، روی بینی و چانه می‌شود، چرب و براق بوده و در دو طرف صورت و روی گونه‌ها احساس خشکی و کشیدگی پوست وجود دارد.

به همین دلیل، اغلب افراد با پوست مختلط، برای انتخاب محصولات مناسب پوستشان دچار چالش و سردرگمی می‌شوند. محصولات پوست چرب می‌توانند پوست گونه‌ها را خشک کرده و محصولات پوست خشک، چربی ناحیه‌ی T را تشدید می‌کنند. بنابراین محافظت از این نوع پوست نیازمند دقت فراوان است تا فعالیت غدد چربی به درستی تنظیم شود.

۵- تشخیص نوع پوست حساس

پوست حساس می‌تواند خصوصیات هر یک از ۴ دسته پوست بالا را داشته‌باشد، اما زمانی به آن حساس گفته‌می‌شود که در برابر شوینده‌ها و محصولات پوستی، حساسیت نشان بدهد.

این حساسیت با قرمزی، التهاب و گرگرفتگی همراه است. پوسته‌پوسته‌شدن، خشکی بیش از حد، جوش‌زدن در برابر برخی از ترکیبات موجود در محصولات پوستی، التهاب در برابر باد یا سرد و… همگی از مشکلات رایج در پوست‌های حساس هستند.

برای این پوست باید از محصولات مختص خودش که پوست را تحریک نمی‌کنند و شوینده‌های بسیار ملایم استفاده نمود. محصولات آرایشی یا شوینده‌هایی که دارای مواد معطر یا مواد شیمایی خشن مانند سولفات‌ها هستند، باعث بروز حساسیت در این نوع پوست می‌شوند.

نحوه شناسایی نوع یا تایپ پوست

نحوه شناسایی نوع یا تایپ پوست

روش اول: توجه به ظاهر پوست پس از شستشو

در این روش که ساده‌ترین و بهترین روش تشخیص نوع پوست محسوب می‌شود، پوست صورتتان را با یک شوینده ملایم (مانند شوینده‌ی مخصوص پوست نرمال) بشویید. پس از آبکشی اجازه دهید پوست صورتتان خشک شود. همچنین می‌توانید آن را با چند بار گذاشتن یک حوله تمیز بر روی پوست و برداشتن آن، به آرامی خشک کنید.

بعد از این تمیز کردن و خشک کردن، از هیچ آبرسان، مرطوب کننده یا سرمی بر روی پوستتان استفاده نکنید. حالا به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بدون اینکه در معرض هوای سرد، گرم یا مرطوبی قرار بگیرید، صبر کرده و پوست خود را به حال خود رها کنید.

اگر پوستتان پس از این مدت احساس خشکی و کشیدگی داشت، به گونه‌ای که وقتی لبخند می‌زنید یا انگشتتان را روی پوست می‌کشید، کشیدگی پوست باعث پوسته‌پوسته‌شدن یا خط افتادن روی پوست می‌شود شما پوست خشکی دارید.

اما اگر پوستتان بعد از این مدت حالت نسبتا چربی پیدا کرده و پوست گونه‌ها، پیشانی و روی بینی شما حالت براق به خود گرفت، نشانه‌ی این است که پوست چربی دارید. در حالی که در افرادی با پوست مختلط، قسمت پیشانی، بینی و چانه چرب بوده و پوست دو طرف صورت و روی گونه‌ها خشک هستند. بنابراین در تشخیص نوع پوست به میزان سبوم پوستتان دقت کنید.

اما پوست صورت معمولی در این شرایط، کاملا متعادل است و خشکی یا چربی قابل توجهی از خود نشان نمی‌دهد. پوست‌های حساس هم عموما در برابر شوینده‌های ملایم یا شوینده‌های معمولی، قرمز، ملتهب و بر افروخته‌شده یا حتی در مواردی دچار سوزش و خارش می‌شوند.

روش دوم- استفاده از کاغذ خشک کن

نحوه تشخیص نوع پوست با استفاده از کاغذ چربی یا کاغذ خشک کن

روش دیگری که برای تشخیص نوع پوست به شما پیشنهاد می‌کنیم، با استفاده از کاغذهای خشک کن انجام می‌شود. این ورقه‌ها که می‌توانند کوچک‌ترین میزان رطوبت و چربی را به خوبی به خود جذب کنند، معمولا برای مصارف مختلفی در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما این بار می‌خواهیم از آن‌ها برای شناسایی نوع پوست خود استفاده کنیم. برای این کار، روی پوستی که مدتی قبل‌تر در شرایط تنش‌زایی مانند محیط گرم یا سرد قرار نگرفته (مانند پوستی که ساعت‌ها در دمای اتاق بوده) و کاملا تمیز است، یک لایه از ورق خشک کن را قرار دهید.

با کشیدن انگشت بر روی کاغذ، آن را به خوبی با سطح پوست تماس دهید. این کاغذ قدرت جذب بالایی داشته و می‌تواند برای سنجیدن میزان چربی نشسته بر روی پوست معیار خوبی باشد. دقت کنید که برای تشخیص دقیق نوع پوست، باید تمامی قسمت‌های صورتتان با کاغذ در تماس باشد.

پس از چند دقیقه، کاغذ را از روی پوست صورت بردارید و در برابر نور آفتاب به آن نگاه کنید. نور پشت کمک می‌کند تا چربی نشسته بر روی کاغذ را به وضوح ببینید. اگر این چربی در تمامی قسمت‌های کاغذ که روی صورت قرار گرفته‌بودند، مشخص بود، نوع پوست شما چرب است.

اما اگر آثار چربی فقط بر روی قسمت‌هایی از کاغذ که روی ناحیه T (شامل پیشانی، بینی و چانه) قرار داشت نشسته بود، پوستی مختلط دارید. اما برای تشخیص نوع پوست نرمال میزان چربی کمتر و در افرادی با پوست خشک، هیچ نشانه‌ای از چربی بر روی کاغذ مشخص نخواهد شد.

روش سوم- تشخیص نوع پوست با توجه به ویژگی‌های عمومی آن

اگر دو روش بالا نتوانست شما را برای شناسایی نوع پوستتان به نتیجه‌ی مطمئنی برساند، بهترین راه توجه به ویژگی‌های هر نوع پوست رایج است. برای مثال، منافذ باز پوستی مختص پوست‌های چرب هستند و دو نوع پوست نرمال و خشک منافذ ریزی دارند که به راحتی دیده‌نمی‌شوند. بنابراین توجه به این منافذ که در سطح پوست و به خصوص بین گونه‌ها و بینی بسیار واضح هستند، راهنمای خوبی برای یافتن نوع پوست است.

حالت پوسته پوسته، عموما افرادی با پوست خشک و مختلط را درگیر خود می‌کند. با این تفاوت که در پوست خشک، تمامی قسمت‌های صورت با این حالت دست به گریبان هستند، اما در پوست مختلط، بیشتر بر روی گونه‌ها و دو طرف بینی نمایان می‌شود.

براق شدن پوست، مشخصه‌ی اصلی تشخیص نوع پوست چرب است. اما اگر این حالت براق و چربی فقط محدود به ناحیه‌ی T در صورتتان باشد، نشانه‌ی مختلط بودن پوست خواهد بود. از طرفی با وجود اینکه همه‌ی انواع پوست ممکن است دچار بروز آکنه و جوش شوند. اما پوست‌های چرب در برابر ظهور جوش‌های چرکی سرسفید، سرسیاه و زیر پوستی، به مراتب مستعد‌تر هستند.

در افرادی با پوست حساس، پوست صورت با کوچکترین چیزی دچار تحریک، التهاب و قرمزی یا خشکی و خارش می‌شود. بنابراین اگر با استفاده از چندین محصول پوستی که متناسب با نوع پوست شما و میزان سبوم طبیعی پوستتان هستند با این علائم روبرو می‌شوید، پوست حساسی دارید.

توجه داشته باشید که این نوع پوست در برابر خشکی، آفتاب سوختگی، اگزما و برخی بیماری‌های پوستی شایع به مراتب حساس‌تر است. از این رو باید از آن به خوبی مراقبت کنید.

سخن پایانی

با مطالعه این مطلب از مجله سوراو، حال دیگر می‌توانید به راحتی نوع پوست خود را تشخیص دهید. اگر در رابطه با تشخیص نوع پوست خود سوالی داشتید، حتما در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان سوراو در اولین فرصت پاسخگو شما خواهند بود.