SiteLogo

مزایای وازلین برای پوست، مو، صورت و ناخن

کیمیا سلطانی 24 اسفند 1402
0 1924
مزایای وازلین برای پوست، مو، صورت و ناخن

وازلینی که ما می‌شناسیم، یک نام تجاری معمول (vaseline) برای ژل تصفیه شده نفتی است که قیمتی به صرفه داشته و در اکثر فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها موجود است. پیش‌تر در مطلب دیگری از وب سایت، راجع به این ماده و فواید و معایبش صحبت کردیم. اما وازلین پرطرفدار و پرکاربرد، فواید و موارد استفاده فراوانی دارد که لازم بود در یک مطلب جداگانه بیشتر به خواص و مزایای وازلین برای پوست، مو، صورت و ناخن‌ها بپردازیم. این محصول دوست داشتنی ظاهرا یک ژل ساده‌ی چرب و شفاف است که از نفت مشتق شده، اما در واقع می‌تواند در خیلی مواقع به کمک ما بیاید تا مشکل پوست و موهایمان را حل کنیم. در ادامه کاربردهای شگفت انگیز وازلین یا ژله نفتی را معرفی می‌کنیم. همچنین شما را با مزایای وازلین برای پوست، مو، صورت و ناخن، آشنا خواهیم کرد.

وازلین (vaseline) چیست؟ + معایب و مزایای آن
وازلین (vaseline) چیست؟ + معایب و مزایای آن
وازلین یکی از محصولات لازمی است که در هر خانه‌ای، از قدیم تا به امروز وجود داشته است. این محصول موارد استفاده متعدد و طرفداران زیادی دارد که باعث‌شده از اولین دفعه‌ای که تولید شد تا زمان حال به شکل اولیه خود باقی مانده و هنوز هم محصولی پر مخاطب باشد.

معرفی مزایای وازلین

وازلین یا ژله نفتی فواید و مزایای متعددی دارد که باعث شده در طول این همه سال از سبد خرید خانواده‌های کشورهای مختلف جهان حذف نشود. فرمول این محصول از سال‌های اولیه‌ای که مردم صرفا برای پوشاندن خشکی و زخم پوستشان از آن استفاده می‌کردند، تا به امروز تغییر چندانی نداشته است. اما روز به روز مردم متوجه می‌شدند که از این ماده در جهات مختلفی می‌توانند استفاده کنند. همچنین قیمت وازلین اصل نسبت به بسیاری از محصولات مرطوب کننده پوست اورجینال به صرفه‌تر است که باعث می‌شد تهیه آن برای مردم ارجح‌تر باشد.

در ادامه به مزایای وازلین برای صورت، پوست، مو  و ناخن کاربردهای مختلف اشاره می‌کنیم.

مزایای استفاده از وازلین

مزایای و فواید وازلین برای پوست

وازلین یکی از محصولات چند کاره و پرطرفدار در مراقبت از پوست است که دارای مزایای فراوانی برای حفظ و بهبود سلامت پوست می‌باشد. در واقع، وازلین به عنوان یک ماده محافظتی و مرطوب‌کننده در زیبایی و بهداشت پوست به کار می‌رود. در این بخش، به مزایای وازلین برای پوست خواهیم پرداخت:

1- ایجاد مانع و سد محافظ رطوبت

بدون شک مهم‌ترین مزیت استفاده از وازلین همین است. وازلین یا ژله نفتی یک ماده بسیار روغنی است که روی پوست را می‌پوشاند، ولی جذب پوست نمی‌شود. پس می‌تواند سد طبیعی پوست را که از خروج رطوبت از بافت پوست جلوگیری می‌کند، تقویت کند. البته باید توجه داشت که وازلین به عنوان یک ماده‌ی منفرد برای ایجاد سدی روی پوست عمل کرده و به خودی خود رطوبتی به پوست اضافه نمی‌کند.

این خاصیت می‌تواند در روزهای خشک و سرد سال یا اوقاتی که پوست آسیب دیده، تحریک شده و در معرض خشکی است، بسیار مفید باشد. برای پوست‌های سالم بهترین زمان استفاده از آن بعد از دوش گرفتن یا بعد از شستشوی صورت و قبل از خواب است. مزایای وازلین برای پوست در جلوگیری از خشکی شایع پوست دست و پا و به خصوص پوست آرنج و اطراف ناخن‌ها بسیار مفید است.

بد نیست بدانید مطالعاتی در سال‌های اخیر انجام شده که نشان می‌دهد وازلین در مقایسه با مرطوب کننده‌های مشابه مثل روغن لانولین، زیتون یا روغن‌های معدنی، قدرت بیشتری در جلوگیری از هدر رفت رطوبت دارد. به طوری که در سال 2016 ثابت شد وازلین تا بیش از 98 درصد از خروج آب از لایه خروجی پوست محافظت می‌کند، اما این مقدار برای روغن‌های گفته شده بین 20 تا 30 درصد است.

2- تسکین و بهبود بیماری‌های مزمن پوستی

بررسی‌ها نشان داده که وازلین می‌تواند در بهبود نسبی بیماری‌های شایع پوستی مثل روزاسه، اگزما و پسوریازیس موثر باشد.

روزاسه، یک بیماری مزمن پوستی است که بیشتر در زنان 30 سال به بالایی که پوست روشن دارند، بروز می‌کند. افراد مبتلا به این مشکل عموما با علائمی مثل قرمزی، التهاب پوست و رگ‌های خونی، خشک شدن پوست، سوزش یا خارش چشم‌ها یا سوزن سوزن پوست درگیر هستند. این نشانه‌ها در پوست نقاطی از بدن مانند صورت، گوش‌ها، قفسه سینه و کمر بروز پیدا می‌کند و شدت آن بسته به شرایط کم و زیاد می‌شود. مزایای وازلین برای پوست مبتلا به روزاسه بدین شکل است که بدون نفوذ به عمق پوست، به صورت لایه‌ای آن را پوشانده و از پوست قرمز و ملتهب محافظت می‌کند.

افرادی که دچار پسوریازیس هستند، با فلسی شدن پوست، پینه‌های برآمده و زبر صورتی رنگ، پوست خشک و ترک خورده، خارش و سوزش و درد در پوست دست به گریبان هستند. این عارضه بیشتر در افرادی با پوست خشک شایع است و با استفاده از وازلین می‌توان از بروز آن در افراد مستعد پیشگیری کرد.

اگزما یا درماتیت آتوپیک هم نوعی بیماری پوستی است که با التهاب، قرمزی، خشکی، ترک خوردن و خارش پوست همراه است. انجمن ملی اگزما (NEA) وازلین اصل را به عنوان محصولی ایمن و کارآمد برای بهبود پوست حساس مبتلایان به اگزما پذیرفته و تایید کرده است. مزایای وازلین برای پوست دچار اگزما به صورت تجربی هم بارها ثابت شده است.

3- جلوگیری از پیری پوست

وقتی پوست رطوبت بالقوه‌ای را که باید داشته باشد از دست می‌دهد، پیری زودرس پوست که با ظهور اولین خطوط ریز و پس از آن چین و چروک‌های عمیق خود را نشان می‌دهد، اتفاق می‌افتد. اگر چه وازلین نمی‌تواند منافذ پوست را کوچک کرده و چین و چروک‌های پوستی را درمان کند، اما با مرطوب نگهداشتن پوست از خشکی و دهیدراته شدن آن جلوگیری می‌کند.

همچنین محققانی که روی عملکرد وازلین در پوست تحقیق می‌کردند، متوجه شدند که این ماده تنظیم پپتیدها در سطح پوست را افزایش می‌دهد. به همین دلیل در برخی از کرم‌ها و محصولات پوستی ضد پیری و سفت کننده، از وازلین به عنوان یک ماده افزودنی استفاده می‌شود. مزایای خرید وازلین برای پوست بالغ در جلوگیری از ظهور زودهنگام چین و چروک‌ها نمود پیدا می‌کند.

4- جلوگیری از اصطکاک یا خراش پوست

ژله نفتی یک مانع فیزیکی و حقیقی روی پوست ایجاد می‌کند که آن را از سایش و اصطکاک مصون نگه می‌دارد. به همین دلیل کمک می‌کند تا پوست شخص (به خصوص در افرادی با پوست نازک یا حساس) در تماس با پارچه زبر لباس دچار خراشیدگی و زخم نشود.

مثالی از این فایده را می‌توان در نقش پر رنگ وازلین در رفع بثورات ناشی از پوشک نوزادان مشاهده کرد. چنانچه با تمیز کردن پوست نوزاد و سپس چرب کردن آن با مقدار کمی وازلین، می‌توان از زخم و خارش جای پوشک جلوگیری کرد.

5- مزایای وازلین در بهبود جای زخم، بریدگی و خراش جزئی

خاصیت مرطوب کنندگی وازلین در بهبود سریع‌تر جای زخم‌ها هم موثر است. همانطور که اولین افرادی که از وازلین استفاده می‌کردند، همین دید را نسبت به آن داشتند. اما باید از به کاربردن این ماده بر روی زخم‌های تازه و ضد عفونی نشده خودداری شود تا احتمال ایجاد عفونت را بالا نبرد. ژله نفتی از خشکی و خارش جای زخم جلوگیری می‌کند. حتی برخی از آن برای رفع سوزش و خارش پوست پس از شیو کردن استفاده می‌کنند.

6- جلوگیری از رنگی شدن پوست

وقتی می‌خواهید موهایتان را رنگ یا ناخن‌هایتان را لاک بزنید، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برایتان جلوگیری از رنگی شدن پوست اطراف ناخن یا پوست صورت است. برای جلوگیری از رنگی شدن کافی است مقداری وازلین بر روی نقاط مورد نظر پوست بمالید.

مزایای وازلین برای صورت

مزایای استفاده از وازلین

وازلین در مراقبت از پوست صورت نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از وازلین برای پوست صورت عبارتند از:

1- پاک کردن آرایش صورت و چشم‌ها

از آنجا که وازلین از نفت استحصال می‌شود، می‌تواند تقریبا هر نوع مواد آرایشی را به آرامی در خود حل کند. پس با مقدار کمی وازلین و یک پد یا پنبه بهداشتی، تمام میکاپ خود حتی ریمل ضد آبی که استفاده کردید، پاک کنید. بر خلاف برخی از مواد پاک کننده کننده آرایش که برای استفاده در ناحیه چشم مناسب نیستند، آزمایشات نشان می‌دهد که وازلین برای تماس با پوست اطراف چشم ماده‌ای بی‌خطر است.

2- مزایای وازلین در مرطوب کردن صورت

از مهم‌ترین مزایای وازلین برای صورت، برطرف کردن خشکی آن است. اگر پوست خشکی داشته باشید یا از مشکلاتی مثل اگزما و روزاسه رنج ببرید، وازلین انتخاب خوبی برای مرطوب کردن پوست خواهد بود. این فراورده رطوبت را در پوست به دام می‌اندازد و سطح طبیعی آن و نرمی و لطافت پوست را حفظ می‌کند. پس تا زمانی که از وازلین استفاده کنید، از شر پوسته پوسته شدن صورت در امان هستید.

3- مرطوب کردن و حالت دادن ابرو و مژه

استفاده از مقداری وازلین، باعث می‌شود تارهای موی مژه و ابرو و همچنین پوست در بردارنده‌ی آن‌ها مرطوب بمانند. همچنین وازلین انتخاب خوبی برای حالت دادن به موهای ابرو است تا حالت طبیعی و لیفت شده‌ی دلخواه را در آن‌ها ایجاد کنید. یک لایه نازک وازلین و یک فرچه تمیز ریمل می‌تواند موهای ابرو را فرم داده و برای ساعت‌ها حالت آن‌ها را ثابت نگه دارد.

4- مزایای وازلین در آب بندی سایر محصولات مراقبت از پوست

یکی از روش‌های شایع دیگری که مصرف کنندگان وازلین آن را ترجیح می‌دهند، استفاده از این ماده برای آب بندی پوست پس از استفاده از محصولات مراقبتی دیگر است. برای مثال، سرم، آمپول یا هر محصول بر پایه آب را به ویژه اگر آبرسان باشد، روی پوست زده و ماساژ می‌دهند تا جذب شود. در ادامه از وازلین به عنوان مرطوب کننده برای پوشاندن پوست استفاده می‌کنند تا جلوی خروج آب از پوست را گرفته و به محصولات قبلی اجازه دهد جذب پوست شوند.

مزایای وازلین برای مو

مزایای استفاده از وازلین برای مو

وازلین یک ماده مرطوب‌کننده و محافظت‌کننده برای موها است که می‌تواند به شکل‌های مختلفی به بهبود سلامت و زیبایی موها کمک کند. در این بخش، به تاثیرات و مزایای وازلین برای موها خواهیم پرداخت:

1- مرطوب کردن ساقه مو و دشمن موخوره

مهم‌ترین کاری که وازلین برای موها انجام می‌دهد، مرطوب کردن ساقه‌های مو (به‌خصوص قسمت‌های پایینی تارهای مو) است. این فایده باعث می‌شود از ابتلای موها به مشکل شایع موخوره یا دو شاخه شدن انتهای مو، جلوگیری شود. موخوره نتیجه خشکی ساقه‌ی مو است و اگر موهایی مستعد موخوره دارید یا می‌خواهید از گسترش و بیشتر شدن موخوره در امان بمانید، پیشنهاد می‌کنیم بعد از هر بار استحمام، با مقدار کمی وازلین انتهای موهایتان را چرب کنید.

وازلین نمی‌تواند به فیبرهای مو رطوبت‌رسانی کند، اما در عوض یک لایه محافظتی قوی روی آن‌ها ایجاد می‌کند تا رطوبت طبیعی موجود در آن‌ها قفل شود. پس برای استفاده پس از محصولات آبرسان مو گزینه مناسبی است تا از شکننده شدن و وز شدن موها جلوگیری کند. برخی افراد هم با توجه به مزایای وازلین برای مو، از ماسک‌های مویی استفاده می‌کنند که حاوی وازلین است یا شب‌ها به انتهای ساقه مو وازلین می‌زنند و صبح روز بعد آن را با شامپو می‌شویند.

علاوه‌ بر این، وازلین اصطکاک مو با سطوح و لباس‌ها را به حداقل می‌رساند تا آسیب نبینند. البته اگر موهای بسیار نازک و ظریف داشته باشید، این احتمال وجود دارد که وازلین برای آن‌ها سنگین باشد یا بیش از حد چربشان کند، پس همیشه با توجه به شرایط خود از چنین محصولاتی استفاده کنید.

2- کمک به رفع اسکالپ یا شوره خشک سر

برخی از افراد مقدار کمی وازلین را هفته‌ای یک بار قبل یا بعد از حمام، در کف سر ماساژ می‌دهند. این کار کمک می‌کند پوست کف سر مرطوب شود و با ماساژدادن، جریان گردش خون در زیر پوست تقویت شود. بنابراین راهکاری عالی برای از بین بردن اسکالپ یا شوره خشک (پوسته پوسته شدن پوست سر) بوده و مزایای وازلین برای مو شامل تقویت و آب‌بندی پوست سر هم می‌شود.

البته باید در برداشتن مقدار کم وازلین دقت کنید، چون مقدار زیاد پوست کف سر را بیش از حد چرب می‌کند و باعث مسدود کردن منافذ پوست، سنگین کردن فولیکول‌های مو و به دام انداختن باکتری‌ها در پوست می‌شود. اگر بیش از حد از آن استفاده کنید، ممکن است موها سنگین شده و دچار ریزش شوند یا نیاز باشد در حمام از چند بار شامپو زدن استفاده کنید و ریشه موها ضعیف شود. اگر شامپوی شما نمی‌تواند به خوبی چربی وازلین را پاک کند، یک قاشق چای خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید.

3- مزایای وازلین برای ایجاد درخشندگی در موها

یکی دیگر از موارد استفاده وازلین برای مو، ایجاد درخشندگی و حالت براق در موها است. وازلین به دلیل ماهیت چربش می‌تواند لایه‌ای براق روی تارهای مو ایجاد کند. با این حال باید از استفاده بیش از حد این محصول خودداری کنید تا باعث چرب‌شدن ناخوشایند مو یا بهم‌چسبیدن موها نشود.

مزایای وازلین برای ناخن

مزایای استفاده از وازلین برای ناخن

وازلین، می‌تواند به بهبود سلامت و زیبایی ناخن‌ها کمک کند. در ادامه، به مزایای استفاده از وازلین برای ناخن‌ها خواهیم پرداخت:

1- افزایش نرمی و لطافت ناخن‌ها:

وازلین به نرمی و لطافت ناخن‌ها می‌افزاید. با تامین رطوبت عمقی ناخن‌ها و پوست اطراف آن‌ها، می‌توان از ناخن‌های خشک و کدر جلوگیری کرد. این ویژگی به ویژه برای افرادی که به مشکل ناخن‌های خشک و شکننده دچارند، مفید است.

2- حفظ رطوبت ناخن‌ها:

وازلین مانند یک مرطوب‌کننده عمیق برای ناخن‌ها عمل می‌کند. این مواد به ناخن‌ها کمک می‌کند تا رطوبت طبیعی خود را حفظ کرده و از خشکی و ترک‌خوردگی آن‌ها جلوگیری کند.

3- مراقبت از پوست اطراف ناخن‌ها:

استفاده از وازلین به عنوان یک مرطوب‌کننده برای پوست اطراف ناخن‌ها نیز مفید است. این کار باعث تامین رطوبت پوست اطراف ناخن‌ها می‌شود و از خشکی و ترک‌خوردگی پوست این منطقه جلوگیری می‌کند.

4- تقویت ناخن‌ها:

وازلین می‌تواند به تقویت ناخن‌ها کمک کند. با رطوبت رسانی منظم ناخن‌ها و پوست اطراف آن‌ها، می‌توان از ترک‌‌خوردن و شکنندگی ناخن‌ها جلوگیری کرد و ناخن‌های قوی‌تری داشت.

5- حفاظت از ناخن‌ها در برابر آسیب‌ها و آلودگی‌ها:

وازلین مانند یک لایه محافظ بر روی ناخن‌ها عمل می‌کند و از تماس مستقیم آن‌ها با آلودگی‌های محیطی و مواد شیمیایی جلوگیری می‌نماید. این ویژگی به ناخن‌ها کمک می‌کند تا در برابر خطرات مختلف در امان باشند.

معایب و موارد احتیاط در مصرف وازلین

معایب و موارد احتیاط مصرف وازلین

حالا که از مزایای وازلین برای صورت، مو و پوست گفتیم، باید به معایب و خطرات آن هم اشاره کنیم. توجه به نکات زیر و رعایت آن‌ها کمک می‌کند تجربه بهتری در استفاده از ژله نفتی یا وازلین داشته باشید.

1- وازلین فقط برای استعمال خارجی مناسب است.

اگر چه وازلین مزایای متعددی برای پوست، مو و ناخن‌ها دارد، اما از طرف سازمان‌های معتبر جهانی فقط برای استفاده خارجی تایید شده‌است. چرا که در موارد نادری استفاده از وازلین روی لب‌ها، داخل یا نوک بینی یا تماس آن با داخل چشم، باعث ایجاد آلرژی می‌شود. سازمان و بنیاد مصرف کننده در آلمان (Stiftung Warentest) پس از تجزیه و تحلیل فرمول این ماده توصیه می‌کند که وازلین یا همان ژله نفتی معمولی را برای مراقبت از لب‌ها استفاده نکنید.

2- مزایای وازلین برای پوست، شامل درمان آفتاب سوختگی نمی‌شود.

بعضی افراد فکر می‌کنند برای درمان فوری یا تسکین پوست پس از آفتاب سوختگی، وازلین گزینه خوبی است. اما در حقیقت این مساله اثبات‌نشده و در مقابل چون ترکیب آن بر پایه‌ی روغن پوشاننده پوست است، می‌تواند گرما را در پوست به دام‌انداخته و باعث تشدید علائم شود. بنابراین مزایای وازلین برای پوست، شامل درمان و تسکین پوست آفتاب‌سوخته نمی‌شود.

حتی اگر روی برچسب محصول ذکرشده که می‌تواند برای درمان سوختگی جزئی مورد استفاده قرار بگیرد، شما تنها مجاز هستید از آن روی سوختگی‌های در حال بهبود و چندین ساعت بعد از آسیب دیدگی استفاده‌کنید. پس پیشنهاد می‌شود برای تسکین پوست آسیب‌دیده بر اثر نور خورشید، از درمان طبیعی دیگری مثل آلوئه ورا استفاده‌کنید.

3- وازلین برای پوست چرب و مستعد آکنه مشکل‌ساز است.

ژله نفتی یا وازلین سفید ذاتا باعث چرب شدن پوست و انسداد منافذ آن می‌شود. این مساله در پوست خشک یا معمولی دردسرساز نیست، اما در پوست چرب، بسیار چرب یا مختلط رو به چرب اصلا خوشایند نیست. چون طبق نظر آکادمی متخصصان پوست آمریکا، می‌تواند با بستن منافذ پوست و در نتیجه جلوگیری از خروج سبوم طبیعی پوست، باعث شیوع بیشتر آکنه شود. همچین با مخلوط شدن با چربی طبیعی پوست، سنگینی و چربی آزار دهنده ایجاد می‌کند. این محصول به‌طور معمول برای افراد با پوست خشک، معمولی و حساس مشکلی ایجاد نخواهد کرد و می‌توانند از مزایای وازلین برای پوست خود بهره‌مند شوند.

سخن پایانی

به عنوان یکی از محصولات کم‌هزینه و چند منظوره موجود در هر خانه، وازلین تاثیرات فراوانی در بهبود سلامت و زیبایی پوست، مو و ناخن دارد. از ترمیم کنندگی و مرطوب کنندگی تا حفاظت در برابر شرایط جوی نامساعد، این ماده معجزه‌گر به شما کمک می‌کند تا به راحتی به خواسته‌های زیبایی‌تان دست یابید.

در پایان، از سوراو، شما می‌خواهد که تجربیات خود را در مورد استفاده از وازلین برای پوست، ناخن، مو و پوست صورت با ما و سایر همراهانمان به اشتراک بگذارید. به اشتراک‌گذاشتن تجربه‌ها و نکات کاربردی خود می‌تواند به دیگران در انتخاب و استفاده بهینه از این محصول مفید کمک کند. بنابراین منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما در این خصوص هستیم.