SiteLogo

خواص و فواید روغن آرگان برای انواع مو

کیمیا سلطانی 11 شهریور 1402
0 875
خواص و فواید روغن آرگان برای انواع مو

بسیاری از افراد، روغن آرگان را به‌عنوان طلای مایع می‌شناسند. چرا که استخراج آن دشوار و محبوبیت آن در جهان زیاد است. محصولات روغن آرگان را می‌توان برای بدن، مو و حتی به‌صورت خوراکی نیز مصرف کرد. هر چند دنیای غرب اخیرا به خواص مفید آن برای مو پی برده‌است، اما مردم آفریقا از سالیان خیلی دور خواص این روغن شگفت‌انگیز را می‌دانستند و از آن استفاده می‌کردند. در این مطلب از مجله سوراو به شما می‌گوییم فواید روغن آرگان برای مو چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان چیست

روغن آرگان از مغز روغنی میوه درخت آرگان به‌دست می‌آید که یک درخت بومی مراکش است. این درخت خواص منحصربه‌فردی دارد و به‌همین دلیل روغن آن نیز در بین انواع روغن‌های گیاهی عملکرد مناسب‌تری برای سلامت موها ارائه می‌دهد. شاید جالب باشد که بدانید درخت آرگان حدود 30 سال طول می‌کشد تا به بار بنشیند و پس از آن نیز میوه زیادی نمی‌دهد. روغن آرگان سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب ضروری و ویتامینE است و به همین دلیل، مو را آبرسانی و نرم می‌کند.‌

روغن آرگان چیست؟ + خواص آن برای پوست و مو
روغن آرگان چیست؟ + خواص آن برای پوست و مو
روغن آرگان یکی از پرکاربردترین روغن‌های گیاهی است که برای بهبود سلامت پوست و مو استفاده می‌شود. بسیاری از خواص روغن آرگان برای پوست و مو صحبت می‌کنند و آن را یک محصول معجزه‌آسا می‌دانند. در این مطلب از مجله زیبایی سوراو، به‌طور کامل به شما می‌گوییم ک

اما این ویژگی‌های آرگان چیست و چگونه می‌تواند به بهبود کیفیت موهای ما کمک کند؟ در ادامه به شما خواهیم گفت.

11 تا از مهم‌ترین فواید روغن آرگان برای مو

این روغن شفاف و با بوی ملایم، دارای فواید و خواص متعددی برای موها است. به طور مثال، می‌تواند خاصیت ارتجاعی و درخشندگی مو را بازیابی می‌کند، وزشدن مو را به حداقل می‌رساند و حتی می‌تواند خارش و خشکی پوست سر را تسکین دهد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای آرگان برای مو اشاره می‌کنیم:

فواید روغن آرگان برای مو

1- موثر در رفع شوره سر

اگر شوره سر شما ناشی از خشکی و استرس اکسیداتیو است، روغن آرگان می‌تواند یک راه‌حل مناسب برای آن باشد. این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و به‌همین دلیل برای درمان و کاهش التهاب و خارش در پوست سر مستعد، عالی است. هنگامی که التهاب در اسکالپ کاهش یابد، شوره و خارش کاهش پیدا می‌کند. با این حال مهم است که هیچ نوع روغنی را برای مدت طولانی روی پوست سر نگه ندارید. چرا که این کار خود می‌تواند زمینه‌ساز بروز حساسیت و التهاب پوست سر شود.

2- درخشان‌کننده قوی مو

نگهداری نامناسب مو، آلودگی هوا، تغذیه نامناسب و…، با تاثیر بر کیفیت ساقه مو و کدرکردن آن، زیبایی موهای شما را تهدید می‌کنند. از معروف‌ترین عملکردهای آرگان برای موی خشک، قدرت افزایش براقیت و درخشندگی تارهای آن است. این خاصیت تا حد زیادی به دلیل غلظت بسیار بالای اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن آرگان به‌وجود می‌آید.  

3- محافظت‌کننده پرقدرت تارهای مو

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است در اثر عوامل فیزیکی و شیمیایی آسیب‌رسان به مو ایجاد شود، افزایش احتمال شکنندگی آن است. ویتامین E موجود در روغن آرگان، به افزایش قابلیت ارتجاعی مو کمک می‌کند و شکستگی تارهای مو را کاهش می‌دهد. علاوه‌ بر این، خواص آنتی‌اکسیدانی قوی این روغن، از مو در برابر اشعه ماوراء بنفش و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت خواهد کرد. به این ترتیب آرگان برای موهای دکلره و رنگ‌شده که دچار ضعیف‌شدن تارهای مو هستند، یک گزینه مناسب است.

4- رفع‌کننده شگفت‌انگیز گره‌خوردگی

اگر هنگام صبح و پس از حمام، با ژولیدگی و در هم پیچیدگی موهای خود مواجه هستید، بهترین گزینه برای شما، استفاده از آرگان برای مو است. این روغن مولکول‌های کوچکتری نسبت به سایر روغن‌های مو دارد و به‌طور موثرتری در کوتیکول مو نفوذ می‌کند. با جذب بهتر مواد مغذی موجود در روغن، موها نرم‌تر شده و گره‌خوردگی و ژولیدگی در آن کمتر می‌شود.

5- رفع موخوره مو و جلوگیری از دو شاخه‌شدن مو

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روغن آرگان برای موی فر و شکننده، جلوگیری از بروز موخوره است. ویتامین E و اسیدهای چرب امگا در روغن آرگان، باعث افزایش رطوبت ساقه موهای آسیب‌دیده یا ضعیف می‌شود. به‌همین دلیل استفاده مداوم از آن برای سلامت تارهای مو توصیه می‌شود. ویتامین به تقویت و افزایش استحکام مو کمک می‌کند و اسیدهای چرب نیز، انتهای دو شاخه‌شده و وز موها را کاهش می‌دهد. 

6- تقویت‌کننده ابرو و مژه

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انواع روغن‌های گیاهی مانند روغن آرگان که به روش فشار سرد تولید می‌شوند، برای مو مفید هستند و باعث رویش موهای جدید می‌شوند. اگر نگران خالی‌شدن ابرو یا مژه‌های خود هستید، هر شب مقداری از آن را روی بخش مورد نظر بمالید تا به بازسازی فولیکول‌های جدید مو در آن ناحیه کمک کند. وجود ترکیباتی نظیر ویتامین E و اسیدهای چرب مغذی در روغن آرگان برای ابرو و مژه، باعث حالت‌گرفتن مژه، رشد سریع‌تر ابرو و تیره‌تر شدن و ضخیم‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

خواص روغن آرگان برای ابرو و مژه +نحوه استفاده
خواص روغن آرگان برای ابرو و مژه +نحوه استفاده
داشتن ابرو و مژه‌هایی پرپشت، سالم و ضخیم در هر سنی چهره ما را زیباتر نشان می‌دهد. متاسفانه استفاده از مواد آرایشی، ترکیبات شیمیایی و… باعث ریزش و خالی‌شدن ابرو و مژه می‌شود که یک اتفاق بسیار ناخوشایند برای همه خانم‌ها است. حل این مشکل نیاز به م

7- بهبود وضعیت سلامت موی کودک

مهم‌ترین کاربرد روغن آرگان برای مو کودکان را می‌توان بهبود کلاه گهواره یا همان درماتیت سبورئیک نوزادی دانست. کلاه گهواره یک بیماری پوستی شناخته‌شده است. این بیماری یک مشکل التهابی است و پزشکان، عفونت قارچی را عامل آن می‌دانند. استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن آرگان برای پوست سر نوزاد، به‌منظور رفع سریع‌تر کلاه گهواره مفید است.

8- محافظت‌کننده قوی در برابر حرارت

اگر جزو افرادی هستید که از وسایل حرارتی مانند سشوار، اتو مو و… برای حالت‌دادن به موهای خود استفاده می‌کنید، از فواید روغن آرگان برای موهای خود غافل نشوید. از این محصول می‌توانید برای محافظت از موهای خود در برابر حرارت کمک بگیرید. روغن آرگان قادر است دماهای بالاتری را نسبت به سایر روغن‌های مو تحمل کند. به‌همین دلیل یک روغن حالت‌دهنده ایده‌آل برای محافظت از مو در برابر آسیب حرارتی، شکسته‌شدن مو و ایجاد موخوره است.

9- تنظیم میزان چربی پوست سر و کنترل وضعیت موهای چرب

افراد با موی چرب، معمولا موهایی نازک دارند و نمی‌توانند از روغن‌های مختلف برای موهای خود استفاده کنند. اما به‌ دلیل وزن سبک و غیر چسبنده‌بودن این محصول، روغن آرگان برای موهای چرب نیز قابل استفاده است. افزایش درخشندگی، رقع وزی و تقویت ساقه مو، از خواص این روغن برای موهای دارای چربی بیش‌ازحد است.

10- تقویت کننده و استحکام بخش موهای کاشته‌شده

موهای کاشته‌شده در ابتدا ضعیف و مستعد آسیب هستند. به‌همین دلیل باید از روغن‌های گیاهی خاص برای تقویت و نگهداری از آن‌ها استفاده کرد. آرگان از جمله محصولاتی است که می‌توان پس از کاشت مو از آن کمک گرفت. روغن آرگان برای موهای کاشته شده باعث افزایش رطوبت ساقه مو، مبارزه با رادیکال‌های آزاد و تقویت ریشه موها خواهد شد.

11- افزایش رشد مو

روغن آرگان می‌تواند به عنوان یک تراکم‌دهنده موثر عمل کند. در واقع این روغن با تغذیه ریشه‌های مو و بهبود خونرسانی به موها، رشد موها را تحریک می‌کند و باعث ایجاد موهایی سالم و قوی می‌شود.

راهنمای خرید روغن آرگان خوب با 11 روش ساده
راهنمای خرید روغن آرگان خوب با 11 روش ساده
در چند سال اخیر، روغن آرگان به یکی از معروف‌ترین روغن‌های جهان تبدیل شده‌است. اما به دلیل خواص بسیار زیاد و افزایش تقاضای روغن آرگان در سطح جهان، درصد بالایی از روغن‌های آرگان موجود در جهان و ایران، کیفیت و اصالت کافی ندارد. به‌همین دلیل یکی از چالش‌

روش‌های استفاده از آرگان برای مو

حالا که با خواص این محصول بی‌نظیر آشنا شدید، وقت آن رسیده‌ است که شیوه مصرف روغن آرگان برای مو را نیز بدانید. در اینجا به چند مورد از روش‌های افزودن روغن آرگان به روال مراقبت از مو  اشاره می‌کنیم:

روش های مختلف استفاده از روغن آرگان برای مو

1- استفاده از آرگان اویل به‌عنوان ماسک خانگی

اگر می‌خواهید از روعن آرگان به عنوان یک ماسک خانگی مو استفاده نمایید، خوب است بدانید باید این کار را طی 5 مرحله انجام دهید:

مرحله اول: در صورت تمایل آن را با روغن‌های مو دیگر ترکیب کنید.

 این محصول به‌خوبی با روغن‌های دیگر و حتی اسانس‌ها ترکیب می‌شود. برای افزایش درخشندگی آرگان برای مو ، آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید و برای تقویت رشد مو، روغن کرچک به محصول بیفزایید. اضافه‌کردن اسانس اسطوخودوس، نعنا یا رزماری نیز علاوه‌بر بوی بسیار خوب، به بهبود کیفیت پوست و موی سر کمک می‌کند.

مرحله دوم: روغن را به موهای خود بمالید.

هنگام استفاده به‌عنوان ماسک، موها را کاملا از ریشه تا نوک با روغن خالص اشباع کنید. مطمئن شوید که از مقدار کافی محصول استفاده می‌شود. مقدار کافی به‌معنای چکه‌کردن روغن از موها نیست بلکه میزان مصرف باید سخاوتمندانه باشد.

مرحله سوم: موهای خود را در یک حوله بپیچید.

این کار باعث می‌شود تا روغن روی لباس شما نریزد و مواد مغذی آرگان برای مو، کاملا به آن نفوذ کند.

مرحله چهارم: اجازه دهید ماسک خواص جادویی خود را اعمال کند.

در این مرحله بین 15-30 دقیقه به موها اجازه دهید تا در روغن خیس بخورد. برای درمان شدید مو می‌تواند ماسک را کل شب روی موها نگه دارید.

مرحله پنجم: شامپو بزنید و موها را طبق معمول حالت دهید.

پس از سپری شدن زمان مشخص، لازم است موهای خود را با استفاده از شامپو مناسب موهایتان بشویید تا تمامی روغن آرگان از موها و پوست سر شما پاک شود.

در نهایت بعد از شستشو می‌توانید موهای خود را خشک کنید.

روش های مختلف استفاده از روغن آرگان برای مو

 

2- استفاده از فواید روغن آرگان برای درمان پوست سر و مشکلات مو

اگر از شوره، ریزش یا خشکی پوست سر رنج می‌برید، این روش راهی آسان برای بهبود سلامت کلی پوست سر است:

مرحله اول: روغن ارگان را در کف دست خود بریزید.

هنگام درمان پوست سر با آرگان، ابتدا چند قطره روغن کف دست بریزید و به‌هم بمالید.

مرحله دوم: روغن را روی پوست سر ماساژ دهید.

برای این کار، ابتدا موها را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید و به طور جداگانه روغن را روی پوست هر ناحیه ماساژ دهید. برخلاف ماسک مو، فقط روی پوست سر و نه ساقه مو تمرکز کنید. بهتر است آرگان حدود 5-10 دقیقه روی پوست ماساژ داده شود. ماساژ با روغن آرگان، گردش خون را تحریک کرده و به تنظیم تولید چربی در آن کمک می‌کند.

مرحله سوم: سر را با شامپو بشویید.

بعد از ماساژ، اجازه دهید روغن به مدت 10 دقیقه روی سر بماند و سپس با شامپو روغن آرگان مناسب خود آن را بشویید. اگر پوست سر شما تحریک‌شده است، این کار را هفتگی تکرار کنید و پس از بهبود سلامت، تعداد دفعات را کاهش دهید.

3- استفاده از روغن آرگان به‌عنوان نرم‌کننده مو بدون نیاز به آبکشی

یکی از مهم‌ترین خواص روغن آرگان، ایجاد موهایی نرم، درخشان و خوش حالت استو اگر می‌خواهید از این فایده روغن آرگان برای موها بهره مند شوید، خوب است به این شیوه از روغن آرگان استفاده نمایید:

مرحله اول: موهای خود را خیس کنید.

موها را طبق معمول بشویید و با حوله خشک کنید. اگر از فواید روغن آرگان برای موهای مرطوب استفاده شود، هنگام سشوارکشیدن و حالت‌دادن، بهتر از مو مراقبت می‌کند.

مرحله دوم: روغن را روی موها بمالید.

چند قطره روغن را کف دست بریزید و به هم بمالید. سپس با دست و انگشتان موهای مرطوب را شانه کنید. این کار را با تمرکز بر نوک موها انجام دهید تا جلوی شکستگی و موخوره ناشی از وسایل حرارتی گرفته شود.

استفاده از روغن آرگان برای انواع مو

4- استفاده از آرگان اویل به‌ عنوان روغن مو

اگر می‌خواهید از روغن آرگان به عنوان روغن مو استفاده نمایید، بعد از خشک‌شدن کامل موها، باز هم زمان برای مصرف روغن آرگان وجود دارد. وقتی روغن روی موهای خشک استفاده شود، با وزشدن مو مبارزه می‌کند و درخشندگی آن را بالا می‌برد. همین‌طور محافظت بیشتری در برابر اشعه ماوراءبنفش و رادیکال‌های آزاد از خود نشان می‌دهد.

به‌ این منظور، کافی است چند قطره روغن آرگان برای مو را در کف دست بریزید و پس از مالش دست‌ها به یکدیگر، موها را با انگشتان خود شانه کنید. توجه کنید که موها باید براق به‌ نظر برسد اما چرب نباشد. هنگامی که موهای خود را شینیون آپدو کرده‌اید، با خیال راحت از روغن آرگان برای رام‌کردن موهای مزاحم موجود در هوا استفاده کنید.

سخن پایانی

روغن آرگان، روغنی غنی از ویتامین‌ها و اسیدهای چرب است و از این رو، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تقویت و بهبود وضعیت موها محسوب می‌شود. این روغن تمام نیازهای موهای شما را از تامین رطوبت و تغذیه مورد نیاز موها تا تسریع رشد و محافظت از آن‌ها در برابر آسیب‌های محیطی، پوشش می‌دهد. در نتیجه با استفاده منظم از این روغن، می‌توانید موهایی سالم، درخشان و زیبا داشته باشید. البته به شرطی که از روغن آرگان اصل و با کیفیت استفاده نمایید.

فراموش نکنید که استفاده از محصولات مو حاوی روغن آرگان در کنار استفاده مستقیم از این روغن، بسیار مفید است و می‌تواند برای موهای شما نتیجه شگفت انگیزی به همراه داشته باشد.