SiteLogo

فواید روغن آرگان برای پوست خشک چیست؟

کیمیا سلطانی 08 فروردین 1403
0 1442
فواید روغن آرگان برای پوست خشک چیست؟

اگر از خشکی پوست رنج می‌برید و به دنبال یک راهکار طبیعی و گیاهی برای تغذیه‌رسانی به پوست و رفع خشکی آن هستید، روغن آرگان بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. در واقع روغن آرگان برای پوست خشک، می‌تواند به عنوان جایگزینی برای لوسیون‌ها و نرم‌کننده‌های بدن مورد استفاده قرار بگیرد، بدون آنکه مضرات مواد شیمیایی را با خود به‌ همراه داشته‌ باشد. اگر می‌خواهید از خواص و فواید ای روغن طبیعی برای پوست خشک آگاه شوید، این مطلب از مجله زیبایی سوراو را از دست ندهید. در این مطلب ما هر آنچه که لازم است در مورد روغن آرگان برای پوست خشک بدانید را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

پوست خشک: ویژگی‌ها، علائم و علت ایجاد

پوست خشک یک وضعیت مشترک در بین اکثر افراد است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی، محیطی، تغذیه‌ای، سن، بیماری‌ها، مصرف داروها و… باشد. در این بخش شما را با برخی از ویژگی‌ها، علل و راه‌های رفع خشکی پوست اشاره خواهم کرد:

  • ویژگی‌ها و علائم پوست خشک:

ویژگی‌ها و علائم پوست خشک ممکن است بین افراد متفاوت باشد و از نظر شدت و محل اتفاق‌افتادن نیز متغیر باشد. اما در کل، پوست خشک شامل ویژگی‌ها و علائم زیر می‌تواند باشد:

    • خشکی و کم‌آبی: پوست خشک دارای کمبود رطوبت است و به ندرت ظاهری لطیف و مرطوب دارد.
    • ترک‌ها و خطوط خشکی: پوست خشک معمولاً دارای ترک‌ها و خطوط ریزی است که به علت کمبود روغن‌های طبیعی پوست و نقص محافظتی آن ایجاد شده‌اند.
    • جوش کم یا عدم داشتن جوش: در پوست خشک، تولید چربی کمتر از سایر پوست‌ها است. در نتیجه این نوع پوست در مقایسه با سایر انواع پوست از جوش بسیار کمتری برخوردار است.
    • حساسیت و التهاب: پوست خشک به‌طور معمول حساسیت بیشتری دارد و ممکن است به آسانی به عوامل محیطی نظیر نور خورشید، محصولات شیمیایی یا تغییرات آب و هوایی، واکنش نشان دهد و در صورت تحریک، التهاب نمایان شود.
    • ظاهری مات و کدر: پوست خشک به‌طور معمول بی‌رنگ‌تر و خسته‌کننده‌تر از پوست مرطوب به نظر می‌آید.
    • و…

از علائم این نوع پوست می‌توان به احساس کشیدگی در پوست، زبری، خارش، پوسته‌شدن، افزایش چروک یا ترک‌خوردن و حتی گاهی تغییر رنگ و… اشاره کرد.

فواید روغن آرگان برای پوست خشک چیست؟

  • علت ایجاد پوست خشک:

عوامل مختلفی باعث بروز خشکی در پوست می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • تغییرات آب و هوا: هوای خشک و سرد، افت رطوبت هوا و باد می‌توانند پوست را خشک کنند.
    • نور خورشید: تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند باعث خشکی پوست شود.
    • استفاده از مواد شیمیایی: محصولات حاوی مواد شیمیایی مانند صابون‌ها، شامپوها و مواد شوینده ممکن است پوست را خشک کنند.
    • استفاده از آب داغ: استفاده از آب داغ باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی پوست و خشکی آن می‌شود.
    • افزایش سن: با پیشروی سن پوست، تولید کلاژن و روغن در پوست کاهش می‌یابد که ممکن است باعث خشکی شود.
    • بیماری‌ها: برخی بیماری‌ها مانند اگزما، پسوریازیس، دیابت و… می‌توانند عامل خشکی پوست باشند.
    • تغذیه نامناسب: کمبود ویتامین‌ها می‌تواند بر روی خشکی پوست تأثیر بگذارد.
    • و…
  • رفع معضل خشکی پوست:

برای حل مشکل خشکی پوست، راه‌‌های مختلفی وجود دارد. برخی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای برطرف کردن مشکل خشکی پوست انجام دهید، عبارتند از:

    • استفاده از شوینده‌های ملایم مانند از صابون‌ها و محصولات پاک‌کننده حاوی مواد نرم‌کننده و ملایم
    • استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده
    • مصرف آب کافی
    • استفاده از ضد آفتاب مناسب پوست خشک
    • مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های مفید
    • و…

با این وجود خوب است بدانید، هیچ چیز برای درمان خشکی پوست، بهتر از استفاده روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، بادام و… نیست. اما در این میان روغنی که برای پوست شما معجزه می‌کند، بدون شک روغن آرگان است.

در ادامه شما را با این طلای ارزشمند و خواص آن برای پوست خشک، آشنا خواهیم کرد.

روغن آرگان برای پوست خشک

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان برای پوست، از میوه درخت آرگان مراکشی تولید می‌شود و بسیاری آن را به‌ عنوان طلای مایع می‌نامند. این درخت به‌سختی به‌بار می‌نشیند و فرآیند استخراج روغن آن نیز توسط بومیان منطقه و طی فرآیند کاملا دستی انجام می‌شود. روغن آرگان سرشار از اسیدهای چرب لینولنیک و لینولئیک و ویتامین‌های محلول در چربی نظیر ویتامین‌ E و A است. از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی آن می‌توان برای بهبود مشکلات پوستی مختلف مانند خشکی، خارش، التهاب، عفونت و… استفاده کرد.

روغن آرگان چیست؟ + خواص آن برای پوست و مو
روغن آرگان چیست؟ + خواص آن برای پوست و مو
روغن آرگان یکی از پرکاربردترین روغن‌های گیاهی است که برای بهبود سلامت پوست و مو استفاده می‌شود. بسیاری از خواص روغن آرگان برای پوست و مو صحبت می‌کنند و آن را یک محصول معجزه‌آسا می‌دانند. در این مطلب از مجله زیبایی سوراو، به‌طور کامل به شما می‌گوییم ک

خواص روغن آرگان برای پوست خشک

روغن آرگان یک مرطوب‌کننده روزانه مناسب برای پوست‌های خشک است. به‌همین دلیل اگر پوست شما در اثر عواملی مانند شستشوی زیاد، آب‌وهوای سرد و خشک و… دچار از دست‌رفتن رطوبت و زبری شده‌است، روغن آرگان به کمک شما خواهد آمد. این روغن با در اختیار قراردادن مواد مغذی برای پوست، به حفظ لطافت و نرمی آن کمک می‌کند و پوستی درخشان برای شما به ارمغان بیاورد.

به‌ دلیل وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، پوست خشک شما از آسیب رادیکال‌های آزاد در امان می‌ماند و خاصیت ارتجاعی آن حفظ می‌شود. ویتامین‌ E، ویتامین اصلی موجود در آرگان است که یک جاذب رطوبت قوی به‌ حساب می‌آید. در نتیجه پس از مصرف روغن آرگان برای پوست خشک، این محصول به کمک اسیدهای چرب ضروری خود رطوبت را در پوست قفل کرده و جلوی از دست‌رفتن آن را می‌گیرد.

خواص روغن آرگان برای پوست خشک

علاوه‌بر قدرت نرم‌کنندگی بالا، آرگان می‌تواند در درمان مشکلات پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت آتوپیک به کمک پوست خشک بیاید. این مشکلات در افراد با پوست خشک بیشتر دیده می‌شود و عوارض ناخوشایندی ایجاد می‌کند. ویتامین E در کنار خواص ضد التهابی طبیعی در کنار یکدیگر، علائم بیماری‌های پوستی را بهبود می‌بخشند.

علاوه‌بر روغن آرگان برای پوست خشک، از دیگر روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن انگور، زیتون و دانه آفتابگردان می‌توان استفاده کرد و کیفیت پوست خشک را بهبود داد.

نحوه استفاده از روغن آرگان برای پوست خشک

روغن آرگان یک روغن طبیعی با خواص مرطوب‌کننده و آبرسانی بسیار مفید برای پوست خشک است. نحوه استفاده از روغن آرگان برای پوست خشک می‌تواند به شرح زیر صورت بگیرد:

1. تمیز کردن پوست: قبل از استفاده از روغن آرگان، پوست خود را با آب و شوینده‌ای ملایم تمیز کنید و به آرامی خشک نمایید.

2. اعمال روغن آرگان: چند قطره روغن آرگان را به آرامی روی ناحیه‌های خشک پوست، مثلاً صورت، دست‌ها، پاها، آرنج‌ها و زانو پاها بریزید.

3. ماساژ پوست: با استفاده از حرکات ملایم، روغن آرگان را به آرامی به پوست ماساژ دهید. از فشار زیاد خودداری کنید، تا پوست آسیب نبیند.

4. جذب روغن آرگان: پوست به‌طور طبیعی روغن آرگان را جذب می‌کند، اما اگر پوستتان خیلی خشک است، می‌توانید پوست را تا جذب کامل روغن آرگان، برای چند دقیقه ماساژ دهید.

5. استفاده مرتب: بهتر است روغن آرگان را به صورت مرتب و در هنگام نیاز به مرطوب‌کنندگی بر روی پوست خشک استفاده کنید. می‌توانید صبح‌ها یا شب‌ها قبل از خواب از روغن آرگان استفاده کنید.

سخن پایانی

استفاده از روغن آرگان برای پوست خشک می‌تواند به مرطوب‌کنندگی و آبرسانی پوست کمک کند و همچنین باعث بهبود ظاهر پوست خشک و مات شود.

به طور کلی، این روغن به عنوان یک محصول طبیعی و بدون عوارض جانبی، قابل استفاده است. با این حال، اگر پوست شما به شدت خشک است و مشکلات جدی دارید، بهتر است با پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا علت خشکی پوست تشخیص داده شود و برای پوست شما برنامه‌ای مناسب برای مراقبت و درمان تعیین گردد. کارشناسان سوراو نیز در این زمینه می‌توانند شما را یاری کنند و با توجه به شرایط پوستتان بهترین محصولات پوست مناسب شرایط پوستتان را به شما پیشنهاد دهند.